РЕШЕНИЕ
№ 633
гр. София, 07.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 107-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети декември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:ЛОРА М. МИТАНКИНА
при участието на секретаря НЕЛИ ИВ. ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от ЛОРА М. МИТАНКИНА Административно
наказателно дело № 20221110212332 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по жалба на Т. Б. Д. срещу наказателно постановление
/НП/ № 11-01-173/24.08.2022 г., издадено от директора на Агенцията за
държавна финансова инспекция /АДФИ/, с което на жалбоподателя на
основание чл. 256, ал. 1 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ във връзка
с чл. 261, ал. 2 от ЗОП е наложено административно наказание „глоба“ в
размер на 2 929.89 лева (две хиляди деветстотин двадесет и девет лева и
осемдесет и девет стотинки) за извършено нарушение по чл. 17, ал. 1 във
връзка с чл. 20, ал. 2, т. 2 от ЗОП.
В жалбата е застъпено становище за незаконосъобразност на
наказателното постановление, в подкрепа на което са релевирани подробни
доводи в тази насока. На първо място жалбоподателят възразява срещу
констатацията, че търговско дружество „Монтажи“ ЕАД, чийто изпълнителен
директор е бил през проверявания период, не представлява „публичноправна
организация“ по смисъла на § 2, т. 43 от ДР на ЗОП. В същото време е
оспорено твърдението, че като изпълнителен директор на юридическото лице
Д. се явява „публичен възложител“ по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 14 от ЗОП.
Извършено е позоваване на доклад на АДФИ за проведена финансова
инспекция на дружеството, чиито констатации по категоричен начин
подкрепяли изложените доводи. На следващо място жалбоподателят извежда
възражение за изтекла погасителна давност по чл. 34 от ЗАНН, както и чл.
261, ал. 1 от ЗОП. Сочи още, че не била спазена процедурата по чл. 241 от
1
ЗОП, която предполага издаването на АУАН да се предшества от съставяне
на доклад, в който да бъдат обективирани резултатите от осъществената
проверка. На отделно основание се твърди, че обстоятелствата по случая
изключвали виновното поведение на изпълнителния директор на
юридическото лице. За финал се обжалва и процесуалната законосъобразност
на атакуваното наказателно постановление, доколкото в съдържанието на
последното липсвало изрично посочване на датата на извършване на
нарушението, както и на стойността на обществената поръчка.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява.
Депозира писмено становище по хода на делото, с което се придържа към
искането си за отмяна на наказателното постановление като
незаконосъобразно.
Въззиваемата страна се представлява от юрк. Г. и юрк. Я, които
представят доказателства под опис и молят за отхвърляне на жалбата като
неоснователна и недоказана. Пледират за потвърждаване на наказателното
постановление и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза
на АДФИ, като представят и обстойни и подробно обосновани писмени
бележки, в които дават израз на становището си по същество на делото.
Софийски районен съд, като взе предвид доводите на страните и
след като обсъди събраните по делото доказателства, намира за
установено от фактическа страна следното:
По отношение на еднолично акционерно дружество „Монтажи“ ЕАД е
извършена финансова инспекция, възложена на Д. П.Г. и Г Т – и двамата на
длъжност „главен финансов инспектор“ в отдел Първи, Дирекция
„Инспекционна дейност“ в Агенцията за държавна финансова инспекция, със
заповед № ФК-10-968/23.07.2021 г., изменена със заповед № ФК-
10-1040/12.08.2021 г. и заповед № ФК-10-1148/16.09.2021 г. на директора на
АДФИ.
Установено било, че в периода на провеждане на назначената
финансова инспекция изпълнителен директор на „Монтажи” ЕАД е бил Т. Б.
Д.. Същият заема длъжността по силата на договор № 49/30.11.2017 г. за
възлагане на управлението на еднолично акционерно дружество с
едностепенна система на управление и Протокол от 31.11.2017 г. от
заседанието на Съвета на директорите на дружеството.
„Монтажи“ ЕАД е еднолично акционерно дружество с ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление в гр. София, р-н Изгрев, ул. „Лъчезар
Станчев“ № 9, чийто едноличен собственик на капитала е „Държавна
консолидационна компания“ ЕАД с ЕИК *********. Правата на едноличен
собственик на капитала се упражняват от държавата чрез министъра на
икономиката.
На 10.06.2020 г. е бил сключен договор за доставка със страни
„Монтажи” ЕАД като купувач, представлявано от жалбоподателя Д. в
качеството му на изпълнителен директор на юридическото лице, и „Тина 2”
ООД като продавач, представлявано от управителя Д Д. По силата на
2
съглашението купувачът се е задължил да продаде, а купувачът – да заплати и
приеме следните материали по предварително зададени спецификации:
подложен бетон С12/15 с единична цена 72,00 лева без ДДС/м3; бетон С25/30
с единична цена 90,00 лева без ДДС/м3; бетон С30/37 ХС4 XF1 с единична
цена 95,00 лева без ДДС/м3. Материалите били предназначени за обект на
купувача „Ремонт и възстановяване на язовирната стена на яз. „ХаджиД.о 3“,
ПИ 77027.74.38 (по КК и КР), с. ХаджиД.о, общ. Казанлък и съоръженията
към нея“. Уговорено било конкретните видове и количества да се поръчват
със заявка от купувача, а предаването на материалите да се извършва с
приемо-предавателен протокол, в който се описват видът и количеството на
база товарителници, експедиционни бележки и други.
В изпълнение на поетите договорни задължения, на 16.06.2020 г.
продавачът е издал проформа фактура № 50/16.06.2020 г. на стойност 30
000,00 лева без ДДС (36 000,00 лева с ДДС) с основание „авансово плащане за
бетон“. Дължимата сума по проформа фактурата е заплатена по банков път на
25.06.2020 година, като платежното нареждане е подписано от главния
счетоводител на дружеството и от изпълнителния директор Т. Д., след което
на 26.06.2020 г. е издадена и фактура № 5009482/26.06.2020 г. за същата сума.
На 22.07.2020 г. е издадена фактура № 5009572 на стойност 40 431,86
лв., без ДДС (48 518,23 лева с ДДС), по която е отразена доставката на бетон
клас С12/15 S3 и бетон С30/37 ХС4 XF1, като са приспаднати авансово
платените средства в размер на 30 000,00 лева без ДДС. За извършването на
доставката между страните е подписан приемо-предавателен протокол от
22.07.2020 г., с който жалбоподателят в качеството си на представител на
дружеството-купувач е декларирал приемането на описаните стоки.
Дължимата сума по фактура № 5009572/22.07.2020 г. е заплатена по банков
път на 27.07.2020 година, като платежното нареждане е подписано от Т. Д..
На 21.08.2020 г. е издадена фактура № 5009681 на обща стойност 38
000,00 лева без ДДС (45 600,00 лева с ДДС), по която е отразена доставката на
общо 400 м3 бетон С30/37 ХС4 XF1. За извършването на доставката между
страните е подписан приемо-предавателен протокол от 21.08.2020 г., а
дължимата сума по фактурата е заплатена по банков път на 02.09.2020 година,
за което отново върху платежния документ подписа си е поставил
изпълнителният директор Т. Д..
На 03.09.2020 г. е издадена фактура № 5009745 на обща стойност 7
562,00 лева без ДДС (9 074,40 лева с ДДС), по която е отразена доставката на
общо 79,60 м3 бетон С30/37 ХС4 XF1. За извършването на доставката между
страните е подписан приемо-предавателен протокол от 03.09.2020 г., като
дължимата сума по фактурата е заплатена по банков път на 17.09.2020 година,
а платежното нареждане е подписано от Т. Д..
На 18.11.2020 г. е издадена фактура № 5009985 на обща стойност 5
895,00 лева без ДДС (7 074,00 лева с ДДС), по която е отразена доставката на
65,50 м3 бетон клас С25/30. За извършването на доставката, на 18.11.2020 г.
между страните е подписан приемо-предавателен протокол. Дължимата сума
по фактурата е заплатена по банков път на 02.12.2020 година, а платежното
3
нареждане е подписано от жалбоподателя Д..
На 30.11.2020 г. е издадена фактура № 5010019 на обща стойност 190,00
лева без ДДС (228,00 лева с ДДС), по която е отразена доставката на общо 2
м3 бетон С30/37 ХС4 XF1. За извършването на доставката между страните е
подписан приемо-предавателен протокол от 30.11.2020 г. Дължимата сума по
фактура № 5010019 /30.11.2020 г. е заплатена по банков път на 15.12.2020
година, а платежното нареждане е подписано от Т. Д..
Предвид горните фактически данни общата стойност на извършените от
страна на „Монтажи“ ЕАД разходи за доставки на бетон за обект язовир
„ХаджиД.о 3“, с. ХаджиД.о, общ. Казанлък, област Стара Загора по договор
за доставка от 10.06.2020 г., сключен с „Тина 2“ ООД, възлизат на сумата от
122 078.86 лв. без ДДС или 146 494.63 лв. с ДДС. За всички транзакции са
издадени общо 6 броя счетоводни документи (фактури), въз основа на които
са наредени 6 плащания по банков път, въз основа на които са съставяни
платежни нареждания. С плащането от 27.07.2020 г. по фактура №
5009572/22.07.2020 г. е надвишен определеният в чл. 20, ал.2, т. 2 от ЗОП
праг. От посочената норма се извежда задължението за възложителите да
прилагат процедурите по чл. 18, ал. 1, т. 12 или 13 от ЗОП, когато
обществените поръчки имат прогнозна стойност при доставки и услуги от 70
000 лева до съответния стойностен праг по чл. 20. ал. 1 от ЗОП, чийто
максимален размер при доставки и услуги е 271 000 лв.
Въз основа на направените в хода на възложената финансова инспекция
констатации свидетелката Д. П.Г. на длъжност „главен финансов инспектор“
от първи отдел на Дирекция „Инвестиционна дейност“ при АДФИ приела, че
на 27.07.2020 г. Т. Б. Д. - изпълнителен директор и възложител по чл. 5. ал. 2,
т. 14 от ЗОП, е извършил разход по договор с „Тина 2“ ООД, като е възложил
обществена поръчка за доставка на бетон за обект язовир „ХаджиД.о 3“,
община Казанлък, област Стара Загора, с което се надвишава минималния
стойностен праг по чл. 20, ал. 2, т. 2, без да приложи процедура по чл. 18, ал.
1 съобразно стойността на поръчката и при наличие на основания за това.
Стойността на извършения разход по договора, сключен с „Тина 2“ ООД, към
27.07.2020 г. бил в размер на 70 431.86, без ДДС, с което се надвишавал
минималният стойностен праг от 70 000,00 лева по чл. 20, ал. 2. т. 2 от ЗОП.
Във връзка с горното на 02.03.2022 г. свидетелката П.Г. съставила акт за
установяване на административно нарушение /АУАН/ № 11-01-173/02.03.22
г. срещу Т. Б. Д. за осъществено от последния нарушение на чл. 17, ал. 1 във
връзка с чл. 20, ал. 2, т. 2 от ЗОП. Актът бил издаден в присъствието на
свидетел и бил връчен на Д. на същата дата, който го подписал с
отбелязването, че ще депозира писмени възражения в законоустановения
срок. Такива са постъпили в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН пред директора на
АДФИ, като същите са били разгледани от наказващия орган по реда на чл.
52, ал. 3 от ЗАНН и след преценка за тяхната неоснователност, както и
съобразяване на законосъобразността и обосноваността на акта, е било
издадено обжалваното наказателно постановление № 11-01-173/24.08.2022 г.,
с което на жалбоподателя е наложено на основание чл. 256, ал. 1 от ЗОП във
4
връзка с чл. 261, ал. 2 от ЗОП административно наказание „глоба“ в размер на
2 929.89 лева (две хиляди деветстотин двадесет и девет лева и осемдесет и
девет стотинки) за извършено нарушение по чл. 17, ал. 1 във връзка с чл. 20,
ал. 2, т. 2 от ЗОП.
Видно от приложената по административнонаказателната преписка
заповед № ЗМФ-674/05.08.2022 г., министърът на финансите е оправомощил
С Б- директор на Агенцията за държавна финасова инспекция да издава
наказателни постановления по актове за установяване на административни
нарушения по ЗОП.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на приетите по делото писмени доказателства, приобщени към материалите
по делото на основание чл. 283 НПК, както и въз основа на гласните
доказателства, съдържащи се в показанията на св. П.Г..
Събраните по делото гласни и писмени доказателства са
непротиворечиви и единно изграждат възприетата от съда фактическа
обстановка. Съдът се довери на показанията на разпитания свидетел, като
намери, че той излага обективно фактите, които непосредствено е възприел.
Жалбата е процесуално допустима, тъй като изхожда от легитимирано
лице, депозирана е в предвидения от закона преклузивен срок срещу акт,
подлежащ на обжалване. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна,
като съображенията на съда в тази насока са следните:
Съдът, след като извърши цялостна служебна проверка на
процесуалноправната законосъобразност на атакуваното наказателно
постановление, намира, че не са допуснати съществени нарушения на
процедурата, обуславящи отмяната му, с оглед на което следва да се
произнесе по същество.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са издадени от компетентни органи. Видно от приобщената по
делото заповед № ЗМФ-674/05.08.2022 г. на министъра на финансите,
директорът на АДФИ е оправомощен да издава наказателни постановления по
актове за установяване на административни нарушения по ЗОП.
Наказателното постановление е издадено в срока по чл. 34, ал. 3 ЗАНН,
а актът, с който е установено нарушението, е съставено при спазване на
сроковете по чл. 261, ал. 1 от ЗОП, която норма се явява специална спрямо
общата разпоредба на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН. С оглед на това настоящият
съдебен състав намира възражението на жалбоподателя за изтичане на
предвидените в закона давностни срокове за несъстоятелно.
Както в АУАН, така и в НП се съдържат всички изискуеми реквизити
по чл. 42, ал. 1 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Дадено е точно и ясно
описание на нарушението и е налице пълно съответствие между словесното
описание и правната квалификация на деянието, с оглед на което е било
подсигурено правото на защита на нарушителя. Противно на наведените с
жалбата доводи не са налице допуснати в хода на
административнонаказателната процедура съществени процесуални
5
нарушения, като в съдържанието на обжалваното постановление се съдържа
ясно и конкретно посочване на датата, на която се твърди, че нарушението е
извършено – 27.07.2020 г. Стойността на обществената поръчка не е сред
задължителните реквизити от съдържанието на НП и липсата на посочването