Решение по дело №436/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 ноември 2019 г. (в сила от 27 май 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20197160700436
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 485

 

гр. П.***, 22.11.2019 г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

                                                                

Административен съд-П.***, в открито съдебно заседание проведено на двадесет и пети октомври през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

       Съдия: Слава Г.

при секретар Е. В., като разгледа докладваното от съдия Г. административно дело № 436/2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 62 и сл. от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/ във вр. с  чл. 146 и сл. от АПК. 

Производството по делото е образувано по жалба на „***“ООД, с управител С.И.Д., с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление на дейността гр. П.*** против Акт за установяване на задължение по декларация № 19-665-1 от 05.04.2019г. издаден от орган по приходите при община П. потвърден с решение с изх. № 19/ММО-2555-1/05.06.2019г. на Директор на дирекция “Местни приходи и такси“ при община П.. С акта се установени задължения в размер на общо ***лв, като от тях данък върху недвижимите имоти ***лв. и такса за битови отпадъци в размер на ***лв., ведно с начислената лихва общо в размер на *** за задължения за 2017г. и 2018г.

АУЗД се оспорва само в частта, на установената ТБО. В жалбата се излагат съображения, че акта е постановен при допуснати съществени нарушения на производствените правила.  При установяване на таксата за битови отпадъци /ТБО/, органът не е взел предвид и не е изяснил въпроса, че ТБО е дължима само при реално престиране на услугите и при реално ползване на предоставената услуга. Поради тази причина за него са начислени всички компоненти на таксата за битови отпадъци, което е незаконосъобразно. С тези доводи се прави искане АУЗД да се отмени.

В съдебно заседание жалбоподателят чрез адв. В.К.,*** поддържа жалбата. По същество пледира същата да се уважи. Алтернативно прави искане актът да се измени като се отмени по отношение на установените начисления за компоненти: сметосъбиране и извозване и за обезвреждане на битови отпадъци за 2017г. и 2018г., ведно с начислената върху тях лихва. Прави искане за присъждане на направените по делото съдебни разноски, съгласно списък на разноските по чл. 80 от ГПК. В представения срок депозира писмени бележки, в които развива своята теза.   

Ответникът по жалбата–Директор на дирекция “Местни приходи и такси“ при община П. редовно призован за представител изпраща адв. Р.К.,***. Оспорва жалбата. По същество излага доводи за отхвърляне на жалбата.

            Административен съд-П.***, след като се запозна с приложените по делото доказателства и извърши цялостна проверка относно законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена против индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, пред надлежен съд, от надлежна страна, адресат на акта. Жалбата е депозирана в  законоустановения преклузивен срок и отговаря на изискванията на чл. 149 във вр. с чл. 145 от ДОПК и е процесуално допустима. Оспорва се акт, който е преминал през административен контрол, което е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното обжалване.  С оглед на това жалбата е  процесуално допустима и се дължи разглеждането й по същество.

По фактите:

    В случая органът по приходите е започнал административното производство служебно по данни от подадени декларации по чл. 14 и чл. 17 от ЗМДТ за облагане с ДНИ и ТБО за имоти на дружеството, тъй като задълженията не са били платени, видно от приети по делото съобщения.

За установените задължения е изготвен Акт за установяване на задължение по декларация № 19-665-1 от 05.04.2019г. издаден от Г. Й.-главен експерт РП, оправомощена със заповед № 245 от 13.02.2017г.  на Кмета на община П..  С АУЗД административният орган е определил общо дължими задължения за ДНИ и ТБО за недвижими имоти собственост на дружеството за периода от 01.01.2017г. до 31.12.2018г., като установените задължения са общо в размер на ***., от които ***-главница и лихва в размер на ***, изчислена към 05.04.2019г.. Установените задължения за ТБО са в размер на ***, от които ***-главница и лихва в размер на ***, изчислена към 05.04.2019г..

   АУЗД е връчен срещу подпис на управителя на дружеството на 09.04.2019г., видно от разписка приложена по делото. Срещу констатациите отразени в АУЗД, в частта за определените размери на  ТБО е подадена жалба.  С решение изх. № 19/ММО-2555-1/05.06.2019г. директорът на „МПТ“ при община П.  е приел жалбата за допустима, но неоснователна и е потвърдил изцяло установените с АУЗД №№ 19-665-1 от 05.04.2019г.  задължения за ТБО за 2017г. и 2018г..

По делото са представени и приети доказателства свързани с установяването и начисляването на задълженията по подадени по чл. 14 и чл. 17 от ЗМДТ декларации за облагане с данък  недвижимите имоти. Представени са договори за възлагане на обществени поръчки между Община П.  и  дружествата–изпълнители по услугите сметосъбиране и сметоизвозване в община П. и за почистване на уличната мрежа – лятно и зимно поддържане, както и договори за третиране на битови отпадъци. Представени са и доказателства, за съществуването на общинско депо и за оператор на депото за БО. Има и фактури и протоколи за установяване и приемане на извършени дейности.

     Пред настоящата съдебна инстанция е допуснато изслушване на съдебно–икономическа експертиза, заключението по която се цени като пълно, обективно и компетентно изготвено. Същото и като неоспорено от страните се цени в цялост. Изводите на експерта, направени след необходимите изчисления и въз основа на декларираните данни, и съпоставени с действащите решения на Общински съвет-П. и на Наредбата за определяне и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община П. изцяло потвърждават установените от органа размери на ТБО за процесния период.

    Горната фактическа обстановка се възприе от представената и приета административна преписка. Документите съдържащи се в нея като неоспорени от страните се ценят в цялост и като годно писмено доказателство въз основа, на което ще се провери законосъобразността на оспорвания акт.  

    При така установените факти, настоящия съдебен състав на Административен съд-П*** като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:

   Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

    Дружеството жалбоподател е декларирало пред дирекция МДТ при община П***, че е собственик на недвижими имоти подлежащи на облагане с ДНИ и ТБО, по силата на силата на нотариален акт № ***, том ***, рег. № ***, дело № *** от 02.04.2007г. и нотариален акт № ***, том *** рег. № ***, дело № *** от ***.2008г.. Съответно оформени са две данъчни партиди с партиден номер № *** 013 и партиден № *** 014.

 В партиден номер № *** 013 е декларирана земя и сграда, находяща се в  кв. “***”, УПИ ***, кв.*** по плана на гр. П.***, с отчетната стойност на имота  ***. и данъчна оценка 277 202.80лв. Представен е нотариален акт № ***, том ***, рег. № ***, дело № *** от ***2007г..

   В партиден номер № *** 014 са декларирани складови помещения, магазин и кафе в гр. П.***, кв. “***”, с отчетната стойност на имота ***.. Представено е и удостоверение за въвеждане в експлоатация с № 26 от 23.01.2009г.

Подадени са и декларации по чл. 14 от ЗМДТ за имоти, находящи се в гр. П.***, кв. “***” с вх. № 1125, 1127, 1128, 1129 от 17.03.2009г., съответно на четири обекта-жилища/апартаменти, описани в нотариален акт № ***, том ***, рег. № ***, дело № *** от ***2008г. Данъчните оценки на жилищните имоти, определени по приложение № 2 от ЗМДТ са в размери за 2017г.: ж-***.; ж-1127-***.; ж-1128-***. и ж-1129-***., а за 2018г. са: ж-1125-***.; ж-1127-***.; ж-1128-***. и ж-1129-***

     По делото липсват индикации, от страна на дружеството жалбоподател да е иницирано административно производство по установяване на задължения по декларация. От представени съобщения е видно, че ТБО не са платени в срок. Съгласно чл. 107, ал. 3 от ДОПК органа по приходите може да иницира такова производство за установяване на размера на дължимите данъци за недвижими имоти и таксите за битови отпадъци за периода от 2017г. до 2018г..

    Предмет на съдебен контрол е установяване на задължения за такса битови отпадъци оформени в Акт за установяване на задължение по декларация № 19-665-1 от 05.04.2019г. издаден от орган по приходите при Община П.***.  Акта е в писмена форма и има необходимото съдържание посочено в чл. 59 от АПК. АУЗД произхожда от лице, определено със заповед  на Кмета на община П.***, а потвърдителното решение изхожда от компетентния по-горестоящ административен орган, в случая директора на „МПТ“, действащ като териториален директор на НАП и изрично посочен и в заповед № 245 от 13.02.2017г.    на кмета на община П. ***. Поради това АУЗД е издаден от компетентен по смисъла на чл. 9б от ЗМДТ във вр. с чл. 4 от ЗМДТ орган. Оспореният акт е мотивиран в обстоятелствената си част, позовава се на правно релевантни факти, които са установени съгласно писмените доказателства приложени по делото. Административните актове са мотивирани от правна и фактическа страна. За да изготви оспорвания акт, административния орган се е позовал на чл. 62 от ЗМДТ и на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община П.***, приета с решение № 42/20.12.2011г. на общински съвет П.*** и на решение № 415 от 22.12.2016г. на Общински съвет П.*** за определяне на промилите за жилищни и нежилищни имоти на предприятията. Позовал се е и на подадените от дружеството жалбоподател декларации по чл. 14 и чл. 17 от ЗМДТ обсъдени по-горе. Размерите на ТБО са установени въз основа на решението на ОбС-П***, заповеди на Кмета на общинаП.*** и подадени заявления-декларации. С оглед на това се приема, че в  хода на производството  не са допуснати съществени процесуални нарушения. С оглед на изложеното не се откриват отменителни основания по чл. 146, т. 1, т. 2 и т. 3 от АПК.

      Не се спори между страните, че имотите по отношение, на които са начислени задължения за ТБО са собственост на дружеството жалбоподател. Не се формира и спор, че имотите на дружеството са урегулирани поземлени имоти, попадащи в строителните граници на град П.***.

      От заповеди с №2368 от 28.10.2016г. и с № 1882 от 26.10.2017г. издадени по чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ от кмета на община П.*** е видно, че Община П.*** извършва услугите по сметосъбиране и сметоизвозване; третиране на битови отпадъци в депа и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. От съдебно-икономическата експертиза се приема, че имотите на дружеството жалбоподател попадат в районите, където се извършват и трите вида услуги.

               Настоящия състав приема, че административния орган правилно е установил размера на ТБО по отношение на декларираните обекти. Процесния поземлен имот-земя и сграда, в кв. “***” и обектите в кв. “*** ”-жилища/апартаменти, кафе, складови помещения и магазин попадат в урбанизирана територия и в строителните граници на населеното място гр. П.***. Имотите са декларирани пред органа по приходите по съответния ред и  подлежат на облагане с ТБО. Размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.

       Със заповеди с № 2368 от 28.10.2016г. и с № 1882 от 26.10.2017г. на Кмета на община П.***, издадени по реда на чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, са определени границите на районите, видът на предлаганите услуги, както и  честотата на сметоизвозване.  В тях в т. 3 са посочени изрично и изчерпателно райони, в които единствено ще се извършват услуги само по обезвреждане на битови отпадъци в депо и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване.  По отношение на всички останали райони, които изрично не са изброени в т. 3, община П.*** извършва услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, по третиране на битови отпадъци в депа и по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Със заповедите са регламентирани и честота на извозване на битовите отпадъци от фирмата, извършваща дейности по сметоизвозване и сметосъбиране.

С оглед на изложеното се приема, че имотите на жалбоподателя  се намират в урбанизираните територии на гр. П.*** и че за тях са отредени урегулирани поземлени имоти, съответно УПИ ***, кв.*** по плана на гр.П.***, кв. “*** ” и УПИ ***, отреден за „жилищно и обществено обслужване“, кв. ***, по регулационния и застроителния план на гр. П.**, кв. “*** ”. Следователно тези имоти не попадат в изключенията в т. 3 от заповедите на кмета на община П.*** и подлежат на облагане с такса за битови отпадъци в трите и компонента.  

   Съгласно разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ такса за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, като размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно-сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Видно от разпоредбата на чл. 71 от ЗМДТ не се събира такса за: 1). сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината, или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота; 2). поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - когато услугата не се предоставя от общината; 3). обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци - когато няма такива.

Анализът на приложимата нормативна уредба води на извод, че не се събира такса за първата услуга - сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината, или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота.

В конкретния случай, от заключението на съдебно-икономическата експертиза се приема, че декларации за 2017г. и 2018г., от които да е видно, че обектите няма да се ползват не са подавани. Следователно компонент сметосъбиране и сметоизвозване е дължим.

За втората от услугите - поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, условието да не се събира такса е непредоставянето на услугата от общината, а за третата - обезвреждането на битови отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци, когато няма такива. Следователно, таксата битови отпадъци е вземане, което е дължимо при реално предоставяне на услуга. Това означава, че за да бъде начислена такса битови отпадъци, следва да бъде установен фактът на действително извършени дейности по-горепосочените услуги. За да е налице задължение за заплащане на такса за сметосъбиране и сметоизвозване, за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване и обезвреждането на битови отпадъци и поддържане на депа е необходимо общината да е престирала услугите. От доказателствата по делото се установява и приема, че Община П.*** е предоставяла тези услуги през процесния период-01.01.2017г. до 31.12.2018г., в т.ч. и конкретно по отношение на територията, където се намират имотите на жалбоподателя. Има издадени заповеди с № 2368 от 28.10.2016г. и с № 1882 от 26.10.2017г.  на Кмета на община П.***, по реда на чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, с които са определени границите на районите, видът на предлаганите услуги, както и  честотата на сметоизвозване. Процесните имоти попадат в  обхвата на тези заповеди. От договори за сметосъбиране и сметоизвозване, за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, приложенията към тях се установява, че общината предоставя услугите по  сметосъбиране и сметоизвозване и по поддържане на чистотата и в кв. “***” и в кв. “***”, в гр. П.***. От графици на фирмите извършващи дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване по улици и графици за ръчно метене, както и приемо-предавателни протоколи за извършени дейности се  установява, че дейността реално е извършвана. От договор за възлагане на обществена поръчка № *** от 31.07.2015г. и от разрешение за ползване № СТ-05-2612 от 29.12.2015г. се установява, че на територията на общината има изградено депо за събиране, транспортиране, временно съхраняване и депониране на отпадъци. Формален спор между страните за реално предоставяне на тези услуги в гр. П.*** не съществува. С оглед обсъдените доказателства се приема, че Община П.*** предоставя услугата сметосъбиране и сметоизвозване, предоставя услугата чистота на териториите за обществено ползване и разполага с депо за  обезвреждането на битови отпадъци, което поддържа. Въз основа на всички така представени и неоспорени от страните доказателства, настоящия състав приема, че община П.*** реално е предоставяла услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване,  обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци  по отношение на населените места, в това число и касателно посочения по-горе имоти на жалбоподателя, находящи се в регулационните и  строителни граници на  гр. П.***.

ТБО за 2017г.:

Съгласно чл. 67, ал. 1 от ЗМДТ, ТБО се определя според количеството на битовите отпадъци. В Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на община П.*** в чл. 20, ал. 2 е предвидена процедура чрез подаване на декларация за определяне на таксата за сметосъбиране и сметоизвозване според количеството на битовите отпадъци. Видно от заключението на експерта, такива декларации за 2017г. за имотите собственост на дружеството не са  подавани.

Със законодателната промяна на чл. 71, ал. 1 от ЗМДТ, бр. 101 от 2013г., в сила от 1.01.2014г. е разписано, че не се събира такса за сметоизвозване и сметосъбиране ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота. Както бе посочено по-горе декларации освобождаване за 2017г. не са подавани.

Административният орган твърди, че установените размери на ТБО са определени съгласно Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община П.***, както и въз основа на решение № 415 от 22.12.2016г. на Общински съвет П.***. С последното е приета основа за определяне на ТБО, която е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка  и промилите за съответните услуги. В случая от съдебно-икономическата експертиза се установява, че данъчните оценки за данъчни партиди с партиден номер № ***  и партиден № ***  са по-високи от отчетните им стойности и въз основа на тях са изчислявани промилите. Съгласно решението за нежилищните имоти на предприятията ТБО е в промил върху отчетната им стойност и е общо 6.5 на хиляда, в т.ч. 3.0 на хиляда за сметосъбиране и сметоизвозване; 1 на хиляда за обезвреждане на битови отпадъци в депа и 2.5 на хиляда за чистота на териториите за обществено ползване. За партиден номер № *** * данъчната оценка е ***лв. и с оглед на това промилите върху тази оценка за 2017г. са в размер съответно за сметосъбиране и сметоизвозване: ***лв., за обезвреждане на битови отпадъци в депа ***лв. и за чистота на териториите за обществено ползване ***лв. или общо за обект “***” размера на ТБО е ***лв.

 За партиден номер № ***  данъчната оценка е ***лв. и с оглед на това промилите върху тази оценка за 2017г. са в размер съответно за сметосъбиране и сметоизвозване: ***лв., за обезвреждане на битови отпадъци в депа ***лв. и за чистота на териториите за обществено ползване ***лв. или общо за обект “***”/нежилищни имоти размера на ТБО е ***лв.

С решение № 415 от 22.12.2016г. на Общински съвет П.*** е приета основа за определяне на ТБО, за жилищните  и вилни имоти на гражданите, както и за жилищните имоти на предприятията във всички населени места на територията на община П.***, в промили върху данъчната им оценка и промилите за съответните услуги.  Дружеството е декларирало жилищни имоти: ж-1125; ж-1127; ж-1128 и ж-1129. Съгласно решението за жилищните имоти на предприятията ТБО е в промил върху данъчната оценка и е общо 2.25 на хиляда, в т.ч. 0.8 на хиляда за сметосъбиране и сметоизвозване; 1 на хиляда за обезвреждане на битови отпадъци в депа и 0.45 на хиляда за чистота на териториите за обществено ползване.  

Съгласно заключението на съдебно-икономическата експертиза за обект ж-1125 данъчната оценка е *** и съответно за сметосъбиране и сметоизвозване: ***лв., за обезвреждане на битови отпадъци в депа***лв. и за чистота на териториите за обществено ползване ***лв. или общо за ж-1125 размера на ТБО е ***лв.;

-за обект ж-1127 данъчната оценка е *** и съответно за сметосъбиране и сметоизвозване: ***лв., за обезвреждане на битови отпадъци в депа ***лв. и за чистота на териториите за обществено ползване ***лв. или общо за ж-1127 размера на ТБО е ***лв.;

-за обект ж-1128 данъчната оценка е *** и съответно за сметосъбиране и сметоизвозване: ***лв., за обезвреждане на битови отпадъци в депа ***лв. и за чистота на териториите за обществено ползване ***лв. или общо за ж-1128 размера на ТБО е ***лв.;

-за обект ж-1129 данъчната оценка е *** и съответно за сметосъбиране и сметоизвозване: ***лв., за обезвреждане на битови отпадъци в депа ***лв. и за чистота на териториите за обществено ползване ***лв. или общо за ж-1129 размера на ТБО е ***лв..

За 2017г. установените от административния орган задължения по данъчни партиди № ***  и партиден № ***  и декларации за ж: ж-1125; ж-1127; ж-1128 и ж-1129 са в размер на ***лв.-главница и ***лв. лихва към дата на издаване на акта. При извършените изчисления и съдебно-икономическата експертиза получава същите установявания. Въз основа на изложеното се приема, че установените в АУЗД размери на задълженията за ТБО са правилни и същите са направени въз основа на действащата за периода нормативна  уредба.

ТБО за  2018г.:

Съгласно чл. 67, ал. 1 от ЗМДТ, ТБО се определя според количеството на битовите отпадъци. В Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на община П.*** в чл. 20, ал. 2 е предвидена процедура чрез подаване на декларация за определяне на таксата за сметосъбиране и сметоизвозване според количеството на битовите отпадъци. Видно от заключението на експерта, такива декларации за 2018г. за имотите собственост на дружеството не са подавани.

Със законодателната промяна на чл. 71, ал. 1 от ЗМДТ, бр. 101 от 2013г., в сила от 1.01.2014г. е разписано, че не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота. Както бе посочено по-горе декларации за освобождаване за 2018г. не са  подавани.

Административният орган твърди, че установените размерит на ТБО са определени съгласно Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община П.***, както и въз основа на решение № 415 от 22.12.2016г. на Общински съвет П.***. С последното е приета основа за определяне на ТБО, която е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка  и промилите за съответните услуги. В случая от съдебно-икономическата експертиза се установява, че данъчните оценки за данъчни партиди с партиден номер № *** и партиден № ***  са по-високи от отчетните им стойности и въз основа на тях са изчислявани промилите. За 2018г. не е прието решение, поради което изчисленията са правени на база решението на общински съвет за предходната година. Съгласно решение № 415 от 22.12.2016г. на Общински съвет П.*** за нежилищните имоти на предприятията ТБО е в промил върху отчетната им стойност и е общо 6.5 на хиляда, в т.ч. 3.0 на хиляда за сметосъбиране и сметоизвозване; 1 на хиляда за обезвреждане на битови отпадъци в депа и 2.5 на хиляда за чистота на териториите за обществено ползване. За партиден номер № ***  данъчната оценка е ***лв. и с оглед на това промилите върху тази оценка за 2018г. са в размер съответно за сметосъбиране и сметоизвозване: ***лв., за обезвреждане на битови отпадъци в депа ***лв. и за чистота на териториите за обществено ползване ***лв. или общо за обект “***” размера на ТБО е ***лв.

 За партиден номер № *** данъчната оценка е ***лв. и с оглед на това промилите върху тази оценка за 2018г. са в размер съответно за сметосъбиране и сметоизвозване: ***лв., за обезвреждане на битови отпадъци в депа***лв. и за чистота на териториите за обществено ползване ***лв. или общо за обект “***”/нежилищни имоти размера на ТБО е ***лв.

С решение № 415 от 22.12.2016г. на Общински съвет П.*** е приета основа за определяне на ТБО, за жилищните  и вилни имоти на гражданите, както и за жилищните имоти на предприятията във всички населени места на територията на община П.***, в промили върху данъчната им и промилите за съответните услуги.  Дружеството е декларирало жилищни имоти: ж-1125; ж-1127; ж-1128 и ж-1129. Съгласно решението за жилищните имоти на предприятията ТБО е в промил върху данъчната оценка и е общо 2.25 на хиляда, в т.ч. 0.8 на хиляда за сметосъбиране и сметоизвозване; 1 на хиляда за обезвреждане на битови отпадъци в депа и 0.45 на хиляда за чистота на териториите за обществено ползване.  

Съгласно заключението на съдебно-икономическата експертиза за обект ж-1125 данъчната оценка е *** и съответно за сметосъбиране и сметоизвозване: ***лв., за обезвреждане на битови отпадъци в депа ***лв. и за чистота на териториите за обществено ползване ***лв. или общо за ж-1125 размера на ТБО е ***лв.;

-за обект ж-1127 данъчната оценка е *** и съответно за сметосъбиране и сметоизвозване: ***лв., за обезвреждане на битови отпадъци в депа ****лв. и за чистота на териториите за обществено ползване ***лв. или общо за ж-1127 размера на ТБО е ***лв.;

-за обект ж-1128 данъчната оценка е ***и съответно за сметосъбиране и сметоизвозване: ***лв., за обезвреждане на битови отпадъци в депа ***лв. и за чистота на териториите за обществено ползване ***лв. или общо за ж-1128 размера на ТБО е ***лв.;

-за обект ж-1129 данъчната оценка е *** и съответно за сметосъбиране и сметоизвозване: ***лв., за обезвреждане на битови отпадъци в депа ***лв. и за чистота на териториите за обществено ползване ***лв. или общо за ж-1129 размера на ТБО е ***лв..

За 2018г. установените от административния орган задължения по данъчни партиди № ***  и партиден № ***  и декларации за ж: ж-1125; ж-1127; ж-1128 и ж-1129 са в размер на ***лв.-главница и ***лв. лихва към дата на издаване на акта. Точно такива размери по отношение на ТБО в трите и компонента  е установило и вещото лице.  Въз основа на това се приема, че размерите на задълженията за ТБО за 2018г. са правилно установени.

      В писмените бележки пълномощникът на жалбоподателя сочи, че счита, че дължи единствено компонента чистота на териториите за  обществено ползване. Този аргумент го извевжа от това, че в процесния период дружеството жалбоподател нямало управител,  неосъществявало търговска дейност, поради което не били експлоатирани жилищните и търговските обекти, което означавало, че няма изхвърляни отпадъци и не са извозвани такива. Тези доводите не се споделят. По делото не са ангажирани доказателства, от които да е видно, че дружеството е прекратено. Напротив от направена служебна справка в търговски регистър по булстат на дружеството се установява, че същото е действащо. От обявения устав на дружеството е видно, че съдружници в същото са три физически лица. С оглед на това не е била налице формална пречка за свикване на общо събрание за избор на управител. Бездействието не е законова предпоставка за недължимост на ТБО. Отделно от това основния предмет на дейност на дружеството жалбоподател са именно дейности свързани с сметоизвозване и сметопочистване, лятно и зимно почистване на обществени територии, което предполага, че дружеството е запознато с действащата нормативна уредба в тази област. Поради  изложеното и с оглед документите за собственост на процесните имоти се приема, че същото е данъчно задължено лице на облагаеми с данък недвижими имоти по смисъла на чл. 11 във вр. с чл. 64 от ЗМДТ.  Налице е правна връзка между обектите на данъчно облагане и данъчния субект, съответно между обектите по отношение, на които се определя престирането на услугата по чл. 62 от ЗМДТ и задълженото лице. По делото не се доказаха предпоставките на чл. 71, т. 1 от ЗМДТ да не се събира такса сметосъбиране и сметоизвозване. Не се доказа и дружеството да е подавало декларации за определяне на таксата за сметосъбиране и сметоизвозване според количеството на битовите отпадъци. Услугата е предоставяна от общината за процесните години и не е подадена декларация, че имотите няма да се ползват през цялата година.  Услугата по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване не е обвързана с конкретен имот, а целта на нейното предоставяне обслужва интересите на населението на цялата община. Предвид събраните по делото доказателства, се приема, че е налице реално предоставяне на услугата по почистване на териториите за обществено ползване в процесния период. Таксата за посочената услуга се дължи за извършени дейности на всички територии за обществено ползване, а не конкретно на територията, в която е разположен имотът или в непосредствена близост до него. Не са налице предпоставките да не се събира такса  по чл. 71, т. 2 от ЗМДТ. Не са налице и предпоставките по чл. 71, т. 3 от ЗМДТ. Това е така, защото дължимостта на тази такса законодателят не е обвързал с доказването на фактическото предоставяне на услугата, а е приел, че услугата се предоставя винаги, когато общината ползва депо за обезвреждане на битови отпадъци. В случая е безспорно, че община П.*** разполага със завод за сепариране и компостиране на битови отпадъци и регионално депо за неопасни отпадъци “***”. Следователно таксата и в този й компонент е дължима.

Въз основа на изложеното настоящия съдебен състав приема, че жалбата е неоснователна. Административния орган правилно е установил  размерите на ТБО за 2017г. и за 2018г., като е взел предвид и се е позовал на  решение № 415 от 22.12.2016г. на Общински съвет П.*** и Наредбата за определяне и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община П.***. С оглед на това ТБО за 2017г. е дължима в размер общо на ***лв., от които главница в размер на ***лв. и начислена лихва към 05.04.2019г. в размер на ***лв., а за  2018г. ТБО е дължима в размер общо на ***лв., от които главница в размер на ***лв. и начислена лихва към 05.04.2019г. в размер на ***лв.. Задълженията на дружеството жалбоподател  за 2017г. и 2018г. за ТБО са общо в размер на ***лв., от които главница в размер на ***лв. и ***лв. лихва към дата на издаване на акта.

Невнесените в срок местни данъци и такси по силата на чл. 4, ал. 2 от ЗМДТ, във вр. с чл. 9б от ЗМДТ, се събират заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания по реда на ДОПК. В този смисъл е разпоредбата на чл. 175, ал. 1 от ДОПК, който предвижда, че за неплатените в законоустановените срокове публични задължения се дължат лихви в размер, определен в съответния закон. Задължението за данъци и такса битови отпадъци  представляват публично вземане по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 3 от ДОПК. С неплащането на задълженията в регламентирания срок, данъчно задълженото лице изпада в забава и дължи лихва. Лихвата е начислена към дата на установяване на задълженията-05.04.2019г. и е дължима в посочените размери. Оспорения акт не страда от отменителни основания по чл. 146, т. 4 от АПК.

   В обобщение на изложеното до тук съдът намира, че оспореният Акт за установяване на задължения  № 19-665-1 от 05.04.2019г.,  издаден от главен експерт в отдел „Ревизии и проверки” /РП/ при дирекция „Местни приходи и такси“ /МПТ/ на община П.***, в частта, с която са установени задължения за ТБО за 2017г. и 2018г., и потвърден с решение с изх. № 19/ММО-2555-1 от 05.06.2019г.  е правилен и законосъобразен. При осъществения контрол за законосъобразност не се констатираха основания по чл. 146 от АПК, които да доведат до отмяната му. Същият е издаден от компетентен орган, в предписаната от закона форма и при спазване на административно производствените правила. Административният орган се е позовал на точните материално правни разпоредби и на основание на тях е постановил материално законосъобразен акт. Жалбата е напълно неоснователна и като такава ще бъде отхвърлена.

Относно разноските:

С оглед изхода на делото ответникът по жалбата има право на разноски. Такива не са поискани, поради което и не се дължи произнасяне.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд-П.***

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „***“ООД, с управител С.И.Д. против Акт за установяване на задължение по декларация   19-665-1 от 05.04.2019г. издаден от орган по приходите при община П.***, в частта, с която са установени задължения на ТБО за 2017г. и 2018г., и потвърден с решение с изх. № 19/ММО-2555-1/05.06.2019г. на Директор на дирекция “Местни приходи и такси“ при община П..

            РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                                         

 

       Съдия:/П/