Решение по дело №952/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 декември 2022 г.
Съдия: Мария Иванова Колева
Дело: 20227150700952
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 916 / 14.12.2022г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПАЗАРДЖИК, -ти състав, в открито заседание на двадесет и втори ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

СЪДИЯ: МАРИЯ КОЛЕВА

 

при участието на секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 952 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба на К.В.Ч., ЕГН ********** ***, подадена чрез процесуален представител адвокат К.У., срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0374-000199/13.09.2022 г. на началника на РУ-Червен бряг при ОДМВР-Плевен, с която му е приложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б „б“ ЗДвП – временно отнемане на СУМПС до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от 18 месеца.

В жалбата се развиват съображения за незаконосъобразност на издадената заповед. Жалбоподателят твърди, че оспореният административен акт е издаден при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалния закон. Отрича извършването на изпълнителното деяние, което е било основание за прилагането на ПАМ, като твърди, че след преустановяване управлението на превозното средство е употребил алкохол, тъй като не е разбрал, че е причинил ПТП. Претендира отмяна на приложената ПАМ, ведно с присъждане на разноски.

В съдебно заседание, жалбоподателят се представлява от адв. У., който поддържа жалбата. Излага допълнителни съображения за основателността й.

Ответникът – началникът на РУ–Червен бряг към ОДМВР-Плевен, не изразява становище по жалбата.

Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши цялостна проверка на оспорения акт и във връзка с правомощията си по чл. 168 АПК, приема за установено следното:

Процесната ЗППАМ е приложена за това, че на 13.09.2022 г., около 19.00 ч. в гр. Червен бряг, на паркинг, като водач на състав на моторни превозни средства - влекач Рено, с регистрационен номер РВ2314АВ и прекачено към него полуремарке с рег.№ РА3182ЕМ, при движение на заден ход реализира ПТП с материални щети с паркирания на паркинга лек автомобил „Ауди“ с номер ЕН3175КТ, след което отказва да му бъде извършена проба за употреба на алкохол с техническо средство „Дрегер Алкотест“ с фабричен номер 0767. Издаден е талон за медицинско изследване с № 0052349 и осем броя холограмни стикери с № А057257.

За извършеното нарушение по чл. 174, ал. 3 ЗДвП е съставен АУАН серия GA № 792202/13.09.2022 г., а впоследствие е издадена и атакуваната Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0374-000199/13.09.2022 г. на началник РУ-Червен бряг при ОДМВР-Плевен, с която на жалбоподателя е приложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1 б „б“ – временно отнемане на СУМПС до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от 18 месеца.

По делото е представен Протокол за ПТП № 194549, видно от който младши автоконтрольор С.В. е констатирал настъпило на 13.09.2022 г. в 19.00 ч. ПТП с участник 1 - МПС с регистрационен номер РВ2314АВ и участник 2 - МПС с регистрационен номер ЕН3175КТ.

Представена е разпечатка от дигитален тахограф с дата 13.09.2022 г. с водач К.Ч., видно от която управлението на превозното средство е преустановено в 18,35 ч. и от този момент е започнала почивка за водача, продължила 05 ч. 25 мин.

В съдебно заседание е приобщен и протокол от контролна проверка на монтирания в превозното средство дигитален тахограф, видно от която същият е преминал техническа проверка.

При така установеното от фактическа страна, Административен съд-Пазарджик обуславя следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок от връчването на заповедта от активно легитимирано лице - адресат на акта, за което оспорваният индивидуален административен акт е неблагоприятен, което обуславя правен интерес за подаване на жалба, поради което е допустима, а разгледана по същество – основателна по следните съображения:

Съгласно чл. 172, ал. 1 ЗДвП, ПАМ по чл. 171, т. 1 от същия закон се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службата за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност. Оспорваният акт е издаден от началника на РУ-Червен бряг при ОДМВР-Плевен, в това му качество и е налице необходимата компетентност, като е оправомощен за това със Заповед рег.№ 316з-2561/04.07.2022 г. на директора на ОДМВР – Плевен.

В обжалваната заповед е посочено, че същата се основава на обстоятелства, находящи се в съставения АУАН серия GA № 792202/13.09.2022 г. Съдът не констатира при издаване на обжалваната заповед да е допуснато съществено процесуално нарушение, което да е самостоятелно основание за отмяната й.

Съгласно чл. 171, т. 1, буква „б” ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения спрямо лице, което управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване се прилага ПАМ временно отнемане на СУМПС до решаване на въпроса за отговорността му, но за не-повече от 18 месеца. При тази законова регламентация необходимата материалноправна предпоставка за прилагане на мярката е лицето да е имало качеството на водач- т.е да е управлявал МПС и да е отказало да бъде тествано с техническо средство за установяване концентрацията на алкохол в кръвта или не изпълни предписанието за медицинско изследване на кръвта. Нарушението на водача по чл. 174, ал. 3 ЗДвП е констатирано със съставения АУАН от компетентните длъжностни лица, който съгласно чл. 189, ал. 2 ЗДвП има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното. С оглед на това доказателствената тежест за установяване на фактическа обстановка, различна от описаната в акта, е на жалбоподателя, който от своя страна обори констатациите в съставения АУАН. В ЗППАМ се сочи, че жалбоподателят е извършил нарушението около 19.00 ч. на 13.09.2022 г. Аналогични констатации за времето, в което е реализирано ПТП-то са направени и протокола за ПТП. От представената по делото и неоспорена от ответника разпечатка от тахограф обаче се установява, че управлението на МПС-то е преустановено в 18,35 ч., след което водачът е започнал да ползва полагаемата му се почивка. При това положение и при липса на други доказателства, съдът счита, че не е доказано управлението на МПС в 19.00 ч., както се сочи в АУАН и протокола за ПТП или около 19,00 ч., както е посочено в ЗППАМ. Напълно възможна и житейски логична е изложената от жалбоподателя защитна версия, че по-рано, в 18,35 ч. е преместил камиона и не е разбрал, че е реализирал ПТП, след което е вечерял и употребил алкохол в кабината на превозното средство, ползвайки почивката си. Към 19.00 ч. на процесната дата той вече не е имал качеството водач и не е бил субект на нарушение по чл. 174, ал. 3 ЗДвП. За да бъде субект на отговорност по чл. 174, ал. 3 ЗДвП по делото следваше да бъдат ангажирани доказателства, че за времето след управлението на камиона, до пристигането на полицейските служители, които са извършили проверка, водачът не е употребявал алкохол. Такива доказателства обаче липсват, а доказателствената тежест за тяхното представяне е на административния орган.

С оглед на изложеното, съдът намира, че нарушението по чл. 174, ал. 3 ЗДвП е недоказано и оспорената ЗППАМ е издадена при противоречие с приложимия материален закон. Жалбата на К.Ч. се явява основателна и оспореният административен акт следва да бъде отменен.

При този изход на спора, съгл. чл. 143, ал. 1 АПК, на жалбоподателя се дължат сторените по делото разноски съгласно представен списък - 500 лв. адвокатско възнаграждение и 10 лв. държавна такса.

Водим от изложеното и на основание чл.172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд–Пазарджик, IХ-ти състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалбата на К.В.Ч., ЕГН ********** ***, Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0374-000199/13.09.2022 г. на началника на РУ-Червен бряг при ОДМВР-Плевен, с която на жалбоподателя е приложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б „б“ – временно отнемане на СУМПС до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от 18 месеца.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи-Плевен да заплати на К.В.Ч., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата от 510 (петстотин и десет) лева, представляваща разноски по делото.

Решението е окончателно.

 

 

                                                        СЪДИЯ:/п/