Решение по дело №723/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 50
Дата: 17 февруари 2023 г. (в сила от 17 февруари 2023 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700723
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

  50                                 17.02.2023 г.                   гр. Стара Загора

 

В    И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Старозагорски Административен  съд, трети състав, на четиринадесети февруари две хиляди двадесет и трета година в публично заседание в състав:

           

            СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

 

секретар Стефка Христова като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА адм. дело №723 по описа на Административен съд Стара Загора за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно- процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/.

Образувано е по жалба от С.И.Н. против Заповед рег.№ 1228з-58/ 14.10.2022 година на началник сектор “Пътна полиция“ при ОД на МВР гр. Стара Загора  за налагане на дисциплинарно наказание „порицание“. В жалбата са направени оплаквания за незаконосъобразност на оспорената заповед  по съображения за неправилно приложение на материалния закон, тъй като същата е издадена при неизяснена фактическа обстановка и при липса на мотиви. В нарушение на чл. 206,ал.2 от ЗМВР наказващия орган не бил изложил съображения относно обстоятелствата, които следва да бъдат преценявани при налагане на наказанието. Направено е искане за отмяна на оспорената заповед и присъждане на направените разноски.

Ответникът  - Началника сектор „ Пътна полиция“ при ОД на МВР Стара Загора, чрез процесуалния си представител юрисконсулт А. оспорва жалбата като неоснователна. Намира оспорената заповед за законосъобразна и моли да бъде потвърдена. Претендира за юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди направените в жалбата оплаквания и извърши проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.146 от АПК, намира за установено  следното:

С оспорената Заповед рег.№ 1228з-58/14.10.2022 година началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР гр.Стара Загора    е наложил на младши инспектор С.И.Н. – младши автоконтрольор в група ОДПКПК на сектор „Пътна полиция“ към отдел ОП при ОД на МВР при ОД на МВР  Стара Загора, дисциплинарно наказание „порицание” за срок от 6 месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

От фактическа страна се е мотивирал с обстоятелството, че след запознаване със справка рег.№1228р-11642/16.09.2022 г. относно извършена проверка за получени данни за извършено дисциплинарно нарушение, е установено, че младши инспектор С.Н. на 10.07.2022 г. в 01:27:53 до 05:25 часа е поставил лента на камера № 2, като по този начин е ограничена видимостта на камерата към вътрешността    на служебен автомобил „********“ рег.№********, , което е нарушение на т.2 от глава II от „Указанията за работа на полицейските служители със системата за видеонаблюдение, монтирана в автомобил. Технически характеристики и правила за работа“, утвърдени с МЗ г.№ 450/12.04.2022 г. на Министъра на вътрешните работи, а именно: „Забранява се системите да бъдат изключвани чрез прекъсване на проводници на елзахранването или по какъвто и да е било друг начин, както и други действия, водещи до повреждане и/или нарушаване на работоспособността на системите“. Според ответника това представлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР във връзка с чл.200, ал..1, т.11, предл. второ от ЗМВ /неизпълнение на заповеди/, за което е предвидено дисциплинарно наказание „порицание“.

 В хода на проверката е изготвена покана с рег.№  1228р-9949 от 11.08.2022 г. за  запознаване за извършена проверка по реда на чл.205,ал.1 от МВР, съгласно заповед №1228з/26.07.2022 година. Н. е дал сведение, заведени с рег.№ 1228008231449/05.08.2022 година, според което той не бил изключвал чрез прекъсване на проводниците на елзахранването или по друг начин ВПК-3 на служебния автомобил. Н. е дал допълнителни обяснения на 05.09.2022 година, в които не се изнасят нови факти По справка рег.№1228р-11642/16.09.2022 г . жалбоподателят е дал обяснения - сведения на 21.09.2022 г., в които посочва, че се придържа към написаното от него  и няма какво повече да добави.

По делото са представени и приети като доказателства пълната административна преписка по издаването на наложеното дисциплинарно наказание, изготвените във връзка с това справки, докладни, писма, сведения и т.н.

В съдебно заседание бяха изгледани записите от камера № 2, монтирана в служебния автомобил на посочената дата. От записа на камера №2, монтирана в купето на служебния автомобил, се установява, че в 01:27:53 часа на 10.07.2022 година жалбоподателят посяга напред към долната част на предното табло, след което записът от видеокамера №2 става мътен. Записът е мътен до 05:25 часа.

От така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Заповедта е връчена на 17.10.2022 г., а жалбата е депозирана в деловодството на Административен съд – Стара Загора на 26.10.2022 г. и като такава същата се явява допустима като подадена в законоустановения срок, от лице с правен интерес, за което административният акт е неблагоприятен.

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

Оспорената Заповед рег.№ 1228з-58/ 14.10.2022 година на началник сектор“ Пътна полиция“ при ОД на МВР гр.Стара Загора   е издадена от компетентен орган по смисъла на чл.204, т.4 от ЗМВР – служител на ръководна длъжност по т.ІХ.т. 8 от Приложение №1 към Заповед №8121з-140 от 24.01.2017 год. относно утвърждаване на Класификатор на длъжностите в МВР за служители по чл.142, ал.1, т.1 и 3 и ал.3 ЗМВР. Заповедта е постановена в изискуемата писмена форма и след даване на писмени обяснения от служителя по реда на чл.206, ал.1 от ЗМВР. В нея изрично са посочени всички предвидени от закона реквизити, включително времето на извършване на нарушението – 10.07.2022 г. Видно от съдържанието й, са налице изложени съображения от фактическо и правно естество. В нея е прецизно вписано правното основание и е цитирана справка УРИ 1228р-11642/16.09.2022 г., която представлява неразделна част от административния акт за налагане на дисциплинарното наказание.

Процесният индивидуален административен акт е постановен в законоустановения срок по чл.195, ал.1 от ЗМВР - до 2 месеца от откриването на дисциплинарното нарушение и не по-късно от една година от извършването му, който е спазен при прилагане на правилата по чл.196 от ЗМВР. Съгласно разпоредбата на чл.196, ал.2 от ЗМВР  дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. Становището за налагане на наказание е изпратено на 10.10.2022 година на началника на сектор „Пътна полиция“. След като оспорената заповед е издадена на 14.10.2022 г., тя очевидно се вмества в предвидения от закона двумесечен срок, а едногодишният такъв от извършването на нарушението също не е изтекъл – изтича на 10.07.2023 г. С оглед на гореизложеното съдът намира, че изложените оплаквания в жалбата за издаването на оспорената заповед извън предвидения от закона срок са неоснователни.

Съгласно чл.206, ал.1 от ЗМВР дисциплинарно наказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения. Смисълът на разпоредбата е да се даде възможност на служителя да се защити пред административния орган, като даде обяснения относно всички вменени му дисциплинарни нарушения, за които наказващият орган има правомощието да му наложи дисциплинарно наказание. В случая това е направено, тъй като от текста на сведение от 05.08.2022 г. и допълнително дадените на 21.09.2022 година обяснения  недвусмислено се установява, че жалбоподателят е запознат със справка рег.№1228р-11642/ 16.09.2022 г., съдържаща  данни за допуснатото от негова страна дисциплинарно нарушение, и не е поискал събиране на нови доказателства. Следователно по делото има данни, че дисциплинарно наказващият орган е приел писмените обяснения, преди да наложи дисциплинарното наказание, запознал се е с тях и ги е посочил в оспорената заповед, което означава, че заповедта съдържа мотиви относно всички събрани доказателства.

При преценка на материалната законосъобразност на оспорената заповед съдът намира, че е постановена при правилно приложение на закона, тъй като е доказано вмененото нарушение на чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР - неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители. Деянието е квалифицирано по чл.197, ал.1, т.3 от ЗМВР във връзка с чл.200, ал.1, т.11, в който е предвидено, че дисциплинарно наказание се налага на държавен служител от системата на МВР за неизпълнение на служебни задължения или на заповеди и разпореждания на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители. Безспорно е в конкретния случай, че цитираните указания за работа със системата за видеонаблюдение  са утвърдени със Заповед № 450/12.04.2022 г. на Министъра на вътрешните работи и като такива са част от тази заповед. Видно от приложения протокол от 19.04.2022 г., жалбоподателят е бил запознат с тези указания, за което е положил собственоръчно подписа си /лист 16 от делото/. Посочените указания по своята същност представляват вътрешноведомствен акт, с който ръководителят на структурата, в случая министърът на МВР, дава указания за начина на изпълнение от служителите в системата на МВР на конкретни задачи – работата със системата за видеонаблюдение, т.е. създават се права и задължения на подчинените лица. Този вид правила стават задължителни за служителите на МВР след запознаването им с тях. Последното се подкрепя и от текста на т.3 от раздел ІІ на Указанията съгласно който до работа със системите се допускат единствено служители запознати с методическите указания.

В конкретния случай е безспорно, че на посочената дата и в посочения час жалбоподателят е осъществил действията, описани в приложените по делото справки, а именно -  поставил е лента на камера № 2 , с което е ограничил видимостта й.

В рамките на дисциплинарното производство жалбоподателят не е предявил доказателствени искания. Оборване на установените в дисциплинарното производство факти не е извършено и пред съда с насрещно доказване. При това положение съдът намира за  установени действията на С.Н., санкционирани като нарушение на служебната дисциплина по чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР. Според ЗМВР дисциплинарно нарушение е неизпълнение на служебни задължения или на заповеди и разпореждания на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители – чл.200, ал.1, т.11, от ЗМВР, за което се предвижда наказание „порицание”.

При издаване на оспорваната заповед не се установява противоречие с целта на закона. За да се осигури постигане целите на ЗМВР - осъществяване на дейността на органите на МВР по опазване на обществения ред, чл. 194 от ЗМВР предвижда дисциплинарна отговорност за всеки държавен служител, нарушил служебната дисциплина в МВР. При съобразяване с тази цел Началникът на сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР Стара Загора е издал оспорената заповед след надлежно установяване на извършено дисциплинарно нарушение от С.  И.Н. и му е наложил дисциплинарно наказание в предвидения минимален размер, тъй като съгласно чл.197,ал. 2 от ЗМВР дисциплинарното наказание "порицание" се налага за срок от шест месеца до една година. По тези съображения жалбата му се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора своевременно заявената претенция на ответника за присъждане на разноски следва да се уважи като в полза на ОД на МВР Стара Загора  – юридическото лице на бюджетна издръжка, към което организационно и функционално принадлежи органът, издал оспорения акт, се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 лв., определен в съответствие с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК и чл.37 от Закона за правната помощ.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът 

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.И.Н. против Заповед рег.№ 1228з-58/ 14.10.2022 година на началник сектор“ Пътна полиция“ при ОД на МВР гр.Стара Загора за налагане на дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месец, като неоснователна.      

           ОСЪЖДА С.И.Н. ЕГН ********** да заплати на Областна дирекция на МВР Стара Загора, сумата 100.00 /сто/ лв. разноски по делото, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на касационно оспорване на основание чл.211, изречение последно от ЗМВР.

 

 

 

                                           СЪДИЯ: