Решение по дело №1818/2020 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 260253
Дата: 11 юни 2021 г. (в сила от 22 януари 2022 г.)
Съдия: Миглена Северинова Кавалова Шекирова
Дело: 20201510101818
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 28 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Номер                                        11.06.2021г., град Дупница

 

IV, г.о.

 
Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

16.03.

 

 

2021

 
 


на                                                                                                           Година

Миглена Кавалова

 

 
В открито  заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Юлия Вукова

 
          2.

      

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

гражданско

 

1818

 

2020

 
 


                                      дело №                                    по описа за                                  г., и за да се произнесе взе предвид следното:           

 

            Производството е образувано по жалба, депозирана от Д.А.В., ЕГН: **********, адрес: ***, земеделски производител, УРН: 439062 срещу Заповед № РД-04-187 от 30.09.2020 г. на Директора на Областна Дирекция „Земеделие” гр. Кюстендил.

           Жабоподателят твърди, че с обжалваната Заповед РД-04-187/30.09.2020г. на Директора на Областна Дирекция „Земеделие“ - Кюстендил, на основание чл. 37в, ал. 3 ЗСПЗЗ, е одобрено споразумение за разпределение на масивите за ползване на обработваеми земи за стопанската 2020/2021 г. за землището на с. Делян, ЕКАТТЕ 20612 общ. Дупница, обл. Кюстендил. Същата е публикувана на 07.10.2020г. единствено на интернет страницата на Областна Дирекция „Земеделие“ Кюстендил, но без да е обявена в кметството на с. Делян, общ. Дупница и Общинска служба „Земеделие“ - Дупница - в нарушение на чл. 37в, ал. 5 от ЗСПЗЗ. В заповедта се сочи, че се издава въз основа на доклад на съответната комисия (вх. № ПО-09-1301-1/29.09.2020г.), т.е. мотивите на заповедта се намират в друг документ, който не е публикуван, нито разлепен на определените за това места, не е връчван на жалбоподателя, нито на друго лице от познатите му земеделски производители. Предварителният регистър по чл. 72, ал. 2 от ППЗСПЗЗ бил публикуван/обявен па сайта на ОДЗ - Кюстендил, далеч след законовия срок за това – 01.08.2020г. Няколко седмици след тази дата бил качен вариант на този регистьр, впоследствие коригиран многократно, като на молителя бил изпратен чак на 02.10.2020r. - след приключване на процедурата. Съгласно ал. 3 на горепосочения член се изготвя до 1 август и съдържа данни за: номерата на имотите по картата на възстановената собственост (кадастралната карта), площта, категорията, начина на трайно ползване, ползвателя и правното основание за ползването, за които са подадени декларации и заявления за участие в споразумение и имотите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 ЗСПЗЗ и важността на регистъра е огромна, тъй като съдържа данни и има значение за правилното и законосъобразно протичане на следващата го процедура. Началото на процесната процедура по чл. 37в от ЗСПЗЗ е поставено със заповед № РД-07-58/31.08.2020г. на ОД „Земеделие“, гр. Кюстендил, с която е назначена съответната комисия по ал. 1, провела административното производство, финализирано с обжалвания административен акт. Счита, че от началото до края процедурата е проведена непрозрачно, без необходимото оповестяване, при липса на публичност и непубликуване на предвидените в закона документи. Протоколите от провежданите заседания не били публикувани в съответните интернет сайтове, нито разлепвани на информационните табла, както в ОДЗ - Кюстендил, така и ОСЗ - Дупница, и в кметството на с. Делян. Кметският наместник на последното не разполагал с необходимите документи, за да ги предостави на заинтересованите лица в т.ч. и на него. Твърди, че нищо от описаното в закона относно уведомяване на участващите в процедурата не било спазено, а заявени от него имоти по чл. 69 ЗСПЗЗ не били включени и не участват в споразумението. С оглед горното моли съда да постанови решение, с което да отмени атакуваната заповед като незаконосъобразна.   

            На основание чл. 157, ал. 2, чл. 154 и чл. 170 от Административно – процесуалния кодекс (АПК) съдът с определение, постановено по делото на 16.11.2020г. е конституирал като заинтересовани страни в производството „КАСТРА ПРЕМИУМ“ ЕООД, седалище и адрес на управление: гр. София, район Младост, ж.к. „Младост“, ул. „Цариградско шосе“ № 131, ет. 2, ап. 205; „АГРО - ЛГ“ ЕООД, седалище и адрес на управление: гр. Дупница, ж.к.,Дупница“, бл. ЗА, вх. А, ап. 35; В.А.В., адрес: ***; „ДИВА ДЖИ“ ООД, седалище и адрес на управление: гр. София, район Красно село, бул. „Ген. Е. И. Тотлебен“ № 30-32, ет. 2; Д.И.Д., адрес: ***; И.Х.Г., адрес: ***; К.Д.В., адрес: ***.

           Ответникът по жалбата – Областна дирекция „Земеделие“ (ОДЗ) – гр. Кюстендил чрез процесуалния си представител в проведеното по делото открито съдебно заседание на 19.01.2021г., е изразил становище за неоснователност на жалбата – предмет на настоящото производство.                             

           Заинтересованите страни, конституирани като такива с посоченото определение на съда от 16.11.2020г. не изразяват становище по жалбата.

           Съдът, като разгледа събраните по делото доказателства и като съобрази становищата на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

           От материалите по представената от административния орган преписка се установява, че съобразно разпоредбата чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ, Директорът на ОД „Земеделие“ гр. Кюстендил е издал Заповед № РД-07-58/05.08.2020 г., с която е определен състава на комисиите за землището на с. Делян с посочване персонално на лицата, нейни членове за съответното землище и заеманите от тях длъжности, като посочените им в посочената заповед задачи са: 1. да ръководят сключването на споразумения между собствениците и/или ползвателите за създаване на масиви за ползване на земеделски земи в съответните землища за стопанската 2020/2021 година и в случай, че не се постигнат доброволни такива, да съставят проект за служебно разпределение на ползването на земите по масиви, съгласно определения в ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ ред; 2. да осъществяват правомощията си по ЗСПЗЗ съгласно чл. 37в, ал. 1-4 и съответните текстове от ППЗСПЗЗ, уреждащи условията и реда та определянето на масивите за ползване на земеделските земи; 3. да изготви доклад до директора на ОД „Земеделие“ Кюстендил със съдържанието по чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ.

           На 19.08.2020 г. е проведено заседание на назначената комисия и е изготвен протокол, с който е констатирано, че в срока по чл. 37б ЗСПЗЗ за стопанската 2020/2021г. за землището на с. Делян са подадени 5 бр. декларации по чл. 69 и 10 бр. заявления по чл. 70 от ППЗСИЗЗ; при извършената проверка на подадените заявления по чл. 70. ал. 1 от ППЗСПЗЗ и декларации по чл. 69 от ППЗСПЗЗ са отстранени некоректните данни относно правното основание за ползване на земеделските земи от ползвателите. На същото заседание комисията е приела изготвените от ОСЗ - Дупница регистри по имоти и ползватели и карти с масивите за ползване за землищата на с. Делян и решила в срок до 15.08.2020 г. ОСЗ - Дупница с офис Сапарева баня да предостави с приемно - предавателен протокол на неприсъствалите участници, подали заявления по чл. 70, ал.1от ППСПЗЗ изходни данни за землището на с. Делян, община Дупница за изготвяне на доброволно споразумение, като протокола да бъде представен на следващото заседание на комисията.

           На 10.09.2020 г. е проведено заседание на назначената комисия, констатирано е следното: 1. След извършване на обстоен преглед на представеното споразумение за землището на с. Делян, общ. Дупница същото е съобразено с изготвения от ОСЗ - Дупница с офис Сапарева баня предварителен регистър; 2. В изготвеното споразумение не са разпределени имоти от държавния и общинския поземлен фонд като имоти но чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ и няма включени имоти с НТП - „трайни насаждения“, „пасища, мери“ и „ливади“; 3. Картата на масивите за ползване за землището на с. Делян, общ. Дупница е подписана от участниците в споразумението; 4. Споразумението на масиви за ползване на обработваеми земи, изготвено на основание - чл. 37в, ал. 2 от ЗСПЗЗ за стопанската 2020/2021 г. за землището на с. Делян, общ. Дупница е законосъобразно, тъй като е изготвено съгласно утвърдения от министъра на земеделието, храните и горите образец и е подписано от всички участници. На същото заседание комисията решава: 1. приема представеното в ОСЗ - Дупница с офис Сапарева баня с вх. № ПО- 09-1301/31.08.2020 г. споразумение на масиви за ползваме на обработваеми земи, изготвено на основание чл. 37в, ал. 2 от ЗСПЗЗ за стопанската 2020/2021 г. за землището на с. Делян, община Дупница; 2. да бъде изготвен доклад до директора на Областна дирекция „Земеделие“ гр. Кюстендил за издаване на заповед по чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ.

           Комисията по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ е изготвила Доклад вх.№ ПО-09-1301- 1/29.09.2020 г. до Директора на ОД „Земеделие” - Кюстендил относно споразумението на масивите за ползване за стопанската 2020/2021 г. за землището на с. Делян, в който доклад е посочено, че неразделна част от проектите за разпределение на масивите за ползване на земеделските земи, изготвени на основание чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ за стопанската 2020/2021г. е Приложението с опис на разпределените масиви за ползване и включените в тях имоти по ползватели за съответното землище. От съдържанието на доклада е видно, че след извършване на обстоен преглед на изготвеното споразумение за землище го на с. Делян, общ. Дупница се установило, че същото е съобразено е изготвения от ОСЗ - Дупница предварителен регистър. Споразумението на масиви за ползване на обработваеми земи, изготвено па основание чл. 37в, ал. 2 от ЗСПЗЗ за стопанската 2020/2021 година за землището на с. Делян, община Дупница е законосъобразно, тъй като е изготвено съгласно утвърдения от министъра на земеделието, храните и горите образец, подписано е от всички участници и отговаря на изискванията на чл. 37в, ал. 1 и ал. 2 от ЗСПЗЗ. В представеното споразумение - не са разпределени имоти от държавния и общинския поземлен фонд като имоти по чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ и няма включени имота с НТП - „трайни насаждения“, „пасища, мери“ и „ливади“. Средното годишно рентно плащане за землището на с. Делян, общ. Дупница за земеделски земи с НТП „ниви” с определено съгласно §2е от допълнителните разпоредби на ЗСПЗЗ и е в размер на 18, 00 лв./дка.            Във връзка с изложеното, комисията предлага на директора на Областна дирекция „Земеделие“ гр. Кюстендил да издаде заповед по реда на чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ за разпределение на масивите за ползване на обработваеми земи за землището на с. Делян, ЕКАТТЕ: 20612, oбщ. Дупница за стопанската 2020/2021 година, както следва: 1.KAСTPA ПРЕМИУМ“ ЕООД - площ на имота, ползвани на правно основание: 61, 655 дка, площ на имоти, ползвани на основание на чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ: 41, 450 дка; разпределени масиви (по номера), съгласно проекта: 38, 5, 63, 64, 65, 66, 107 ,108, общо площ: 103, 104 дка; 2. „АГРО-ЛГ“ ЕООД 196, 253, площ на имоти, ползвани на основание на чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ: 52, 967 дка; разпределени масиви (по номера), съгласно проекта: 8, 9, 67, 69, 39, 106, общо площ: 249, 220 дка; 3. В.А.В. - площ на имоти, ползвани на правно основание: 160, 280 дка, площ на имоти, ползвани на основание на чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ: 23, 527 дка, разпределени масиви (по номера), съгласно проекта: 6, 61, 31, 94, 99, 100, общо площ: 183, 807 дка; 4. „ДИВА ДЖИ” ООД - площ на имоти, ползвани на правно основание: 53, 906 дка, площ на имоти, ползвани на основание на чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ: 9, 601 дка, разпределени масиви (по номера), съгласно проекта: 59, 60, 84, 85, 86, 101, 102, 103, общо площ: 63, 507 дка; 5. Д.А.В. - площ на имоти, ползвани на правно основание: 10 65, 238 дка, площ на имоти, ползвани на основание на чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ: 145, 564 дка, разпределени масиви (по номера), съгласно проекта: 68, 70, 1, 2, 3, 7, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 34, 46, 48, 49, 50, 5, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 82, 83, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 95, 96, 97, 98, 105, 104, 109, 110, общо площ: 1 210, 802 дка; 6. Д.И.Д. - площ на имоти, ползвани на правно основание: 15, 755 дка, площ на имоти, ползвани на основание на чл. 37в, ал. 3. т. 2 от ЗСПЗЗ: 2, 666 дка, разпределени масиви (по номера), съгласно проекта: 4, общо площ: 18, 421 дка 7. И.Х.Г. -площ на имоти, ползвани на правно основание: 29, 828 дка, площ на имоти, ползвани на основание на чл. 37в. ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ: 5, 203 дка, разпределени масиви (но номера), съгласно проекта: 40,  общо площ: 35, 03 дка; 8.  К.Д.В. - площ на имоти, ползвани на правно основание: 250, 035 дка, площ на имоти, ползвани на основание на чл. 37в, ал 3. т. 2 от ЗСПЗЗ: 41, 728 дка, разпределени масиви (по номера), съгласно проекта: 10, 11, 13, 19, 20, 27, 28, 29, 30, 32, 33, 35, 36, 37, 41, 42, 43, 44, 45, 47, 54, 55, 56, 57, 62, 78, 79, 80, 81, 111, общо площ: 291, 763 дка. Приложени към доклада са: 1. Предварителен регистър на имотите по чл. 72. ал. 2 от III13СГ133 за землището на с. Делян, община Дупница: 2. Регистър на белите петна по собственици за 2020/2021 г.; 3.      Регистър на белите петна по ползватели за 2020/2021 г.; 4. Баланс на белите петна по собственици за 2020/2021 г.; 5. Баланс на белите петна по ползватели за 2020/2021 г.; 6. Обобщен баланс по ползватели за 2020/2021г.; 7. Регистър на имотите по ползватели; 8. Работна карта на земеделски блокове за землището на с. Делян, община Дупница; 9. Споразумение на масиви за ползване на обработваеми земи е вх. № ПО-09- 1301/31.08.2020г. за землището на с. Делян, общ.Дупница.

           Въз основа на посочения по-горе доклад на комисията и на основание чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, е издадена оспорваната в настоящото производство заповед  на Директора на ОД „Земеделие” – гр. Кюстендил за одобряване на споразумение за разпределение на ползването на масивите в землището на с. Делян, с която заповед е одобрено споразумението на разпределението на масивите за ползване на земеделски земи, на основание чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ за стопанската 2020/2021 г. за землището на с. Делян с посочване в т. 4 на заповедта, че окончателните регистри и карта на землищата с отразени масиви за ползване да се обявят в кметството на с. Делян, общ. Дупница и сградата на офис Дупница на Общинска служба по земеделие – Дупница с офис Сапарева баня, както и да се публикува на интернет страниците на Община Дупница и Областна Дирекция „Земеделие“ – Кюстендил.   

           В преписката, изпратена от административни орган се съдържат и  Обява на ОСЗ - Дупница с офис Сапарева баня за изготвени предварителни регистри по чл. 72, ал. 2 от ППЗСПЗЗ за землищата в Община Дупница за стопанската 2020/2021 година; Обяви на ОД „Земеделие“ - Кюстендил за изготвени графици за провеждане на заседания на комисиите по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ за землищата на Община Дупница - 2 бр.; Писмо с изх. № РД-12-02-648/08.10.2020 г. на ОД „Земеделие“ - Кюстендил до началника на ОСЗ - Дупница с офис Сапарева баня за изпращане на 17 бр. заповеди на директора на ОД „Земеделие“ - Кюстендил, издадени на основание чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ /в т.ч. и обжалваната заповед/ за изпълнение на разпоредбата на чл. 37в, ал. 5 от ЗСПЗЗ; Писмо с изх. № РД-12-02-648-1/08.10.2020 г. на ОД „Земеделие“ - Кюстендил до Кмета на Община Дупница за изпращане на 17 бр. заповеди на директора на ОД „Земеделие“ - Кюстендил, издадени на основание чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ /в т.ч. и обжалваната заповед/ за изпълнение на разпоредбата на чл. 37в, ал. 5 от ЗСПЗЗ; Уведомително писмо от началника на ОСЗ - Дупница с офис Сапарева баня с вх. № РД-12-02-648-2/12.10.2020 г. в ОД „Земеделие“ - Кюстендил за датата на обявяване на издадените заповеди по чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ на информационното табло на офис Дупница на ОСЗ - Дупница с офис Сапарева баня; Уведомително писмо от Кмета иа Община Дупница с вх. № РД-12-02-648-6/ 28.10.2020 г. в ОД „Земеделие“ - Кюстендил за датата иа публикуване на издадените заповеди по чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ на интернет страницата на Община Дупница, ведно с приложена разпечатка от официалния интернет сайт на Община Дупница; Разпечатка от интернет сайта на Областна дирекция „Земеделие“ - Кюстендил, от която е видно, че оспорената Заповед № РД-04-187/30.09.2020 г. на директора на ОД „Земеделие“ - Кюстендил за определяне на масиви за ползване за землището на с. Делян, е публикувана на 07.10.2020 г. на интернет страницата на областната дирекция в секция „Ползване на земеделските земи“, подсекция „Процедури по чл. 37в от ЗСПЗЗ за стопанската 2020/2021 година“ за Община Дупница.

         По делото  е допусната и назначена съдебно – техническа експертиза, изготвена от в.л. инж. В.С., заключението на която не е оспорено от страните и прието от съда и от което заключение се установява, че oбщата площ па разпределените масиви с обжалваната Заповед № РД-04- 187/30.09.20г. за ползване на земеделски земи по чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ за стопанската 2020/2021 г.за землището на с. Делян, ЕКАТТЕ 20612, общ. Дупница, обл. Кюстендил e 322.706 дка, разпределена между ползвателите, видно от окончателния регистър /Приложение I/ на лист 20 до лист 28 от делото. Жалбоподателя Д.В. е подал декларация по чл. 69, ал. 1 от ППЗСПЗЗ  вр. с чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ за стопанска година 2020/2021 г. до ОСЗ- Дупница с вх.  № 25-222/29.07.2020г., като с нея са заявени 122 броя имоти, описани по идентификационен номер от кадастралната карта, по начин на трайно ползване, с описан документ за собственост и е изявено участие за включване на имотите п масиви за ползване в землището на с. Делян, общ. Дупница, обл. Кюстендил. Описаните имоти са с обща площ 144.205 дка, от които ниви -  91 бр. с площ 127, 989 дка, използвана ливада - 21 бр. с площ – 9, 914 дка, изоставени трайни насаждения – 3 бр. с площ – 10, 605 дка, зеленчукови култури 7 бр. с площ - 0.297 дка. От подадената следваща декларация по чл. 69, ал. 1 от ППЗСПЗЗ с вх. № 25- 222/19.08.2020г. и вече коригирана от ОСЗ-Дупница е видно, че е намален общият брой имоти на 44 с останала площ от 64, 731 дка, нивите са намалени на 36 броя с останала площ от 59, 831 дка, използваните ливади на 6 броя с останала площ 4, 664 дка, зеленчуковите култури на 2 броя с останала площ 0, 236 дка - разликата от общата декларирана площ от 83, 474 дка не се включва в споразумението заради извършената служебна корекция. Жалбоподателят е подал заявление по чл. 70, ал. 1 от ППЗСПЗЗ вр. с чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ за стопанска година 2020/2021 г. до ОСЗ - Дупница е вх. № 26-268/30.07.2020г. по образец, като в него са заявени 779 броя имоти, описани по идентификационен номер от Кадастралната карта, по начин на трайно ползване  с описан договор и е изявено желание за участие в масиви за ползване в землището на с Делян, общ. Дупница, обл. Кюстендил, описаните имоти са с обща площ 3075, 057 дка, от които ниви 546 бр. с площ 2 644, 914 дка, използвана ливада 180 бр. с площ 332, 760 дка, зеленчукова култура 29 бр. с площ 15, 866 дка, изоставени трайни насаждения 12 бр. с площ 68, 356 дка, пасище 1 бр. с площ 8, 86 дка и залесена територия  1 бр. с площ 4, 300 дка. Oт подаденото следващо заявление по чл. 70, ал. 1 от ППЗСПЗЗ с вх. № 26- 268/19.08.2020г. и вече коригирано от ОСЗ – Дупница е видно, че е намален общият брой имоти на 609 броя с останала площ 2 321, 286 дка, нивите са намалени на 423 броя е останала площ 1 958, 605 дка, използваните ливади на 149 броя с площ 279, 868 дка, зеленчукова култура 25 броя с площ 13, 464 дка, изоставени трайни насаждения 10 броя с площ 56, 188 дка, мера и пасище 1 брой с площ 8, 861 дка и залесено 1 брой с площ 4, 300 дка - разликата oт общата заявена площ спрямо коригираната от 753, 771 дка не се включва в споразумението, заради извършената служебна корекция, общата площ анулирана от декларацията и заявлението е 837, 245 дка. Според заключението разпределението на т.нар „бели петна” между имотите на ползвателите не отговаря на пропорционалност.  Одобрената декларация по чл. 69, ал. 1 от ППЗСПЗ с вх. № 25- 222/19.08.20г. и одобреното заявление по чл. 70, 1 от ППЗСПЗЗ с вх.№ 26 – 268/19.08.20г. подадени от жалбоподателя са коригирани на 12.08.20г., като е извършено отстраняване на дублиращи имоти между Д.В., В.В. и К.В., на  тази дата е присъствала съпругата на жалбоподателя - Анелия Йорданова Величкова с  пълномощно и извършените корекции са подписвани от нея върху работния екземпляр е заявените и декларирани имоти. За предварителното разпределение на имотите  за землището на с. Делян, общ. Дупница са използвани Кадастралната карта с Ортофото карти и Слой физически блокове. На жалбоподателя са вписани одобрените по декларация и заявление имоти на обща площ от 2 356, 063 дка, от които негодни за разпределение 1 212, 277 дка, като оставащи годни за разпределение са записани 1143, 156 дка, квотата за получаване па правно основание е с площ 1344, 418 дка, а получената площ на правно основание е 1 210, 802 дка. т.е. с разлика oт 133, 616 дка, квотата за т.нар. „бели петна“ е в размер на 201, 262 дка, а получените на правно пропорционално основание са 145, 564 дка, т.е. с разлика от 55, 698 дка.

          От заключението по назначената по делото съдебно – техническа експертиза, изготвена от вещото лице Е.Ж. и приложенията към заключението се установява, че сайтът на ОД „Земеделие“ Кюстендил (част от сайта на Министерството на земеделието и храните)- https://www.mzh.govemmcnt.bg/odz- kustendil/bg/Home.aspx съдържа следните записи: обява за изготвени предварителни регистри за землищата на община Дупница; предварителни регистри за землищата на Община Дупница, който линк е от 04.08.2020г. съдържа ZIP (архивен файл), в който са налични файлове с предварителни регистри за землищата вкл. файла за село Делян; Заповед за назначаване на комисии публикувана на 05.08.2020г.; график за заседанията на комисиите; Обяви за провеждане на заседания на комисията на ОС „Земеделие“ за всички землища на община Дупница; заповед за определяне на масиви от 30.09.2020г, публикувана на 07.10.2020г., в сайта на Община Дупница са публикувани: заповедта за назначаване на комисии, идентична с тази от сайта на ОД „Земеделие“ Кюстендил цитирана по - горе, публикувана на 11.08.2020г.; заповеди на директора на Областна Дирекция „Земеделие“ за разпределение на масивите за ползване на обработваеми земи за стопанската 2020/2021 година, публикувани на 14.10.2020г., като заповедта за с. Делян е идентична с тази от сайта на ОДЗ, посочена по – горе. В проведеното по делото открито съдебно заседание на 16.02.2021г. вещото лице Ж. допълва, че в заключението е посочил дата там, където е било възможно да открие дата на публикуване. На някои от публикуваните неща не може да установи дата на публикуване, което се дължи на обстоятелството, че от начина на публикуване зависи дали след време може да се установи датата на публикуване в интернет. В сървърите има логове, но по всяка вероятност те не се съхраняват вече. Максимума, за който се съхраняват логовете е три месеца. За обявите на сайтовете не е определен от закона срок за съхраняване на логовете, единствения определен срок е за трафичните данни, който е три месеца и от съответния администратор зависи срока на съхранение на логовете, системният администратор указва на операционната система кои действия да се записват, колко време да се съхраняват и въобще да се трият или не, може да се настроят така, че никога да не се трият тези неща.

           По делото са събрани гласни доказателства чрез разпита на св. Анелия Величкова – съпруга на жалбоподателя, В.З. – кметски наместник на с. Делян и с. Тополница и Александър В. – син на жалбоподателя. От показанията на свидетеля Александър В. се установява, че по повод обжалваната заповед се явявал в Поземлената комисия - Дупница след издаване на заповедта по чл. 37в и г-жа Кацарска казала, че документите са предадени в Кюстендил за издаване на заповед без той да я видял баланси, таблици, след 15.08.2020г. са извършвани промени в проекта за споразумение, в регистъра за използване на земеделски земи, бил им представен един регистър после се оказало, че имотите са пренаети или отдадени на трети лица без баща му да е уведомяван за това.

         От показанията на св. Анелия Величкова се установява, че тя в качеството си на пълномощник на жалбоподателя е присъствала на първото заседание на комисията в коридора на ОСЗ – Дупница, раздали им документите в 15:00 ч. за с. Делян, връчили й регистър от 04.08., в който се виждат дублажи без желанието на другите ползватели  и  дали имат желание за споразумение или не, служителките от ОСЗ – Дупница оправили някои дублажи, но части от имотите са отпаднали от споразумението, за което не били уведомени. На правенето на споразумението тя с Росен С. и представител на „Дива Джи“ били единствените, които присъствали, споразумението било направено около обяд, в 15:00 ч. били повикани да подпишат първата част, останалата част от споразумението не им била представена, а след три-четири дни служителките казали, че вече са го подали за публикуване до директорката на ОСЗ - Кюстендил. Св. Величкова е посещавала с. Делян, имала среща с кметския наместник, не е виждала да има нещо залепено на таблото, нито тя е казвала нещо, не искала документи от кметския наместник на с. Делян, защото не наместникът не е казала, че е викана като член на комисията, св. Величкова не е виждала кметския наместник на с. Делян да присъства на заседание на комисията. Св. Величкова първият и третият път била на заседание на комисията - третия път когато се правило споразумение в кабинета на г-жа Кацарска в Общинската служба в Дупница - Кацарска работела на компютъра и служителка от Кюстендил, и в коридора била г-жа Шукерова, която казвала, че няма да прави служебни разпределения и трябва да се постигне доброволно.

          От показанията на св. В.З. се установява, че не е присъствала на разпределението, нито на заседание на комисията, разлепила края на м. септември списъците (окончателния регистър след издаване на заповедта по 37в.). Заповедта на ОД „Земеделие“ – Кюстендил на кои от земеделски производители се разпределят имотите, също трябвало да я залепи там. От ОС „Земеделие“ й предоставили карти на масивите и протоколи, всички на хартиен носител, никой от земеделските производители не е искал да ги вижда, проект на споразумение не й е предоставян, само споразумението. Всичко документи са подписани от нея като член на комисията, въпреки че не е присъствала на заседанието,  запознала се е с нещата, които подписва.

           Анализът на горната фактическа обстановка води до следните правни изводи:

           Жалбата – предмет на производството е процесуално допустима - депозирана в установения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен срок, против годен за оспорване административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита, поради което следва да се разгледа по същество.

          Производството по чл. 37в от ЗСПЗЗ представлява процедура за създаване на масиви за ползване по споразумение между собствениците и/или ползвателите, което се ръководи от комисия за всяко землище на общината, назначена със заповед на съответния директор на ОД „Земеделие”. Собствениците на земеделски земи декларират в общинската служба по земеделие по местонахождението на имотите формата на стопанисване и начина на трайно ползване на всеки от имотите. В случай, че собствениците не желаят имотите им или някои от тях да се включват в масиви за ползване, те изрично посочват това обстоятелство в декларацията. Декларацията се подава за всяка година. Отказът да се приеме заявление, подадено по реда на чл. 69, ал. 2 и чл. 70, ал. 1 ППЗСПЗЗ представлява отказ за извършване на административна услуга и подлежи на обжалване – определение 11640 от 24.09.2012 г. по адм.д. № 8927/2012 г., ІV отд. на ВАС. Ползвателите на земеделски земи също могат да подават в общинската служба по земеделие по местонахождението на имотите заявление за участие в споразумение за ползване по чл. 37в ЗСПЗЗ, за всяка календарна година.  Въз основа на декларациите и заявленията и регистъра на земеделските имоти, ОСЗ изготвя предварителен регистър на имотите и карта на масивите. Регистърът и картата съдържат данни за всички имоти по КВС, включително и за тези, за които не са подадени декларации и заявления – по аргумент от чл. 37, ал. 3, т. 2 ЗСПЗЗ. От масивите се изключват само имотите, за които собствениците са декларирали, че ще ги обработват самостоятелно. Съгласно чл. 75, ал. 1 от ППЗСПЗЗ, комисията по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ съставя протокол за приемане на картата и регистрите по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните, като протоколът се подписва от членовете на комисията и от ползвателите на масивите и се одобрява от директора на областната дирекция „Земеделие”. В случай, че между ползвателите не се постигне споразумение в съответствие с чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ комисията по ал. 1 съставя проект за разпределение на ползването при спазване на изискванията по т. 1 и т. 2, в зависимост от характера на земите в масива, липса на сключени договори и неподадени декларации от собственици по чл. 37б от ЗСПЗЗ. За дейността си комисията изготвя доклад до директора на Областната дирекция „Земеделие”, който съдържа сключеното споразумение, разпределението на масивите за ползване, данни за земите по ал. 3, т. 2, за техните собственици и дължимото рентно плащане, въз основа на който директорът на Областна дирекция „Земеделие” издава заповед за разпределение на масивите в землището в срок до 1 октомври на съответната година.

           Съгласно чл. 168 във връзка с чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия. В чл. 146 от АПК са посочени основанията за оспорване на административните актове липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административно-производствени правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. В случая съдът намира, че обжалваната заповед е издадена от административен орган, разполагащ със съответна материална и териториална компетентност. Правомощията на директора на Областната дирекция „Земеделие“ по местонахождението на имотите да издава заповед за разпределение на масивите в землището, следват директно от разпоредбата на чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, като землището на с. Делян, за което се отнася разпределението на ползването на масивите, попада в териториалния обхват на ОД „Земеделие” – гр. Кюстендил. Заповедта е издадена на 30.09.2020 г. в съответствие и съгласно чл. 37в ал. 4 от ЗСПЗЗ.  Съгласно разпоредбата на чл. 37в, ал. 5 ЗСПЗЗ заповедта по ал. 4 се обявява в кметството и в сградата на общинската служба по земеделие  и се публикува на интернет страницата на общината  и на съответната областна дирекция „Земеделие” в срок до 10 октомври, като в случая, в конкретния казус не е  спазена и посочената разпоредба на чл. 37в, ал. 5 ЗСПЗЗ, като обжалваната заповед не е обявена по всички описани в текста начини (в конкретния случай не се доказва от административният орган, издал обжалваната заповед и лицата, за които административният акт (процесната заповед) има благоприятни последици – заинтересованата страна в процеса, на които съдът с определение от 16.11.2020г. е указал, че следва да установят съществуването на фактическите основания, посочени в административния акт (заповедта) и изпълнение на законовите изисквания при издаването му да е била обявена на обособените места за това в кметство с. Делян), а от назначената съдебно –техническа експертиза, изготвена от вещото лице Ж. се установява, че на сайта на Община Дупница атакуваната заповед е публикувана на 14.10.2020г. – извън предвидения за това срок. В закона са посочени кумулативно начините за обявяване на заповедта на директора на ОД „Земеделие”. Отделно от това съгласно чл. 37 в, ал. 9 от ЗСПЗЗ масивите се отразяват върху извадка от картата на землището и се обявяват публично в кметството и общинската служба по земеделие, както е и посочено в доклада на комисията, въз основа на който е издадена процесната заповед, за което обявяване също не са ангажирани доказателства от страна на административния орган и заинтересованата страна в производството. Оспорвана заповед е издадена в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, тъй като административният орган не е посочил фактическите основания за издаването й, т.е. мотивите за издаване на акта. Липсата на мотиви опорочава административния акт, тъй като не е възможна проверка за съществуването на фактите, послужили като основание за издаване на акта, а оттук и на законосъобразността му, а в конкретния случай е необходима проверка на фактите, послужили като основание за одобряване на проекта за разпределени. Съгласно разясненията, дадени в Тълкувателно решение № 16/1975 г. на ОСГК на ВС, е допустимо мотивите да бъдат изложени отделно от самия административен акт, в друг документ, подготвящ неговото издаване. В настоящия случай, в оспорената заповед изрично е посочено, че заповедта се издава въз основа на доклада на комисията, назначена със заповед № РД-07-58/05.08.2020 г. на Директора на  Областна дирекция „Земеделие” – Кюстендил, при което следва да се прецени дали фактическите основания за издаването на акта се съдържат в предшестващия го и издаден във връзка с него документ на помощен орган – Комисията по чл. 37в,  ал. 1 от ЗСПЗЗ. Действително законът не предвижда докладът на комисията по чл. 37 в, ал. 1 ЗСПЗЗ да се обявява, но доколкото мотивите на обжалвания в настоящото производство акт се съдържат именно в този доклад, в съответствие с целта на закона, адресатите на акта следва да имат възможност да се запознаят с него, респ. с мотивите за издаване на обжалваната заповед.

           Предвид изложеното, съдът приема, че оспореният административен акт е издаден при неспазване на установената форма по смисъла на чл. 146 т. 2 във връзка с чл. 59 ал. 1 и ал. 2, т. 4 от АПК, поради констатираната липса на мотиви и конкретни фактически основания за издаването й.

            С оглед горното, съдът приема, че обжалваната заповед е незаконосъобразна, поради противоречие с административно производствените правила (тук следва да се посочи и установеното чрез събраните гласни доказателства чрез разпита на св. З., че същата, която съобразно чл. 37в, ал. 1 следва да участва в заседанията на комисията, назначена на основание същата разпоредба от Директора на ОДЗ – Кюстендил от 05.08.2020г., не е участвала в нито едно от тези заседания) и материалния закон, поради което следва да се отмени. 

           При този изход на процеса и на основание чл. 143 ал. 1 от АПК, ответникът по жалбата следва да заплати на жалбоподателя направените разноски по делото съобразно представения списък 820, 00 лева.

           Водим от горното  и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

          

           ОТМЕНЯ  Заповед № РД-04-187 от 30.09.2020г. на Директора на ОД „Земеделие“ - Кюстендил, издадена на основание чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, във връзка с доклад от 29.09.2020 г. на комисия назначена със Заповед  № РД-07-58/05.08.2020 г. на Директора на  Областна дирекция „Земеделие” – Кюстендил за разпределение масивите за ползване в землището на с. Делян, общ. Дупница, обл. Кюстендил за стопанската 2020/2021 г., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

           ОСЪЖДА на основание чл. 143, ал. 1 от АПК ОД „Земеделие“ – Кюстендил да заплати на Д.А.В., ЕГН: **********, адрес: *** направените съдебно-деловодни разноски в размер на 820, 00 лева.

 

           Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - Кюстендил.       

 

                       

                                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: