Решение по дело №2023/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260167
Дата: 17 март 2021 г. (в сила от 15 април 2021 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20205530202023
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                              17.03.2021 година                                    гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                              ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На двадесет и втори януари                                           Година 2021

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Николина Козелова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 2023 по описа за 2020г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на „Ц.“ ЕООД, гр. Стара Загора, подадена чрез адв. С.Р. против наказателно постановление № 149 от 18.05.2020г. на Й.П.Н. - заместник-кмет на Община Стара Загора.  

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. Сочат се подробни съображения. Претендират се направените разноски за адвокатско възнаграждение. В съдебно заседание жалбоподателят не изпраща представител.

Въззиваемата страна Община Стара Загора чрез мл. експерт Б.Б. заявява, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и правилно и като такова следва да бъде потвърдено. Претендира се заплащането на юрисконсултско възнаграждение.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 149 от 18.05.2020г.  на Й.П.Н. - заместник-кмет на Община Стара Загора на нарушителя „Ц.“ ЕООД, гр. Стара Загора на основание чл. 29, ал. 2 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора е наложено наказание имуществена санкция в размер на 200 лв. за това, че на 22.04.2020г. в гр. Стара Загора, югозападно от бл. 17, кв. Казански, северно от строителен обект „Жилищна сграда с магазин за хранителни стоки и гараж в УПИ № 13210, кв. 329, изпълняван от „Ц.“ ЕООД, гр. Стара Загора, което е видно от протокол за откриване на строителна площадка, е нарушена целостта на асфалтовата настилка вследствие на маневриране на тежкотоварни автомобили, обслужващи строителния обект - нарушение на чл. 16, ал. 2 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора.

В наказателното постановление е посочено, че към него са приложени: снимков материал, докладна записка, разрешение за строеж № 19-607/27.11.2019г., протокол за откриване на строителна площадка от 17.02.2020г.

Посочено е също, че е постъпило възражение с вх. № 10-04-208/11.05.2020г., в което представляващият дружеството твърди, че същото не притежава тежкотоварни автомобили и оспорва нарушението. Същевременно заявява, че е възстановил нанесените повреди по асфалтовата настилка. Според наказващият орган, разгледано по същество, същото е неоснователно.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 00059 от 30.04.2020г., съставен от инспектор при Община Стара Загора, след постъпило възражение по чл. 44, ал. 1 ЗАНН.

 

Във връзка с компетентността на актосъставителя и наказващия орган са представени заповед № 10-00-2590 от 14.11.2019г. и заповед № 10-00-3 от 02.01.2020г., и двете на Кмета на Община Стара Загора.

 

От разрешение за строеж № 19-607/27.11.2019г., издадено от гл.архитект на Община Стара Загора е видно, че Х.А.С. и К.А.С. е разрешено да извършат строителство на обект: Жилищна сграда с магазин за промишлени стоки и гаражи в урегулиран поземлени имот П 13210 от кв. 329 по плана на гр. Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.509.1321 по кадастралната карта.

 

От показанията на М.М.М. /актосъставител/ и Ц.С.М. /свидетел по акта/ се установява, че на 22.04.2020г. в гр. Стара Загора са извършили проверка югозападно от бл. 17, кв. Казански, северно от строителен обект „Жилищна сграда с магазин за хранителни стоки и гараж в УПИ № 13210, кв. 329, като при проверката констатирали нарушението, описано в АУАН, а именно, че е нарушена целостта на асфалтовата настилка вследствие маневриране на тежкотоварни автомобили, обслужващи строителния обект.

И двамата свидетели посочват, че проверката е извършена въз основа на сигнал, подаден от Н.Е.Б., към който имало приложен снимков материал.

От показанията на свидетеля Б. се установява, че действително той е подал сигнала до Община Стара Загора за това, че пътната настилка /асфалтовото покритие/ пред гаража му е разрушена от тежкотоварни автомобили, които работят на строителния обект, намиращ се южно от гаража. Същият заявява, че приложените към административнонаказателната преписка снимки, установяващи нарушението, са изготвени от него на 21.04.2020г., както и че самото разрушаване на настилката е станало в рамките на седмица - две.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

 

И АУАН, и НП са издадени от компетентните органи. Съдържат необходимите реквизити, посочени съответно в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН и са предявени по надлежния ред на нарушителя.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя, че като юридическо лице не може да носи административнонаказателна отговорност по реда на Закона за административните нарушения и наказния.

Действително разпоредбата на чл. 24, ал. 1 ЗАНН предвижда, че за административни нарушения, извършени при осъществяване дейността на предприятия, учреждения и организации, отговарят работниците и служителите, които са ги извършили, както и ръководителите, които са наредили или допуснали да бъдат извършени.

Същевременно обаче в чл. 83, ал. 1 ЗАНН е изрично посочено, че в предвидените в съответния закон, указ, постановление на Министерския съвет или наредба на общинския съвет случаи на юридическите лица и едноличните търговци може да се налага имуществена санкция за неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на тяхната дейност.

В чл. 29, ал. 2 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора е предвиден именно такъв случай, поради което и „Ц.“ ЕООД, гр. Стара Загора може да носи административнонаказателна отговорност при установяване на извършено нарушение на посочената наредба.

 

Съдът намира, че въз основа събраните в хода на съдебното следствие доказателства, не е доказано по един безспорен и категоричен начин нарушението, описано в АУАН и НП.

 

На първо място, актосъставителят и наказващият орган са посочили като дата на извършване на нарушението датата 22.04.2020г. Същевременно обаче от събраните в хода на съдебното следствие доказателства се установява, че това всъщност не е датата на извършване на нарушението, а датата на неговото установяване.

От показанията на свидетелите М. и М. е видно, че на 22.04.2020г. те само са констатирали, че нарушението е било извършено, като изобщо не са изследвали въпроса кога точно е било разрушено асфалтовото покритие.

От показанията на свидетеля Б. е видно, че разрушаването на асфалтовото покритие е настъпило в рамките на седмица – две преди процесната проверка, като снимковият материал, приложен към подадения сигнал е изготвен на 21.04.2020г.

Задължение на актосъставителя и наказващия орган е било да изследват този въпрос.

За да бъде реализирана административнонаказателната отговорност срещу дадено лице следва да бъде установено кога точно е извършено нарушението.

 

На второ място, не са представени доказателства, от които по един безспорен и категоричен начин да може да се направи извод, че именно „Ц.“ ЕООД, гр. Стара Загора е извършителят на нарушението.

В наказателното постановление е посочено, че този извод е направен въз основа на протокол за откриване на строителна площадка от 17.02.2020г., но същият не е приложен към административнонаказателната преписка.

Дори да се приеме, че в този протокол като изпълнител е посочено „Ц.“ ЕООД, гр. Стара Загора, по делото липсват доказателства за това, че административнонаказващият орган е проверил направеното от дружеството възражение, че същото не притежава тежкотоварни автомобили и не осъществява транспортни услуги.

Установяването на посоченото обстоятелство е от значение за правилното определяне на субекта на нарушението. Ако тежкотоварните автомобили, с които се твърди, че е извършено нарушението са собственост на друго дружество или на физическо лице, то е следвало да бъдат установени отношенията му с „Ц.“ ЕООД, гр. Стара Загора, за да бъде определено кой в конкретния случай следва да понесе административнонаказателната отговорност.

Действително от справката от търговския регистър се установява, че „Ц.“ ЕООД, гр. Стара Загора има като свой предмет на дейност: „строеж на жилищни, вилни, промишлени и смесени сгради; проектиране и надзор в строителството; извършване на всякакъв вид строително-ремонтни дейности и работи, както и всяка друга търговска дейност, която не е забранена от закона“, но това не е достатъчно, за да се приеме, че именно това дружество е извършило нарушението, описано в обжалваното наказателно постановление.

 

На трето място, липсват доказателства и за това дали нарушеното асфалтовото покритие, предмет на настоящото разглеждане, е възстановено на 04.05.2020г. и то в предишния си вид, както се твърди във възражението, подадено от „Ц.“ ЕООД, гр. Стара Загора на 11.05.2020г. Липсват доказателства и за това каква част от асфалтовото покритие е било разрушено от тежкотоварните автомобили.

Съдът намира, че това обстоятелство е от значение, както при извършване на преценка относно възможността за прилагане от страна на наказващия орган на чл. 28 ЗАНН, така и за индивидуализиране на административното наказание, което следва да бъде наложено в конкретния случай, още повече като се има предвид, че разпоредбата на чл. 29, ал. 2 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора предвижда един много широк диапазон при индивидуализиране размера на наказанието - имуществената санкция може да бъде определена от наказващия орган в размер до 50 000лв.

 

С оглед събраните в хода на съдебното следствие доказателства се установява, че на 22.04.2020г. е извършена проверка от инспектори при Община Стара Загора в гр. Стара Загора, при която е констатирано, че югозападно от бл. 17, кв. Казански, северно от строителен обект „Жилищна сграда с магазин за хранителни стоки и гараж в УПИ № 13210, кв. 329, изпълняван от „Ц.“ ЕООД, гр. Стара Загора, е нарушена целостта на асфалтовата настилка вследствие на маневриране на тежкотоварни автомобили, обслужващи строителния обект. Това обаче не е достатъчно, за да бъде реализирана административнонаказателна отговорност срещу дружеството-жалбоподател, като се имат предвид изложените по-горе мотиви.

 

Водим от изложеното, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено.

 

С оглед пълнота на изложението, съдът намира, че правилно наложеното административно наказание е определено към минималния, предвиден в наредбата размер, като се има предвид, че от показанията на свидетеля Б. се установява, че асфалтовото покритие е било възстановено именно от „Ц.“ ЕООД, гр. Стара Загора, въпреки направените възражения срещу акта.

 

С оглед изхода на делото и направеното от адв. С.Р. искане за присъждане на разноски на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН, съдът намира, че Община Стара Загора следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя „Ц.“ ЕООД, гр. Стара Загора сумата от 300 лв., представляваща направените от дружеството в настоящото производство разноски за адвокатско възнаграждение.

 

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 149 от 18.05.2020г. на Й.П.Н. - заместник-кмет на Община Стара Загора, с което на основание чл. 29, ал. 2 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора на „Ц.“ ЕООД, ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, ул. ******, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 200 лева, за извършено нарушение на чл. 16, ал. 2 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора.

 

ОСЪЖДА Община Стара Загора да заплати на „Ц.“ ЕООД, ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, ул. ******, сумата от 300 (триста) лева, представляваща направени разноски за адвокатско възнаграждение по настоящото АНД № 2023/2020г. по описа на Районен съд – Стара Загора.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: