Решение по дело №140/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 534
Дата: 14 април 2020 г. (в сила от 5 юни 2020 г.)
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20207040700140
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта


  534                                       14.04.2020 година                       гр.Бургас

В ИМЕТО НА НАРОДА

Бургаският административен съд, XIX-ти административен състав, на пети март                                                    две хиляди и двадесета година,

В публично заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧАВДАР ДИМИТРОВ ЧЛЕНОВЕ : 1. ХРИСТО Х.

                      2. ЯНА КОЛЕВА


при секретаря И. Л. е участието на прокурора Дарин Х.

като разгледа докладваното от съдията Колева административно дело № 140 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по                   реда на чл.185 -                            чл.186        от

Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по протест от прокурор при Окръжна прокуратура Бургас с искане да бъде обявена за нищожна или отменена като незаконосъобразна Наредба за пожарната безопасност на територията на община Камено, приета с решение по т.5 по протокол № 40/27.11.2014г. на общински съвет Камено (Наредбата). При уважаване на протеста иска да му бъдат присъдени направените разноски. В съдебно заседание поддържа искането. Не ангажира допълнителни доказателства.

Ответникът - Общински съвет - Камено, счита протеста за неоснователен. Представя административната преписка.

В изпълнение на чл.188 вр. с чл.181, ал.1 и ал.2 от АПК съдът е съобщил оспорването чрез обявление, обнародвано в ДВ бр.Ю от 04.02.2020г., като копие от това обявление е поставено и на определеното за това място в съда и е публикувано на Интернет страницата на ВАС. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АГ1К.

Протестът на прокурора е процесуално допустим и следва да се разгледа по същество, тъй като е подаден от надлежна страна, имаща право и интерес от оспорването. Съгласно чл.186, ал.2, вр. с чл.185 и чл.187, ал.1 от АПК прокурорът може да оспори пред съда издадените от административни органи подзаконови нормативни актове изцяло или в отделни техни разпоредби без ограничение във времето.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства счита за установено от правна и фактическа страна следното:

Производството по приемане на оспорената Наредба е започнало по предложение на кмета на община Камено, който с мотивирана докладна записка (л.9) е сезирал общинския съвет е предложение, на основание чл.21,



2


ал.2 от ЗМСМА и чл.8 от ЗНА, със съответния проект на наредбата. Предложението и проектът са били разгледани и Наредбата приета с решение по т.5 по протокол № 40/27.11.2014г. на общински съвет - Камено (л.8). За приемане на наредбата са гласували 15 общински съветници.

Според чл.138 от КРБ, общинският съвет е орган на местно самоуправление. С разпоредбите на чл.8 от ЗНА; чл.21, ал.2 от ЗМСМА и чл.76, ал.З от АПК този орган е овластен да издава нормативни актове (наредби, правилници и инструкции) при упражняване на изрично посочен, в чл.21, ал.1 от ЗМСМА или други специални закони, обем правомощия в административните граници на конкретна община. Съгласно чл.7, ал.2 от Закона за нормативните актове (ЗНА), Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен, а съгласно чл.8 от ЗНА, всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения е местно значение.

С Наредбата за пожарна безопасност на територията на община Камено, общинският съвет е уредил права, задължения и отношения на държавни органи, търговци, предприятия, учреждения, обществени организации и граждани във връзка е осигуряване на пожарната безопасност на територията на общината. Съдът намира, че наредбата е приета при липса на материална компетентност на общинския съвет, поради липса на законова делегация.

Органите и дейността по осигуряване на пожарна безопасност и защита при пожари, бедствия и извънредни ситуации са уредени в ЗМВР. Съгласно чл.6, ал.1, т.4 от този закон, Министерството на вътрешните работи осигурява пожарна безопасност и защита при пожари, бедствия и извънредни ситуации. Разпоредбата на чл.17 от ЗМВР урежда организацията на дейността по осигуряване на пожарна безопасност и защита при пожари, бедствия и извънредни ситуации. На следващо място в чл.58, ал.1 от ЗМВР се сочи, че органи за пожарна безопасност и защита на населението са органите на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението”, които пряко осъществяват дейностите по чл.6, ал.1, т.4, 7 и 8 от ЗМВР, а според ал.2 от разпоредбата, органи за пожарна безопасност и защита на населението са и служителите по чл.128, ал.1 и 2 от ЗМВР. Разпоредбите от чл.124 от ЗМВР до чл.140 от ЗМВР уреждат правомощията на органите за пожарна безопасност и защита на населението.

Нито една от посочените разпоредби не делегира правомощия на общинския съвет да приема подзаконов нормативен акт (наредба), с който да урежда обществени отношения в областта на пожарната безопасност на територията на общината. Това означава, че правомощието да уреди тези отношения е в изключителната компетентност на законодателя, който е дал тази правна уредба с нормативен акт от по-висока степен - ЗМВР. Липсата на законово делегация за издаването на даден административен акт (или отделни негови разпоредби) води до липса на материална компетентност на органа.



3


В докладната записка от 18.11.2014г. по отношение на приемането на Наредбата кметът се е позовал на чл.127ж, ал.1 от ППЗМВР. С §1 от ПЗР на Постановление № 207 от 18.07.2014г. за приемане на Правилник за устройство и дейността на МВР /ДВ бр.60 от 22.07.2014г., в сила от 22.07.2014г./ ППЗМВР е отменен, т.е. към датата на докладната записка 18.11.2014г. посоченото правно основание е било отменено и нс е било част от нормативната уредба. При тези правни изводи оспорената Р1аредба е нищожна, като приета без надлежно овластяване на общинския съвет по силата на нормативен акт от по-висока степен, което обосновава липсата на материална компетентност на издателя на акта.

С оглед изхода на спора на основание чл.143, ал.1 от АПК във връзка с чл.228 от АПК разноските по делото следва да се възложат на общински съвет - Камено, който да заплати на Окръжна прокуратура - Бургас разноски в размер на 20лв.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Административен съд - Бургас


ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА Наредба за пожарната безопасност на територията на община Камено, приета с решение по т.5 по протокол № 40/27.11.2014г. на общински съвет Камено

ОСЪЖДА Ощински съвет - Камено да заплати на Окръжна прокуратура - Бургас направените по делото разноски в размер на 20лв.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС в 14- дневен срок от съобщаване на страните.

Ако няма подадени в срок касационна жалба или протест или те са отхвърлени от касационния съд, да се извърши обнародване на решението по начина, по който е била обнародвана Наредбата. В последния случай решението влиза в сила от датата на обнародването му.



ПРЕДСЕДАТЕЛ:


ЧЛЕНОВЕ: