Решение по дело №404/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 януари 2021 г.
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20207200700404
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                           

 

гр. Русе, 08.01.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         Административен съд - Русе, в публично заседание на 16 декември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                              

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:      РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

ЧЛЕНОВЕ:           ЙЪЛДЪЗ АГУШ

                            ДИМИТРИНКА              

                            КУПРИНДЖИЙСКА

 

 

при секретаря         НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА                 и в присъствието на прокурора                ГЕОРГИ МАНОЛОВ          като разгледа докладваното от съдия          БАСАРБОЛИЕВА       КАН дело № 404 по описа за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изречение 2 от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от “Данини” ЕООД, със седалище: гр. Русе, депозирана чрез адвокат-пълномощник И. Г. ***, против Решение № 260076 от 17.09.2020 г., постановено по АНД № 1084/2020 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 18-001500 от 02.06.2020 г., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда” – Русе, с което на дружеството - касатор за нарушение на чл. 130а, ал. 1 от Кодекса на труда (КТ) и на основание чл. 414, ал. 5 от същия кодекс е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 500 (хиляда и петстотин) лева. Счита, че решението е неправилно поради нарушение на материалния и процесуалния закон. Иска от съда да го отмени и да реши делото по същество като отмени издаденото наказателно постановление. Претендира и присъждане на направените в настоящото производство разноски за заплатено адвокатско възнаграждение, съгласно представен списък на разноските (л. 14 от делото).

Ответната в производството страна – Дирекция “Инспекция по труда” – Русе, не взема становище по жалбата. 

Представителят на Окръжна прокуратура - Русе счита жалбата за неоснователна. 

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания,  становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

        

 

 

Жалбата е процесуално допустима – подадена е от надлежна страна в законоустановения срок.

Разгледана по същество, същата е основателна.

Районният съд е обсъдил събраните по делото писмени и гласни доказателства, установил е фактическата обстановка по делото, при което от правна страна е приел, че безспорно жалбоподателят е осъществил от обективна страна състава на вмененото му нарушение по КТ, поради което правилно била ангажирана административнонаказателната му отговорност, правилно било индивидуализирано и наложеното му наказание. Счел е още, че в хода на производството пред наказващия орган не са били допуснати съществени процесуални нарушения. С тези мотиви съдът е потвърдил наказателното постановление като законосъобразно и обосновано.

Решението на Районен съд – Русе е неправилно.

Жалбоподателят не оспорва, че формално е допуснал нарушение по чл.414, ал. 5, във връзка с чл. 130а, ал. 1 от КТ, като не е спазил нормативно установения срок за започване на консултации по чл. 7, ал. 2 от КТ – не по-късно от 45 дни преди извършване на масови уволнения (работодателят е започнал консултации с представители на работниците и служителите на 16.03.2020 г., а е прекратил трудовите правоотношения, считано от 15.04.2020г.), но излага довод, че в конкретния казус са налице предпоставките за прилагане на законовата хипотеза на маловажен случай. Касационната инстанция счита същия за основателен по следните съображения.

Преценката за маловажност на случая подлежи на съдебен контрол и когато съдът констатира, че предпоставките по чл. 28 от ЗАНН са налице, а наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на НП поради противоречие със закона (арг. ТР № 1/2007 г. на ОС на НК на ВКС).

Съгласно нормата на чл. 28 от ЗАНН за маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание. ЗАНН не съдържа легално определение на понятието “маловажен случай”, затова на основание чл. 11 от ЗАНН субсидиарно следва да се приложи НК.

Според чл. 93, т. 9 от НК “маловажен случай” е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид.

Касационният съд приема, че „маловажен случай” ще е налице, ако съвкупната преценка на посочените по-горе обстоятелства обуславя по-ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното нарушение в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид.

Фактическите установявания, свързани с процесния казус, указват именно на маловажност по смисъла на закона. На първо място известни са следните обстоятелства от значение за спора и приложимостта на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН: предмет на дейност на дружеството-работодател е производство на дамски облекла и тяхната продажба на едро и на дребно в търговски обекти на дружеството и на трети лица в страната и чужбина. Считано от 13.03.2020 г. в Република България беше въведено извънредно положение, в резултат на което от една страна производствената дейност /на дамски облекла/ на дружеството е била спряна, а от друга - то не е можело да реализира и вече готовата си продукция, което и довело до липсата на приходи. Извънредността на ситуацията във връзка със заболяването COVID-19 и мерките за ограничаване разпространението му, нито са могли да бъдат предвидени, нито преодоляни от работодателя, те са довели до силно ограничаване на дейността му и то внезапно, а оттам – и до масовото уволнение по смисъла на КТ. На следващо място, по делото са налице данни, че още на 16.03.2020 г. е било проведено Общо събрание на работниците и служителите в „Данини“ ЕООД, на което са присъствали 53-ма работници и служители от общо 64-ма. На така проведеното Общо събрание, работниците и служители са заявили, че след ползване на платения годишен отпуск, не желаят да ползват неплатен отпуск, при което са били уведомени, че ще бъдат съкратени на основание чл. 328, ал. 1, т. 3 от КТ поради намаляване обема на работата, като по този начин работниците и служители са могли да се регистрират в ДБТ – Русе, респ. впоследствие да упражнят и правото си да получават обезщетение за безработица (л. л. 91 и 92 от делото на РС – Русе). Смекчаващо обстоятелство се явява и фактът, че работодателят е изплатил обезщетение за оставане един месец без работа по чл. 222, ал. 1 от КТ (л. л. 13 – 16 от делото на РС – Русе). Освен това са налице доказателства и за това, че впоследствие след отпадане на извънредното положение и поетапното възстановяване на дейността, през месец юни работодателят е сключил отново трудови договори с по-голяма част от уволнените, считано от 15.04.2020 г. работници и служители (л. л. 17 – 25 от делото на РС – Русе). При това положение следва да се приеме, че от допуснатото нарушение за работниците и служителите не са настъпили вредни последици. По делото липсват данни за предходни административни нарушения на трудовото законодателство от страна на работодателя, установени с влезли в сила наказателни постановления.

По горепосочените съображения касационният съд счита, че в конкретния казус е приложима нормата на чл. 28 от ЗАНН и нарушението следва да се квалифицира като маловажен случай по смисъла на закона.

С оглед изложеното настоящият състав на съда приема, че районният съд е постановил неправилно съдебно решение, което следва да бъде отменено. След отмяната му и на основание чл. 222, ал. 1 от АПК касационният съд следва да реши спора по същество. При извършване на тази дейност и с оглед изложените по-горе правни съображения издаденото наказателно постановление също следва да бъде отменено.

Предвид основателността на касационната жалба и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, § 1, т. 6 от ДР на АПК, във вр. с чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя се следват сторените разноски в касационната инстанция. Те възлизат на 150 лева - договорено и заплатено възнаграждение за един адвокат, съгласно представения договор за правна защита и съдействие (л. 13 от делото) и списък на разноските /л.14 от делото/. Направените разноски следва да бъдат възложени на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ – гр. София, която е юридическото лице на основание чл. 2, ал. 1 от Устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“.

Предвид изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 222, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 260076 от 17.09.2020 г., постановено по АНД № 1084/2020 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление № 18-001500 от 02.06.2020 г., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда” – Русе и

ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 18-001500 от 02.06.2020 г., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда” – Русе, с което на „Данини“ ЕООД, със седалище: гр. Русе, ЕИК *********, за нарушение на чл. 130а, ал. 1 от Кодекса на труда и на основание чл. 414, ал. 5 от същия кодекс е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 500 (хиляда и петстотин) лева.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, гр. София да заплати на „Данини“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Русе, бул. „Христо Ботев“ № 1, представлявано от Д.М.М., сумата 150 (сто и петдесет) лева - разноски по делото за адвокатско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

                                                                        

         

                                                              

 

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     

 

                                                                       

                                                                        

                                                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                                                          

 

 

                                                                                                              2.