Решение по дело №2592/2021 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 353
Дата: 30 май 2022 г.
Съдия: Светлана Кънчева Чолакова
Дело: 20213330102592
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 15 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 353
гр. Разград, 30.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на седемнадесети
май през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:СВЕТЛАНА К. ЧОЛАКОВА
при участието на секретаря ДАРИНКА М. ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от СВЕТЛАНА К. ЧОЛАКОВА Гражданско дело
№ 20213330102592 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.432 КЗ вр. с чл.45 ЗЗД, чл.86 ЗЗД
Депозирана е искова молба от АПИ Областно пътно управление - Разград срещу
ЗЕАД Булстрад Виена Иншурънс Груп за заплащане сумата 867,36лв. представляваща
стойността на строително-ремонтните работи по доставка и монтаж и ремонт на увредено
при ПТП пътно съоръжение, сумата 66,98лв. мораторна лихва върху главница за периода от
13.03.2021г. до 15.12.2021г., законната лихва. Сочи, че на 13.03.2021г. на път 1-2 „Русе-
Разград-Шумен” при км. 45+300 настъпило ПТП. Като водачът АТ. Й. Й. при управление на
автомобил Опел Корса, с per. № *** нарушил правилата за движение, поради несъобразена с
пътните условия скорост и релефа на пътя, същият е загубил контрол над автомобила,
излязъл е в дясно от пътя и се преобърнал в облицования окоп край пътното платно, и тъй
като автомобилът продължил да се движи по инерция върху купето си, го увредил
непоправимо в продължение на 8 метра. ПТП установено на място от дежурен полицай от
ОД на МВР Разград с Протокол за ПТП с пострадали лица рег.№ 72 от 13.03.2021г. На
водача е съставени АУАН № 352335 от 13.03.2021г. В следствие на горепосочените
обстоятелства е настъпило застрахователно събитие, като към момента на настъпването му -
13.03.2021г. отговорността на водача АТ. Й. Й. е била покрита от сключената застраховка
„Гражданска отговорност” между собственика на автомобила и ответника, по
застрахователна полица BG/03/121000193519, със срок на валидност от 17.01.2021г. до
16.01.2022г. Увреденото имущество - 8 м.л. облицован окоп, който попада в обхвата на пътя
съгласно чл.5 от ЗП представлява „пътно съоръжение” по смисъла на §1 т.З от ДР на Закона
за пътищата. Път 1-2 където е настъпило описаното ПТП, е републикански и е изключителна
държавна собственост. Републиканските пътища се управляват от Агенция „Пътна
инфраструктура”. Областно пътно управление - Разград е специализирано звено на
Агенцията, а ръководителите на специализираните звена или упълномощени от тях
длъжностни лица представляват Агенцията по съдебни дела, възникнали по правоотношения
свързани с тази дейност /чл.22 ал.4 от ЗП/. Съставена количествено-стойностна сметка, в
която са описани причинените ни действителни щети, възлизащи общо на стойност
867,36лв. Стойността на претендираното обезщетение представлява стойността на
СРР/строително-ремонтни работи/, чрез които да бъдат почистен повредения окоп, да бъдат
1
доставени и положени необходимите нови бетонови елементи за облицовка. Стойността на
СРР е изчислена съгласно Договор за обществена поръчка за извършване на поддържане
/превантивно, текущо, зимно, и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации/
на републиканските пътища на територията на северен централен район /обособена позиция
№3/, стопанисвани от АПИ, съгласно чл.19 ал.1 т.1 от ЗП изх. РД-38-2 от 19.03.2020г., и
по ценови анализи на изпълнителя, представляващи приложения-неразделна част от
договора. След настъпване на застрахователното събитие и в съответствие с изискванията
на КЗ подали до ответника уведомление за щета. С писмо наш вх. № 53-00-326/09.06.2021г.
ответникът отказал да заплати претендираното обезщетение. Повторно с писмо изх.№ 53-00-
355/16.06.2021г. поканили ответника да заплати претендираната сума, като приложили с
поканата обяснения и скица на увредената инфраструктура. Въпреки това ответникът не е
изпълнил задължението си до настоящия момент.
Ответникът депозира отговор. Не оспорва наличието на валидно застрахователно
правоотношение по застраховка „Гражданска отговорност“ по отношение на процесното
МПС Опел с рег. №В4651НН. Оспорва механизма на настъпване на ПТП, като сочи, че
единствения документ за това е протокол за ПТП. Оспорва твърдението, че уврежданията
настъпили при инцидента са засегнали част от облицования окоп по дължина равняваща се
на 8м., липса на причинно-следствена връзка между ПТП и вредите. Твърди, че облицовката
на т.нар. окоп е била рушена във времето от липса на поддръжка от компетентните, т.е
преди настъпване на ПТП.
Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът установи следната
фактическа обстановка: На 13.03.2021г. на път 1-2 „Русе-Разград-Шумен” при километър
45+300 настъпило ПТП, като водачът АТ. Й. Й. при управление на л.а. Опел Корса, с per. №
*** нарушил правилата за движение, поради несъобразена с пътните условия скорост и
релефа на пътя, същият е загубил контрол над автомобила, излязъл е в дясно от пътя и се
преобърнал в облицования окоп край пътното платно. В следствие на горепосочените
обстоятелства е настъпило застрахователно събитие, като към момента на настъпването му -
13.03.2021г. отговорността на водача АТ. Й. Й. е била покрита от сключената застраховка
„Гражданска отговорност” между собственика на автомобила и ответника, по
застрахователна полица BG/03/121000193519, със срок на валидност от 17.01.2021г. до
16.01.2022г. До ответника е изпратено уведомление от 24.03.2021г. за процесната увреда. С
писмо от 15.04.2021г. ответникът е уведомил ищеца, че не е налице основание да поеме
отговорност за изплащане на застрахователно обезщетение, пора9ди липса на данни за
увреждания предвид приложения снимков материал.
В показанията си св. Н.Н. сочи, че работи като старши специалист в ОПУ Разград и
отговаря за участъка от гр.Разград до границата с ОПУ Русе плюс селата Дряновец и
Костанденец.Задълженията му включвали обход на пътната мрежа и констатиране на ПТП
по пътя и отстраняване по пътя на паднали дървета, камъни, поддръжка на пътното платно.
На 13.03.2021г. му се обадили за обърнат автомобил по път I-2 в облицования окоп. Имало
полиция и шофьорът бил там След като огледали и изтеглили автомобила, който бил в
окопа, обърнат по таван, измерили с полицая имало 8 метра начупени плочи по
облицования окоп, вследствие от преобръщането на автомобила. Шофьорът говорел с
полицаите и им казвал, че получавал припадъци и за това станало ПТП. Към момента
окопът не бил поправен.
2
В показанията си св. Т. сочи, че е съставил Протокол за ПТП с пострадали лица рег.
№ 72 от 13.03.2021г. На водача на автомобила е съставен АУАН № 352335 от 13.03.2021г.
Самото произшествие станало малко след гр.Цар Калоян посока Варна. Колата била в ляво
извън платното посока гр.Варна, била по таван и са намирала в окопа. Окопът бил повреден-
самият бетон, дошъл човек от пътното, който измерил и с него установили повредата.
Водачът бил виновен според него, несъобразена с пътните условия скорост.
В показанията си св.А.Й. сочи, че участвал в ПТП по пътя гр.Русе-гр.Разград-
гр.Шумен през март 2021г. Катастрофирал, бил с приятели, управлявал л.а. Опел Корса,
движел се в посока гр.Шумен. Излязъл от пътното платно, автомобилът се преобърнал. В
участъкът имало лек завой, нещо от самата кола станало. Не си спомня дали при
преобръщането автомобилът се е движел и колко, не обърнал внимание. Не обърнал
внимание дали имало нещо повредено по окопа.
В заключението вещото лице по изготвената съдебно техническа оценъчна
експертиза сочи, че за възстановяване на процесния облицован отводнителен окоп е
необходимо да се извършат следните ремонтни работи: почистване на запълнения повреден
окоп от отпадъци и отстраняване на увредените стомано бетонови елементи-на стойност
34,16лв. с ДДС; доставка и монтаж на сглобяеми нови бетонови елементи за облицовка -
8м.л. и всички свързани с това разходи – на стойност 824,80лв.; превоз на строителни
отпадъци-на стойност 8,40лв. с ДДС. Един метър от облицован окоп е 108,42лв. с ДДС, а 8м
– 867,36лв. с ДДС.Възможно е увреждането на облицования окоп да настъпи от ПТП. При
извършване на огледа на процесния окоп по цялата му дължина не бяха забелязани други
разрушения на бетоновата облицовка. Отводнителните окопи са в нормално
експлоатационно състояние. Не се забелязват километрирани участъци по трасето му. Съдът
кредитира заключението като компетентно, обосновано и неоспорено от страните.
При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни
изводи: Съгласно чл.432 от КЗ увреденото лице спрямо което застрахователят е отговорен,
има право да иска обезщетение пряко от застрахователя по застраховка Гражданска
отговорност. В тежест на ищеца е да докаже валидно застрахователно правоотношение при
ответника-застраховател относно автомобила, управляван от деликветна, че са се
осъществили елементите на фактическия състав на непозволено увреждане-описаното в
молбата виновно и противоправно деяние на водача на лекия автомобил, от което са
настъпили твърдените имуществени вреди, като вината му се предполага до доказване на
противното. Безспорно е, че ответникът е застраховател по застраховка Гражданска
отговорност на водача управлявал автомобила, причинил произшествието на 13.03.3019г. и
валидна към датата на ПТП, при което бил увредена процесния окоп, което се установява,
както от гласните доказателства, от заключението на вещото лице, приложените писмени
доказателства. Съгласно чл.499 ал.2 КЗ при вреди на имущество обезщетението не може да
надвиши действителната застрахователна стойност на причинената вреда. В чл.400 ал.1 КЗ е
регламентирано, че за действителна застрахователна стойност се смята стойността, срещу
която вместо застрахованото имущество може да се купи друго от същия вид и качество.
3
При изчисляване на дължимото от застрахователя обезщетение следва да се вземе предвид
действителната стойност на вредата към момента на настъпване на застрахователното
събитие, съобразно константната съдебна практика стойността на ремонта/разходи за
материали и труд/ следва да бъде възможно най-близка до пазарните условия. Ето защо
дължимото застрахователно обезщетение следва да се определи по начина посочен от
вещото лице и стойността за обезщетяване на имуществените вреди на облицования окоп – 8
м. е в размер на 867,36лв., според вещото лице, поради което намира главният иск за
основателен.
Съгласно чл. 497 КЗ застрахователят дължи лихва за забава, считано от по-ранния
момент от изтичането на срока от 15 работни дни от представянето на всички доказателства
по чл. 106, ал. 3 и изтичането на срока по чл. 496, ал. 1 от КЗ, освен в случаите, когато
увреденото лице не е представило доказателства, поискани от застрахователя по реда на чл.
106, ал. 3. В хипотезата на пряк иск от увреденото лице срещу застрахователя тази лихва не
се дължи от момента на увреждането, /в т.см. и Р-е № 128/04.02.2020г. т.д.№2466/2018г. I
т.о. ВКС/ В конкретния случай законна лихва се следва от изтичане на срока по първата
хипотеза, налице отказ от застрахователното дружество, без да са били поискани
доказателства по реда на чл.106 ал.3 КЗ. С оглед датата на молбата депозирана пред
ответника – 24.03.2021г., съдът намира, че обезщетение за забава се дължи считано от
11.06.2021г., когато е изтекъл петнадесет дневния срок, като претенцията за законна лихва за
периода от 13.03.2021г. до 10.06.2021г. включително, следва да се отхвърли като
неоснователна. За периода от 11.06.2021г. - изпадането в забава до 14.12.2021г., законната
лихва върху главницата от 867,36лв. е в размер на 45,06лв., /изчислена по реда на чл.162
ГПК чрез електронен калкулатор/, като до първоначално предявения размер от 66,98лв.
следва да се отхвърли. Върху незаплатения размер от 867,36 лв. следва да бъде присъдена и
законна лихва от депозирането на молбата - 14.12.2021г.
На основание чл.78 ал.1 от ГПК с оглед изхода на делото, ответникът следва да
заплати направените разноски от ищеца съразмерно уважената част от иска. Направените
разноски са в общ размер на 700лв. /100лв. за държавна такса, 300лв. заплатен депозит за
вещото лице и 300лв. на основание чл.78 ал.8 от ГПК за юрисконсултско възнаграждение/,
поради което ответникът следва да заплати сума в размер на 686лв.
По гореизложените съображения, съдът:
РЕШИ:
ОСЪЖДА ЗЕАД Булстрад Виена Иншурънс Груп, ЕИК000694286, седалище гр.София, р-
н Триадица ул.Позитано №5, ДА ЗАПЛАТИ на АПИ Областно пътно управление - Разград,
ЕИК0006950890152 гр.Разград, ул.“Княз Дондуков“ №3, сумата 867,36лв./осемстотин
шестдесет и седем лева и тридесет и шест стотинки/ представляваща размер на нанесени
имуществени щети на увредени от ПТП пътни принадлежности, ведно със законната лихва
считано от 14.12.2021г. до окончателното и изплащане, сумата 45,06лв./четиридесет и пет
4
лева и шест стотинки/ мораторна лихва за периода от 11.06.2021г. до 14.12.2021г. и сумата
686лв./шестотин осемдесет и шест лева/ за разноски, като ОТХВЪРЛЯ иска за мораторна
лихва до първоначално предявения размер и за периода от 13.03.2021г. до 10.06.2021г.
включително като неоснователен.
Решението подлежи на обжалване пред Разградския окръжен съд в двуседмичен срок
от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
5