Решение по дело №318/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 ноември 2019 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20197240700318
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

326                                          04.11.2019 год.                     гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на  десети октомври две хиляди и деветнадесета год., в състав        

                                                                 

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                           Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                            МИХАИЛ РУСЕВ

                       

при секретаря Зорница Делчева

в присъствието на прокурор Петя Драганова

като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева КАН дело №318 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на „АТЛАС 99“ ООД против Решение №365/24.06.2019г., постановено по АНД №654/2019 год. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е потвърдено наказателно постановление №382767-F433320/27.11.2018 год., издадено от Началник отдел «Оперативни дейности» - Пловдив при ЦУ на НАП с наложена на касатора имуществена санкция в размер на 500лв. на основание чл. 185, ал. 2, изр. второ във вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, за това, че на 21.10.2018г. при извършена проверка на обект кафе-аперитив, находящ се в град Стара Загора, ул. «Герасим Папазчев» №20, стопанисван от АТЛАС-99ООД с ЕИК *********, при която е констатирано, че дружеството е нарушило разпоредбите на чл. 26, ал. 1, т. 7 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ, като в издаваните фискални бележки липсват наименование на стоката /услугата, код на данъчната група, количество и стойност по видове закупени стоки или услуги. При направената контролна покупка от орган по приходите се установило, че в издаденият от намиращото се в обекта фискално устройство Daisy Micro C01-KL с индивидуален номер DY270854 и ИН на ФП 36546958, фискален бон с номер 013617/21.10.2018 г. липсват изискуемите реквизити на фискалния бон. Извършеното нарушение не е довело до неотразяване на приходи. Нарушен е състава на чл. 26, ал. 1, т. 7 от  Наредба Н-18/13.12.2006г. на Министерство на финансите във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 4 от ЗДДС. Нарушението е за първи път.

За да потвърди НП, РС Стара Загора е приел за установено административното нарушение, въз основа на показанията на разпитаните свидетели и събраните писмени доказателствени средства, като при налагането му са изпълнени всички изисквания на ЗАНН. При осъществения контрол за законосъобразност, съдът приема за доказано по несъмнен начин фактическото обвинение, а наложената санкция за съответна на констатираното нарушение. В отговор на възражението на търговеца, че нарушението представлява маловажен случай РС Стара Загора е изложил, че дори и нарушението да е отстранено на другия ден след процесната проверка – 22.10.2018 г., този факт не се отразява на тежестта му, защото с нищо не се отличава от обичайните случаи на същото деяние. Наложената санкция кореспондира на релевантните  към нарушението обстоятелства.

В касационната жалба се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение на закона и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН.  Оспорва се, като необоснован, направения от въззивния съд извод за процесуална законосъобразност на наказателното постановление като поддържа, че съдържанието на наказателното постановление несъответства на императивните изисквания на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН за описание на нарушението от фактическа страна и обстоятелства, при които е извършено като същото важи и по отношение на АУАН. Твърди, че въззивния съд не е съобразил отсъствието на конкретност в описанието на нарушението и отсъствието на данни каква покупка е била осъществена по вид, в какво количество е била извършена покупката, каква е единичната и обща стойност на тази покупка, като това от своя страна води до неяснота кои реквизити от задължителното съдържание на фискалния бон не са налице.  Счита за неправилни изводите на съда за липса на основание за прилагането на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, като излага съображения за относимостта й към конкретния случай. От съда се иска да бъде отменено въззивното съдебно решение и да се постанови друго за отмяна на наказателното постановление.

Ответника – ЦУ на НАП – отдел «Оперативни дейности» гр. Пловдив, чрез процесуалния си представител поддържа становище, че решението е правилно, тъй като не са допуснати нарушения на ЗАНН при издаване на потвърденото с него наказателно постановление. Правилно не е приложен чл.28 от ЗАНН, тъй като нарушението не разкрива по-ниска степен на обществена опасност от типичната за този вид нарушения. Освен това липсата на вреди за бюджета са посочени в административно наказателната разпоредба като съставомерно обстоятелства, обуславящо приложението й, поради което не могат да се разглеждат в светлината на чл.28 от ЗАНН. От съда се иска да бъде оставено в сила обжалваното въззивно съдебно решение.

Представителя на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 АПК, вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН и от надлежна страна, за която съдебното решение се явява неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Акта за установяване на административно нарушение е съставен въз основа на документите, събрани в хода на извършена проверка на търговския обект, стопанисван от касатора «АТЛАС-99» ООД и същите доказват извършено нарушение на чл.26 ал.1 т.7 от Наредба №Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ, което не се оспорва от търговеца и няма доказателствени факти, сочещи на основателност на искането му за приложение на чл.28 от ЗАНН. Напротив установява се, че до датата на проверката фискалното устройство е разпечатвало фискални бонове, в които наименование на стоката, количечство и стойност по видове закупени стоки отсъстват като реквизити, а същите са задължителни, съгласно посочената като нарушена разпоредба от подзаконовия нормативен акт. Нарушението е на просто извършване ,поради което и законодателя е предвидил с разпоредбата на чл. 185 ал.2 вр. с ал.1 от ЗДДС по-нисък размер на имуществената санкция – от 500лв. до 2000лв. В настоящия случай наложената имуществена санкция  е в минимален размер от 500лв. и няма основание да се приложи чл.28 от ЗАНН поради факта, че нарушението е отстранено след неговото установяване. Обстоятелствата по извършването му не разкриват по-ниска степен на обществена опасност от всички останали случаи на същото административно нарушение. Не се касае за внезапно възникнал техничесик проблем, а за изначална липса на програмиране на фискалните устройства да издават фискални бонове съобразно чл.26 ал.1 т.7 от Наредбата.  

Водим от горните мотиви и на основание чл. 221, ал.1, от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №365/24.06.2019г., постановено по АНД №654/2019 год. по описа на Районен съд Стара Загора.

Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

 

                  

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                

                                                                      ЧЛЕНОВЕ: 1.  

 

 

              

                                                                                           2.