Решение по дело №724/2019 на Районен съд - Свиленград

Номер на акта: 170
Дата: 27 ноември 2019 г. (в сила от 18 декември 2019 г.)
Съдия: Христо Георчев Георчев
Дело: 20195620200724
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                     Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр.Свиленград,27.11.2019г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                   СВИЛЕНГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в публичното си съдебно заседание на  четиринадесети  ноември  през две хиляди и деветнадесета     година в състав:

 

                                                             Председател: Христо Георчев

 

                  при секретаря Ангелина Добрева и в присъствието на прокурора......................., като разгледа докладваното от Председателя Административно наказателно дело № 724 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе взе предвид.

               Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.

 

              Образувано е по жалба на А.Г.Г.  ,с постоянен адрес: *** , срещу Електронен фиш серия К № 2372819 на ОД МВР Хасково  издаден  за нарушение на чл.21,ал.2 от ЗДвП , вр. чл.21 ал. 1 от ЗДвП установено с автоматизирано техническо средство, ,с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т.2 от ЗДвП на  жалбоподателя е наложено административно наказание – „Глоба” в размер на 50 лева .

              В подадената жалба се релевират оплаквания за незаконосъобразност и неправилност на издадения електронен фиш, като се навеждат доводи за нарушение на материалния закон и процесуалните правила по установяване и санкциониране на административното нарушение. Моли съда да постанови решение, с което да отмени изцяло атакувания Електронен фиш на ОД на МВР - Хасково.

              В съдебно заседание пред Районен съд – Свиленград, Жалбоподателят, редовно призован не се явява.

             Административнонаказващият орган ОДМВР – Хасково, редовно призовани, не изпращат представител.

             Страна Районна прокуратура - Свиленград, редовно призована, не изпраща представител.

             Съдът, за да се произнесе по основателността й  след като се запозна и прецени събраните доказателства при извършената проверка на обжалвания акт, намира за установено следното:

             С Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство или система серия  К № 2372819 на ОД МВР Хасково на А.Г.Г. , с постоянен адрес: *** е наложена за извършено от него нарушение на чл.21,ал.2 от ЗДвП , вр. чл.21 ал.1 от ЗДвП : ГЛОБА от 50 лв.,като е посочено, че на 05.07.2018 г.  в 06.54 часа  по път І -8 при км 365+ 500 община Свиленград  с МПС Фолксваген Туран  вид лек автомобил  с рег. № Х7859КВ е извършено нарушение за скорост  установено  и заснето с автоматизирано  техническо средство № 656/14 при въведено ограничение  от 50 км. в час и разрешена скорост, установената стойност на скоростта  е 67 км.час  или ,превишена скорост на скоростта-17 км./ч . Собственикът на когото е регистрирано МПС е  А.Г.Г.  . Посочено е също, че на осн.чл.189 ,ал.5 от ЗДвП в 14 дневен срок може да се плати глобата по сметката/същата е подробно посочена / или да се представи декларация с данни на лицето,извършило нарушението и копие на свидетелството му за управление.

  Горе приетата за установена  фактическа обстановка  се подкрепя и от събраните по делото  доказателства , а именно Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено  с автоматизирано техническо средство или система серия К №2372819 от 05.07.2018г.,  Протокол №7/18, Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система, Регистрирани нарушения на максимална  разрешената скорост  от  TFR – 2листа,  снимка, Приложение към преписка 3994, Протокол №6-53-17 от проверка на мобилната система за видеоконтрол TFR-1М,   Заповед №812з-172 от 29.02.2016 на МВР,   Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №10.02.4835,  Справка за нарушител / водач, известие за доставяне 4112344 ведно с пощенски плик.

            При така установените факти съдът намира от правна страна следното:            

            Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в km/h, които за пътно превозно средство от Категория Б за населеното място е 50 км. ч., извън населено място – 90 км. ч., а по автомагистрала – 130 км. ч., а според ал. 2 когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак. По силата на чл. 182, ал.2, т.6 от ЗДвП, в редакцията й относима към датата на извършване на деянието и издаване на ЕФ за превишаване на разрешената максимална скорост Чл. 182 (2) Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: т.6 (изм. - ДВ, бр. 10 от 2011г.  бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) за превишаване над 50 km/h - с глоба 600 лв., като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.

           Според чл. 189, ал. 4 ЗДвП при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед № Iз – 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец.

             В тежест на издателя на електронния фиш е да бъдат установени по недвусмислен начин всички белези и признаци от обективна страна на нарушението чрез предвидените доказателствени средства. Такова по делото се явява приложения снимков материал и става ясно при обикновения прочит кое е мястото на нарушението.

            Следващият основен съществен момент се явява този, касаещ авторството на деянието. В тази насока в съответната ОД на МВР се съдържа информация и в този смисъл при издаване на електронния фиш е посочен жалбоподателя лицето – собственик на управляваното МПС.    

             В случая въпросът за субекта на административната отговорност за извършеното нарушение, с оглед характера на това нарушение и обстоятелствата около неговото констатиране е разрешен с разпоредбата на чл. 188, ал. 1 ЗДвП и собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, са тези, които отговарят за извършеното такова, а собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. С разпоредбата на  чл. 189, ал. 5 от ЗДвП законодателят е въвел законова презумция, че при неподаването на писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението в 14-дневен срок от получаването на електронния фиш от собственика, същият се смята за извършител на констатираното с електронния фиш нарушение. Именно предвид въпросната презумция за административно-наказващия орган не съществува задължение да издирва лицето, управлявало засечения с техническо средство лек автомобил. При положение, че в конкретния случай не е подадена такава писмена декларация в законоустановения срок, се ангажира отговорността на собственика  на лекия автомобил.

              Няма спор, че според чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.

              Наред с горното, съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. по тълк. д. № 1/2013г. на Общото събрание на колегиите на ВАС, в хипотезата на чл.189, ал.4 от Закона за движението по пътищата, установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган.Именно непрецизното /неточно/ определяне от законодателя на вида на използваното от контролните органи техническото устройство, с което да се извършва заснемане на нарушение по ЗДвП, даде основа за постановяване на различна практика от съдилищата по приложението на чл.189, ал.4 от ЗДвП, което и наложи необходимостта от образуване на горепосоченото т.д. №1/2013г. Или крайният правен резултат, е че в хипотезата на чл.189, ал.4 от Закона за движението по пътищата, установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган.

             Съгласно чл. 189, ал.4 ЗДвП: . При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Дефиницията за електронен фиш се съдържа в §1 ДР ЗАНН, респект. §6, т.63 ДР ЗДвП.  Приложимо в случая е Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС по т. д. № 1/2013 г.: "В хипотезата на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган.; Легалната дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в § 1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП. Електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. От това произтича, че електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. Той се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11 ЗДвП), не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в  чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП реквизити, поради което в електронния фиш не следва да се изписва името на издателя му и негов подпис, а само териториалната структура на МВР, на чиято територия е извършено нарушението.".        

            Съгласно чл. 189, ал.11 ЗДвП - влезлият в сила ел.фиш се смята за влязло в сила НП, което не означава конкретно предвидените последици да бъдат пренасяни в изискване за идентично съдържание на двата акта. За ел.фиш не е предвидено съдържанието по чл. 57 ЗАНН, което обективно произтича от различно установените производства.  Въпреки това съдържанието на електронният фиш и предвидените последици от издаването му сочат на акт, неблагоприятно въздействащ на адресата – регистриран от АТС въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения, поради което е с приравними последици на НП. Затова е и предвиден ред за оспорване на ел.фиш, гарантиращ правата на автора на нарушението, за опровергаване съдържанието на фиша посредством доказателства, събирани в адм.нак.производство по процесуалните способи на ЗАНН.В този аспект , съдът споделя изцяло изнесените в жалбата твърдения, досежно  законосъобразността на атакувания ЕФ. В обжалвания електронен фиш е посочено, че е извършено нарушение по чл.21, ал.2 вр. с чл.21, ал.1 от ЗАНН. Съгласно чл.21, ал.1 от ЗДВП, на водачи от категория В се забранява движение в населено място с над 50км/час, извън населено с 90км/ч. и т.н. Съгласно чл.21, ал.2, когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак.Ето защо, разпоредбите на чл.21, ал.1 и чл.21, ал.2 регламентират извършването на две отделни нарушения и са взаимоизключващи се помежду си правни норми.Посочването им едновременно е нарушение на процесуалните правила и несъмнено затруднява лицето да разбере за какво точно е санкционирано.От друга страна, за нарушението по чл.21 ал.2 от ЗДвП липсват данни от съществено значение за съставомерността на деянието, а именно -за вида на пътния знак, конкретната стойност на ограничението, въведено с този пътен знак, местоположението му спрямо мястото на извършване на нарушението с оглед обхвата му на действие.Този термин –пътен знак  е съществен съставомерен елемент на посоченото  и вменено нарушение. Отсъствието му води до невъзможност правилно да се ориентира жалбоподателя и съответно да организира пълноценно  и адекватно защитата си .Независимо от горе изложените  различия  на ЕФ и НП то всички реквизити , които водят  и се отнасят до неизменното право на защита следва да бъдат ясно и недвусмислено очертани и в ЕФ. Непосочването на тези обстоятелства предпоставя неяснота относно конкретните параметри на посоченото нарушение .Ето защо , този състав на съда , счита , че неправилно е ангажирана  въз основа на издадения ЕФ административно наказателната отговорност на жалбоподателя.

 

         Така мотивиран и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                                      Р Е Ш И:

 

         ОТМЕНЯ   Електронен фиш серия К № 2098459 на ОД МВР Хасково издаден срещу А.Г.Г.  ,с постоянен адрес: *** ,   за нарушение на чл.21,ал.2 от ЗДвП , вр. чл.21 ал. 1 от ЗДвП установено с автоматизирано техническо средство, ,с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т.2 от ЗДвП на  жалбоподателя е наложено административно наказание – „Глоба” в размер на 50 лева , като незаконосъобразен.

           Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- гр. Хасково  в четиринадесетдневен срок ,от съобщаване на страните , че е изготвено .

                                         

                                                                    РАЙОНЕН,СЪДИЯ: