Определение по дело №1013/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 юни 2023 г.
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20237040701013
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 5 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1439

Бургас, 12.06.2023 г.

Административният съд - Бургас - XVIII-ти състав, в закрито заседание на дванадесети юни две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

МАРИНА НИКОЛОВА

Като разгледа докладваното от съдия МАРИНА НИКОЛОВА частно административно дело № 20237040701013 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.60, ал.5 - 8 от Административно- процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на д-р Г. С. К. ***, чрез адв. С.Г.К. – БАК против: т.2 от Решение № 361/31.05.2023 год. на Общински съвет – Сунгурларе, с което е допуснато предварително изпълнение на т.1 от Решение № 361/31.05.2023 год. на Общински съвет – Сунгурларе със съдържание: 1.На основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.8, ал.1 от ЗОС, Общински съвет - Сунгурларе да продължи използването на залата, находяща се в сградата на общината с адрес: гр. Сунгурларе, ул. „Георги Димитров“ 10, ет. 2, за нуждите на работата на общинския съвет и неговата администрация, като заседанията на постоянните комисии към общинския съвет да продължат да се провеждат в тази зала. Жалбата е подадена директно в Административен съд - Бургас.

Административен съд - Бургас, след отстраняване нередовностите на жалбата на 12.06.2023 год., запознаване с административната преписка, постъпила със Становище вх. № 5927/07.06.2023 год. и като прецени доводите на страните приема за установено следното:

На заседание № 46/31.05.2023 г. /четвъртък/ на Общински съвет – Сунгурларе, в дневния ред под №1 се е разгледало предложение вх. № 95/30.05.2023г. от група общински съветници, съгласно представен списък относно залата, използвана за работата на Общински съвет - Сунгурларе, находяща се в гр. Сунгурларе, ул. „Георги Димитров“ № 10, ет.2“.

Взето е следното Решение № 361/31.05.2023 год. на Общински съвет – Сунгурларе:

т.1. На основание, чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.8, ал.1 от ЗОС, Общински съвет - Сунгурларе да продължи използването на залата, находяща се в сградата на общината с адрес: гр. Сунгурларе, ул. „Георги Димитров“ № 10, ет. 2, за нуждите на работата на общинския съвет и неговата администрация, като заседанията на постоянните комисии към общинския съвет да продължат да се провеждат в тази зала.

т.2. На основание чл.60, ал.1 от АПК, с оглед защита на особено важни обществени интереси, свързани с извършването на дейността на местното самоуправление в община Сунгурларе, Общински съвет - Сунгурларе определя предварително изпълнение на решението по т.1.

Решение № 361/31.05.2023 год. на Общински съвет – Сунгурларе, взето на заседание № 46 на Общински съвет - Сунгурларе, проведено на 31.05.2023 г. е изпратено до Областният управител на област Бургас на 02.06.2023 г.

Жалбата, адресирана до съд е депозирана на 05.06.2023 год. /понеделник/ и с нея се иска отмяна на т.2 от Решение № 361/31.05.2023 год. на Общински съвет – Сунгурларе, с което е допуснато предварително изпълнение на т.1 от Решение № 361/31.05.2023 год. на Общински съвет – Сунгурларе със съдържание: 1.На основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.8, ал.1 от ЗОС, Общински съвет - Сунгурларе да продължи използването на залата, находяща се в сградата па общината с адрес: гр. Сунгурларе, ул. „Георги Димитров“ 10, ет. 2, за нуждите на работата на общинския съвет и неговата администрация, като заседанията на постоянните комисии към общинския съвет да продължат да се провеждат в тази зала.

Ответникът - Общински съвет - Сунгурларе, представя административната преписка по вземане на процесното решение, като изразява становище, че жалбата на Кмета на община Сунгурларе следва да бъде оставена без уважение. Не претендира разноски.

При така установените факти, съдът достига до следните правни изводи:

Съгласно чл.21, ал.1 от АПК - Индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт.

Според чл.65 от АПК - Общи са административните актове с еднократно правно действие, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица, както и отказите да се издадат такива актове.

Видно от чл.60, ал.1 от АПК - В административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. В последния случай административният орган изисква съответната гаранция. В чл.60, ал.5 от АПК е посочено, че Разпореждането, с което се допуска или се отказва предварително изпълнение, може да се обжалва чрез административния орган пред съда в тридневен срок от съобщаването му, независимо дали административният акт е бил оспорен.

От горецитираните правни норми е видно, че за да се допусне предварително изпълнение по чл.60 от АПК, на първо място е необходимо да е налице административен акт, който да създава права или задължения или непосредствено да засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица или на отделни граждани или организации. Именно тези лица имат правен интерес да обжалват допуснатото предварително изпълнение.

В случая, съдът намира, че взетото на заседание № 46 на Общински съвет – Сунгурларе Решение № 361/31.05.2023 год. по т.2, с което е допуснато предварително изпълнение на т.1, не притежава белезите нито на индивидуален, нито на общ административен акт по смисъла на чл.21 и чл.65 от АПК, поради което не подлежат на съдебен контрол за законосъобразност по реда на административното правораздаване.

По силата на действащата разпоредба на чл.45, ал.5 от ЗМСМА е дадена възможност за контрол от страна на кмета на общината върху законосъобразността и целесъобразността на актове на общинския съвет чрез връщане за ново обсъждане или оспорване пред административния съд. Следователно е налице законодателна воля за взаимен контрол между общинския съвет и кмета на общината, но само по отношение на тези актове, които имат характер на административни - индивидуални, общи или нормативни, но не и по отношение на всички юридически решения. Критерият, въз основа на който може да се прецени допустимост на оспорването на актове на органи на местното самоуправление, какъвто е общински съвет, е дали те са или не са юридически актове.

В случая, така взетото решение не е индивидуален административен акт, защото с него не се засягат права, свободи и законни интереси на граждани или организации, в т.ч. и на общината. Решението не е и общ административен акт или подзаконов нормативен акт. То има вътрешно служебен характер, свързани с организацията и дейността на общинския съвет и на неговите комисии, като общинският съвет действа не като административен орган, а като субект на управление на общинската собственост и определя реда и начина за използване на процесната зала, находяща се в сградата на общината с адрес: гр. Сунгурларе, ул. „Георги Димитров“ 10, ет.2.

За пълнота следва да се посочи, че общината е юридическо лице, което в определени от закона случаи се представлява от кмета на общината като процесуален представител, а правата на собственика на общинската собственост се упражняват единствено от общинския съвет като субект на управление на тази собственост, както е сторено и в случая.

На основание гореизложеното, съдът намира, че депозираната жалба следва да бъде оставена без разглеждане, като недопустима, поради липса на подлежащ на оспорване акт - липсата на предмет, а производството по делото - прекратено.

Ето защо и на осн. чл.159, т.1 от АПК, Административен съд – Бургас

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на д-р Г. С. К. ***, чрез адв. С.Г.К. – БАК против: т.2 от Решение № 361/31.05.2023 год. на Общински съвет – Сунгурларе, с което е допуснато предварително изпълнение на т.1 от Решение № 361/31.05.2023 год. на Общински съвет – Сунгурларе със съдържание: 1.На основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.8, ал.1 от ЗОС, Общински съвет - Сунгурларе да продължи използването на залата, находяща се в сградата на общината с адрес: гр. Сунгурларе, ул. „Георги Димитров“ 10, ет. 2, за нуждите на работата на общинския съвет и неговата администрация, като заседанията на постоянните комисии към общинския съвет да продължат да се провеждат в тази зала.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1013/2023 г. по описа на Административен съд - Бургас.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: