Решение по дело №112/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 165
Дата: 25 юни 2020 г. (в сила от 21 юли 2020 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20207100700112
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 165 / 25.06.2020 г., гр. Добрич

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на десети юни през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

при секретаря Мария Михалева разгледа докладваното от председателя адм. д. №112/2020 г. по описа на Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на глава Х от АПК, във вр. с чл. 118, ал. 1 от КСО.

Образувано е по жалбата на Й.Г.Р. *** против Решение №1/15.01.2020 г. на Директора на ТП НОИ Добрич, с което решение е оставено в сила Разпореждане №РВ-3-24-00691547/12.12.2019 г. на Началник сектор КП при ТП на НОИ Добрич. В жалбата се излагат съображения, че оспорващият от 1992 г. е самоосигуряващ се земеделски производител, като е вписан и като ЕТ „МТД – Й.Р.“. Регистриран е като земеделски производител в ОД „Земеделие и гори“ гр. Добрич от 2003 до 2019 г. Сочи се, че извършва и допълнителни дейности от името на едноличен търговец, за което и издава фактури. През 2016, 2017 и 2018 г. се е осигурявал авансово върху 2000 лева. Твърди, че като регистриран земеделски производител не определя окончателен размер на осигурителен доход от дейността си, като не трябва и да попълва приложение 1 от Декларация по чл.50 от ЗДДФЛ. През месец 02 и 03.2018 г. е бил в болничен, като са му изплатени обезщетения, съгл. чл.41, ал.1 от КСО, а в последствие е получил от органа разпореждане да върне част от парите, като неправилно изплатени, тъй като е показал доход по годишната декларация, различен от авансовия доход. Претендира, че е изряден платец към държавния бюджет, поради което и моли да се отмени обжалваното решение и потвърденото с него разпореждане.

В с.з. оспорващият се явява лично и поддържа подадената от него жалба, на изложените в нея съображения.

Ответникът - Директорът на ТП на НОИ Добрич, чрез надлежно упълномощен юрисконсулт, оспорва жалбата като неоснователна. Твърди, че видно от представената таблица 1 за трите години, декларираният доход е по-малък от избрания осигурителен доход, върху който се дължат авансово осигурителните вноски, а органите на НОИ работят по документи и следва да се съобразят с представената таблица 1. Сочи, че дори и да има неправилно деклариран доход, това са данните, които са постъпили в НОИ, поради което и правилно е преизчислен размерът на паричното обезщетение за временна нетрудоспособност за двата периода и правилно е образуван дълга към настоящия момент. Моли, да се потвърди решението на Директора на ТП на НОИ Добрич.

Административен съд - Добрич след преценка на доказателствата и доводите на страните намира за установено от фактическа страна следното:

Не се оспорва факта от страните, че Й.Р. е бил в отпуск поради временна неработоспособност през периода от 20.02.2018 г. до 28.03.2018 г. и че му е изплатено обезщетение за временна неработоспособност по издадения му болничен лист. Като изплатеното му обезщетение за целия период е в размер на 1986,21 лева. При определяне на обезщетението, органът е имал предвид осигурителния доход на Р., избран от него като авансов и който за 2016, 2017 и 2018 г. е 2000 лева месечно.

Не се оспорва и обстоятелството, че Р. е подал ГДД, от която е видно, че осигурителния доход за месеца, върху който се дължат осигурителните вноски за ДОО и ДЗПО е както следва: 2016 г. – 926,93 лева; 2017 г. – 1 105,74 лева и за 2018 г. – 193,33 лева. Това безспорно се установява и от представените по делото ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ и от Таблица 1 за трите години.

След запознаване на административния орган с посочените данни в декларацията е преизчислено обезщетението, като е установено, че разликата от обезщетението за периода от 20.02.2018 г. до 28.02.2018 г. е 261,23 лева, а за периода 01.03.2018 г. до 28.03.2018 г. е 709, 06 лева, като е прието, че тази сума е неоснователно платена на Й.Р., поради което е и издадено Разпореждане №РВ-3-24-00691547/12.12.2019 г. на Началник на сектор „КП“ в ТП на НОИ Добрич. В мотивите на разпореждането е посочено, че са налице променени данни за размера на осигурителен доход, включен в базата за изчисление на среднодневното обезщетение, поради което е допуснато нарушение на чл.40, ал. КСО и е определено да бъде върната неосноватено изплатената сума в размер на 970,29 лева, ведно с дължимата лихва от датата на неправомерно полученото обезщетение в размер на 169,98 лева.

Разпореждането е обжалвано от оспорващия по която жалба Директора на ТП на НОИ Добрич се е произнесъл с обжалваното в настоящото производство решение.

Решението е връчено на 20.01.2020 г. на Р. и в 14-дневния срок е подадена жалба до Административен съд Добрич, чрез ТП на НОИ Добрич.

По делото като свидетел е разпитана Я.К., която работи като счетоводител в счетоводната къща, която обслужва дейността на търговеца. Същата потвърждава пред съда, че тя е попълнила декларацията по чл.50 от ЗДДФЛ. Според К. земеделските производители са малко по особени, като същите могат да се осигуряват и спрямо печалбата или спрямо избран осигурителен доход. Земеделският производител няма право да прави годишно изравняване и няма задължение да попълва справка 1 и 2. Но тъй като същият е извършвал и търговска дейност с фирмата си, за които дейности е издавал фактура е следвало да се направи годишно изравняване. Според свидетелката проблема е в таблица 1 и 2, тъй като там е включен дохода му и от тези услуги,  а това не е осигурителния му доход.

Предвид така установената фактическа обстановка и на основание чл. 168, във в. с чл. 146 от АПК, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата като подадена в срока по чл. 118 от КСО и от надлежна страна - адресат на оспорения акт, срещу подлежащ на съдебно обжалване административен акт, във връзка с поддържаните възражения за неправилно определен размер на обезщетение, при спазване на специалната разпоредба на закона е процесуално допустима. Родово и местно подсъдна е на сезирания съд по правилата на чл. 133, ал. 1 и чл. 128, ал. 1, т. 1 АПК.

Разгледана по същество е неоснователна.

Оспореното решение и потвърденото с него разпореждане на пенсионния орган изхождат от компетентни съгласно чл. 117, ал. 1 и чл. 98 от КСО органи, издадени са в предписаната от закона форма и съдържание (чл. 117, ал. 3 от КСО), поради което изискването по чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК е спазено. Материалния закон е правилно приложен, като не са допуснати нарушения на административнопраизводствените правила.

            Спорният по делото въпрос е правен и се свежда до преценката дали заявителят е доказал пред пенсионния орган с надлежно представени доказателства размера на осигурителния си доход за спорния по делото период 2016, 2017 г. и 2018 г.  по поддържаните в жалбата възражения.

 

 По данните, предоставени от НАП и посочени в ГДД и в Таблица 1,  осигурителен доход на лицето за 2016 г. е в размер на 926,93 лв.,  за 2017 г. в размер на 1 105,74 лв. и за 2018 г. 193,33 лева.  Избрания осигурителен доход върху който се дължат авансово осигурителни вноски е в размер на 2000 лева /с малки изключения/ и за трите години. Именно върху този размер е изчислено първоначално обезщетение за временна неработоспособност.

Жалбоподателят е регистриран като едноличен търговец през периода 1992 г. - 2019 г. и като такъв подлежи на задължително осигуряване съгласно чл. 4, ал. 1, т. 7 КСО. В качеството си на самоосигуряващо се лице дължи внасяне на осигурителни вноски за своя сметка - чл. 5, ал. 2 КСО. Вноските за ДОО се дължат авансово върху месечен осигурителен доход между минималния и максималния месечен размер на дохода, определен със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година съгласно чл. 6, ал. 8 КСО, а здравните вноски се дължат авансово върху месечен доход, определен при условията на чл. 40, ал. 1, т. 2 ЗЗО. Окончателният размер на месечния осигурителен доход за лицата по, ал. 8 се определя за периода, през който е упражнявана трудова дейност през предходната година въз основа на данните, декларирани в справка към годишната данъчна декларация по ЗДДФЛ и не може да бъде по-малък от минималния месечен осигурителен доход и по-голям от максималния месечен осигурителен доход. Окончателните осигурителни вноски се дължат от осигурените лица върху годишния осигурителен доход в размерите за фонд "Пенсии в срока за подаване на данъчната декларация. Годишният осигурителен доход се определя като разлика между декларирания или установения от органа по приходите при условията и по реда на ДОПК облагаем доход от упражняване на трудова дейност и сбора от доходите, върху които са внасяни авансово осигурителни вноски - арг. чл. 6, ал. 9 КСО. Същият е регистриран и като земеделски производител, но по отношение на него не са изпълнени условията на чл.6, ал.10 от КСО „Регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители, произвеждащи непреработена растителна и/или животинска продукция, не определят окончателен размер на осигурителния доход за тази дейност“, тъй като както се каза по горе, същият освен като земеделски производител е и регистриран като едноличен търговеци, който освен, че е произвеждал земеделска продукция, е получавал и доходи от други дейности, поради което и следва да прави годишно изравняване, което се извършва на общо основание. Поради което и когато има данни за подадена Таблица 1 и авансовите вноски са внесени върху по-висок размер от окончателния, за месеците от базовия период за служебен доход се определя окончателният размер на осигурителния доход, но не по-малко от месечния осигурителен доход. В настоящият казус, безспорно е, че окончателния размер на осигурителния доход за 2016, 2017 и 2018 г. е по-малък от внесените авансови осигурителни вноски.

Дори и да се приеме, че е налице неправилно попълнена ГДД, доколкото несъответствието в данните в ГДД е по вина на жалбоподателя, довело до определяне на по-нисък облагаем доход и същите не могат да бъдат отстранени от пенсионния орган в производството по определяне размера на обезщетението, то за да бъдат отстранени жалбоподателят следва да подаде коригираща справка за осигурителния си доход за съответните години 2016 - 2018 г., каквато възможност е разписана в разпоредбата на чл. 6, ал. 9, изр. 4 КСО. С оглед декларирания в ГДД осигурителен годишен доход правилно е преизчислен размера на полагащото му се парично обезщетение за временна неработоспособност и правилно е постановено възстановяване на неоснователно полученото в повече обезщетение.

Доколкото съгласно цитираните разпоредби меродавен е не избраният от лицето осигурителен доход, върху който са внасяни авансово осигурителни вноски, а реално получения доход от лицето, деклариран от него в справката към годишната му данъчна декларация, то правилни са изводите на административния орган, че размера на обезщетението за временна неработоспособност е неправилно определен и следва да бъде преизчислен.

По изложените съображения за неоснователност на жалбата същата следва да бъде отхвърлена.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - Добрич

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Й.Г.Р. *** против Решение №1/15.01.2020 г. на Директора на ТП НОИ Добрич, с което е оставено в сила Разпореждане №РВ-3-24-00691547/12.12.2019 г. на Началник сектор КП при ТП на НОИ Добрич.

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: