О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
гр. Пловдив, 28 септември
2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд- Пловдив, V-ти
състав, в закрито заседание на двадесет и осми септември , две хиляди и
двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ
като разгледа административно дело №2310 по
описа на съда за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.166,
ал.4 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във
връзка с чл.215 и следващите от Закона за устройство на територията (ЗУТ).
Жалбоподателите – 1. АЛЕКС-2003“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Пловдив, р-н „Южен“, ул. „Пловдив- юг“ №382К, вх. „Б“,
ет.2, представлявано от управителя Е.Г.К.,
2. Х.Н.К., ЕГН **********, с
постоянен адрес:*** и Т.Р.Т., ЕГН **********, с постоянен адрес:***, 3. Д.И.И., ЕГН **********,***3, 4. И.П.В.
СТОЯНОВА, ЕГН **********,*** и Ф.Л.С., ЕГН **********,***, 5. Д.С.Т., ЕГН **********,***, 6. А.Т.Р.,
ЕГН **********,***, 7. И. М.
С., ЕГН **********,*** и 8. Е.Г.К., ЕГН **********,***, всички чрез пълномощник адвокат И.Г.С., обжалват Заповед №23 ОА-1924 от 09.08.2023г.
на Кмет на Община Пловдив с която, на основание чл.223, ал.1, т.6 от ЗУТ, са
забранени достъпа и ползването на строеж “Жилищен комплекс Алекс-Бел, подобект
„Сграда „А“-жилища , гаражи, офиси ,
магазини“ , находящ се в поземлен имот с
идентификатор №56784,382,577, масив 102, местност „Бялата воденица“ по плана на
гр. Пловдив, и е разпоредено прекъсване захранването
на обекта с електрическа енергия и вода.
Претендира се отмяна на акта поради
незаконосъобразност. Освен това, с жалбата е направено особено искане за спиране на допуснатото по силата на закона
предварително изпълнение на заповедта.
Искането е подадено при наличието на
правен интерес, поради което се явява допустимо, а разгледано по същество е
основателно.
Според
разпоредбата на чл.217, ал.2 от ЗУТ съдът може да спре изпълнението на
административните актове по чл.217, ал.1 от ЗУТ с изключение на тези по т.2 от
същата разпоредба. При липсата на изрична уредба в специалния закон относно
реда и основанията за спиране изпълнението на изброените в закона
административни актове, ще следва да се приеме, че спирането на предварителното
изпълнение от съда обезпечава жалбата срещу административен акт и се допуска,
когато обезпеченият интерес е по-голям по значимост от предполагаемия интерес
на закона за допускане на предварително изпълнение. В този случай законът презумира наличието на предпоставки за предварително
изпълнение на акта от категорията по чл.60, ал.1 от АПК, поради което в тежест
на жалбоподателя е да установи липсата на такива предпоставки или възможността
от изпълнението на акта да настъпи значителна или трудно поправима вреда за
него (по аргумент от чл.166, ал.2 от АПК).
В случая, от представените доказателства
към жалбата съдът следва да приеме , че с изпълнението на процесната
заповед биха се преустановили дейностите
по въвеждането в експлоатация на сградата, за която е съставен Акт обр.14 от 14.11.2008, с който е приета конструкцията на
строежа и е разрешено изпълнението на довършителните работи. Довършителни
работи се извършват индивидуално в момента от всеки собственик на самостоятелен
обект в сградата, за да може впоследствие да бъде съставен акт обр. 15, с който да се удостовери, че строежът е изпълнен
съобразно одобрените инвестиционни проекти, заверената екзекутивна
документация, изискванията към строежите по чл. 169, ал. 1 и 3 от ЗУТ, както и
да се въведе в експлоатация впоследствие.
Преустановяването на снабдяването на строежа
с електрическа енергия и вода, както и ограничаване на достъпа до сградата, ще
препятства всички тези дейности, което ще рефлектира неблагоприятно по
отношение жалбоподателите.
Ето защо, допуснатото предварително
изпълнение на оспорения акт по силата на закона нарушава принципа за съразмерност, дефиниран в
разпоредбата на чл.6, ал.2 от АПК, съгласно която норма, административният акт
и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма
степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава.
Поради изложените съображения и на
основание чл.166, ал.4 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
СПИРА допуснатото по силата на закона
предварително изпълнение на Заповед №23
ОА-1924 от 09.08.2023г. на Кмет на Община Пловдив с която, на основание чл.223,
ал.1, т.6 от ЗУТ, са забранени достъпа и ползването на строеж “Жилищен комплекс
Алекс-Бел, подобект „Сграда „А“-жилища ,
гаражи, офиси , магазини“ , находящ се в поземлен
имот с идентификатор №56784,382,577, масив 102, местност „Бялата воденица“ по
плана на гр. Пловдив, и е разпоредено прекъсване
захранването на обекта с електрическа енергия и вода.
Определението може да бъде обжалвано
пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Насрочва делото в осз. на
01,11,2023г. в 13,30ч., за която дата и час да се призоват страните и се уведоми
Окръжна прокуратура Пловдив за възможността да встъпи в производството.
УКАЗВА на жалбоподателя, че носи доказателствена тежест да установи твърденията си за
незаконосъобразност на оспорения акт, като може да стори това с всички
допустими по АПК и ГПК доказателства и доказателствени
средства, както и че с административната преписка по издаване на оспорения ИАА
може да се запознае след прилагането й по делото.
УКАЗВА на ответника, че на основание
чл.170, ал.1 АПК носи доказателствена тежест да
установи съществуването на фактическите основания и изпълнението на законовите
изисквания при издаването на оспорения акт.
ОПРЕДЕЛЯ краен срок за ангажиране на
доказателства и за доказателствени искания до първото
по делото заседание, като УКАЗВА на страните, че при неизпълнение и в този
смисъл стават причина за отлагане на делото, ще понесат санкцията по чл.92а ГПК.
Съдия: