Решение по дело №322/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 53
Дата: 13 април 2020 г. (в сила от 11 декември 2020 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20197280700322
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 53/13.4.2020 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на 25 февруари две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар: Ст.Гюмлиева

 

разгледа докладваното от съдията адм № 322 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба от Х.Г.Ф. ***, чрез пълномощник адв.А.К. ***, с посочен съдебен адрес:***, *, против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013 за кампания 2016, изд. от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ с изх.№02-280-6500/1224 от 06.08.2019г.Оторизираната субсидия по мярка 214 „АЕП“ от ПРСР 2007-2013 по подаденото от кандидата заявление с УИН:*** и Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2016г. е в размер на 0(нула) лева. Твърди се наличие на всички отменителни основания по чл.146 от АПК – липса на компетентност на издателя на акта, неспазване на административно-производствените правила, несъответствие с изискването за форма, с материалния закон и с целта на закона.Иска се актът да бъде обявен за нищожен, алтернативно-отменен като незаконосъобразен.Претендират се и направените разноски в производството.

В съдебно заседание оспорващият Х.Г.Ф. се явява  лично и с адв. А.К. ***. От името на доверителя си адв. К. моли да се уважи изцяло подадената жалба, по изложените в нея съображения, като в случай, че съдът прецени, че са налице основанията на чл.173, ал.2, предложение второ от АПК, да изпрати преписката на административния орган за ново произнасяне по заявлението за подпомагане за кампания 2016 г..

Ответната страна, Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр. София, се представлява от старши юрисконсулт Д.Б., която оспорва жалбата като неоснователна.По отношение на компетентността на издателя на акта счита, че с представените в преписката заповеди по безспорен начин се доказва, че същият е действал в рамките на своята делегирана компетентност. По съществото на спора моли съда да има предвид следното: Безспорен е фактът, че административния акт е издаден в изискуемата писмена форма, в случая от административния орган е възприет един определен метод за мотивиране на уведомителните писма предвид значителния обем от работа и големия брой земеделски стопани, които кандидатстват за финансиране, т.е. уведомителните писма се генерират като автоматичен административен акт, като мотивите представляват таблично обобщение на данните от проведените административни проверки чрез ИСАК. В случая правните и фактически основания се съдържат в изложената в уведомителното писмо таблица, разясненията към нея и съответно се потвърждават от документите, приложени в административната преписка. За един от процесните три парцела счита за доказано по безспорен начин, че същият е извън слоя. Държавен фонд „Земеделие“ действа в условията на обвързана компетентност, данните са му подадени от Министерството на земеделието и храните. Заповедта, с която е утвърден специализираният слой, представлява влязъл в сила административен акт и няма как Разплащателната агенция да извърши окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година, ако парцелите на съответното лице не са включени в тази заповед. В тази връзка прави уточнение, че наличието на документи за форсмажорни обстоятелства и представянето им пред Държавен фонд „Земеделие“ по никакъв начин не дава основание, нито може да разшири правомощията на административния орган да разгледа същите и да ги приложи спрямо площи, които вече са изключени от слоя, който е утвърден от министерството. В случая е видно и от представените в съдебно заседание заповеди, както и от изявлението на жалбоподателя, че същият не се е възползвал от предоставената му възможност да обжалва заповедта на Министъра на земеделието и храните относно слоя и в същото това производство да предяви своите претенции в основно документите, които са били представени в Държавен фонд „Земеделие“. В този смисъл тълкуване относно правната природа на посочената заповед за утвърждаване на слоя е дадено с Тълкувателно решение № 8 от 11.12.2015 г. на Върховния административен съд на Република България. По отношение на другите два процесни парцела, които административният орган е приел, че са недопустими за подпомагане, мотивите на същия са изложени в уведомителното писмо като разяснение в колона 7 към таблицата на страница втора, а именно че са надвишени минималните периоди на преход за трайните насаждения, като тук отново административният орган се е съобразил с указанията на Министерството на земеделието и храните. Счита, че констатациите в тази посока на административния орган изцяло се потвърждават и от заключението на вещото лице.В случая се касае за мярка 214 „Агроекологични плащания“, Направление „Биологично растениевъдство“. Условията и редът по тази мярка са регламентирани в Наредба № 11/06.04.2009 г. Съгласно предвидените нормативни разпоредби, целта на финансовото подпомагане, което отпуска Държавен фонд „Земеделие“ и което е ограничено като бюджет, има някакви финансови параметри, за да се подпомогне земеделският производител при стопанисването и обработката на парцели, които същият започва да заявява и обработва като такива в преход, с цел плавното им преминаване към биологично такова. Няма как Държавен фонд „Земеделие“ в рамките на целия 5-годишен период за ангажимента, който е поет, да извършва подпомагане на парцели, които са само и единствено в преход. Идеята е до края на този период земеделският стопанин от биологичен в преход да стане изцяло биологичен. Именно поради тази причина са предвидени и съответните минимални периоди на преход. В случая не се оспорва това, че е налице съответствие между данните, заявени от земеделския производител и информацията, дадена от контролиращото лице. Констатирано е, че земеделският стопанин за четвърта поредна година заявява тези парцели с код „Биологично растениевъдство в преход“, т.е. дори на същия да е представен сертификат, че е в преход, и това да се потвърждава от проверките на сертифициращото лице, Държавен фонд „Земеделие“ не оторизира и не извършва плащане, защото целта е до края на ангажимента вече същият да е преминал към биологично производство. Именно това е причината, която е мотивирала Заместник-изпълнителния директор да издаде уведомително писмо, с което постановява отказ от финансиране на цитираните парцели.В тази връзка моли съдът да приеме, че същият е издал един законосъобразен административен акт, като изцяло се е съобразил с действащите и относими към процесната материя европейски и национални разпоредби и като е извършил необходимите проверки въз основа на данните, които са подадени в заявлението на жалбоподателя за кампания 2016 г., е постановил процесния отказ в съответствие със закона и неговата цел, без при това да е допуснал каквито и да било съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Моли с крайния си съдебен акт съдът да отхвърли жалбата и да присъди направените по делото разноски.

Като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, от фактическа страна съдът намира за установено следното:

Според съдържащите се в административната преписка писмени доказателства, Х.Г.Ф. ***, в качеството си на регистриран земеделски производител с УРН *** в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК)  е подал Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН)  *** за кампания 2016 и Приложение за кандидатстване по мярка 214 „ Агроекологични плащания” (Мярка 214 от ПСР 2007-2013) за кампания 2016г. с направление „Биологично растениевъдство” на 13.06.2016г.. Заявени за подпомагане са 5 парцела, с обща площ от 26,24 ха, от които  3 парцела с обща площ 12,49 ха с АЕПкод : АП03 - Биологично растениевъдство(в с.Воден парцел №*** с площ 5,89 ха; в с. Странджа парцел № *** с площ 3,98 ха и парцел №*** с площ 2,62ха) и 2 парцела с обща площ 13,75 ха с АЕПкод :АП08 - Биологично растениевъдство в преход(в с. Горска поляна парцел с №*** с площ 10,76ха и в с.Странджа парцел с №*** с площ 2.99ха).

С вх.№ 02-281-6500/231/16.09.2016г. в ОД на ДФ“Земеделие“-Ямбол, Ф. е депозирал уведомление за настъпили форсмажорни обстоятелства, като е представил Удостоверение за произшествие рег.№352/13.09.2016г. от Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“гр.Елхово за възникнал на 09.09.2016г. пожар в землището на с.Странджа, общ.Болярово, обл.Ямбол, който обхваща земеделски земи на Х.Г.Ф. с номера: БЗС ***, БЗС ***, БЗС ***, както и попълнено на същата дата 16.09.2016г. Заявление за наличие на форсмажорни обстоятелства във връзка подаденото Заявление за подпомагане с УИН  ***, регистрирано в ДФ“Земеделие“.Впоследствие е представил и Удостоверение за същите обстоятелства от кметския наместник на с.Странджа, регистрирано с вх.№02-281-6500/238 от 24.09.2016г. в ОД на ДФ“Земеделие“-Ямбол по УИН за заявлението за подпомагане.

С вх.№РД-02-4090/20.12.2016г. в Министерство на земеделието и храните Х.Г.Ф. е депозирал жалба до министъра за корекция на допустимия слой като е посочил възникналото форсмажорно обстоятелство-пожар в землището на с.Странджа, общ.Болярово, засегнал БЗС ***, БЗС ***, БЗС ***. На искането е отговорено с писмо изх.№94-3488/09.01.2017г. от Директора на Дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделски парцели“ в МЗХ със становище, че проверките за поддържане на СИЗП касаят площта на определен физически блок като цяло като за всички случаи на установени неземеделски елементи на площ над 100кв.м., същите се изключват от специализирания слой“Площи, допустими за подпомагане“, субсидията на бенефициента подлежи на санкциониране/намаление в зависимост от процента наддеклариране, изключение са случаите на форсмажорно обстоятелство, за което кандидатът следва да уведоми разплащателната агенция по реда на чл.13, ал.1 от Наредба №5 от 27 февруари 2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.

С Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013 за кампания 2016, изд. от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ с изх.№02-280-6500/1224 от 06.08.2019г. кандидатът е уведомен, че оторизираната субсидия по мярка 214 „АЕП“ от ПРСР 2007-2013 по подаденото от него заявление с УИН:*** и Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2016г. е в размер на 0(нула) лева. Видно от приложената към УП таблица за изчислен размер на финансово подпомагане:

1.От заявената площ 12.49 ха с АП03(колона 2) е установена площ 8.51ха като разлика между декларираната и констатирана като недопустима за подпомагане площ(колона 3); недопустима като наддекларирана е площ 3.98 ха, която представлява 46.77% спрямо установената за подпомагане(колони 4 и 5); санкционирана е установената площ 8.51ха при прилагане на чл.19 от Делегиран регламент(ЕС)640/2014 г. – при процентно отношение на недопустимата площ към установената площ в рамките над 20% до 50%, санкционираната площ е равна на установената площ(колона 6 и разяснения към нея); приложени са намаления и санкции за редукции в размер на 14974.33лв. за площта като сбор от наддекларирана и санкционирана площ (12.49ха) умножена по ставката в размер на 1198.9054лв.(колона 12 и разяснения към нея), като краен резултат е оторизирана сума в размер на 0(нула)лв.

2.От заявената площ 13.75ха с АП08(колона 2) е установена площ 13.74ха(колона 3); наддекларирана е площ 0.01ха, която представлява 0.7% спрямо установената за подпомагане(колони 4 и 5); няма санкционирана площ при прилагане на чл.19 от Делегиран регламент(ЕС)640/2014 г. , тъй като разликата между декларирана и установена площ е по-малка от 0.1ха(колона 6 и разясненията към нея); оторизирана е цялата площ 13.75ха(колона 7), но същата тази площ е санкционирана за неспазени базови изисквания, съгласно т.8.2. от Методиката за намаляване и отказване на агроекологичните плащания, утвърдена със Заповед №РД09-243 от 17.03.2017г., изд. от министъра на земеделието и храните на осн. чл.16 от Наредба №11 от 06.04.2009г.(колона 9 и разясненията към нея); приложени са санкции и редукции за неспазване на базови изисквания в размер на 19604.45лв., което  санкционираната площ 13.75ха умножена по ставката в размер на 1425.7782лв., съгласно т.V от Методиката за намаляване и отказване на агроекологичните плащания (колона 13 и разясненията към нея); като краен резултат е оторизирана сума в размер на 0(нула)лв.

Уведомителното писмо е връчено лично на земеделския производител с ИД на 27.08.2019г.. Жалба чрез административния орган до съда е подадена с вх.№02-280-6500/1224 от 09.09.2019г. в ДФ“Земеделие“.

За изясняване на спора от фактическа страна по делото се представи писмено и се изслуша заключение на вещо лице със специалност геодезия, фотограметрия и картография, което след запознаване с представените по делото писмени доказателства и извършване на допълнителна проверка на наличните документи в ДФ“Земеделие“, в Министерството на земеделието и храните и в съответните им териториални  структури, както и в поддържаните от тях информационни системи, даде отговор на следните въпроси:

1. Кои парцели като номер, местонахождение и площ,  с какъв код на дейност са заявени за подпомагане от жалбоподателя по мярка 214, направление „Биологично растениевъдство“, за кампания 2016, със заявление с УИН:*** и Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2016г.?

2. Кои парцели, като номер, местонахождение и площ, са били установени като недопустими за подпомагане при извършените административни проверки на площите в заявлението на жалбоподателя и какви са конкретните причини за недопустимостта по отношение на всеки един от тях?

3. Попадат ли извън предадения за 2016 г. от МЗХ допустим слой определените от ДФ „Земеделие“ като недопустими за подпомагане площи по мярка 214? По отношение на площите на жалбоподателя коректно ли е приложен определеният от МЗХ „допустим слой“?

4. Налице ли е произнасяне на административния орган, с което да е признато заявеното от жалбоподателя форсмажорно обстоятелство по отношение на посочените от жалбоподателя парцели с представените по делото Удостоверение за произшествие, изд. от МВР, Районна служба гр. Елхово и Удостоверение за възникнал пожар, изд. от кметски наместник на с. Странджа(л.90 - л.93 от делото)? Ако е налице произнасяне в какъв вид е документирано и отразено ли е в информационната система на ДФЗ?

5. Попадали ли са в определения от МЗХ „допустим слой“ заявените за подпомагане парцели със заявление с УИН:*** и Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2016г. до 09.09.2016 г., когато е възникнало форсмажорно обстоятелство?

6. Коя е сертифициращата организация и какви кодове е обявила пред ДФЗ за процесните парцели за кампания 2016 г.?

7. Има ли възможност за корекция на вече подадено заявление за подпомагане? Какъв е бил крайният срок за корекция на подадено заявление за подпомагане за кампания 2016 г.?

8. Извършвал ли е плащания административният орган на жалбоподателя за процесните парцели, заявени за подпомагане по мярка 214 за кампания 2015 г. и за 2017 г.?

9. Въз основа на кои проверки е отказано подпомагане по мярка 214 и в кои документи по преписката е отразено основанието за това? Какъв е общият размер на отказаните за подпомагане площи и какъв е процентът на недопустимата площ?

10. Има ли констатирани несъответствия с базови изисквания за подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“? Уведомен ли е кандидатът за това?

11. Какви административни проверки са извършени от ДФЗ на заявените за подпомагане площи, извършвани ли са проверки на място, какви са съответните констатации и уведомен ли е кандидатът за тях?

Според писменото заключение на вещото лице:

Констативно-съобразителна част на заключението, т.ІV:

1.В Заявлението за подпомагане за кампания 2016г., кандидатът Ф. е заявил следните схеми и мерки за подпомагане:Схема за единно плащане на площ (СЕПП);Схема за преразпределително плащане на площ (СПП);Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП);Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП); Агроекологични плащания (Мярка 214 от ПРСР 2007-2013);Агроекология и климат (Мярка 10);Компенсаторни плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите (Мярка 12);Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения(Подмярка 13.2/НР2).

2. Със Заявлението за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН)  *** за кампания 2016 и Приложение за кандидатстване по мярка 214 „Агроекологични плащания” за кампания 2016г. с направление „Биологично растениевъдство”, кандидатът Ф. е заявил 5 бр. парцела, с обща площ от 26,24 ха, от които  3 бр. парцела с обща площ 12,49 ха с АЕПкод : АП03 - Биологично растениевъдство и 2 бр. парцела с обща площ 13,75 ха с АЕПкод :АП08 - Биологично растениевъдство в преход.

3. 2016 г. е четвърта година от последно поетия агроекологичен ангажимент от кандидата Х.Г.Ф.    с УРН *** по мярка 214 „ Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г. за кампания 2016г. с направление с направление „Биологично растениевъдство”.

Заключение и отговор на поставените въпроси, т.V:

1.Констатациите на вещото лице за това кои парцели като номер, местонахождение и площ,  с какъв код на дейност са заявени за подпомагане от жалбоподателя по мярка 214, направление „Биологично растениевъдство“, за кампания 2016, със заявление с УИН:*** и Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2016г. са възоснова на подаденото заявление. Заявени за подпомагане са 5 парцела, с обща площ от 26,24 ха, от които  3 парцела с обща площ 12,49 ха с АЕПкод : АП03 - Биологично растениевъдство(в с.Воден парцел №*** с площ 5,89 ха; в с. Странджа парцел № *** с площ 3,98 ха и парцел №*** с площ 2,62ха) и 2 парцела с обща площ 13,75 ха с АЕПкод :АП08 - Биологично растениевъдство в преход( в с. Горска поляна парцел с №*** с площ 10,76ха и в с.Странджа парцел с №*** с площ 2.99ха).

2.Констатираните от ДФЗ несъответствия с изискванията за подпомагане в три парцела от общо 5 броя  декларирани парцела по мярка 214 „АЕП“ с кодове АП03 и АП08, за кампания 2016, както и конкретните нормативни основания, са посочени в Таблицата на стр.2 от Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по МЯРКА 214 „Агроекологични плащания”  от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 за кампания 2016 с изх. № 02-280-6500/1224 от 6.8.2019г. на Зам. Изп. Директор на ДФ„Земеделие”, а именно:

- в с. Странджа парцел № *** с площ 3,98 ха, АП03, несъответствието е констатирано при административни проверки;

-  в с. Горска поляна парцел с №*** с площ 10,76ха, АП08, несъответствието е заради неспазени базови изисквания;

- в с.Странджа парцел с №*** с площ 2.99ха, АП08, несъответствието е заради неспазени базови изисквания

Специализираният слой „ПДП” за 2016г. е одобрен със Заповед № РД 46-141 от 01.03.2017г. на Министъра на земеделието и храните. Въз основа на одобрения „Специализиран слой „ПДП”, РА извършва окончателната оторизация и плащания на площ за съответната година. На осн. чл.16а, ал.6 от Наредба №105 от 22.08.2006г. и чл.43, ал.3 т.4 и т.6 от ЗПЗП, ДФЗ отказва частично, или пълно плащанията на площ, тъй като кандидатът е заявил площ, която не стопанисва и която попада извън специализирания слой „Площи допустими за подпомагане” (ПДП) за 2016г.

Парцел *** с площ 3,98 ха, заявен с код АП03 – „Биологично растениевъдство” е установен за „Недопустим” въз основа на проведени кръстосаните проверки чрез пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в Системата на идентификация на земеделските парцели (СИЗП) по чл.24 от Наредба № 105 от 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК в специализирания слой „Площи допустими за подпомагане”.

За изясняване на основанията за тази констатация на ДФЗ, вещото лице е извършило справки в сайта на ДФЗ за публикувани данни за кандидата Х.Г.Ф.  с УРН *** и УИН:***, относно: Декларирани парцели с разлики спрямо слой „ПДП”, (Площи в добро земеделско състояние), констатирало е , че заявената площ на парцела *** от  3,98 ха попада извън „Окончателен слой ПДП”. От кандидата Х.Г.Ф. е било подадено Възражение с вх.№ РД-16-378-25/02.02.2017г. до МЗХ срещу резултатите от специализираната теренна проверка, извършена на 12.09.2016г. от експерти на ОДЗ-Ямбол, което не е било уважено от МЗХ.

От вещото лице е извършена справка в Областна дирекция“Земеделие“-Ямбол, представени са данни от специализираната теренна проверка на ФБ ***, проведена на 12.09.2016г.,  Протокол № Prot-YMB-3-GM-8298_21.10.2016  от проверката, както и графични данни за състоянието на „допустимия слой” във физически блок № *** преди и след проверката, както и данни за 2015г.и за 2016г., представени в Приложение № 1 към заключението. Видно от данните в протокола, както и от графиката в Приложение № 1, при теренната проверка са констатирани опожарени площи от ФБ ***, а заявеният парцел   *** с площ 3,98 ха с НТП-орехи, с АЕПкод-АП03 – „Биологично растениевъдство” попада в опожарената част.

Въз основа на данните от извършената специализирана теренна проверка от МЗХ, както и след проверка на представените данни към протокола от проверката (снимки, измерени линии, коректност но попълнените данни) от Дирекция „Директни плащания и използваеми земеделски площи” в МЗХ, е променен слой ПДП на ФБ *** с НТП „СЗП”, като парцел *** преди проверката е бил „допустим”, а след нея е извън слоя „ПДП”.

3. Цялата площ на парцел № *** с площ 3,98 ха, по таблицата на стр.2 от процесното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по МЯРКА 214 „Агроекологични плащания”  от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 за кампания 2016 с изх. № 02-280-6500/1224 от 6.8.2019г. на Зам. Изп. Директор на ДФ„Земеделие”, попада извън предадения за 2016 г. от МЗХ допустим слой.

При неотчитане на факта от ДФЗ, че недопустимостта на декларираните площи се дължи на форсмажорно обстоятелство  ( конкретно за площта на парцел *** от 3,98 ха заявен с код АП03 ), по отношение на площите на жалбоподателя, коректно е приложен определеният от МЗХ „допустим слой“.

При отчитане на факта, че недопустимостта на декларираните площи се дължи на форсмажорно обстоятелство, за което ДФЗ е бил уведомен с изискващите се за това документи в рамките на нормативния срок, при прилагане текста на Методиката за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР за периода 2007-2013г.,  и  съгл.чл.37, ал1,  т.5 от НАРЕДБА № 11 от 6.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г., изд. от МЗХ, то ДФЗ е следвало за заявените площи с код АП03 да приложи текста от методиката: „засегнатата площ се изключва от избираемата”  и  тогава установената площ, която е сумата от другите два парцела с    код АП03 : 8,51ха  подлежи на подпомагане.

Изводът на вещото лице се основава на утвърдената със Заповед № РД09-243/17.03.2017г. на МЗХ Методика за намаляване и отказване на плащания по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР на Република България за периода 2007-2013, съгласно приложението към заповедта, която се прилага за заявления, подадени през кампания 2016. В същата, в т.ІV.Изчисляване и налагане на намаленията е посочено, че: При нанесена вреда от трети лица и унищожена културата върху заявен за подпомагане парцел или част от него и земеделският стопанин е информирал Държавен фонд“Земеделие“ в срок от 10 работни дни, определен в чл.35, ал.1, т.5 от НАРЕДБА № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г., засегнатата площ се изключва от избираемата за подпомагане.

4.Вещото лице е извършило проверка в Областна дирекция на ДФ“Земеделие“-Ямбол, отдел РТИ (Регионален технически инспекторат) от която е установено, че за бенефициента Х.Г.Ф.  с УРН *** и УИН:***,  не са възлагани и не са извършвани никакви проверки на място (ПнМ).

Подаденото до Директора на ДФЗ-Ямбол Уведомление (ръчно написано от кандидата) за настъпили форсмажорни обстоятелства е входирано с вх. № 02-281-6500/231 от 16.09.2016г. с прикачени към него - Заявление за наличие на форсмажорни обстоятелства ( върху бланка на ДФЗ-РА), Удостоверение за произшествие рег.№ 352/13.09.2016г. на МВР, РС „Пожарна безопасност и защита на населението” гр.Елхово и Удостовенение за възникнал пожар в землището на с. Странджа, общ. Болярово издадено от Кметски наместник И.Ч.  с изх. № 80 / 21.09.2016 г. и вх. № 02-281-6500/238 от 21.09.2016г.в ОД на ДФЗ-Ямбол. Същите тези документи, са били изпратени до ДФЗ-РА гр.София за информиране и вземане под внимание при произнасянето на ДФЗ за полагащите се субсидии за кампания 2016г.

Видно от данните в обжалваното Уведомително писмо с изх. № 02-280-6500/1224 от 6.8.2019г. на Зам. Изп.Директор на ДФ„Земеделие”, произнасянето на ДФЗ е след извършени административни проверки за състоянието на парцел №*** с площ 3,98 ха с НТП „Орехи” заявен по направление „Биологично растениевъдство” с АЕП код – АП03 – „Биологично растениевъдство” -  парцел № *** е с площ 0,00 ха след извършени адм. проверки, т.е. ДФЗ не е взел под внимание представените документи в т.ч. и Заявлението за наличие на форсмажорни обстоятелства.

Според текста на стр.4 от  Методиката за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г.) : При нанесена вреда от трети лица и унищожена културата върху заявен за подпомагане парцел или част от него и земеделският стопанин е информирал Държавен фонд“Земеделие“ в срок 10 работни дни, определен в чл.37, ал.1, т.5 от  НАРЕДБА № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от ПРСР за периода 2007 - 2013 г., засегнатата площ се изключва от избираемата за подпомагане.

От представените от кандидата пред ДФЗ документи за възникналия пожар, е видно, че същите са входирани на 16.09.2016г. в „Деловодството”, т.е. 7 дни след форсмажорното обстоятелство на 09.09.2016г., като е спазен изискуемия срок от 10 дни  за информиране на ДФЗ от земеделския стопанин, посочен в чл.37, ал.1 т.5 от Наредба № 11 от 6.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г.  (посочен и на стр.4 от Методиката за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г.).

5.По данните в раздел „Резултати от автоматичните проверки на въведените данни в Заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2016г. на кандидата Х.Г.Ф. с УРН ***, подадено на 13.06.2016г. не са установени грешки, които да посочват площи на заявени парцели, или части от тях, които да попадат извън „Допустимия слой за подпомагане”. 

            Всички заявени от кандидата парцели в т. ч. и заявените по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г. за кампания 2016г. направление „Биологично растениевъдство”  са попадали изцяло с площите си в „Допустимия слой за подпомагане” до датата 09.09.2016г., когато е възникнал пожар, в резултат на който са били засегнати парцели №№  ***, *** и ***.

В Приложение № 1 към заключението се вижда, че целият ФБ *** преди провеждане на специализираната теренна проверка на 12.09.2016г. е в слой „ДПП”, така също и до датата 09.09.2016г., когато е възникнал пожар, в резултат на който са били засегнати парцели №№  ***, *** и ***.

6. Сертифициращата организация, с която кандидата Х.Г.Ф. ***, има сключен Договор, е : "СЕРЕС - Сертификация на екологични стандарти" ООД, Германия, с адрес на управление в България : ***, и представител за България - Д.Ч..

В приложения по делото Сертификат № 31760 издаден от CERES (BG-BIO-04) на Х.Г.Ф. ***, е видно че същият е валиден до 31.07.2016г. Вписаните в сертификата площи с продукт „орехи”  съответстват на площите на декларираните парцели за кампания 2015г. от кандидата с АЕП код АП08, и същите тези парцели са заявени и в кампания 2016г., а именно:  АП08 - Биологично растениевъдство в преход - в с. Горска поляна парцел с №*** с площ 10,76ха и в с.Странджа парцел с №*** с площ 2.99ха.

Вещото лице е получило информация от ДФЗ относно обявените кодове от контролиращата фирма "СЕРЕС - Сертификация на екологични стандарти" ООД  за процесните парцели за кампания 2016, като от ДФЗ-РА гр.София е било потвърдено, че те съвпадат с посочените агроекологични кодове в Заявлението за подпомагане за кампания 2016г. на кандидата Х.Г.Ф..

7. Крайният срок за корекция от кандидата на подадено заявление за подпомагане за кампания 2016 г. е бил 27 юни 2016 година. При установяване на допуснати технически грешки от страна на външните институции отстраняването им се извършва до 31 декември на текущата година – за контролиращите лица.

8. Въз основа на констатираните данни в Раздел „Публични справки” в сайта      на ДФЗ, се констатира, че административният орган е извършвал плащания за декларираните, в т.ч. и процесните имоти на жалбоподателя, като:  за 2015г. мярката, по която е заплащано, е „Агроекология” (АЕП); за 2017г. мярката, по която е заплащано, е „Биологично растениевъдство” Мярка 11.

9. Констатираните от ДФЗ несъответствия с изискванията за подпомагане в три от общо 5 броя  декларирани парцела по мярка 214 „АЕП“ с кодове АП03 и АП08, за кампания 2016, както и конкретните нормативни основания, са посочени в Таблицата на стр.2 от Уведомително писмо.

Констатациите за площите след извършени проверки по чл.37 от ЗПЗП са отразени в колони 4,5,6 и 7 от УП, те са въз основа на  административни проверки по заявлението чрез ИСАК, проверка на място не е извършвана.

Проверките, извършени от ДФЗ, въз основа на които е отказано подпомагане по мярка 214 са два вида:

- административни проверки  чрез    прилагане  резултатите  от  актуализирания слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2016г. - За парцел *** с площ 3,98 ха, заявен с код АП03;

- административна проверка за спазване на базовите изисквания, относно изискването на чл.13, ал.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на м.214 „АЕП” от ПРСР 2007-2013г. - за парцели: № *** с площ 10.76 ха и № *** с площ 2.99 ха, заявени с код АП 08. 

Парцел *** с площ 3,98 ха, заявен с код АП03 – „Биологично растениевъдство”, е установен за „Недопустим” от проведени кръстосани проверки, при което е извършено пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в Системата на идентификация на земеделските парцели (СИЗП) по чл.24 от Наредба № 105 от 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК в специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ .

Вещото лице повтаря констатациите си в т.2 от заключението за парцел № *** с площ 3,98 ха, АП03 - несъответствието е констатирано при административни проверки, въз основа на данните от извършената специализирана теренна проверка от МЗХ, както и след проверка на представените данни към протокола от проверката (снимки, измерени линии, коректност на попълнените данни) от Дирекция „Директни плащания и използваеми земеделски площи” в МЗХ, е бил променен слой ПДП на ФБ *** с НТП „СЗП”, като парцел *** преди проверката е бил „допустим”, а след нея е извън слоя „ПДП”.

Административните проверки са извършени въз основа на предоставената база данни след като са разгледани възраженията подадени по слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2016, одобрени със Заповед № РД 46-21/24.01.2017 г. на министъра на земеделието и храните. Окончателните данни за допустимост за подпомагане са предоставени на ДФЗ със Заповед № РД 46-141 от 01.03.2017 г. на министъра на земеделието и храните. Резултатите от актуализирания слой са използвани от ДФЗ-РА, за извършване на окончателна оторизация на всички заявления подадени за кампания 2016, в т.ч. и на кандидата Х.Г.Ф. с УРН ***.

В Таблицата на стр. 2 от процесното УП в колони 6 и 7 са посочени площите, за които е установено чрез административни проверки на подаденото заявления за подпомагане при съпоставяне на заявените данни с тези в регистрите.След извършване на всички административни проверки са установени недопустими за подпомагане площи, за дейност с код АП03 и е налице наддекларирана площ в размер на 3.98 ха, която представлява  46.77 % спрямо установената допустима за подпомагане площ (8.51 ха) площта на другите два заявени парцела с код АП03.

Приложени са разпоредбите на чл. 19, т. 1 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014г.,  когато разликата между декларираната и установената площ превишава 20 % до 50%  от установената площ, за съответната група култури санкционираната площ е равна на установената, в следствие на което не се отпуска помощ, или подпомагане на площ.

В случая:12,49 ха – 8,51ха = 3,98 ха , като 3.98 ха / 8,51 ха = 46,77 %

За останалите два парцела по мярка 214 „АЕП“ с код АП08 е извършена административна проверка за спазване на базовите изисквания, относно изискването на чл.13, ал.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „АЕП” от ПРСР 2007-2013г. :  Агроекологичните плащания за периодите на преход по ал. 1, т. 1, 3, 5, 7, 9 и 10 се предоставят на подпомаганите лица за срок, който не надвишава периодите на преход към биологично производство съгласно чл. 36, чл. 37, пар. 2 и чл. 38, пар. 3 на Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола (ОВ, L 250 от 18.09.2008 г.).По направление „Биологично растениевъдство“   с код АП08   е установено,   че са изтекли минималните периоди на преход за заявените за подпомагане парцели с код на дейност АП 08: парцел № *** с площ 10.76 ха и култура „223010-орехи“ и парцел № *** с площ 2.99 ха и култура „223010-орехи“, които се явяват четвърта година  в преход от поетия петгодишен ангажимент.

Съгласно разпоредбите на програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007-2013, преходният период за преминаване към биологично производство е задължителен етап като същия е регламентиран в националното законодателство в НАРЕДБА № 1 от 7.02.2013 г. за прилагане на правилата на биологично производство на растения, животни и аквакултури, растителни, животински продукти, продукти от аквакултури и храни, тяхното етикетиране и контрола върху производството и етикетирането.Съгласно чл. 24 от същата наредба и писмо вх. № 01-0400/505 от 12.04.2017 г. от Министерството на земеделието, храните и горите с предоставен списък с номенклатура с кодовете на култури с минимални периоди на преход, преходния период за отглеждане на култури – „орехи“ - трайни насаждения, лозя и маслодайна роза е 3 (три) години при спазване на разпоредбите на Регламент (ЕО) № 834/2007 и Регламент (ЕО) № 889/2008. Вещото лице  е представило копие от  писмо вх. № 01-0400/505 от 12.04.2017 г. от Министерството на земеделието, храните и горите като Приложение № 2 от заключението. Съгласно таблица 1 от писмото, за трайни насаждения минималният период на преход е три години(лист 156 от делото).

Съгласно разпоредбите на чл. 13, ал. 3 от НАРЕДБА № 11 от 06.04.2015 г. и съгласно Методика за намаляване и отказване на плащания по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013 за кампания 2016, утвърдена със Заповед № РД 09-243 от 17.03.2017 г. на Министъра на земеделието и храните след изтичане на минималните периоди на преход към биологично производство съгласно чл. 36, параграф 1, чл. 37, параграф 1 и чл. 38 от Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 от 5 септември 2008 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола, не се предоставя финансово подпомагане за площите, животните и пчелните семейства, заявени за подпомагане по дейност за преминаване към биологично земеделие (период на преход), като установеният размер се изключва от избираемия за подпомагане. В колона 9 от табл. на стр.4 от УП, това е площта на парцелите, заявени с код на дейност АП 08 „Биологично растениевъдство в преход” : парцел № *** с площ 10.76 ха и култура „223010-орехи“ и парцел № *** с площ   2.99 ха и култура „223010-орехи“, с обща площ : 13,75 ха, които се явяват четвърта година в преход от поетия петгодишен ангажимент.

10. С отговора на въпроса вещото лице повтаря констатациите си в т.9 от заключението: По направление „Биологично растениевъдство“   с код АП08   е установено,   че са изтекли минималните периоди на преход за заявените за подпомагане парцели с код на дейност АП 08, относно заявените парцели: № *** с площ 10.76 ха и култура „223010-орехи“ и № *** с площ 2.99 ха и култура „223010-орехи“, които се явяват четвърта година  в преход от поетия петгодишен ангажимент.

11. За това, че са констатирани несъответствия с базови изисквания за подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания, кандидатът не е бил уведомен преди съобщаването му чрез процесното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по МЯРКА 214 „Агроекологични плащания”  от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 за кампания 2016 с изх. № 02-280-6500/1224 от 6.8.2019г. на Зам. Изп. Директор на ДФ„Земеделие”. Информацията, която е посочена в УП в тази връзка е следната:

-  на 1-ва стр. в последния абзац: 2016 година е четвърта година от последно приетия от Вас агроекологичен ангажимент по това направление.

-  данни в колона 7 от таблицата на стр.2 от УП, заедно с текстови обяснения за видовете неспазвания на базовите изисквания посочени в края на стр.2 и в началото на стр.3.

-   данни  в  колона  8,  9 и 13  от  таблицата на стр.4 от УП, заедно с  текстови обяснения за тях и въз основа на кой нормативен документ са приложени санкциите. В обясненията за приложената санкция е посочена т.V „Намаления при неспазване на базови изисквания за дейностите от мярка 214 от ПРСР 2007-2013” от Методиката за намаляване и отказване на агроекологичните плащания, утвърдена на основание чл.16 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. със Заповед № РД 09-243 от 17.03.2017 г., издадена от Министъра на земеделието и храните.

В съдебно заседание вещото лице е заявило, че поддържа представеното писмено заключение. На въпроси за двата парцела в преход(код АП08), поставени от процесуалния представител на жалбоподателя, отговаря следното:

Като компетентен орган контролиращата фирма е отразила своите констатации в сертификата, че процесните парцели съответно се намират трета и втора година в период на преход, но сертификатът изтича м.юли 2016 година. Към момента на кандидатстването е бил спазен редът. За парцела в трета година на преход, периодът ще завърши м.октомври 2016 и това е отразено в сертификата.

Ако земеделският производител заяви кодове, различни от посочените му в сертификата от контролиращата фирма, ще претърпи санкции, тъй като точно този критерий на разминаване в кодовете е посочен като един от мотивите за изключване на парцели с несъвпадащи кодове между заявлението на земеделския производител и тези, които са посочени в документите, представени от контролиращата фирма пред ДФ „Земеделие“. Земеделският  стопанин е спазил посочените му данни от контролиращата фирма при подаване на заявлението.

На въпроса на база на какво е формулиран изводът на административния орган, че жалбоподателят е заявил земи в четвърта година в преход, при положение че от представените документи става видно единствено, че се касае за втора и трета година на преход, какви са причините органът да изчисли, че е четвърта отговаря, че в сайта на ДФ“Земеделие“ има информация за следното: ДФ „Земеделие“ е задължил контролиращите фирми да представят и попълнят таблици с начални дати на попълване на данните, които са били подадени пред тях и за всеки един парцел е посочена първоначалната дата на представяне пред ДФ „Земеделие“ на съответните парцели. В сайта на ДФ „Земеделие“, в „Публични справки“ са детайли, представени от контролиращите фирми, в случая от „СЕРЕС“ ООД, за цялата преписка на земеделския производител, като са посочени в колони съответните критерии и данни, които се е изисквало да бъдат представени. Данните, които са като датни данни за двата парцела, са следните: за парцела с номер ***, с площ 10.76 ха - той е влязъл в системата на 25.05.2014 г., другият парцел с номер ***, с площ 2.98 ха, той е влязъл в системата на 01.10.2013 г..

Предвид установеното от фактическа страна, от правна страна съдът счита следното:

Предмет на съдебен контрол е Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013 за кампания 2016, изд. от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ с изх.№02-280-6500/1224 от 06.08.2019г., с което оторизираната субсидия по мярка 214 „АЕП“ от ПРСР 2007-2013 по подаденото от кандидата Ф. заявление с УИН:*** и Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2016г. е в размер на 0(нула) лева. Административният акт е връчен лично на земеделския производител с ИД на 27.08.2019г. Жалба чрез административния орган до съда е подадена с вх.№02-280-6500/1224 от 09.09.2019г. в ДФ“Земеделие“. С оглед на тези констатации съдът приема, че жалбата е допустима за разглеждане като подадена от надлежна страна, неблагоприятно засегната, и в рамките на 14-дневния срок за оспорване.

По съществото на спора съдът взе предвид следното:

Обжалваното Уведомително писмо е издадено от заместник изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ П.С.. На същата с две заповеди: Заповед №03-РД/715/27.06.2017г. и  Заповед №03-РД/715/13.12.2018г. Изпълнителният директор е делегирал правомощия по Закона за подпомагане на земеделските производители(ЗПЗП), в това число да издава актове по мярка 214“Агроекологични плащания“. Според разпоредбите на чл.20, т.2 и т.3 от ЗПЗП, изпълнителният директор на фонда организира и ръководи дейността и представлява фонда, според чл.20а, ал.1, и ал.2 от ЗПЗП, изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, организира и ръководи дейността и представлява Разплащателната агенция, като според ал.4 на чл.20а от ЗПЗП - може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Предвид представените по делото заповеди, съдът счита че обжалваното УП е издадено от компетентно длъжностно лице при хипотезата на делегирани правомощия от титуляра на същите съобразно разпоредбите на ЗПЗП, които му предоставят компетентност да се произнесе по въпроса за подпомагане на земеделския производител.

Уведомителното писмо в частта му на отказ за подпомагане на заявените парцели с код АП03 е издадено при съществено процесуално нарушение - неизясняване на всички факти и обстоятелства, които са от значение за правилното решаване на въпроса, без да са взети предвид и обсъдени възраженията и представените доказателства за настъпило форсмажорно обстоятелство от заявителя, и в тази връзка при несъответствие с материалноправните разпоредби на закона. В тази част УП е мотивирано от фактическа и правна страна с извършени административни проверки по чл.37 от ЗПЗП за заявения за подпомагане с код АП03 парцел № *** с площ 3,98 ха(стр.2 от УП). Видно от данните в колона 6 площта на парцела след проверките е 0ха.Според поясненията към колона 6, административните проверки са във вид на кръстосани проверки чрез автоматизирани компютърни средства като е извършено пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в СИЗП в специализирания слой“Площи допустими за подпомагане“ за 2016г., който включва площите в добро земеделско състояние в рамките на целия физически блок. ДФ“Земеделие“ отказва плащанията на площ, тъй като кандидатът е заявил площ, която не стопанисва и  попадаща извън специализирания слой“Площи допустими за подпомагане“ за 2016г. От СТЕ по делото се установи, че този парцел с цялата си площ попада извън предадения за 2016 г. от МЗХ допустим слой, но това е настъпило след промяна на допустимия слой, извършена след подаване на заявлението за подпомагане на 13.06.2016г. От вещото лице е извършена справка в Областна дирекция“Земеделие“-Ямбол, представени са данни от специализираната теренна проверка на ФБ ***, проведена на 12.09.2016г.,  Протокол № Prot-YMB-3-GM-8298_21.10.2016  от проверката, както и графични данни за състоянието на „допустимия слой” във физически блок № *** преди и след проверката, както и данни за 2015г.и за 2016г., представени в Приложение № 1 към заключението. Видно от данните в протокола, както и от графиката в Приложение № 1, при теренната проверка са констатирани опожарени площи от ФБ ***, а заявеният парцел   *** с площ 3,98 ха с НТП-орехи, с АЕПкод-АП03 – „Биологично растениевъдство” попада в опожарената част. Въз основа на данните от тази специализирана теренна проверка от МЗХ, от Дирекция „Директни плащания и използваеми земеделски площи” в МЗХ, е променен слой ПДП на ФБ *** с НТП „СЗП”, като парцел *** преди проверката е бил „допустим”, а след нея е извън слоя „ПДП”. С вх.№ 02-281-6500/231/16.09.2016г. в ОД на ДФ“Земеделие“-Ямбол, Ф. е депозирал уведомление за настъпили форсмажорни обстоятелства, като е представил Удостоверение за произшествие рег.№352/13.09.2016г. от Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“гр.Елхово за възникнал на 09.09.2016г. пожар в землището на с.Странджа, общ.Болярово, обл.Ямбол, който обхваща земеделски земи на Х.Г.Ф. с номера: БЗС ***, БЗС ***, БЗС ***, както и попълнено на същата дата 16.09.2016г. Заявление за наличие на форсмажорни обстоятелства във връзка подаденото Заявление за подпомагане с УИН  ***, регистрирано в ДФ“Земеделие“.Впоследствие е представил и Удостоверение за същите обстоятелства от кметския наместник на с.Странджа, регистрирано с вх.№02-281-6500/238 от 24.09.2016г. в ОД на ДФ“Земеделие“-Ямбол по УИН за заявлението за подпомагане. Предприетите действия от земеделския производител са в съответствие с нормативно предвиденото задължение за подпомаганите лица по подмярка "Биологично земеделие" в чл.37, ал.1 т.5 от Наредба № 11 от 6.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г.- при пожар подпомаганите лица са задължени да уведомят писмено ДФЗ - РА в срок 10 работни дни от настъпване на събитието, като представят и копие от документ от съответното подразделение на Министерството на вътрешните работи, който удостоверява събитието.Именно такова уведомление е било извършено на 16.09.2016г., 7 дни след настъпване на форсмажорното обстоятелство на 09.09.2016г., като е спазен изискуемия срок от 10 дни  за информиране на ДФЗ от земеделския стопанин. При настъпване на форсмажорно обстоятелство и при спазване на процесуалния ред за уведомяване, какъвто е настоящият случай, засегната площ следва да се изключи от първоначално заявената, т.е. да се счита за незаявена, тъй като форсмажорът е обстоятелство, независещо от волята на земеделския стопанин и причината за това площите да не отговарят на условията за допустимост не се дължи на негово недобросъвестно поведение. С оглед на това неправилно като основания за отказ са посочени разпоредбите на чл.43, ал.3, т.4 и т.6 от ЗПЗП, при които хипотези разплащателната агенция намалява или отказва плащане по схемите, когато кандидатът е заявил площи, които не отговарят за условията за допустимост за подпомагане, в случая площи, които не са включени в специализирания слой“ПДП“ за 2016г.В тази връзка данните в таблицата на стр.4 от УП са некоректно попълнени към датата на извършване на изчисленията.Със заявлението за  подпомагане с УИН  *** са били заявени  3 парцела с обща площ 12,49 ха с АЕПкод : АП03 - Биологично растениевъдство(в с.Воден парцел №*** с площ 5,89 ха; в с. Странджа парцел № *** с площ 3,98 ха и парцел №*** с площ 2,62ха).След опожаряването на парцел № *** с площ 3,98 ха в с. Странджа, настъпило след подаване на заявлението, площта на този парцел следва да се изключи от заявената, като за такава се счита площта на другите два парцела в с.Воден парцел №*** с площ 5,89 ха и парцел №*** с площ 2,62ха в с.Странджа, общо 8.51 ха.Тази площ следва да бъде вписана в колона 2, същата е била установена като допустима за подпомагане, при което не е налице наддекларирана площ и няма основание за санкциониране на площ при прилагане на чл.19 от Делегиран регламент(ЕС)640/2014 г., заради разлика между декларирана и установена площ, тъй като разликата е 0(нула).Същата тази площ 8.51ха следва да бъде вписана в колона 7(оторизирана площ за изчисление на субсидия), спрямо нея да се приложи ставката за агроекологична дейност АП03 лв/ха, при което земеделският стопанин има право на оторизирана сума в размер на 10202.68 лв.(8.51ха, умножени по ставката 1198.9054лв./ха).

 

В останалата част на отказа за подпомагане на заявените парцели с код АП08 административният акт на първо място не отговаря на изискването за форма на административния акт. Нормата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. Няма такова единство на фактически и правни основания в обжалваното УП в тази му част.

Фактическите и правни основания за издаване на акта, относно отказа за финансово подпомагане на парцелите с код АП08, съставляващи мотиви на административния орган, се съдържат в табличен вид в оспореното уведомително писмо, включително и разясненията по колони на самите таблици. Видно от съдържанието на уведомителното писмо, административният орган е мотивирал крайния си извод да откаже финансово подпомагане изцяло, с данните в табличен вид и поясненията към всяка колона. В случая от данните в колона 7 и поясненията към нея(стр2-3 от УП) се установява, че по отношение на двата парцела с обща площ 13,75 ха с АЕПкод:АП08 - Биологично растениевъдство в преход(в с. Горска поляна парцел с №*** с площ 10,76ха и в с.Странджа парцел с №*** с площ 2.99ха) не са били спазени базови изисквания като не се сочи кое конкретно базово изискване не е спазено.Налице е единствено препращане към чл.13, ал.3 от НАРЕДБА № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. Според тази разпоредба, агроекологичните плащания за периодите на преход по ал. 1, т. 1, 3, 5, 7, 9 и 10 се предоставят на подпомаганите лица за срок, който не надвишава периодите на преход към биологично производство съгласно чл. 36, чл. 37, пар. 2 и чл. 38, пар. 3 на Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола (ОВ, L 250 от 18.09.2008 г.).В случая плащането е относимо за трайни насаждения за период на преход (предвидени в чл.13, ал.1, т.5 от НАРЕДБА № 11 от 6.04.2009 г.). Именно такива са парцел с №*** с площ 10,76ха и в с.Странджа парцел с №*** с площ 2.99ха. От СТЕ по делото се установи, че тези два парцела са вписаните в Сертификат № 31760 издаден от CERES (BG-BIO-04) на Х.Г.Ф., с площта на парцелите към 2015г., когато е издаден и сертификатът. Според заключението на вещото лице причина за отказ за подпомагане е, че са изтекли минималните периоди на преход за заявените за подпомагане парцели с код на дейност АП 08: парцел № *** с площ 10.76 ха и култура „223010-орехи“ и парцел № *** с площ 2.99 ха и култура „223010-орехи“, които се явяват четвърта година  в преход от поетия петгодишен ангажимент. Такова фактическо основание като мотив не се съдържа в уведомителното писмо, а именно че е изтекъл минималният период на преход. Налице е единствено препращане към чл.13, ал.3 от НАРЕДБА № 11 от 6.04.2009 г. и към т.V“Намаления при неспазване на базови изисквания за дейностите от мярка 214 от ПРСР  2007-2013 от Методиката за намаляване и отказване на агроекологичните плащания, утвърдена със Заповед №РД09-243 от 17.03.2017г. на министъра на земеделието и храните и т.ІV“Изчисляване и налагане на намаленията“, втори абзац, от същата Методика, според който след изтичане на минималните периоди на преход към биологично производство съгласно чл. 36, чл. 37, пар. 2 и чл. 38, пар. 3 на Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола (ОВ, L 250 от 18.09.2008 г.) не се предоставя финансово подпомагане за площите,заявени за подпомагане по дейност за преминаване към биологично земеделие(периода на преход) като установения размер се изключва от избираемия.Методиката, на която се позовава административният орган, не е представена по делото, но същата е достъпна на сайта на ДФ“Земеделие“, ведно със Заповед №РД09-243 от 17.03.2017г. на министъра на земеделието и храните, на адрес: https://www.dfz.bg/bg/dp-2014-2020/shemi-2015/-214---2007-2013---2018/, поради което съдът я счита за общоизвестна.Според тази Методика заявяването на парцелите с код АП08 след изтичане на преходния период е основание за намаление при неспазване на  изискванията по управление за направленията

от мярка 214 - т.VІ от Методиката, Таблица №1, а не за намаления при неспазване на базови изисквания – т.V от методиката, както се сочи в уведомителното писмо. Това обуславя несъответствие между фактическо и правно основание на административния акт и е съществено процесуално нарушение, което не може да бъде отстранено във фазата на съдебно обжалване.

От друга страна, уведомителното писмо е и материално незаконосъобразно  в тази му част поради неосъществено фактическо основание за отказ за подпомагане за парцелите в преход. Не се спори досежно това какъв е периодът на преход за процесните парцели, той е посочен в сертификата  за тях и е съответстващ на тригодишния предвиден с разпоредбите на чл. 36, ал. 1 от Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола, както и на действащата към датата на подаване на заявлението за подпомагане разпоредба на чл.24, ал.1, т.3 във връзка с чл.23, ал.4  от Наредба № 1 от 2013 г. за прилагане на правилата на биологично производство на растения, животни и аквакултури, растителни, животински продукти, продукти от аквакултури и храни, тяхното етикетиране и контрола върху производството и етикетирането. В тази връзка в конкретния случай се установява, че към датата на подаване на Заявление за подпомагане с УИН  *** – 13.06.2016г., правилно е посочен агроекологичният код на парцелите като парцели в преход. Това е видно както от вписаното в Сертификат № 31760 издаден от CERES (BG-BIO-04), според който единият парцел е в период на преход, който ще завърши на 01.10.2017г., другият е в период на преход, който ще завърши на 24.05.2017г., така и от допълнителната информация, предоставена в тази връзка от вещото лице, която като публично достъпна от сайта на ДФ“Земеделие“ и предоставена по негово искане от контролиращите лица следва да му се счита за известна.Вещото лице сочи, че в сайта на ДФ „Земеделие“, в „Публични справки“ са налични детайли, представени от контролиращите фирми, в случая от „СЕРЕС“ ООД, за цялата преписка на земеделския производител, като са посочени в колони съответните критерии и данни, които се е изисквало да бъдат представени. Данните, които са като датни данни за двата парцела с код АП08, са следните: парцелът с номер ***, с площ 10.76 ха е влязъл в системата на 25.05.2014 г., другият парцел с номер ***, с площ 2.98 ха  е влязъл в системата на 01.10.2013г..Следователно за нито един от двата парцела към датата на заявлението за подпомагане за кампания 2016 не е изтекъл тригодишния период на преход, а за парцелът с номер ***, с площ 10.76 ха, този период ще изтече през кампания 2017г. С оглед на това съдът счита, че уведомителното писмо е и материално незаконосъобразно  в тази му част поради неосъществено фактическо основание за отказ за подпомагане за парцелите в преход. Земеделският производител има право на подпомагане по заявлението с УИН  *** за заявените 2 парцела с обща площ 13,75 ха с АЕПкод :АП08 - Биологично растениевъдство в преход( в с. Горска поляна парцел с №*** с площ 10,76ха и в с.Странджа парцел с №*** с площ 2.99ха), тъй като за тях не е изтекъл периодът на преход през кампания 2016г..УП е матерално незаконосъобразно, не е налице основание по чл.43, ал.3, т.8 от ЗПЗП за отказ за плащане(каквото дори не е посочено в административния акт) - когато кандидатът не е спазил специфичните изисквания, определени в случая с НАРЕДБА № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г.(конкретно чл.13, ал.3 от наредбата). Земеделският стопанин има право на подпомагане за кампания 2016г. за парцел в с. Горска поляна с №*** с площ 10,76ха и в с.Странджа парцел с №*** с площ 2.99ха, заявени с код АП08, като  общата площ на парцелите 13.75ха следва да се оторизира за изчисление на субсидията и, спрямо нея да се приложи ставката за агроекологична дейност АП08 лв/ха, при което земеделският стопанин има право на оторизирана сума в размер 19604.45 лв.(13.75ха, умножени по ставката 1425.7782лв./ха), която му е била отказана.

По изложените съображения обжалваното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013 за кампания 2016, изд. от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ с изх.№02-280-6500/1224 от 06.08.2019г. следва да се отмени. Естеството на спора не позволява решаването му от съда по същество, поради което преписката следва да се върне на административния орган за ново разглеждане и произнасяне по заявление с УИН:*** и Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2016г. от Х.Г.Ф..

При този изход на спора жалбоподателят има право и на претендираните разноски по делото, за заплатена държавна такса в размер на 10 лв., заплатен депозит за вещо лице в размер на 350 лв. и заплатен адвокатски хонорар в размер на 500лв., общо възлизащи на сума в размер 860(осемстотин шестдесет)лева.

Водим от горното и на осн. чл.172, ал.2, чл.173, ал.2 и чл.174 от АПК, съдът

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013 за кампания 2016, изд. от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ с изх.№02-280-6500/1224 от 06.08.2019г.

ВРЪЩА преписката на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне по заявление с УИН:*** и Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2016г. от Х.Г.Ф., съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени с настоящото решение, като ОПРЕДЕЛЯ 14-дневен срок за произнасяне.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“, гр.София, бул.“Цар Борис ІІІ“, №136, ДА ЗАПЛАТИ на Х.Г.Ф. ***, разноски по делото за заплатена държавна такса в размер на 10 лв., заплатен депозит за вещо лице в размер на 350 лв. и заплатен адвокатски хонорар в размер на 500лв., общо възлизащи на сума в размер 860(осемстотин шестдесет)лева.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

 

 

            СЪДИЯ: /п/ не се чете