Решение по дело №643/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 312
Дата: 14 февруари 2024 г. (в сила от 14 февруари 2024 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20237080700643
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 312

 

гр. Враца,  14.02.2024 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 23.01.2024 г. /двадесет и трети януари две хиляди двадесет и четвърта година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

  ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                                   КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря  МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА КАНД № 641 по описа на АдмС – Враца за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във вр.  чл. 63в от ЗАНН.

           Образувано е по касационна жалба на Р.А.В. ***, действаща чрез адв. С. от АК – Монтана, против Решение № 276/19.10.2023 г., постановено по АНД № 953/2023 г. по описа  на Районен съд – Монтана, с което е потвърдено  издаденото против касатора Наказателно постановление № 23-0996-000498/27.03.2023 г. на Началник Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Монтана, за налагане на наказание „глоба“ от 150,00 (сто и петдесет) лева и изменено същото НП, като наложеното наказание „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 3 месеца е намалено на 1 месец, на основание чл. 175, ал. 1, т. 3 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, за извършено нарушение на чл. 103 от същия закон.

            В жалбата като касационни основания за отмяна на решението като неправилно са посочени противоречия с материалния закон. Прави се искане за отмяна на решението и постановяване на друго, с което да бъде отменено изцяло обжалваното наказателно  постановление.

Ответникът по касационната жалба – Началник Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Монтана, редовно призован, не се явява, не се представлява и не ангажира становище по жалбата.

Участващият в касационното производство прокурор дава мотивирано заключение за основателност на касационната жалба, а решението на Районния съд намира за неправилно.

Административен съд – Враца, в настоящият касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена в законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационна обжалване съдебен акт, поради което е допустима. Разгледана по същество е и основателна.

Предмет на делото е Решение № 276/19.10.2023 г., постановено по АНД № 953/2023 г. по описа  на Районен съд – Монтана, с което е потвърдено  издаденото против касатора Наказателно постановление № 23-0996-000498/27.03.2023 г. на Началник Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Монтана, в частта за налагане на наказание „глоба“ от 150,00 (сто и петдесет) лева и изменено същото НП, в частта по отношение на наложено наказание „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 3 месеца на 1 месец, на основание чл. 175, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, за извършено нарушение на чл. 103 от същия закон.

В оспореното решение е прието, че в производството по съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, а по съществото на спора е установено, че касаторът е осъществил състава на нарушението по чл. 103 от ЗДвП, поради което правилно е ангажирана административнонаказателната му отговорност на посоченото в НП правно основание.

Районният съд е развил доводи, че е налице виновно поведение на административно-наказаното лице, като не са налице и условията на чл.28 от ЗАНН.

Касационната инстанция не споделя тези изводи на Районния съд.

Възражението на настоящия касатор, направено и пред въззивната инстанция, че не е осъществено изпълнителното деяние на това нарушение, е основателно.

Съгласно разпоредбата на чл. 103 от ЗДвП при подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания. Цитираната норма не съдържа конкретизация на понятието „подаден сигнал за спиране“, поради което тази разпоредба препраща към разпоредбата на чл. 170, ал. 3 от ЗДвП. Последната задължава контролният орган да подаде своевременно ясен сигнал за спиране със стоп-палка, при който за водача на ППС да е оформено убеждението, че този своевременно подаден ясен сигнал за спиране е предназначен за него, след което следва задължението да спре най-вдясно на пътното платно или на посоченото от контролния орган място. През нощта сигналът за спиране може да бъде подаден и с описваща полукръг червена светлина, като униформен полицай може да спира пътните превозни средства и чрез подаване на сигнал само с ръка. Сигнал за спиране може да бъде подаден и от движещ се полицейски автомобил или мотоциклет. Тоест, за да е осъществен съставът на нарушение по чл. 103 от ЗДвП, следва да е подаден своевременен и ясен сигнал за спиране от контролен орган, който да е предназначен за конкретния водач на ППС, като въпреки възприетия сигнал водачът да не е изпълнил задължението си да спре плавно в най-дясната част на пътното платно или на посочено от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания.

В случая от събраните по делото доказателства се установява по несъмнен и категоричен начин, че касаторът В. е спирана два пъти, като и двата пъти същата е спазила изискванията на закона и е спирала на подадените от органите на МВР сигнали, като първият път е предоставила и документите си за проверка. Кога си е тръгнала – преди или след извършването на проверка, в случая не е от значение, доколкото АНО не е установил по никакъв допустим от закона начин, за кое от двете спирания на водача става въпрос в АУАН и НП.

След като лицето два пъти е спирано от органите на МВР и двата пъти е спряло и предоставило документите си, които обстоятелства не са спорни между страните, не е налице  нито отказ да спре или предаде документите си, нито осуетяване на извършването на проверка.

Дори в случая да се приеме наличието на конклудентни действия на лицето да откаже изпробване за алкохол, то такова обвинение не му е повдигнато и санкция в този смисъл не му е наложена

Не се спори, че контролните органи са искали да извършат проверка на документите на настоящия касатор като водач на МПС във време и на място, когато той е бил спрял. Няма твърдения, нито доказателства, че спирането е било въз основа на сигнал от страна на полицаите, нито че на водача са били давани разпореждания като участник в движението и във връзка с отправен към него сигнал за спиране. Описаната фактическа обстановка не отговаря на посочената правна квалификация, което е довело и да несъответствие между тази квалификация и приложената санкционна норма. Това нарушение не дава възможност на лицето да установи точно в какво се изразява насоченото към него административнонаказателно обвинение, което нарушава правото му на защита - съществено процесуално нарушение.

Достигайки до други изводи и приемайки наказателното постановление за законосъобразно, първостепенният съд е постановил неправилен съдебен акт, който следва да бъде отменен. Тъй като не са установени съществени процесуални нарушения при постановяване на решението и не се налага установяване на факти и обстоятелства, за които писмените доказателства не са достатъчни, касационният състав следва да се произнесе по съществото на спора. С постановеното от касационната инстанция решение следва да се отмени НП за налагане на наказания по  чл. 175, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, по изложените по-горе съображения.

            При този изход на спора в полза на касатора не следва да бъдат присъдени, тъй като не са претендирани.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК  Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № 276/19.10.2023 г., постановено по АНД № 953/2023 г. по описа  на Районен съд – Монтана и  вместо него

 

П О С Т А Н О В Я В А :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-0996-000498/27.03.2023 г. на Началник Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Монтана.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

    ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

   2.