Решение по дело №224/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 306
Дата: 15 юни 2020 г. (в сила от 16 юли 2020 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20207150700224
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 306/15.6.2020г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Пазарджик, VІ-ти състав, в открито съдебно заседание на четиринадесети май, две хиляди и двадесета година в състав:

                            СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря Тодорка Стойнова и с участието на прокурор Паун Савов, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 224 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 203 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).

Делото е образувано по искова молба на Б.А.В., ЕГН **********, представляван от адвокат С., срещу Областна дирекция по безопасност на храните - Пазарджик, представлявана от своя директор, с цена на иск от 300 лева за имуществени вреди за осъществено процесуално представителство по АНД № 1781/2019г. по описа на Районен съд Пазарджик, с което е отменено Наказателно постановление № 211/27.08.2019г. на директор на ОБДХ Пазарджик. В исковата молба се развиват подробни съображения за основателността на иска. В съдебно заседание ищецът се представлява от процесуалния си представител адв. С., който поддържа иска. Претендира и сторените разноски по делото.

Ответникът – Областна дирекция по безопасност на храните - Пазарджик, представлявана от своя директор, ангажира писмено становище по иска, като го счита за неоснователен и недоказан. Според него липсват кумулативно предпоставките по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Прокурорът при Окръжна прокуратура – Пазарджик намира иска за основателен. Счита че с оглед представените писмени доказателства, искът се явява доказан, както по основание, така и по размер. Предлага искът да бъде уважен.

Административен съд – Пазарджик, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становищата на страните, приема за установено следното:

С Наказателно постановление НП № 211/27.08.2019 г. на директор на ОБДХ Пазарджик на ищеца е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева за извършено административно нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 1 от Закона за ветеринарната дейност, наказуемо по чл. 420а, ал. 1, пр. 1 от ЗВД. Наказателното постановление е обжалвано пред  Районен съд Пазарджик, като е образувано АНД № 1781/2019г. С решение № 46 от 20.01.2020 г., постановено по АНД № 1781/2019 г., Районен съд Пазарджик е отменил като незаконосъобразно НП. Решението на първата контролна съдебна инстанция е влязло в сила. В същото това дело е представен и приет приложен договор за правна защита и съдействие/л.18 от АНД № 1781/2019г./, между Б.В. и адвокат И.С., като на адвокат С. е платено изцяло в брой възнаграждение в размер на 300 лева за представителство в производството пред районния съд. Видно от протоколите по делото адвокат С. е представлявал Б.В..

При така установеното от фактическа страна, настоящият съдебен състав прави следните правни изводи:

Искът е допустим. Изпълнено е условието на чл. 204, ал. 1 от АПК – искът е подаден от лице с надлежна процесуална легитимация и е насочен против надлежния ответник, по аргумент на чл. 7 от Закон за Българската агенция по безопасност на храните.

Съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК, за да бъде допустим, искът по чл. 203 от АПК, във връзка с чл. 1 от ЗОДОВ, е необходимо да е предявен след отмяна на административния акт по съответния ред. Претендират се имуществени вреди от отменено наказателно постановление, издадено от директор на Областна дирекция по безопасност на храните Пазарджик. Дейността по административното наказване, съгласно Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. на ОСГК на ВКС и I и II колегия на ВАС, независимо от правораздавателния й характер, е административна дейност, тъй като се осъществява от административни по своя вид органи, извършва се по административен ред и чрез упражняване на властнически метод, като определящо в случая е обстоятелството, че това е властнически акт, издаван от административен орган по повод възложени му от закона правомощия, и по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност. В случая се установява, че наказателното постановление е отменено от районния съд с влязло в сила съдебно решение, тоест предявеният иск се явява допустим за разглеждане от настоящия административен съд по реда на чл. 203 и следващите от АПК, във връзка с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Административен съд Пазарджик счита иска за основателен поради следното:

Предявеният иск за обезщетение е с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, която разпоредба въвежда отговорност за държавата и общините за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица, при или по повод изпълнение на административна дейност, като предвижда исковете да се разглеждат по реда на АПК. Съгласно чл. 4 от ЗОДОВ, държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице.

За да възникне право на обезщетение в настоящото производство, е необходимо да са налице едновременно няколко предпоставки: 1) незаконосъобразен акт, действие или бездействие на администрацията, отменен по съответния ред; 2) вреда от този акт, действие или бездействие на администрацията; 3) причинна връзка между незаконосъобразния акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат.

Доказателствената тежест за установяване наличието на всичките три предпоставки се носи от ищеца, търсещ обезщетение за претърпените имуществени вреди. Имуществената вреда е разликата между имуществото на ищеца след засягане на благото му и това, което би имал, ако нямаше такова засягане, като претърпените загуби се изразяват в намаляване стойността на неговото имущество.

Съобразно мотивите на т. 1 от Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. на ОСГК на ВКС и I и II колегия на ВАС, Административен съд – Пазарджик приема, че издаването на НП № 211/27.08.2019 г. на директора на ОБДХ Пазарджик, е властнически акт, издаден от административен орган и въпреки че поражда наказателноправни последици, то е правен резултат от санкционираща административна дейност.

По делото безспорно се установи, че наказателното постановление е отменено по съдебен ред с влязло в сила решение. Тоест съдът намира за доказана първата от кумулативно изискуемите предпоставки по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ – незаконосъобразен акт, издаден от административен орган, отменен с влязло в сила съдебно решение. Съдът намира, че е налице доказаност на причинена на ищеца имуществена вреда от  отменения акт, както и причинна връзка между причинената имуществена вреда и незаконосъобразното наказателно постановление. В случая ищецът претендира имуществени вреди в размер на 300 (триста) лева, представляващи платен адвокатски хонорар за процесуално представителство и защита при обжалване на издаденото срещу него наказателно постановление. Установено е по делото, че именно във връзка с оспорване на издаденото против него наказателно постановление Б.В. е упълномощил адвокат С., като е договорил с него заплащане на възнаграждение в размер на 300 лева. В договора за правна помощ е удостоверено, че същото е изплатено от клиента, т.е. ищцовото имущество е намалено, поради заплащане на адвокатско възнаграждение, което пък безспорно е резултат и следствие на издаденото наказателно постановление.

Съдът счита, че направените разходи за адвокатската защита са свързани и присъщи за обезпечаване на защитата на личните права и интереси, поради което и вредите се явяват пряка и непосредствена последица от издадения незаконосъобразен акт – отмененото наказателно постановление.

Законът за административните нарушения и наказания и субсидирано приложимите правилата на НПК, действащи към момента на съдебното заседание по АНД № 1781/2019г.(20.11.2019г.), не предвиждат възможност за присъждане на направените в хода на производството разноски за правна помощ и съдействие. Направените в тези производства разноски за адвокатски хонорар за осъществяване на правна помощ и съдействие представляват имуществена вреда по смисъла на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Административен съд Пазарджик счита, че се доказва наличието на всички предпоставки за ангажиране отговорността на ответника на основание чл. 1 от ЗОДОВ за обезщетяване на претърпените от ищеца имуществени вреди, които са претендирани от ищеца в размер на 300 лева, представляващи платените от него разноски за адвокат по АНД № 1781/2019 г. по описа на Районен съд Пазарджик, от което следва, че предявеният иск е основателен и следва да бъде уважен изцяло, предвид отмяната на НП.

С оглед изложеното, съдът намира, че исковата претенция следва да се уважи, като ответникът се осъди да заплати на ищеца обезщетение за имуществени вреди в размер на 300 (триста) лева, представляващи направени разноски за адвокатско възнаграждение, в резултат на отменено като незаконосъобразно, с влязло в сила съдебно решение, Наказателно постановление НП № 211/27.08.2019 г. на директор на ОБДХ Пазарджик.

На основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, следва ответникът да заплати на ищеца и направените в настоящото производство разноски общо в размер на 310 лева, от които: 10 лева за внесена от ищеца държавна такса и 300 лева за изплатеното адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие от 14.02.2020 г. (л. 8 от делото).

Водим от горното, Административен съд – Пазарджик, VІ-ти състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните Пазарджик, представлявана от своя директор, да заплати на Б.А.В., ЕГН ********** сумата от 300 (триста) лева, представляващи разноски по АНД № 1781/2019 г. на Районен съд Пазарджик, във връзка с обжалване на Наказателно постановление № 211/27.08.2019 г. на директор на ОБДХ Пазарджик.

ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните Пазарджик, представлявана от своя директор, да заплати на Б.А.В., ЕГН **********, направените по настоящото дело разноски в размер на 310 (триста и десет) лева.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховен административен съд, в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

СЪДИЯ:/п/