Решение по дело №3864/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 686
Дата: 10 април 2020 г. (в сила от 10 април 2020 г.)
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20197180703864
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

  686

гр. Пловдив, 10.04.2020 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХVІІІ състав в публично заседание на двадесети четвърти февруари през две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

при секретаря Диана Караиванова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 3864 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 197 от ДОПК.

Образувано е по жалба на Л.П.А. ЕГН********** с адрес ***, като собственик на ЕТ“И. -6-Л.А.“ против Решение № 476/03.12.2019г., издадено от и.д. директор на ТД на НАП-Пловдив, с което е потвърдено Постановление с изх. №С190016-022-0101822/06.11.2019г., издадено от публичен изпълнител при ТД на НАП - Пловдив, с което са наложени обезпечителни мерки „запор върху вземания от трето задължено лице- ТП на НОИ-Пловдив“ до размера на публичното задължение от 18264.48лева.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на административния акт, като постановен при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и в противоречие с материалния закон, както и с целта на закона, като се претендира за неговата отмяна. Твърденията на които се основава жалбата са, че постановлението е издадено в противоречие с разпоредбите на чл.195 от ДОПК при липса на предпоставките за налагане на обезпечителните мерки, свързани с даване на задължителен срок за доброволно изпълнение с връчване на надлежно съобщение за това, както и че наложеното обезпечение е неоснователно предвид погасяване по давност на част от публичните задължения по отношение на които са наложени обезпечителните мерки. Поддържа се и възражение за погасяване по давност на останалата част от публичните задължения, по отношение на които са наложени обезпечителните мерки. Редовно призован, в съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и поддържа депозираната пред съда жалба, като ангажира и писмени доказателства. По същество излага същите съображения за отмяна на оспорения административен акт. Претендира разноски по производството.

Ответникът Директор на ТД на НАП – гр.Пловдив, редовно призован, се представлява от процесуалния си представител юрисконсулт ф., която оспорва подадената до съда жалба като неоснователна и ангажира писмени доказателства. По същество на спора поддържа изцяло фактическите констатации и правните изводи в оспорения обезпечителен акт и потвърждаващото го решение на Директора на ТД на НАП – гр.Пловдив. Моли съда да отхвърли жалбата.Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение по представен списък с разноски.

Съдът, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост на жалбата, събраните доказателства по делото, поотделно и в тяхната съвкупност, и взе предвид доводите на страните, съобразно с разпоредбата на чл. 160 от ДОПК, прие за установено следното:

Жалбата е подадена в рамките на законоустановения срок по чл.197, ал.2 от ДОПК, от легитимирано лице, за което обжалвания акт е неблагоприятен и при наличие на правен интерес, поради което и се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество тя е неоснователна.

От фактическа страна съдът установи следното:

По повод ликвидни и изискуеми публични задължения е образувано изпълнително дело №16120000317/2012г по опис на публичен изпълнител при ТД на НАП Пловдив с длъжник жалбоподателят. В тази връзка по него е било издадено и процесното Постановление за налагане на обезпечителни мерки с изх. № С190016-022-0101822/06.11.2019г. на публичен изпълнител при ТД на НАП – гр.Пловдив. Издаването на същото е обосновано от публичния изпълнител с оглед постановяването на влязло в сила съдебно решение №2069/23.10.2019г., постановено по адм. дело №1942/2019г по опис на Административен съд-Пловдив- ХII състав, с което е отменено Решение №201/12.06.2019г на Директор на ТД на НАП-Пловдив и е върната преписката за налагане на нови обезпечителни мерки за обезпечаване на непогасената част от установено и изискуемо публично вземане на жалбоподателят. С това съдебно решение е прието, че към момента на постановяване на Постановление за налагане на обезпечителни мерки изх.№ С180016-022-0069437/25.09.2018г. са били налице предпоставките за налагане на обезпечителни мерки, тъй като е било налице установено и изискуемо публично вземане на длъжника, но след издаване на акта са установени нови факти от значение за делото, които влияят на размера на публичното задължение. Посочено е в него, че по отношение на непогасената част от задълженията по изпълнително дело № 16120000317/2012г. са налице предпоставките за налагане на обезпечителни мерки по смисъла на чл.195, ал.1, във вр. с чл.200 и чл.202, ал.2 от ДОПК. В тази връзка след връщане на преписката за ново произнасяне е било издадено Разпореждане изх.№190016-035-0290560/23.08.2019г. на публичен изпълнител ТД на НАП Пловдив, по което частично е прекратено поради изтекла погасителна давност изпълнителното производство по посоченото изпълнително дело №137/2012г. по отношение на публични вземания за ЗО за периода 01.01.2008г- 31.12.2008г. в размер на 1211.38 лева и ДОО за периода 08.05.2009г- 31.112.2011г. в размер на 767,53 лева.  след като е прието, че ще се затрудни събирането на установеното и изискуемо публично вземане по изпълнително дело № 16120000317/2012г. в общ размер на 26 451,94 лв., в т.ч лихва в размер на 15323,56 лв. и главница в размер на  11128,38 лв.  Издадено е и Постановление за отмяна на наложени обезпечителни мерки изх.№С190016-024-0041426/06.11.2019г., с което са отменени наложени обезпечителни мерки с Постановление за налагане на обезпечителни мерки изх.№ С180016-022-0069437/25.09.2018г. и издаденото по него запорно съобщение.  С постановлението са наложени обезпечителни мерки, които публичния изпълнител е посочил, че са необходими с оглед установения размер на остатъка от публичното вземане от 18264.48 лева и възможността да се затрудни неговото събиране. Било изпратено  запорно съобщение изх.№С190016-119-16935/06.11.2019г., по което е получено писмо изх.№3011-15-205#203/16.11.2019г., с което третото задължено лице е уведомило публичния изпълнител при ТД на НАП – Пловдив, че за жалбоподателят ще се прави от 01.12.2019г. месечната удръжка в размер на 502.38лв.(за размера над 250,00 лв.) за погасяване на задължението. Постановлението за налагане на обезпечителни мерки е връчено с обратна разписка на 15.11.2019г. и същото е обжалвано от А. пред Директора на ТД на НАП-Пловдив, който се е произнесъл с оспореното решение. В него приел, че са налице всички материални и процесуални предпоставки за издаването му, съобразено е с влязлото в сила съдебно решение №2069/23.10.2019г по адм. дело №1942/2019г на Административен съд-Пловдив, поради което го е потвърдил, като изпратил преписката за произнасяне пред направеното едва пред него възражение за  изтичане на нова погасителна давност. Установява се, че в тази връзка от публичния изпълнител е издадено Разпореждане №С190016-137-0011244/17.12.2019г., с което е постановен отказ да бъдат погасени публичните задължения на жалбоподателя по посоченото изп. дело №16120000317/2012година в общ размер на 17814.06 лева.

 При така установеното от фактическа страна, като прецени поотделно и в съвкупност събраните по делото писмени доказателства, съдът прие следното от правна страна:

  Оспорения административен акт е постановен от надлежно оправомощен съобразно приложената Заповед №ЗЦУ-ОПР-9/25.06.2019 г. на изпълнителен директор на НАП-София и материално компетентен административен орган. Властническото волеизявление е облечено в изискваната от закона форма. Не се констатират нарушения на процесуалния закон. Спор по тези обстоятелства не се формира и между страните по делото, като не са налице основания за неговата нищожност.

 По отношение на обжалваното решение, в частта, с която е потвърдено постановлението за налагане на обезпечителни мерки, съдът прие, че то е постановено в съответствие с материалния закон и с целта, която преследва законът с издаването на актове от категорията на процесния такъв. Нуждата да се обезпечи изпълнението на конкретно публично вземане възниква поради конкретна опасност, а именно публичният изпълнител да не открие в деня на изпълнението секвестируеми права на длъжника, които са годни да удовлетворят публичния взискател. Ето защо в нормата на чл.195, ал. 2 от ДОПК е посочено, че обезпечение се извършва, когато без него ще бъде невъзможно или ще се затрудни събирането на публичното задължение. В конкретния казус, налагането на мерките е основано именно на обстоятелство, че ще бъде затруднено събирането на публичното задължение, и с цел предотвратяване извършването на сделки и действия с имуществото на длъжника, т.е. органите по приходите са приели, че е налице хипотезата на чл. 195 от ДОПК. В  процесното постановление за налагане на обезпечителни мерки, са изложени мотиви в тази насока, основани на събраните доказателства по преписката, с оглед изискването възведено в чл. 196, ал.1, т.3 от ДОПК. Именно затова процесната обезпечителна мярка е наложена на основание разпоредбата на чл.195, ал.1 от ДОПК, регламентираща случаите на налагане на обезпечителни мерки на установено по размер и изискуемо публично задължение. В този смисъл материално правните предпоставки за налагане на предварителните обезпечителни мерки са регламентирани в разпоредбата на 195, ал.1 от ДОПК, съгласно която подлежат на обезпечение установените и изискуеми публични вземания. В настоящия случай, противно на твърденията на жалбоподателя, тези предпоставки са били налице при налагане на обезпечителните мерки и в постановлението на публичния изпълнител са изложени мотиви в тази насока. Както правилно е приел публичния изпълнител в процесния случай е налице установено и изискуемо публично вземане на длъжника Л.П.А.,  действащ в качеството му на ЕТ „И.-6-Л.А.“, в общ размер на 18264.48 лева, от които главница в размер на 5003.14 лева и прилежащи лихви в размер на 13261.34 лева за невнесени в срок данък по ЗДДФЛ, вноски за здравно осигуряване по декларации, вноски ДОО по декларации, съставляващи изпълнително основание съгласно чл. 209, ал. 2, т. 2 ДОПК, непогасено в законоустановения срок за доброволно изпълнение. Безспорно се установи, че към момента на постановяване на процесното постановление, без всякакво съмнение са били налице предпоставките за налагане на обезпечителни мерки, тъй като е било налице установено и изискуемо публично вземане на длъжника, като съгласно това е момента на преценка на законосъобразността на административния акт. Съгласно разпоредбата на чл.142, ал.1 от АПК, субсидиарно приложим на основание препращащата норма на чл.§2 от ДРДОПК, съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му. В обсъждания аспект наложеният с процесното постановление запор за обезпечаване на  установено и изискуемо публично вземание в общ размер на 18264.48 лева е адекватна обезпечителна мярка. Обезпечителната мярка представлява едновременно защита и санкция, в която се състои обезпечението на конкретно вземане. В случая е налице съответствие между наложената мярка и справедливия интерес на лицето, като е съобразена основаната цел-  да се задоволи обезпечителната нужда на публичния взискател без ненужно обременяване на лицето. Това произтича пряко от основните принципи в административното производство, част от което е и събирането на публичните вземания. Изцяло мярката е съобразена и с принципа на съразмерност по смисъла на чл. 6 от АПК, като от страна на административния орган са упражнени правомощията му по разумен начин, добросъвестно и справедливо, като административният акт и неговото изпълнение не засягат права и законни интереси, в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. С издадения административен акт се създават задължения за граждани или за организация, но са приложени само онези мерки, които са по-благоприятни за тях, като именно по този начин се постига целта на закона. Издаденият административен акт не може да причини на жалбоподателя вреди, които да са явно несъизмерими с преследваната цел, като той е съобразен с нормата на чл. 195 ал. 7 от ДОПК, като постановеното обезпечение съответства на вземанията на държавата. В този смисъл е и посоченото съдебно решение №202069/23.10.2019г по адм. дело №1942/2019г. на Административен съд-Пловдив, като акта изцяло е съобразен с приетото в него несъмнено обстоятелства че е налице обезпечителна нужда по отношение на непогасената част от задълженията по изпълнително дело № 16120000317/2012г. по опис на публичен изпълнител при ТД на НАП-Пловдив. Правилно в обжалваното постановление е посочен размера на установеното и изискуемо задължение, който вече е съобразен с погасяването на част от задълженията по давност.   Изложеното до тук налага да се приеме, че обжалвания акт – решението на Директора на ТД на НАП - гр.Пловдив, с което е потвърдено постановлението за налагане на обезпечителни мерки, е законосъобразно постановен, съобразно действително установените факти и обстоятелства, кореспондира с материалноправните предпоставки за налагане на обезпечителни мерки и е в съотвествие с административно производствените правила, поради което следва да бъде оставен в сила, а жалбата да се отхвърли.

По отношение на наведените от жалбоподателят многобройни възражения, то същите са неоснователни и необосновани, като те не кореспондират с приобщените по делото писмени доказателства. Следва да се спомене, че в своята същност те са неизменно преповтаряни от самото начало на образуваното изпълнително производство срещу него, като по отношение на тях е даден категоричен и обоснован отговор в мотивите на посоченото съдебно решение, постановено по адм. дело №1942/2019г по опис на Административен съд-Пловдив, както и в други влезли в сила административни актове. В този смисъл тяхното изначално преповтаряне и в настоящото съдебно производство не им придава достоверна тежест, още повече, че те не кореспондират със събраните по делото писмени доказателства.

Обжалваното решение, в частта, с която е изпратена административната преписка по компетентност на Г.В.- публичен изпълнител в Дирекция „Събиране" при ТД на НАП - Пловдив, за произнасяне относно направеното възражение за изтекла погасителна давност също е постановено в съответствие с материалния закон и с целта, която преследва законът с издаването на актове от категорията на процесния такъв. В конкретния случай А. не е реализирал това правопогасяващо възражение пред публичния изпълнител в ТД на НАП Пловдив, а компетентен да се произнесе по направеното за първи път в жалбата до Директора искане за прилагане на погасителната давност, е публичният изпълнител при ТД на НАП Пловдив, на когото правилно е изпратена преписката. Поради изложеното решението в тази му част е правилно и законосъобразно, а жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

  При посочения изход на делото, основателно се явява искането на ответника за присъждане на разноски по делото, представляващи юрисконсултско възнаграждение. За същите е приложен списък с разноски, като е посочено, че те са в размер на 500 лева. Разноските за юрисконсултско възнаграждение са дължими и на основание субсидиарното приложение на чл. 78, ал. 8 от ГПК, като те следва да бъдат определени по реда на чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ. Според последната разпоредба, по административни дела възнаграждението за една инстанция е от 100 до 200 лв. Съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК конкретният размер по всеки спор се определя от съда. В случая представителството, осъществено от юрисконсулт, се изчерпва с процесуално представителство в едно съдебно заседание, като казусът не се отличава с фактическа и правна сложност, поради което съдът счита, че присъждането на по-голямо юрисконсултско възнаграждение от минимално предвиденото в чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ не би било обосновано. Ето защо, на ответника следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.  

    Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.160, ал. 1, във вр. с чл. 144, ал. 1 и чл. 197 от  ДОПК, Съдът

РЕШИ:

  ОТХВЪРЛЯ ЖАЛБАТА НА Л.П.А., ЕГН ********** ***, действащ в качеството му на ЕТ „И.-6-Л.А.“, ЕИК ****против Решение № 476/03.12.2019 г.  на Директора на ТД на НАП – гр.Пловдив с която е ПОТВЪРДЕНО Постановление за налагане на обезпечителни мерки с изх. № С190016-022-0101822/06.11.2019г., издадено от публичен изпълнител в Дирекция „Събиране" при ТД на НАП – Пловдив и е изпратена преписката по компетентност на публичен изпълнител при ТД на НАП - Пловдив за произнасяне относно направеното ново възражение за изтекла погасителна давност.

ОСЪЖДА Л.П.А., ЕГН ********** ***, действащ в качеството му на ЕТ „И.-6-Л.А.“, ЕИК ****, да заплати на ТД на Национална агенция за приходите –гр.Пловдив сумата от 100,00 /сто/ лева, разноски за юрисконсултска защита.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и/или протест.

СЪДИЯ: