Решение по дело №1067/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 846
Дата: 10 юни 2021 г.
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20217040701067
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е Ш  Е  Н  И  Е

№846

 

 Бургас, 10/06/2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, четиринадесети състав, в открито заседание на трети юни, две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                              

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:Галина Радикова                                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.Златина Бъчварова

                                                                               2.Атанаска Атанасова

 

Секретар К. Л.

Прокурор Андрей Червеняков

като разгледа докладваното от съдия Златина Бъчварова                               касационно административнонаказателно дело номер 1067 по описа за  2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания/ЗАНН/, вр. чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.

Образувано е по касационна жалба на Регионална инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/ Бургас против решение № 260005 от 24.02.2021 г., постановено по административнонаказателно дело №2/2021 г. по описа на Районен съд Средец, с което е отменено наказателно постановление/НП/ № 75/27.11.2020 г. на директора на РИОСВ Бургас, с което на Р.И.Б., кметски наместник на село З, община Средец, на основание чл.151, ал.1, т.4 от Закона за управление на отпадъците/ЗУО/ е наложено административно наказание „глоба” в размер 1400.00 /хиляда и четиристотин/лева за нарушение по чл.112, ал.1, т.5 ЗУО.

Касаторът, редовно уведомен, не се представлява. В жалбата твърди, че решението на районния съд е неправилно, поради нарушение на материалния закон и процесуалните правила, и е необосновано. Иска да се отмени и да се потвърди наказателното постановление.

Ответникът, редовно уведомен, не се явява, не се представлява и не е взел становище по касационната жалба.

Касационната жалба, подадена в срока по чл. 211, ал.1 АПК, от надлежна страна, е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна, при следните съображения:

С решение № 260005 от 24.02.2021 г., постановено по административнонаказателно дело № 2/2021 г. Районен съд Средец, е отменил наказателно постановление/НП/ № 75/27.11.2020 г. на директора на РИОСВ Бургас, с което на Р.Б.- кметски наместник на село З, на основание чл.151, ал.1, т.4 от Закона за управление на отпадъците/ЗУО/ е наложено административно наказание „глоба” в размер 1400.00/хиляда и четиристотин/ лева за нарушение по чл.112, ал.1, т.5 ЗУО.

За да постанови оспореното решение районният съд е приел, че по делото не са установени факти, които да водят до извода, че установеното при проверката замърсяване е станало в периода, когато кметският наместник на с.З е бил оправомощен да предотвратява и контролира нерегламентираното изхвърляне на отпадъци. Констатации в тази насока не се съдържат нито в съставения протокол за резултатите от проверката, нито в АУАН, нито в НП. Предвид липсата на конкретни данни за извършването на такива нарушения в посочения период, административнонаказващият орган неправилно е приел, че кметският наместник на с. З е бездействал виновно като не е осъществил контрол към 25.06.2020 г., с което е осъществил състава на вмененото му нарушение. Съдът е изложил и доводи за неправилна правна квалификация на установеното нарушение и за неправилно приложена санкционна норма по отношение на кметския наместник, като е посочил, че деянието е следвало да бъде квалифицирано по чл.19, ал.3, т.15 ЗУО, съответно санкционирано на основание чл.151, ал.2, т.6 ЗУО.

Санкцията е наложена на кметския наместник на с. З, община Средец, оправомощен със заповед № 15/10.01.2020 г. на кмета на община Средец да упражнява постоянен контрол на дейностите, свързани с управление на отпадъците, за това, че на 25.06.2020 г. в с.З не е предприел мерки за недопускане на изоставяне на битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне на неразрешени за това места. По време на проверката, както и с възражението срещу съставения АУАН не били представени констативни протоколи за установяване на административни нарушения, дадени предписания, съставени актове за установени административни нарушения, които да доказват осъществяване на контрол.

Касаторът твърди, че АУАН и НП са издадени при спазване на  процесуалните правила и при правилно приложение на материалния закон. Сочи, че нарушението е доказано по безспорен начин и за извършването му правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на кметския наместник на основание чл.151, ал.1, т.4 ЗУО. 

Решението е валидно, допустимо и правилно.

Данните по делото сочат, че със заповед № 15 от 10.01.2020 г. кметът на община Средец е възложил правомощия на кметския наместник на с.З да упражнява контрол за опазване чистотата на населеното място; да предотвратява изхвърлянето на отпадъци на неразрешените за това места и/или създаване на незаконни сметища и да съставя актове на нарушителите по Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред на територията на община Средец. При извършена на 25.06.2020 г. извънредна проверката от служители на РИОСВ Бургас е констатирано нерегламентирано замърсяване в землището на с. З - замърсен терен северозападно от селото с размери около два декара с битов и строителен отпадък, както и замърсявания от стари мебели и покъщнина, за което е съставен констативен протокол № 017630/К-13-75. По делото, обаче, липсват данни да е осъществено нерегламентирано изхвърляне и изоставяне на отпадъци на мястото, посочено в НП именно в периода от 10.01.2020 г., когато е издадена заповедта на кмета на община Средец до датата на извършване на проверката/25.06.2020 г./, за констатирането на което и за установяването на нарушителите да не са предприети съответните действия от страна на кметския наместник чрез съставяне на констативни протоколи и/или актове за установяване на административни нарушения, съобразно възложените му правомощия със заповедта. Показанията на актосъставителя сочат, че проверяващите са констатирали наличие на битови и строителни отпадъци на мястото, но не са изследвали и не са установили факти, които да доведат до извод, че това е станало в периода, когато кметският наместник е бил оправомощен да предотвратява и контролира  нерегламентираното им  изхвърляне. Констатации в тази насока  не се съдържат нито в съставения протокол за резултатите от проверката, нито в АУАН, нито в НП. Предвид липсата на конкретни данни за такива нарушения в посочения период, установеното деяние е несъставомерно в хипотезата на  чл.112, ал.1, т.5 ЗУО.

Отделно от това, в АУАН и НП освен констатации за неосъществен контрол по чл. 112, ал.1, т.5 ЗУО, за което е предвидено наказание в нормата на чл.151, ал.1, т.4 ЗУО, се съдържат и твърдения, че кметският наместник не е предприел мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места, деяние, което изпълва състава на друго нарушение, различно от процесното - това по чл.151, ал.2, т.6 ЗУО с предвидено наказание глоба от 3 000.00 до 10 000.00 лева. 

По изложените съображения и при липса на касационни основания за отмяна, решението на районния съд следва да се остави в сила.

Мотивиран така и на основание чл.221, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, четиринадесети състав,

 

Р  Е Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260005 от 24.02.2021 г., постановено по административнонаказателно дело № 2/2021 г. по описа на Районен съд Средец.

Решението е окончателно.

                           

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

        

                                             ЧЛЕНОВЕ: