Решение по дело №524/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 695
Дата: 1 април 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237100700524
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

695

Добрич, 01.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Добрич - VI състав, в съдебно заседание на единадесети март две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СИЛВИЯ САНДЕВА-ИВАНОВА

При секретар ИРЕНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия СИЛВИЯ САНДЕВА-ИВАНОВА административно дело № 524 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 3 от Наредба № 3/19.02.2013 г. за прилагане на точкова система за извършени тежки нарушения по смисъла на Регламент (ЕО) № 1005/2008 на Съвета от 29.09.2008г. за създаване на система на Общността за предотвратяване, възпиране и премахване на незаконния, недеклариран и нерегулиран риболов, за изменение на регламенти (ЕИО) № 2847/93, (ЕО) № 1936/2001 и (ЕО) № 601/2004 и за отмяна на регламенти (ЕО) № 1093/94 и (ЕО) № 1447/1999 (по – нататък Наредба № 3/2013 г.).

Образувано е по жалба на „Делта 2009” ООД, [ЕИК], със седалище и адрес на управление: гр. Балчик, [улица], представлявано от управителя Д. С. Х., срещу Заповед № РД-282/18.08.2023 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) – Бургас в частта ѝ по т. І, с която на жалбоподателя в качеството му на притежател на разрешително за стопански риболов са присъдени 6 точки за риболовен кораб „Ирина“ с външна маркировка ВН 440 поради наличие на извършено тежко нарушение по смисъла на чл. 42, § 1, б. ”а”, във връзка с чл. 3, § 2 и § 1, б. ”в” от Регламент (ЕО) № 1005/2008. Излагат се доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед поради неспазване на установената форма, допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправните разпоредби на националното законодателство и общностното право. Твърди се, че административният акт не е мотивиран, тъй като не е направена преценка относно тежестта на нарушението съобразно критериите, посочени в чл. 3, § 2 от Регламент (ЕО) № 1005/2008. Счита се, че в случая няма извършено тежко нарушение по смисъла на чл. 42, § 1, б. “а” от този регламент, поради което предвидената в чл. 18д от ЗРА точкова система е неприложима и липсва правно основание за издаването на заповедта. Сочи се, че влязлото в сила наказателно постановление не определя нарушението като тежко, поради което е недопустимо подобна квалификация да се прави едва при издаването на акта за налагане на точки. Твърди се, че липсата на аргументация относно тежестта на нарушението ограничава правото на защита на жалбоподателя и на практика го лишава напълно от такава. По тези съображения се иска отмяна на заповедта в оспорената ѝ част, както и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответникът – изпълнителният директор на ИАРА, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата и иска тя да бъде отхвърлена като неоснователна. Излага съображения, че обжалваната заповед е издадена от компетентен орган, при спазване на изискванията на закона и е подробно мотивирана с установеното нарушение. Счита за неоснователно възражението на жалбоподателя, че за да му се присъдят точки, е необходимо наказващият орган да е посочил, че е извършил тежко нарушение. Твърди, че самата материалноправна предпоставка за издаването на заповедта е наличието на влязло в сила наказателно постановление, което е безспорен факт. Сочи, че видовете тежки нарушения са регламентирани в Наредба № 3/2013 г. и броят на отнетите точки е определен съобразно предвиденото в наредбата за конкретното нарушение. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на платеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

Добричкият административен съд, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, съобразно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена в срок, от легитимирано лице, срещу годен за обжалване административен акт, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Не е спорно по делото, че жалбоподателят „Делта 2009“ ООД е собственик на риболовен кораб „Ирина“ с външна маркировка ВН 440 и през 2021 година е притежавал специално разрешително за извършване на стопански риболов на калкан в Черно море с капитан Л. С. А. и разрешително за стопански риболов в Черно море.

С наказателно постановление № Ц03-04 от 22.12.2021 г., издадено от началник отдел „Център за наблюдение на риболова“ – Варна към Главна дирекция „Рибарство и контрол“ при ИАРА, на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева на основание чл. 70, ал. 2 от ЗРА. Санкцията е наложена за това, че на 27.07.2021 г. риболовен кораб с външна маркировка ВН 440, собственост на „Делта 2009“ ООД, с капитан и правоспособен рибар Л. С. А., извършва стопански риболов между нос Сиврибурун и нос Калиакра от 04:40 часа до 16:15 часа в точка с координати N 43.365957 Е 28.486786 и пред Русалка с координати N 43.407343 Е 28.537298 на разстояние по – малко от една морска миля от брега, като при извършената инспекция на борда на кораба е установен улов на 408 кг черноморска барбуня и 21 кг сафрид. Деянието е определено като нарушение на чл. 30, ал. 3, т. 1 от ЗРА, във връзка с т. 1.1.1 и т. 1.2.1 от Заповед № РД-09-69/01.02.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите.

Наказателното постановление е обжалвано от санкционираното лице пред Каварненския районен съд, който с Решение № 69 от 16.11.2022 г. по а.н.д. № 55/2022 г. го е потвърдил. Решението на КРС е оставено в сила с Решение № 234/29.05.2023 г. по к.а.н.д. № 172/2023 г. по описа на Административен съд – Добрич.

С докладна записка с вх.№ Z-3874/21.06.2023 г. наказващият орган е уведомил изпълнителния директор при ИАРА, че НП е влязло в сила, с оглед на което следва да се присъдят точки на р/к с външна маркировка ВН 440 на основание Регламент 404/2011 на Комисията, във вр. чл. 3 от Наредба № 3/2013 г.

Въз основа на докладната записка е издадена обжалваната заповед № РД-282/18.08.2023 г. на изпълнителния директор на ИАРА, с която на основание чл. 3, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 3/2013 г. на “Делта 2009” ООД като титуляр на разрешителното за извършване на стопански риболов (т. І) и на Л. С. А. като капитан на риболовния кораб (т. ІІ) са присъдени по 6 точки за риболовен кораб „Ирина“ с външна маркировка ВН 440 поради наличието на установено с влязло в сила наказателно постановление тежко нарушение по смисъла на чл. 42, § 1, б. ”а”, във връзка с чл. 3, § 2 и § 1, б. ”в” от Регламент (ЕО) № 1005/2008 – извършване на стопански риболов в забранена за риболов зона, която представлява закрит район. В мотивите към заповедта е посочено, че закрит район представлява район, който е затворен за извършване на риболов с търговска цел, за да се даде възможност за възстановяване на запасите. В случая риболовът е извършен в крайбрежната зона с отдалеченост под една морска миля от бреговата ивица между нос Сиврибурун и нос Калиакра. Забраната за извършване на риболов в тази зона е наложена със Заповед № РД-09-69/01.02.2019 г. на МЗХГ, с която са въведени временни ограничения за стопански риболов в акваториите на пристанищата с отдалеченост една миля от бреговата ивица. Прието е, че на основание чл. 47 от Регламент (ЕО) № 1005/2008 отговорността за извършеното тежко нарушение се пада на „Делта 2009“ ООД, от чието име и за чиято сметка е осъществен незаконният риболов. Направен е извод, че нарушението попада в хипотезата на т. 8 от Приложението към чл. 3, ал. 1 от Наредба № 3/2013 г., поради което и с оглед на прилагането на точковата система притежателят на разрешителното за извършване на стопански риболов следва да получи 6 точки за съответния риболовен кораб (РК) съгласно чл. 92 от Регламент (ЕО) № 1224/2009 на Съвета, във вр. чл. 18д, ал. 1 от ЗРА, а съгласно чл. 18д, ал. 3 от ЗРА, във вр. чл. 13, ал. 1 и чл. 14 от Наредба № 13/2013 г. на капитана на риболовния кораб (по аргумент от чл. 18, ал. 1, т. 2 от ЗРА) следва да се определи същия брой точки.

Заповедта е връчена на дружеството – жалбоподател на 21.08.2023 г., видно от обратна разписка на л. 38 от делото.

Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи :

Предмет на оспорване в настоящото производство е заповедта на директора на ИАРА само в частта по т. I, касаеща притежателя на разрешителното за риболов.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган съгласно чл. 3, ал. 2 от Наредба № 3/2013 г., в необходимата писмена форма и е фактически и правно мотивирана. Като фактическо основание за присъждането на точките е посочено установеното по реда на ЗАНН тежко нарушение съгласно чл. 42 от Регламент (ЕО) № 1005/2008. Цитирани са и нормативните разпоредби, послужили като правно основание за упражненото административно правомощие.

При издаването на заповедта са спазени административнопроизводствените правила. Административното производство е инициирано служебно по докладна записка, след като наказателното постановление, с което е установено тежкото нарушение, е влязло в законна сила, както е предвидено в чл. 3, ал. 2 от Наредба № 3/2013 г. Засегнатото лице е уведомено за присъждането на точките съгласно изискванията на чл. 3, ал. 5 от Наредба № 3/2013 г.

Заповедта е издадена в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона.

Присъждането на точките в оспорената част е наредено на основание чл. 3, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 3/2013 г., след като за нарушение на чл. 42, § 1, т. “а”, във вр. чл. 3, § 2 и § 1, б. „в“ от Регламент (ЕО) № 1005/2008, във вр. чл. 30, ал. 3, т. 1 от ЗРА, е издадено наказателно постановление, с което на дружеството – жалбоподател в качеството му на притежател на разрешително за стопански риболов в Черно море е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева за това, че стопанисваният от него риболовен кораб с външна маркировка ВН 440 е извършвал стопански улов на риба в забранена за това зона съгласно временните ограничения, въведени с т. 1.1.1 и т. 1.2.1 от Заповед № РД-09-69/01.02.2019 г. на МЗХГ.

Наредба № 3/2013 г. е издадена по законова делегация от чл. 18д, ал. 3 от ЗРА и определя начина на прилагане на точковата система, която е предвидена като допълнителна възпираща мярка заедно с правилата за ангажиране на административнонаказателната отговорност за извършени нарушения по този закон.

Нормата на чл. 18д, ал. 1 от ЗРА регламентира, че при извършено тежко нарушение по смисъла на чл. 42, параграф 1, буква „а“ от Регламент (ЕО) № 1005/2008 се прилага точкова система за нарушенията, въз основа на която титулярят на разрешителното за извършване на стопански риболов получава определен брой точки за съответния риболовен кораб, съгласно чл. 92 от Регламент (ЕО) № 1224/2009.

В разпоредбата на чл. 92, § 1 Регламент (ЕО) № 1224/2009 е посочено, че държавите – членки прилагат точкова система за тежките нарушения, посочени в чл. 42, § 1, б. ”а” от Регламент (ЕО) № 1005/2008, въз основа на която притежателят на лицензия за риболов получава съответен брой точки в резултат на нарушение на правилата на общата политика в областта на рибарството. Съгласно чл. 92, § 2 от същия регламент, когато е извършено тежко нарушение на правилата на общата политика в областта на рибарството от физическо лице или отговорността за това пада върху юридическо лице, притежателят на лицензия за риболов получава съответния брой точки за това нарушение.

Нормата на чл. 42, § 1 от Регламент (ЕО) № 1005/2008 определя кои дейности са “тежки нарушения” за целите на регламента, като съгласно б. “а” това са дейностите, за които се смята, че представляват ННН риболов съгласно посочените в член 3 критерии. Риболовни дейности, считани за незаконни, недекларирани или нерегулирани (ННН риболов) са тези по смисъла на чл. 2, § 1 от регламента. Според чл. 3, § 1, б. “в“ за риболовен кораб се смята, че извършва ННН риболовни дейности, ако се докаже, че в нарушение на мерките за опазване и управление, приложими за района, в който са извършени дейностите, риболовният кораб е извършвал риболов в закрит район, по време на закрит сезон, или без квота, или след изчерването ѝ, или отвъд ограничената дълбочина.

В Наредба № 3/2013 г. са детайлизирани националните правила за прилагане на точковата система, като чл. 3, ал. 1 от същата наредба предвижда, че за всяко от нарушенията по смисъла на чл. 42, § 1, б. “а“ от Регламент (ЕО) № 1005/2008 притежателят на разрешителното за стопански риболов получава съответен брой точки съгласно приложението. В приложението към тази разпоредба са описани общо 12 вида тежки нарушения и съответният брой точки, които се присъждат за всяко едно от тях. Законодателят е включил в списъка с нарушенията всички ННН риболовни дейности, изброени в чл. 3, § 1 от Регламент (ЕО) № 1005/2008, следвайки съображение 41 от регламента, което определя ННН риболова като особено тежко нарушение на приложимите закони, правила и разпоредби, тъй като сериозно затруднява постигането на целите на нарушените норми и застрашава устойчивостта на съответните запаси или опазването на морската среда.

След като е установено по надлежния ред нарушение на правилата на общата политика в областта на рибарството, което се счита за тежко за целите на регламента, и наказателното постановление за това нарушение е влязло в сила към момента на издаване на оспорената заповед, то правилно и законосъобразно административният орган е приел, че са налице материалноправните предпоставки за прилагане на точковата система по Наредба № 3/2013 г. Правилно е определил и субекта на отговорността – притежателят на разрешителното за стопански риболов, спазвайки изискванията на чл. 47 от Регламент (ЕО) № 1005/2008. В мотивите към заповедта подробно е описан механизмът на извършване на нарушението, от кого и с какви действия е извършен риболовът в забранената зона, с какъв акт за въведени ограниченията за риболов и какъв е видът и размерът на нанесените щети. В случая изпълнителният директор на ИАРА е действал в условията на обвързана компетентност и при наличието на тези фактически обстоятелства е бил длъжен да издаде заповед, с която да определи съответния брой точки на отговорното юридическо лице.

Неоснователно е твърдението на жалбоподателя за липса на преценка относно тежестта на нарушението съобразно критериите на чл. 3, § 2 от Регламент (ЕО) № 1005/2008, защото такава преценка е направена в самата Наредба № 3/2013 г., която в чл. 2 определя, че тежки нарушения са всички нарушения по смисъла на чл. 42, § 1, б. „а“ от Регламент (ЕО) № 1005/2008 г. Очевидно законодателят е счел, че естеството на нанесените щети е толкова сериозно, че тези нарушения следва да бъдат третирани като тежки, независимо от стойността на получените чрез извършването им риболовни продукти или тяхната повторяемост, като единствените изключения от това правило са предвидени в чл. 3, ал. 6 от Наредба № 3/2013 г., но те са неприложими по отношение на установеното нарушение. В случая квалификацията на незаконната риболовна дейност е съобразена с приложимата нормативна уредба, в която са дефинирани различните видове тежки нарушения, поради което административният орган не е бил длъжен да излага допълнителни доводи и аргументи за тежестта на извършеното нарушение извън относимите материалноправни разпоредби.

Не може да се сподели възражението на жалбоподателя, че е недопустимо за първи път в заповедта за налагане на точки да се определя едно нарушение за тежко, след като това не е направено в издаденото и влязло в сила наказателно постановление. Квалификацията на едно нарушение като тежко по смисъла на чл. 42, § 1, б. „а“ от Регламент (ЕО) № 1005/2008 се прави за нуждите на производството по чл. 3 от Наредба № 3/2013 г., а не и на административнонаказателното производство по ЗАНН. Наказващият орган няма задължение да прави такава преценка. Единственият оправомощен за това орган е изпълнителният директор на ИАРА, на когото е възложено да прилага точковата система за тежки нарушения. По делото е безспорно, че допуснатото нарушение осъществява състава на т. 8 от приложението към чл. 3, ал. 1 от Наредба № 3/2013 г., според която тежко нарушение е извършване на риболов в закрит район или по време на закрит сезон, без квота или след изчерпването, или отвъд ограничената дълбочина. За това нарушение се присъждат 6 точки съгласно приложението, както правилно е преценил и изпълнителният директор на ИАРА, издавайки процесната заповед срещу търговското дружество - жалбоподател, в чиято полза е извършен незаконният риболов.

Не е налице и противоречие с целта на закона, защото с присъждането на точките на притежателя на разрешителното за стопански риболов се постига реален възпиращ ефект от извършване на други нарушения от същия вид.

С оглед на изложеното съдът намира, че заповедта в частта ѝ по т. I е мотивирана и законосъобразна. На практика преценката за степента на нарушението е осъществена от законодателя, като административният орган е приложил точно относимите материалноправни норми, определящи тежкия характер на деянието. В административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са ограничили правото на защита на жалбоподателя. Административният орган правилно е квалифицирал нарушението като тежко и е присъдил надлежния брой точки съобразно вида на извършения ННН риболов. Не е налице порок по чл. 146 от АПК, налагащ отмяната на заповедта в оспорената ѝ част, поради което жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед на изхода от делото жалбоподателят няма право на разноски по делото. На основание чл. 143, ал. 3 от АПК на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 24 от НЗПП.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Делта 2009” ООД, [ЕИК], със седалище и адрес на управление: гр. Балчик, [улица], представлявано от управителя Д. С. Х., срещу Заповед № РД-282/18.08.2023 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) – Бургас в частта ѝ по т. І, с която на жалбоподателя в качеството му на притежател на разрешително за стопански риболов са присъдени 6 точки за риболовен кораб „Ирина“ с външна маркировка ВН 440.

ОСЪЖДА „Делта 2009” ООД, [ЕИК], със седалище и адрес на управление: гр. Балчик, [улица], представлявано от управителя Д. С. Х., да заплати на Изпълнителна агенция „Рибарство и аквакултури“ – Бургас сумата от 100 (сто) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

Съдия: