Решение по дело №106/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 222
Дата: 7 октомври 2019 г. (в сила от 14 април 2020 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20197110700106
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                 222                                   07.10.2019 г.                                       град Кюстендил

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на десети септември                                                                                           2019 година

в открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                         Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

Секретар: Лидия Стоилова

като разгледа докладваното от съдия Демиревски

административно дело № 106 по описа на съда за 2019 г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл. 215 и сл. от ЗУТ.

 

ЕТ „Р.Н.  - Д.Р“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:***, чрез адв. З., обжалва Заповед № ДК-19-КН-1/12.02.2019 г. на Началника на РО “НСК”- Кюстендил при РДНСК Югозападен район, с която е забранено ползването и експлоатацията на неприетия по установения ред строеж „Бензиностанция“, находящ се в УПИ ХХХ, кв. 30, с административен адрес: гр. Бобов дол, ул. „Ю.Г.“ № **, предназначен за обществено и делово обслужване по плана на гр. Бобов дол. Претендира се материална незаконосъобразност на заповедта и несъответствие с целта на закона и се моли за нейната отмяна.

В с.з. представителят на жалбоподателя поддържа жалбата и претендира деловодни разноски.

В писмена защита от 16.09.2019 г. представителят на ответника оспорва жалбата и претендира юк. възнаграждение.

            Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата и събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

            Съгласно Заповед № 435/19.09.2007 г. на Кмета на община Бобов дол е образуван нов УПИ – частна общинска собственост. С договор № 31/24.10.2011 г. за продажба на недвижим имот -  частна общинска собственост, сключен между Община Бобов дол и Емил Рангелов Николов е прехвърлено правото на собственост върху недвижим имот – частна общинска собственост, представляващ УПИ ХХХ, кв. 30, с площ 1554 кв.м., по плана на гр. Бобов дол.

            Строеж „Бензиностанция“, находящ се в УПИ ХХХ, кв. 30, с административен адрес: гр. Ббов дол, ул. „Ю.Г.“ № **, е изграден от ЕТ „Р.Н.– Д.Р“, видно от  приемо – предавателен протокол от 09.04.2008 г., с който Р.П.като представител на „Р.С.“ ООД гр. Д.град, предал на ЕТ „Р.Н.– Д.Р“ модулна инсталация за светли горива с резервоар 10 м3, разделен на клетки по 5 м3, с монтирана двойна бензиноколонка.

            С уведомително писмо с вх. № БД-203-00-582/01.06.2018 г., изпратено от РД „БПЗН“ гр Кюстендил е установено, че посоченият по – горе строеж, се ползва без да е приет по реда на чл. 177 от ЗУТ, в нарушение на чл. 178 ал. 1 от ЗУТ.

            По повод на писмото служители на РО „НСК“ Кюстендил, РД „ПБЗН“ Кюстендил и РС „ПБЗН“ Бобов дол, извършили проверка по изнесеното в писмото и предприемане на необходимите действия за законосъобразното решаване на случая. Резултатите от проверката са обективирани в Констативен протокол  № 117/ 18.07.2018 г. В съдържанието на протокола е записано, че за проверявания обект не са представени строителни книжа и документи, като на възложителя ЕТ „Р.Н.Д.– Р“ е указано да представи наличните книжа и документи за бензиностанцията в срок.

       Със заявление с вх. № БД-203-00-793/26.07.2018 г. в РО „НСК“ Кюстендил са представени копия на Разрешение за поставяне № 1/06.01.2008 г., издадено от Кмета на община Бобов дол;Приемо – предавателен протокол от 09.04.2008 г. за модулна инсталация за светли горива с резервоар 10 м3, разделен на клетки по 5 м3, с монтирана двойна бензиноколонка; Паспорт – заключение за годност за работа на монтираната инсталация на фирма ЕТ „Б. Д.“ Х. за проведени изпитания от 01.02.2008 г.; Протокол от 29.01.2008 г. за пневматично изпитване /риза/; Протокол от 28.01.2008 г. за водна проба /секция 5 м3/; Протокол от 28.01.2008 г. за валопенетрантна проба /корпус/; Протокол от 28.01.2008 г. за водна проба /секция 5 м3/ и Сертификат за качество на резервоара.

       Установява се, че строежът представлява бензиностанция, състояща се от надземен резервоар с обем 10 м3, разделен на две клетки – за нафта и за бензин и подземен резервоар за нахта с обем около 15 м3 с монтирана бензиноколонка с шест пистолета. Надземният резервоар е разположен върху метална шина , която е закрепена с метални шпилки върху излята бетонова площадка с размери 8м/2.5 м. и дебелина 10 см. Монтирана е бензиноколонка – тройна върху метална ниша. Подземният резервоар е вкопан в терена. Строежът е извършен през 2008 г. като същият е захранен с ел. енергия.

       Строежът е определен като такъв от І –ва категория, съгласно чл. **7 ал. 1 т. 1 б. „г“ от ЗУТ, във вр. с чл. 2 ал. 4 и Приложение № 1 към чл. 2 ал. **, класификатор на строежите по чл. 2 ал. 4 т. 144 от Наредба № 1/30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи, издедена от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Същият е в завършен вид и се ползва за зареждане на служебни автомобили с бензин и дизел, без да е въведен в експлоатация от съответния компетентен орган по чл. 177 ал. 2 от ЗУТ, в нарушение на чл. 178 ал. 1 от ЗУТ.

       Въз основа на резултатите от проверката, обективирана в Констативния протокол, са издадени Констативни актове № 1, 2 и 3/29.01.2019 г. от служителите на РО “НСК” Кюстендил, като последният – Констативен акт № 3/29.01.2019 г. е основание за започване  на административно производство по реда на чл. 178 ал. 5 от ЗУТ за забрана ползването на строежа и прекъсване на захранването му с електрическа и топлинна енергия, вода и пр. Посочените Констативен протокол и Констативни актове от 29.01.2019 г. са изготвени в присъствие на жалбоподателя и подписани от него. Същият, на 04.02.2019 г. е подал писмени възражения срещу Констативните актове, сочейки, че мобилната инсталация е поставена въз основа на издадено от компетентния орган по смисъла на чл. 56 от ЗУТ Разрешение за поставяне № 1/06.01.2008 г. и във връзка с чл. 9 от действащата към този момент Наредба за реда и условията за поставяне на преместваеми съоръжения на територията на Община Бобов дол. Излагат се и мотиви за това, че строежът не такъв по смисъла на § 5 т. 38 от ДР на ЗУТ.

       С процесната Заповед № ДК-19-КН-1/12.02.2019 г. Началникът на РО “НСК” Кюстендил при РДНСК Югозападен район, на основание изложените по-горе фактически констатации, обективирани в Констативния акт, е приел наличие на нарушение на чл. 178 ал. 1 от ЗУТ по отношение на бензиностанцията, тъй като е налице строеж, ползван без да е въведен в експлоатация по законоустановения ред като “Бензиностанция”, поради което на основание чл. 178 ал. 5 във вр. с правомощията му по чл. 222 ал. 1 т. 6 и т. 7 от ЗУТ във вр. със Заповед № РД-**-180/11.08.2014 г. на Началника на ДНСК е забранил ползването и експлоатацията на строежа, оправил е покана за доброволно изпълнение на разпоредената забрана в 14 - дневен срок от получаване на заповедта, като при липса на доброволно изпълнение е указал, че ще се предприеме принудително такова. Възражението на жалбоподателя по отношение констатациите в акта е счетено от административния орган за неоснователно, т.к. твърдението за извършване на ремонтни работи на собствени автомобили потвърждава ползването на гаража не по предназначение. Заповедта е връчена на Д. на 14.02.2019 г., а жалбата срещу нея е подадена чрез административния орган на 01.03.2019 г.

            Заповедта, от която административния орган черпи материалната си компетентност по издаване на оспорената заповед, е приложена на л. 308-310 от делото /вж. т. 6 от същата/.

            По делото е приета като доказателство съдебно – техническа експертиза изготвена от в. л. арх. А.А., която съдът ще цени като достоверно изготвена. В заключението по същата в.л. изрично сочи, че строежът представлява строеж първа категория и представлява „съоръжение на техническата инфраструктура“ по симисъла на т. 38 от § 5 от ДР на ЗУТ и в този смисъл към 01.06.2008 г. е била изискуема проектна документация за поставянето му. Представените документи са били необходима, но недостатъчна част от изискуемия проект.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе доказателства.

С оглед така установената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за допустима. Жалбоподателят има правен интерес от оспорването. Заповедта е индивидуален административен акт със забраняващ за адресата й характер, от където е налице нарушаване на правото на Д. да използва строежа, негова собственост. Жалбата е подадена в срока по чл. 215 ал. 4 от ЗУТ пред местно и родово компетентния съд по чл. 215 ал. 1 от ЗУТ.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Съображенията за това са следните:

            Във връзка с предмета на съдебна проверка по чл. 168 ал. 1 от АПК, оспорената заповед, преценена на всички основания по чл. 146, е законосъобразен административен акт. Съображенията за това са следните:

Заповедта е издадена от компетентен орган, тъй като Началникът на РО “НСК” Кюстендил при РДНСК Югозападен район въз основа на Заповед № РД-**-180/11.08.2014 г. на Началника на ДНСК и на основание чл. 178 ал. 5 от ЗУТ /в редакцията на нормата, обн. ДВ, бр. 82/2012 г./ по пътя на законовата делегация е оправомощено длъжностно лице.

Заповедта е издадена при спазване на установената в чл. 178 ал. 5 от ЗУТ /в посочената по-горе редакция на нормата/ писмена мотивирана форма и са изпълнени общите изисквания за форма на индивидуалните административни актове по чл. 59 ал. 2 от АПК. В заповедта е посочено фактическото и правно основание за нейното издаване.

При издаване на заповедта не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила. Заповедта е издадена въз основа на Констативен акт № 3/29.01.2019 г., който е задължителна нейна процесуална предпоставка.

Не е налице соченото от жалбоподателя нарушение на материалния закон.

Строежът описан в оспорената заповед представлява бензиностанция, състояща се от надземен и подземен резервоар, всеки със своето функционално предназначение. Строежът, така като е описан следва да бъде разглеждан в неговата цялост, състоящ се от подземен и надземен резервоар. Надземният резервоар е разположен върху метална шина, като подземният резервоар е вкопан в терена. Отразеното в Констативен акт № 1/29.01.2019 г. относно начина на захващане на металната шина върху бетоновата настилка е посредством метални шпилки, т.е. налице е трайно съединяване към повърхността на земята, което се потвърждава и от вещото лице. Подземният пък е изпълнен от бетон, което сочи, че не е налице преместваем обект по смисъла на § 5 т. 80 от ДР на ЗУТ /ДВ, бр. 82/2012 г./ Отделно от това в.л. изрично сочи в заключението си по допуснатата експертиза, че обектът е съоръжение на техническата инфраструктура, което е включено в категорията „строеж“ по смисъла на § 5 т. 38 от ДР на ЗУТ. В самата обяснителна записка приложена по делото е посочено, че за конструкцията на мобилната инсталация за светли горива, са спазени изискванията на българските и европейски норми и стандарти, както и изискванията за строеж на бензиностанция.

 Посоченият по – горе протокол е официален свидетелстващ документ, ползващ се с материална доказателствена сила, която не е оборена в рамките на съдебното производство по делото по реда и със средствата на чл. 193 - 194 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК и чл. 219  ал. 1 от ЗУТ. От една страна протоколът е подписан от жалбоподателя, което означава, че същият се е съгласил с установената в него фактическа обстановка от проверката и достоверността на отразените в протокола негови изявления пред проверяващите. Както правилно е посочил административния орган във фактическите основания за издаване на заповедта, възражението на жалбоподателя срещу Констативния акт от 29.01.2019 г. е неоснователно, т.к. не опровергава обстоятелството, че се касае за строеж по смисъла на § 5 т. 38 от ДР на ЗУТ, като същият следва да бъде изграден в съответствие с одобрен и съгласуван проект и  издадено разрешение за строеж и въведен в експлоатация по предвидения в закона ред. 

Отделно от гореизложеното, следва да се отбележи, че със Заповед № 435/19.09.2007 г. на Кмета на Община Бобов дол е образуван нов УПИ – частна общинска собственост. С договор № 31/24.10.2011 г. за продажба на недвижим имот – частна общинска собственост, представляващ УПИ ХХХ, кв. 30, с площ 1154 кв.м., по плана на гр. Бобов дол е прехвърлено правото на собственост на цитирания имот. Съгласно чл. 56 ал. 2 от ЗУТ, за издаването на разрешение за поставяне на обекти към момента на издаването на такова – 06.01.2008 г. е следвало да бъде придружено със схема, одобрена от гл. архитект на общината. Такава по делото не е представена, а и не се твърди, че съществува, дори и да се приеме, че процесният обект може да се включи в категорията на търговските обекти, изброени в чл. 3 от Наредбата за реда и условията за поставяне на преместваеми съоръжения на територията на община Бобов дол, действаща към момента на издаването на разрешението за поставяне на обект – „модулна инсталация за светли горива“ . Такова преместваемо съоръжение не съществува в категорията на търговските обекти.

Страните не спорят, че за строежа не е издадено удостоверение за въвеждане в експлоатация по реда на чл. 177 ал.1 и ал. 3 от ЗУТ в редакцията на нормата, обн. в ДВ, бр. 82/2012 г. Установява се, че строежът е първа категория съгласно чл. **7 ал. 1 т. 1, б.”г” от ЗУТ, във вр. с чл. 2 ал. 4 и приложение № 1 към чл. 2 ал. **, класификатор на строежите по чл. 2 ал. 4 т. 144 от Наредба № 1/30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи, издадена от министъра на регионалното развитие и балгоустройството и подлежи на въвеждане в експлоатация по аргумент от чл. 178 ал. 2 от ЗУТ. Поради изложеното, заповедта е съответна на материалния закон.

Заповедта е съответна с целта на закона за защита на обществените отношения, свързани с ползване на строежите след надлежното им разрешаване от компетентните за това административни органи.

С оглед на изложеното и на основание чл. 172 ал. 2 пр. последно от АПК във вр. с чл. 219 ал. 1 от ЗУТ съдът ще отхвърли оспорването.

С оглед изхода от спора и във вр. със задължителните указания в ТР № 3/**.05.2010 г. на ВАС по т.д. № 5/2009 г. жалбоподателят дължи заплащане на юк. възнаграждение в полза на юридическото  лице ДНСК, в чиято структура се намира издателя на процесната заповед, в размер на 100 /сто/ лева.

Поради неоснователност на оспорването, жалбоподателят няма право на деловодни разноски.

 

Воден от горното, Кюстендилският административен съд

 

Р Е Ш И:

 

            ОТХВЪРЛЯ оспорването в жалбата на ЕТ „Р.Н.– Д.– Р“, със седалише и адрес на управление:***, със съдебен адрес:***, чрез адв. З., срещу Заповед № ДК-19-КН-1/12.02.2019 г. на Началника на РО “НСК” Кюстендил при РДНСК Югозападен район.

            ОСЪЖДА ЕТ „Р.Н.– Д.– Р“ /с посочени адрес и лични данни/ да заплати на ДНСК - София юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. /сто/ лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

 

     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: