Решение по дело №181/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 226
Дата: 7 юли 2021 г. (в сила от 13 юли 2022 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20217080700181
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 април 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ №226

гр. Враца   07.07.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, троен състав, в публично заседание на 08.06.2021г. /осми юни,  две хиляди двадесет и първа година/, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ  адм. дело № 181  по описа на АдмС – Враца за 2021г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.179 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/  вр. чл.45 ал.3 от Закона за местното самоуправление и местна администрация /ЗМСМА/.   

Образувано е по жалба  на Р.В.М. ***  против  РЕШЕНИЕ № 242 от Протокол № 19 от проведеното на 25.02.2021г. заседание на Общински съвет  КОЗЛОДУЙ, с което е приет бюджета на Община Козлодуй за 2021г.

Жалбодателят Р.М. не е доволен от цитираното решение в частта за план-сметката за чистотата на територията на общината, възлизаща на стойност 2 700 000 лв. и смята, че в тази част бюджета на общината е незаконосъобразен, като се излагат подробни доводи и съображения. Сочи се, че в частта по т.17 и т.18 от обжалваното решение, няма решение, а са възпроизведени текстове на ЗПФ /Закона за публичните финанси/. Не е доволен и от приетите т.19 и т.20 от решението за бюджета, за което също излага подробни съображения. Прави искане за отмяна на цялото решение за приемане на бюджета на Община Козлодуй за 2021г. Идентични съображения жалбодателят развива и в с.з. чрез процесуалния си представител * И.И. от АК-***, както и в писмена защита от процесуалния представител, като е направено искане за присъждане на разноски. Твърди се, че оспорения акт е неправилен, незаконосъобразен, постановен при съществено нарушение на административно процесуалните правила за приемане на такъв акт и несъобразен с целта на закона.

Ответната страна – Общински съвет Козлодуй не е ангажирал писмен отговор по жалбата. Пред съда процесуален представител – * А.К. от *** оспорва жалбата, като излага съображения за нейната недопустимост в една част и неоснователност в останалата част. Сочи се, че  при вземане на решението ответникът е упражнил законосъобразно правомощията си. Прави се искане жалбата да бъде отхвърлена. Не се представят писмени бележки, въпреки искането в тази насока и дадения от съда срок.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка  с  доводите  на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбата е депозирана в законоустановения 30/тридесет/-дневен срок по чл. 179, ал.1 пр.1-во АПК, от надлежна страна и срещу общ административен акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.   Предявена  е от надлежен субект, съгласно чл.147 ал.1 от АПК, против решение, представляващо общ административен  акт, което подлежи на оспорване  съгласно чл.45 ал.3 от ЗМСМА. Решение № 242 от Протокол № 19/25.02.2021г. на Общински съвет Козлодуй е публикувано на сайта на общината на 02.03.2021г., а жалбата е подадена на 30.03.2021г., т.е. в срок. Съгласно Тълкувателно решение № 2/16.04.2013г. по тълк.дело № 4/2011г на ВАС, съдебен контрол на решенията на общинските съвети по чл.21 ал.1 т.6 от ЗМСМА е допустим. Налице е правен интерес за жалбоподателя Р.М., тъй като същия е жител *** и решението за приемане на бюджет за годината ще рефлектира в разширяване на съществуващите му правни задължения, както същия сочи в жалбата. Така изложеното прави жалбата допустима.

Разгледана по същество жалбата е  частично основателна.

От данните по делото е видно, че на 15.02.2021 с Докладна Записка до Общински Съвет Козлодуй Кметът на Община Козлодуй направил Предложение за приемане на бюджета на Община Козлодуй за 2021г., с подробно разписани приходна и разходна части, с приложени  справки и разчети по отделните пера. Проведено е обществено обсъждане, за което е съставен Протокол от 09.02.2021г. Оповестяването на публичното обсъждане е станало на интернет страницата на общината и информационното табло с Покана от 01.02.2020г., излъчване по радио „Р.ФМ“ от 02.02.2021 г. до 09.02.2021г. и отразяване в информационната лед стена. Проектът за бюджет е разгледан в Постоянните комисии, за което са съставени съответните протоколи – Протокол № 17/22.02.2021г., № 14/ 23.02.2021г., № 16/23.02.2021г., № 10/22.02.2021г., № 13/19.02.2021г., № 10/23.02.2021г., № 8/19.02.2021г. № 10/22.02.2021г.  Проектът е внесен за разглеждане в заседанието на ОбС Козлодуй, проведено на 25.02.2021г., на което е взето решение №19, с което бюджетът е приет.  Протоколът е публикуван на интернет страницата на общината на 02.03.2021г. В тази насока в с.з. процесуалния представител на ответника Общински Съвет Козлодуй, адв. А.К., представи извадки – данни от интернет страницата на Общински Съвет Козлодуй за проведени процедури за обществено обсъждане и публикуване на проекта.

Съгласно Решение № 242 по Протокол № 19/25.02.2021г. на Общински Съвет Козлодуй по т.1 „Приема бюджета на Община Козлодуй за 2021г.“, по приходите в размер на 30 039 625 лв. в т.ч. по т.1.2 Приходи от местни дейности в размер на 13 724 033 лв. /съгл. Приложение 1/, в т.ч. т.1.2.2 Неданъчни приходи 6 765 500 лв. / по Прил.1 в т.ч. и т.2.2 Общински такси – „за битови отпадъци“ 2 700 000 лв./ и  по т.2 Разходи в размер на 30 039 625 лв. /съгл. Приложение 2/, по т.2.2 разходи за местни дейности в т.ч. дофинансиране 13 724 033 лв. /по Прил.2 в т.ч. и код по ЕБК 623 „чистота“ 2 700 000 лв. – разходи за персонал/. План – сметката за чистотата на територията на общината е приета с предходно Решение № 239 от същия Протокол № 19/25.02.2021г. Съгласно „План Сметка“ Приложение № 1 към това решение, прогнозните приходи от такса битови отпадъци за извършените от  общината услуги по чл.62 от ЗМДТ на територията на Община Козлодуй за 2021г. са 2 700 000 лв., остатък от 2020 г. 0 лв. и  стойност на план сметката по чл.66 от ЗМДТ за 2021г. 2 700 000 лв., които са конкретизирани по чл.66 ал.1 т.1, т.2 и т.3 от ЗМДТ и уточнени с разходи за стойност по икономически елемент, всичко разходи  2 700 000 лв.

Съгласно т.17 от Решение № 242 по Протокол № 19/25.02.2021г. е определен максимален размер на новите задължения за разходите, които могат да бъдат натрупани през 2021г. до 15 % от средногодишния размер на отчетните разходи за последните четири години, съгл. чл.94 ал.3 т.5 от ЗПФ.

Съгласно т.18 от това решение е определен максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през 2021г. до 50 % от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, съгл. чл.94 ал.3 т.2 от ЗПФ.

По т.19 от Решение № 242 по Протокол № 19/25.02.2021г. на Общински Съвет Козлодуй, на осн. чл. 94 ал.3 т.5 от ЗПФ е определен максималния размер на общинския дълг за финансиране на европейски проекти и национални програми в размер на 4 166 848 лв., съгл. решение № 195 по Протокол № 15/10.11.2020г. Съгласно т.II от това решение № 195 е възложено на кмета на община Козлодуй да проведе процедура за избор на финансова или кредитна институция по приетия ред съгласно решение № 548/12.12.2018г. на Общински Съвет Козлодуй, да подпише договор за заем с избраната институция,както и да извършва всички необходими правни и фактически действия за изпълнението на решението.

По т.20 от Решение № 242 и на осн. чл.94 ал.3 т.5 от ЗПФ е определен максималния размер на общинския дълг чрез финансов лизинг за закупуване на автомобили в размер на 890 860 лв., съгл. решение № 194 по Протокол № 15/10.11.2020г. Съгласно т.II от това решение № 194 е възложено на кмета на община Козлодуй да проведе процедура за избор на финансова или кредитна институция по приетия ред съгласно решение № 548/12.12.2018г. на Общински Съвет Козлодуй, да подпише договор за финансов лизинг с избраната институция,както и да извършва всички необходими правни и фактически действия за изпълнението на решението.

С Решение № 548 по Протокол № 58/12.12.2018г. на Общински Съвет Козлодуй е приета „Процедура за избор на финансова/кредитна институция или финансов посредник“, като е възложено на Кмета на Общината изпълнение на решението.

Решение № 194 и Решение № 195 по Протокол № 15/10.11.2020 г., и Решение № 548 по Протокол № 58/12.12.2018г. са оспорени пред съд, за което  има образувани дела, съответно – адм.д. № 621/2020г., адм.д. № 622/2020г. и адм.д. № 153/2021 г., всички на Административен Съд – Враца, които производства не са приключили окончателно.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на Административен съд-Враца,  при спазване на изискванията на чл. 168, ал.1-3 от АПК за проверка на оспорения административен акт на всички основания по   чл. 146,  т.1-5 вкл. от АПК,  прави следните правни изводи:

           Оспореното Решение № 242 по Протокол № 19/25.02.2021г. на Общински Съвет Козлодуй е издадено от компетентен орган - Общински Съвет, в кръга на неговата компетентност, тъй като съобразно правомощията си  по чл.21 ал.1 т.6 от ЗМСМА ОбС приема и изменя  бюджета на общината, при спазване на изискването за форма на административния акт по смисъла на  чл. 59, ал.2 АПК вр. с чл.74 от АПК, а именно: издаденото решение е в писмена форма, съдържа изискуемите реквизити по чл.59, ал.2, т.1-8 вкл. АПК, включително правни и фактически основания за издаването му. Спазена е  административната процедура по издаване на акта, с оглед приложената административна преписка и не са налични процесуални нарушения, които биха могли да обосноват отмяната на акта по чл.146, т.3 АПК. Решението е взето на редовно свикано заседание и  съгласно Правилника за организацията и дейността на ОбС, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, на което са присъствали 20 от всички избрани 21 общински съветници, т.е при наличие на кворум съобразно чл.27 ал.2 от ЗМСМА и за него са гласували 14 съветници, като 6 са били против, т.е. взето е при мнозинство. Преди внасянето му в заседание  предложението е разгледано от постоянните комисии, които са изразили становища, проведено е и обществено обсъждане. Спазена е установената форма и процедура за вземане на решение за приемане на бюджета на община Козлодуй за 2021 г.

Оспореното решение е постановено и в съответствие с материалния закон, с изключение на т.17 и т.18. Съгласно чл.94 ал.2 от ЗПФ /Закона за публичните финанси/ общинският съвет приема с решение бюджета на общината по показателите по чл. 45, ал. 1 /приходи, разходи и др./ в срок до 15 работни дни от внасянето му от кмета. Съгласно чл. 94 ал.3 т.1 от ЗПФ с решението по ал. 2 общинският съвет одобрява и максимален размер на новите задължения за разходите, които могат да бъдат натрупани през годината по бюджета на общината, а съгл. чл.94 ал.3 т.2 и максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през годината. Съгласно чл.94 ал.3 т.5 от ЗПФ общинския съвет одобрява и лимита за поемане на нов общински дълг, максималния размер на общинския дълг и на общинските гаранции към края на бюджетната година. Видно от данните по делото,  заседание за приемане на бюджета е проведено на 25.02.2021г., на което същият е бил приет с мнозинство.

Възраженията на жалбоподателят Р.М. в оспорените точки съдът приема за частично основателни, а искането, че следва да се отмени изцяло обжалваното Решение № 242 по Протокол № 19/25.02.2021г. на Общински Съвет Козлодуй, с което е приет бюджета на Община Козлодуй за 2021г., за неоснователно. Основателни се явяват възраженията по т.17 и т.18 от оспорваното решение и неоснователни в останалите части.

В частта по т.1 от Решението „Приема бюджета на Община Козлодуй за 2021г.“, както следва, по приходите и разходите, с посочени размери, се оспорва „План сметката“ за чистотата на територията на общината - приета с предходно Решение № 239 от същия Протокол № 19/25.02.2021г. Съгласно „План Сметка“ Приложение № 1 към това решение, прогнозните приходи от такса битови отпадъци за извършените от  общината услуги по чл.62 от ЗМДТ на територията на Община Козлодуй за 2021г. са 2 700 000 лв., остатък от 2020 г. 0 лв. и  стойност на план сметката по чл.66 от ЗМДТ за 2021г. 2 700 000 лв., които са конкретизирани по чл.66 ал.1 т.1, т.2 и т.3 от ЗМДТ и уточнени с разходи за стойност по икономически елемент, всичко разходи  2 700 000 лв. Възраженията са, че  в проекта за предложение на Кмета на Община Козлодуй за одобряване на план-сметката липсва информация за преходен остатък от 2020 г., като се твърди, че такъв съществува, утвърден с друго решение – Решение № 71 по Протокол  № 5 от 23.01.2020г. на Общински Съвет Козлодуй, план сметка за 2020г.  Сочат се икономии само по планов път в размер на 256 000 лв. за 2020г. и икономии на средства в дейността по поддържане на чистотата в гр. Козлодуй, поради факта, че е имало райони в ремонт. Посочва се, че към проекта няма приложена обобщена и детайлна  информация /таблици, справки, графици/, за изпълнение на дейностите по чл.66 от ММДТ за 2020г. и по населени места  от общината – отчети, тенденции, количества, размер на спестени разходи и количествени показатели. Планирано е в план-сметката за 2021г. увеличение на количествата на битови отпадъци в дейността по третирането им в съоръжения и инсталации в депото в гр. Оряхово с 200 т., като няма посочване на основанието затова, докато тенденцията е за намаляване на количеството депониран отпадък. Сочи се, че съгласно чл.31 ал.1 т.1 от ЗУО в срок до 01.01.2020г. общините по чл.49 ал.9 от ЗУО, трябва да постигнат цел на подготовка за повторна употреба и рециклиране на отпадъчни материали най-малко 50 % от общото им тегло, като по последни данни за 2018г.  Община Козлодуй е постигнала само 15 % степен на рециклиране и затова със Заповед № 139/15.06.2020г. е определена, като община, която не изпълнява целта по чл.31 ал.1 т.1 от ЗУО. За поредна година в проекта за план-сметка не присъстват изключително важни и детайлни данни, като конкретните площи и кратности на почистване и съответните изчисления, които да доведат до формиране на прогнозни разходи по различни видове дейности. Задава се въпроса как е формирана план сметка за 2021г. за 2 700 000 лв., след като разходите да дейностите по чл.62 от ЗМДТ са намалели с 433 750 лв. спрямо 2020г. Посочена е информация от интернет за сравнение на план-сметките на Община – Бяла Слатина и Община-Козлодуй - за 2020г. Изводите са, че размерът на такса битови отпадъци за 2020г. в общината, било за ФЛ или ЮЛ, може да се каже, че е определен според финансовата състоятелност на задължените лица, както и това , че в Община-Козлодуй се генерират големи количества битови отпадъци на глава от населението. Съдът приема, че средствата по общинския бюджет, в т.ч. и „план-сметка“ за чистотата на територията на общината, се разпределят на принципа на целесъобразност, а съдебния контрол на административния акт се отнася до тяхната законосъобразност. Доколкото бюджетът представлява по естеството си финансов акт, който се приема с решение на Общинския Съвет, проверката за законосъобразност на този акт се свързва до спазването на процедурните правила за приемането му и на императивните законови изисквания за съдържанието му. В хода на извършения съдебен контрол в настоящето производство се установи, че е налице валидно взето решение, при спазване на изискванията за кворум и мнозинство, и гласуване, със съответното съдържание, съобразно ЗПФ и в съответствие с предходно взето решение - Решение № 239 от същия Протокол № 19/25.02.2021г., поради което депозираната жалба в тази част следва да се отхвърли, като неоснователна.

По т.17 от Решение № 242 по Протокол № 19/25.02.2021г. се оспорва, че е определен максимален размер на новите задължения за разходите, които могат да бъдат натрупани през 2021г. до 15 % от средногодишния размер на отчетните разходи за последните четири години, съгл. чл.94 ал.3 т.5 от ЗПФ. Посочва се, че буквално е възпроизведен текста на ЗПФ, което по същество сочи, че няма РЕШЕНИЕ, а същото е задължително да бъде прието, като част от бюджета. Формалното преписване на текст от закона не дава възможност за конкретика и яснота в бюджета, още повече че в него се предвиждат конкретни цифри, а не процентно съотношение на нещо. Конкретния измерител на  предвидения максимален размер на новите задължения за разходи в цитирания текст е посочено как да бъде определен, но същият е останал  като неясна прогноза в бюджета. Все пак има огромна разлика дали предвиждането на вносителя на бюджета и на Общинския Съвет е за 5 % от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години /които не са ясни в какъв размер са, макар и да е известен/ или 15 %. За местната общност не става ясно в какъв конкретен размер в лева се предвижда да бъдат новите задължения за разходи. Противното би обезсмислило приемането на местните бюджети. С този текст от ЗПФ се дава възможност на вносителя на бюджета и Общинския Съвет да извършат преценка за конкретния размер на новите задължения за разходите, т.е. същия да бъде конкретно определен, въз основа на законово посочените ограничения. Съдът намира жалбата в тази част за основателна, бюджета ясно следва да съдържа цифри в лева, с оглед конкретиката в изпълнението и отчитането му, а не да възпроизвежда законови текстове на ЗПФ. С така приетата т.17 от решението няма реално приет размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2021г. и следва тази точка се отмени. Нарушен е материалния закон, а именно чл.94 ал.3 т.1 от ЗОП, тъй като сумата следва да бъде посочена в цифри, за да се прецени действително дали сумата не надвишава 15 процента.

По т.18 от Решение № 242 по Протокол № 19/25.02.2021г. е определен максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през 2021г. до 50 % от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, съгл. чл.94 ал.3 т.2 от ЗПФ. Оспорва се също, че буквално е възпроизведен текста на ЗПФ, което по същество сочи, че няма РЕШЕНИЕ, а същото е задължително да бъде прието, като част от бюджета. Формалното преписване на тест от закона не дава възможност за конкретика и яснота в бюджета, още повече че в бюджета се предвиждат конкретни цифри, а не процентно съотношение на нещо. Конкретния измерител на предвидения максимален размер на новите задължения за разходи в цитирания текст е посочено как да бъде определен, но е останал  като неясна прогноза в бюджета. Все пак има огромна разлика дали предвиждането на вносителя на бюджета и на Общинския Съвет е за 5 % от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години /които не са ясни в какъв размер са, макар и да е известен/ или 50 %. За местната общност не става ясно в какъв конкретен размер в лева се предвижда да бъдат новите ангажименти  за разходи. Противното би обезсмислило приемането на местните бюджети. С този текст от ЗПФ се дава възможност на вносителя на бюджета и Общинския Съвет да извършат преценка за конкретния размер на новите задължения за разходите, т.е. същия да бъде конкретно определен, въз основа на законово посочените ограничения. Съдът намира жалбата в тази част също за основателна, бюджета ясно следва да съдържа цифри в лева, с оглед конкретиката в изпълнението и отчитането му, а не да възпроизвежда законови текстове на ЗПФ. С така приетата т.18 от решението няма реално приет размер на новите ангажименти за разходи, които могат да бъдат приети през 2021г., както и наличните към края на годината поети ангажименти за разход, и следва тази точка се отмени. Нарушен е материалния закон, а именно чл.94 ал.3 т.2 от ЗОП, тъй като сумата следва да бъде посочена в цифри, за да се прецени действително дали е възможно  ангажименти в такъв размер да бъдат поети.

По  т.19 от Решение № 242 по Протокол № 19/25.02.2021г. на Общински Съвет Козлодуй, на осн. чл. 94 ал.3 т.5 от ЗПФ е определен максималния размер на общинския дълг за финансиране на европейски проекти и национални програми в размер на 4 166 848 лв., съгл. решение № 195 по Протокол № 15/10.11.2020г. Съгласно т.II от това решение № 195 е възложено на кмета на община Козлодуй да проведе процедура за избор на финансова или кредитна институция по приетия ред съгласно решение № 548/12.12.2018г. на Общински Съвет Козлодуй, да подпише договор за заем с избраната институция,както и да извършва всички необходими правни и фактически действия за изпълнението на решението. Оспорва се, че приетото е в разрез с нормата на чл.14 от ЗОД и се твърди, че същото не отговаря на изискванията на закона. Сочат се нарушения  при публичното обсъждане на 07.10.2020г. в заседателната зала на Община-Козлодуй, като при постъпили в срок становища на граждани, същите не са приложени към предложението.  Този пропуск не е останал незабелязан от част от общинските съветници, които са се изказали при обсъждане на предложенията, но възраженията им не са приети. Счита се, че липсата на приложени към предложението становища на граждани е самостоятелна причина за незаконосъобразност на решението, поради нарушение на чл.14 ал.4 от ЗОД. Сочи се, че процедурата за избор на финансова/кредитна институция или финансов посредник посредник по своето съдържание съставлява подзаконов нормативен акт, поради което е следвало да бъде приета по законовите правила на нормативния акт, което не е сторено и поради това същата е нищожна. Иска се обявяването й за нищожна от съда по реда на косвения/инцидентен контрол за законност. Нищожността на процедурата сочи нарушение на чл.17 ал.3 от ЗОД. Твърди се, че е са нарушени чл.3, чл.39, чл.40 и чл.45 от ЗПФ, доколкото в бюджета на общината за 2020 г. не се съдържа решение за поемане на дълг, в това число и като компонент в система на публичните финанси на общината. Постоянните комисии са дали положително становище, без мотиви, като липсва становище на постоянната комисия по устройство на територията, строителството и жилищната политика. Сочат се противоречия с разпоредбата на чл.94 ал.3 т.1 от ЗПФ, неприложен анализ, изчисления или дори минимална информация от която да се установи дали е спазена нормата на закона. Не се спори от страните, че Решение № 194 по Протокол № 15 от 10.11.2020г. на ОбС Козлодуй е оспорено  и има образувано адм.д. № 621/2020г. по описа на АдмС-Враца, неприключило към момента на провеждане на с.з. по настоящето дело на 08.06.2021г.,  а по отношение Решение № 548 по Протокол № 58 от 12.12.2018г. има подаден протест на ОП-Враца и образувано адм.д. № 153/2021г. на АдмС-Враца насрочено за 19.10.2021г. Съдът намира, че  т.19 от Решение № 242 по Протокол № 19/25.02.2021г. на Общински Съвет Козлодуй,  е приета в изпълнение на предходни решения, а именно, посочените по-горе Решение № 194/10.11.2020г. и Решение № 548/12.12.2018г., които са оспорени по съответния ред пред съда, налице са висящи съдебни производства и съдът не може по реда на косвения контрол да ги провери в настоящото производство. В хода на настоящето производство се установи, че е налице валидно взето решение, при спазване на изискванията за кворум и мнозинство, както и за гласуване, със съответното съдържание, съобразно ЗПФ и в съответствие с предходни две решения, посочени по-горе, поради което депозираната жалба в тази част следва да се отхвърли, като неоснователна.

По  т.20 от Решение № 242 по Протокол № 19/25.02.2021г. на Общински Съвет Козлодуй, на осн. чл. 94 ал.3 т.5 от ЗПФ е определен максималния размер на общинския дълг чрез финансов лизинг за закупуване на автомобили в размер на 890 860 лв. съгл. решение № 194 по Протокол № 15/10.11.2020г. Съгласно т.II от това решение № 194 е възложено на кмета на община Козлодуй да проведе процедура за избор на финансова или кредитна институция по приетия ред съгласно решение № 548/12.12.2018г. на Общински Съвет Козлодуй, да подпише договор за заем с избраната институция,както и да извършва всички необходими правни и фактически действия за изпълнението на решението. Оспорва се, че приетото е в разрез с нормата на чл.14 от ЗОД и се твърди, че същото не отговаря на изискванията на закона. Сочат се нарушения  при публичното обсъждане на 07.10.2020г. в заседателната зала на Община-Козлодуй, като при постъпили в срок становища на граждани, същите не са приложени към предложението.  Този пропуск не е останал незабелязан от част от общинските съветници, които са се изказали при обсъждане на предложенията, но възраженията им не са приети. Счита се, че липсата на приложени към предложението становища на граждани е самостоятелна причина за незаконосъобразност на решението, поради нарушение на чл.14 ал.4 от ЗОД. Приетото решение не съдържа задължителното съдържание по чл.17 ал.1 т.6 от ЗОД – максимален лихвен процент на дълга, такси, комисионни и др., при което не е спазена формата, основани за нищожност. Сочи се, че процедурата за избор на финансова/кредитна институция или финансов посредник  по своето съдържание съставлява подзаконов нормативен акт, поради което е следвало да бъде приета по законовите правила на нормативния акт, което не е сторено и поради това същата е нищожна. Иска се обявяването й за нищожна от съда по реда на косвения/инцидентен контрол за законност. Нищожността на процедурата сочи нарушение на чл.17 ал.3 от ЗОД. Не се спори от страните, че Решение № 195 по Протокол № 15 от 10.11.2020г. на ОбС Козлодуй е оспорено  и има образувано адм.д. № 622/2020г. по описа на АдмС-Враца, неприключило към момента на провеждане на с.з. по настоящето дело на 08.06.2021г.,  а по отношение Решение № 548 по Протокол № 58 от 12.12.2018г. има подаден протест на ОП-Враца и образувано адм.д. № 153/2021г. на АдмС-Враца насрочено за 19.10.2021г. Съдът намира, че  т.20 от Решение № 242 по Протокол № 19/25.02.2021г. на Общински Съвет Козлодуй,  е приета в изпълнение на предходни решения, а именно, посочените по-горе Решение № 195/10.11.2020г. и Решение № 548/12.12.2018г., които са оспорени по съответния ред пред съда, налице са висящи съдебни производства и съдът не може по реда на косвения контрол да ги провери в настоящото производство. В хода на настоящето производство се установи, че е налице валидно взето решение, при спазване на изискванията за кворум и мнозинство, и гласуване, със съответното съдържание, съобразно ЗПФ и в съответствие с предходни две решени, посочени по-горе, поради което депозирана жалба в тази част следва да се отхвърли, като неоснователна. 

Поради изложените съображения, съдът приема, че оспореното решение е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административно-производствените правила и на материално правните разпоредби, с изключение на т.17 и т.18, в съответствие с целта на закона и не са налице основания за цялостната му отмяна по смисъла на чл.146 АПК. Налице е нарушение на материалния закон в приетите т.17 и т.18 от оспореното решение, а именно чл.94 ал.3 т.1 и 2 от ЗПФ, поради което в тази част решението следва да се отмени. Жалбата се явява частично основателна  - следва да се уважи в частта по оспорените  т.17 и т.18  и се отхвърли в останалата част - за цялостна отмяна на решението, за отмяна на т.1 в частта за план-сметката за чистотата, за отмяна на т.20 и т.21, както и за обявяване за нищожна на Процедура за избор на финансова/кредитна институция или финансов посредник, приета с Решение № 548/12.12.2018г. на Общински Съвет – Козлодуй.

С  оглед този изход на спора и своевременно направени искания от страните за разноски, за жалбоподателя 800 лв. и за ответника 1320 лв., съдът намира, че разноските следва да останат за сметка на страните така, както са направени.

            Воден  от  горното  и  на  основание чл.172, ал.2 АПК, вр. с чл.146 т.4 от АПК, Съдът            

                                                   

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ т.17 и т.18 от  РЕШЕНИЕ № 242 от Протокол № 19 от проведеното на 25.02.2021г. заседание на ОБЩИНСКИ СЪВЕТ - КОЗЛОДУЙ, с което е приет бюджета на Община Козлодуй за 2021г.

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.В.М. ***  против  РЕШЕНИЕ № 242 от Протокол № 19 от проведеното на 25.02.2021г. заседание на ОБЩИНСКИ СЪВЕТ - КОЗЛОДУЙ, с което е приет бюджета на Община Козлодуй за 2021г. в останалата част – за цялостна отмяна на решението, за отмяна на т.1 в частта за план-сметката за чистотата, за отмяна на т.20 и т.21, както и за обявяване за нищожна на Процедура за избор на финансова/ кредитна институция или финансов посредник, приета с Решение № 548/ 12.12.2018г. на Общински Съвет – Козлодуй.

Решението може да се обжалва чрез Административен съд-Враца пред ВЪРХОВЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - СОФИЯ в 14/четиринадесет/ дневен срок от съобщението до страните.

На основание чл. 138, ал.1 от АПК  препис  от решението да се изпрати на страните. 

   

                                                                                          

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                                                               

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                         

2.