Решение по дело №132/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 февруари 2021 г. (в сила от 3 юни 2021 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20207190700132
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 5

 

Гр. Разград, 10 февруари 2021 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на двадесет и шести януари две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

при секретаря Ралица Вълчева  и в присъствието на прокурора …..  разгледа докладваното от съдията дело №132 по описа за 2020г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.48, ал.1  от Наредба №12 от 25.07.2016г. за прилагане на подмярка 7.2. "Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура" от мярка 7 "Основни услуги и обновяване на селата в селските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба №12.)

Образувано е по жалба на Община Исперих против Решение №17/07/2/0/00640/3/01/03/01 с изх.№ 01-0800/1680 от 02.07.2020г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), в частта, с която е отказано да се изплати сума в размер на 80 069, 46 лв. по постъпила заявка за окончателно плащане №17/07/2/0/00640/3/01 на обща стойност 319 886, 28 лв.  

В жалбата и по същество се твърди, че административният акт е незаконосъобразен, като постановен при съществени нарушения на процесуалните правила и норми, в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. С оглед на това се иска от съда да го отмени, ведно с произтичащите от това законни последици.  

          Ответникът по жалбата, чрез процесуалния си представител, заявява, че тя е неоснователна и недоказана. По същество развива доводи, че оспореното решение е валиден и законосъобразен административен акт, като постановен в съответствие с процесуалния и материалния закон, при наличието на фактическите и правни основания за това, поради което моли съда да отхвърли предявената жалба. Претендира и за заплащане на разноските по производството.

          Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в законосустановения срок срещу акт, който подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Разгледана по същество тя е частично основателна по следните фактически и правни съображения:

Събраните в хода на производството доказателства установяват, че между страните е сключен Договор №17/07/2/0/00640 от 30.01.2018 (л.30-л.48 от делото) за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 7.2. "Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура" от мярка 7 "Основни услуги и обновяване на селата в селските райони" от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) за периода 2014 – 2020г. Той е сключен по реда и при условията на чл.41, ал.2 и ал.3 от Наредба №12.  По силата на този договор ДФЗ се задължава да предостави безвъзмездна финансова помощ в размер на 386 694, 70 лв.  за изпълнение на одобрено проектно предложение №17/07/2/0/00640 от 03.10.2016г.  с предмет „Запазване на духовния и културен живот на населението чрез ремонт и оборудване на читалище „Съзнание -1891“ гр.Исперих“. Неразделна част от този договор е одобрената количествена сметка (Приложение №6) (л.58-л.64 от делото). В последствие са сключени Анекс №І от 27.11.2018г. (л.71- л.72 от делото) и Анекс №ІІ от 14.10.2019г. (л.80- л.81 от делото) , с които е определена финансовата помощ в размер на 343 449, 89 лв. и са приети като неразделна част от договора Таблица за одобрени инвестиционни разходи и Количествено-стойностна сметка (л.82- л.88 от делото).

Жалбоподателят е подал заявка за окончателно плащане №17/07/2/0/00640/3/01 първоначално на стойност 343 449, 89 лв., впоследствие коригирана на 319 886, 28 лв., с приложена към нея документация. В изпълнение на правомощията си по чл.46 от Наредба №12 административният орган е извършил проверка и установил нередности и несъответствия, за които е уведомил ползвателя с Уведомително писмо изх. №01800/132 от 24.01.2020г. (л.135 от делото) и Уведомително писмо изх. №01-0800/589 от 12.03.2020г .(л.241-л.242 от делото), като е предоставил срок за допълнителни документи и пояснения. След анализ на постъпилите документи и писмени обяснения с процесното Решение №№17/07/2/0/00640/3/01/03/01 на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е постановен частичен отказ да се изплати сума в размер на 80 069, 46 лв., за които е прието, че са недопустим разход както следва :

1. Недопустим разход в размер на 7 812, 00 лв. - Монтаж и демонтаж на фасадно тръбно скеле, съгласно чл.30, ал.5 от Наредба № 12 от 25.07.2016 г.;

2. Недопустим разход в размер на 17 641, 62 лв. - изпълнение на строително- монтажни работи, които не са одобрени по договор с ДФЗ, както следва:

- Демонтаж на каменна облицовка -15 922, 57лв.;

- Доставка и монтаж на прът за мълниеприемник 4 м с включена арматура за закрепване-115.69 лв.;

- Доставка и монтаж на комплект хоризонтални конзоли Ø 1,1/2 към стена- 23.20лв.;

- Доставка и монтаж на мълниеприемник с изпреварващо действие 60 µs- 1 580.16 лв.;

3. Недопустим разход в размер на 2 450, 87 лв. за изготвяне на технически и работен проект съгласно чл.29, ал.2, т.3 от Наредба №12 от 25.07.2016 г.;

4. Недопустим разход в размер на 490, 17 лв. за упражняване на авторски надзор съгласно чл.29, ал.2, т.5 от Наредба № 12 от 25.07.2016 г.;

5. Недопустим разход в размер на 490, 17 лв. за консултантски услуги, свързани с управлението на проекта съгласно чл.29, ал.2, т.2 от Наредба № 12 от 25.07.2016 г.;

6. Недопустим разход в размер на 13 655.09 лв. - непредвидени разходи, които представляват нови дейности извън одобрените чрез проведената тръжна процедура. От бенефициента е изискано, но не е представено и извършено възлагане на новите строително-монтажни работи по реда на Закона за обществените поръчки;

7. Недопустим разход в размер на 2 774.98 лв. по договор с ИНВЕСТИЦИОННО ПРОЕКТИРАНЕ ЕООД за „Изработване на технически инвестиционни проекти за обекти на територията на община Исперих“, поради наложени финансови корекции по ЗОП на етап сключване на договор с ДФ Земеделие, в размер на 25% от стойността на допустимите разходи за дейността;

8. Недопустим разход в размер на 34 754.56 лв., като наказателна санкция, поради факта, че общият сбор на недопустимите разходи по заявката за плащане (сумата от недопустимите разходи по т.1 до т 7 вкл. от настоящото писмо) превишава с повече от 10% заявената финансова помощ (319 886, 28), съгласно чл.63 от РЕГЛАМЕНТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ (ЕС) № 809/2014 НА КОМИСИЯТА от 17 юли 2014 г.

В тази част решението на Изпълнителния директор на ДФЗ е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Това решение е валиден административен акт, като постановен в надлежна писмена форма от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, произтичащи от  чл.20а, ал.2 от ЗПЗП и Наредба №12, която урежда условията и редът за прилагане на подмярка 7.2. "Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура" от мярка 7 "Основни услуги и обновяване на селата в селските райони" от ПРСР 2014 – 2020 г. В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на  процесуалните правила и норми, като на жалбоподателя е предоставена възможност в пълен обем да защити своите права, да ангажира доказателства и да заяви своето становище.

Съдът намира, че оспореният административен акт е надлежно мотивиран. Макар и схематично, но достатъчно ясно и конкретно в него са изложени фактическите и правни основания за издаването му. Наред с това, част от съображенията, които са обосновали органа да постанови своя отказ, се  съдържат в изпратените от него уведомителни писма до ползвателя. От съдържанието му се разбира каква е действителната воля на административния орган и жалбоподателят е разполагал с възможност  достатъчно ефективно да организира своята защита.

С оспореното решение е отказано плащане и приет за недопустим  разход в размер на 7 812, 00 лв. за монтаж и демонтаж на фасадно тръбно скеле на основание чл.30, т.5 (неточно посочен като чл.30, ал.5) от Наредба №12. Съгласно тази норма финансова помощ не се предоставя за оперативни разходи, включително разходи за поддръжка, наеми, застраховка, текущ ремонт. Легално определение на понятието "оперативни разходи" се съдържа в разпоредбата на §1, т.18 от ДР на Наредба №12, според която това са административните разходи и разходите, свързани с поддръжка, наеми, застраховка, текущ ремонт с поддръжка и експлоатация на активите. Спорният разход не попада сред изброените, доколкото те касаят вече осъществени СМР и придобити активи. По правило фасадните скелета са помощни конструкции, които служат за работни платформи за изпълнение на различни видове работи (зидане, мазилки, боядисване, облицовки, топлоизолации и др.) и са необходими за извършването на СМР на височина, в който смисъл са чл.87, ал.1 и сл. от Наредба  № 2 от 22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи (Наредба №2). Изискванията към тях, условията за монтаж и демонтаж са регламентирани от цитираната наредба (чл.90 - чл.95 от нея). Те участват в извършването на строително- монтажните работи и разходите за техния монтаж и демонтаж са пряко свързани с осъществяването на строителните дейности, предмет на договора за отпускане на финансова помощ. С оглед на така изложените съображения съдът приема, че този разход е допустим за финансиране съгласно разпоредбата на чл.29, ал.1, т.1 от Наредба №12. В този смисъл са и Решение №5763/ 19.05.2020г. по адм. д. №3836/2020г. и Решение № 10534/ 30.07.2020г. по адм.д. №3908/2020г. на Върховния административен съд. Приемайки противното административният орган е постановил своя акт в противоречие с материалния закон, поради което в тази част оспореното решение следва да се отмени. Тази отмяна обуславя отмяна на решението и в частта, с която са отказани за финансиране разходите по т.3, т.4, т.5, т.7 и т.8 от него.   Посочените там суми са изчислени в проценти от стойността на допустимите за финансиране разходи, поради което при промяна на същите следва преизчисляване и на тези суми. С оглед естеството на спора и на основание чл.173, ал.2 от АПК преписката следва да се върне на органа за ново произнасяне по искането в тази част, при спазване на дадените с решението указания по тълкуването и прилагането на закона.

В останалата част решението е постановено в съответствие с материалния закон.

В т.2 от оспорения административен акт са приети за недопустими разходи 17 641, 62 лв.- стойността на изпълнени СМР, които не са били включени в проектното предложение и съответно в сключения договор с ДФЗ и одобрената количествено-стойностна сметка към него. Тези документи определят пределите по вид, количество и стойност на разходите, които ще бъдат финансирани. По правило безвъзмездна финансова помощ (БФП) се изплаща само за предварително одобрени и договорени дейности. Посочените СМР (демонтаж на каменна облицовка на стойност 15 922, 57лв.; доставка и монтаж на прът за мълниеприемник 4 м с включена арматура за закрепване на стойност 115, 69 лв.; доставка и монтаж на комплект хоризонтални конзоли Ø 1,1/2 към стена на стойност 23.20лв. и доставка и монтаж на мълниеприемник с изпреварващо действие 60 µs на стойност 1 580.16 лв.) не са били одобрени предварително и не са включени в количествено-стойностната сметка, която е неразделна част от Договора за отпускане на БФП. Недопустимо е едностранно изменение на Договора за опускане на БФП от ползвателя и разширяване на неговия обхват, без значение какви са били причините за това. С оглед на това съдът приема, че правилно и обосновано е отказано тяхното изплащане.

В т.6 от оспорения акт са приети за недопустим разход 13 655, 09 лв.- стойността на заявени непредвидени разходи, за които административният орган е приел, че  представляват нови дейности извън одобрените чрез проведената тръжна процедура. Съгласно чл.29, ал.1, т.1, б.„б“  от Наредба №12 допустими за финансиране са и непредвидени разходи в размер до 5 на сто от стойността на одобрените разходи. Легално определение на понятието „непредвидени разходи“ се съдържа в разпоредбата на §1, т.15 от ДР на Наредба №12. Според нея „ непредвидени разходи“ са разходи, възникнали в резултат на работи и/или обстоятелства, които не е могло да бъдат предвидени при първоначалното проектиране. Същите водят до увеличаване на количествата, заложени предварително в количествените сметки към проекта, и/или до нови строително-монтажни работи, за които са спазени условията за допустимост на разходите, предназначени за постигане на целите на проекта. В случаите на кандидати, които са възложители по смисъла на чл.5 и чл.6 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), новите строително-монтажни работи следва да бъдат възлагани по реда на ЗОП, освен ако не са предвидени изключения. В случая заявените непредвидени разходи не са свързани с увеличаване на количествата, предварително одобрени и договорени, а съставляват по съществото си нови СМР. Следователно ползвателят, който безспорно е възложител по смисъла на чл.5, ал.2 от ЗОП, е бил длъжен да ги възложи след проведена процедура по реда и при условията на ЗОП. Той е бил надлежно уведомен от административния орган, че следва да представи наличната документация във връзка с проведена процедура по ЗОП. Доказателства в тази насока не са представени, поради което правилно и обосновано е отказано  тяхното изплащане.

Страните претендират за присъждане и на деловодни разноски. В хода на съдебното производство жалбоподателят е заплатил държавна такса в размер на 640 лв. и претендира за заплащане на юрисконсултско възнаграждение. Ответникът по делото е заплатил възнаграждение за вещи лица в размер на 600 лв.   по назначената комплексна експертиза, поискана от него и също претендира за заплащане на юрисконсултско възнаграждение. С решението си съдът частично уважава жалбата и частично отменя оспорения административен акт, поради което разноските следва да се понесат от страните, така както са направени.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

Р       Е       Ш     И       :

 

          ОТМЕНЯ Решение №17/07/2/0/00640/3/01/03/01 с изх.№ 01-0800/1680 от 02.07.2020г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта, с която е отказано да се изплати на Община Исперих безвъзмездна финансова помощ в размер на  48 772, 75 лв. по т.1, т.3, т.4, т.5, т.7 и т.8 от него.

ВРЪЩА  преписката в тази част на компетентния административен  орган за ново произнасяне при спазване указанията на съда.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Исперих в останалата част като неоснователна и недоказана.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението му на страните  пред Върховен административен съд.

 

 

СЪДИЯ: /п/