Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 1402 Година 2018, 19.06. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Първо отделение, ІІІ състав
на 29.05.2018
година
в публично заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ТАНЯ КОМСАЛОВА
Секретар: МИГЛЕНА НАЙДЕНОВА
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ
КОМСАЛОВА адм. дело номер 1061 по
описа за 2018
година и като обсъди :
Производството е по реда на
чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс
/АПК/ във вр. с чл.211 от Закон за
министерство на вътрешните работи /ЗМВР/.
Образувано по жалбата на
А.Г.А.,***, против Заповед № 1019з-633 от 29.08.2017г. на
Директора на РД“ПБЗН“ – гр.П., с която за извършено дисциплинарно
нарушение по смисъла на чл.194 ал.2 т.1 от ЗМВР, изразяващо се в това, че в
качеството му на старши инспектор, началник група „Държавен противопожарен
контрол и превантивни дейности“ в Районна служба „Пожарна безопасност и защита
на населението“ – П., към Регионална Дирекция „Пожарна безопасност и защита на
населението“ – П. /РД“ПБЗН“/ при ГД“ПБЗН“ – МВР, е проявил небрежност в
служебната си дейност и пропуски в изучаването и прилагането на Указания рег. №
1983р-9213/07.07.2016г. на Директора на ГД“ПБЗН“,
регламентиращи служебната дейност за прилагането на чл.330 ал.1 от Наредба № Iз-1971 за строително-технически правила и норми за осигуряване на
безопасност при пожар (обн. ДВ бр.96 от 2009г., изм.
и доп. бр. 8, 9 и 10 от 2017г. и бр.2 от 2016г.), издадена от Министъра на
вътрешните работи и министъра на регионалното развитие и благоустройството
(наричана по-долу само Наредба № Iз-1971) в резултат на което на 31.08.2016г. е
издал становище с рег. № ПЗ-1906/31.08.2016г. по описа на РД“ПБЗН“ – гр.П., за
съответствие, поради което
и на основание чл.194 ал.2
т.1, чл.197 ал.1 т.2 и чл.199 ал.1 т.3, предл.1 и т.5 от ЗМВР и чл.204 т.4 от ЗМВР, му е наложено дисциплинарно
наказание "писмено предудпреждение” за срок от
три месеца, считано от връчване
на заповедта.
Твърди, че заповедта на
Директора на РД“ПБЗН“ -
П. е незаконосъобразен индивидуален
административен акт, издаден в нарушение на административно-производствените
правила и при неправилно приложение на материалния
закон. Оспорва извършването
на вмененото му дисциплинарно нарушение. Подробни съображения са изложени в жалбата
до съда и депозираните писмени бележки. Претендира
се отмяна на обжалваната заповед.
Ответникът – Директор на Регионална дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението“ /РД“ПБЗН“/
–
Пазаржик, чрез процесуалния си представител гл.юрк.В., оспорва жалбата и наведените в нея съображения. По подробни съображения,
изложени в депозираната писмена защита, счита че при издаването
на атакуваната заповед
са спазени администртивно-производствените правила
за това, на лице са
фактическите основания визирани в нея и правилно е приложен материалния закон. Моли жалбата да
бъде отхвърлена.
Пловдивският Административен Съд–Първо отделение, трети състав, след
като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира
за установено следното.
Жалбата е подадена в законоустановения срок
по чл.149 ал.1 от АПК /видно от направеното
отбелязване за връчването върху самата заповед, същата е връчена на адреса на
30.08.2017г.,
а жалбата е подадена в РД“ПБЗН“ - П. на дата
11.09. 2017г.,
и при наличието на правен интерес,
поради което е и процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество същата
е ОСНОВАТЕЛНА.
В настоящето
производство и съгласно чл. 168, ал. 1 вр. чл. 146 АПК съдът проверява законосъобразността
на оспорения административен акт, като прецени дали
е издаден от компетентен орган и при спазване на
установената форма, спазени ли са
процесуалните и материалноправни
разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта на закона.
В този
порядък следва да се посочи,
че обжалваната заповед е издадена от - компетентен орган по смисъла
на чл.204 т.4 ЗМВР, съгласно който текст на закона
дисциплинарните наказания са налагат със
заповед на “служители на висши
ръководни и ръководни длъжности – за наказанията по чл. 197, ал.
1, т. 1 – 3“, като се съобрази фактът, че съобразно
утвърдения със Заповед № 8121з от 24.02.2015г. на Министъра на
МВР Класификатор на длъжностите в МВР Диретор на РД“ПБЗН“ /във всчиките й
степени/ е „ръководна“ длъжност – Раздел А „Държавни служители с висше
образование“, т.IV.2 „Регионални дирекции "Пожарна безопасност и
защита на населението", т.1, 2 и 3, а наложеното
наказание е такова по чл.197 ал.1 т.2 от ЗМВР - „писмено предупреждение“ за срок от
3 месеца.
Съгласно чл.208 от ЗМВР дисциплинарно-наказващия орган не е бил
длъжен да образува дисциплинарно производство с издаването на изрична заповед
– при наличието на
данни за извършено нарушение по чл.198 - 202 или по чл.203 ал.1 т.1 от ЗМВР дисциплинарното производство може да започне
и без издаване на заповед. В този
случай дисциплинарното производство се счита, че започва
с първото действие за установяването му.
Но в случая е било
образувано такова със Заповед № 1019з-563 от 16.08.2017г. на ответника, във
връзка с изясняване на постъпили данни съгласно Справка рег. №
1983р-11857/07.08.2017г. по описа на Главна дирекция “Пожарна безопасност и
защита на населението“ /ГД“ПБЗН“/ – МВР.
Със същата е разпоредил
да се извърши проверка за изясняване на постъпилите данни, съгласно казаната
справка, относно допуснати дисциплинарни нарушения вкл. и на старши инспектор А.Г.А.,
началник група „Държавен противопожарен контрол и превантивна дейност“ /“ДПК и
ПД“/ в Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ /РС“ПБЗН“/
– П., във връзка с издадено положително становище с рег. №
ПЗ-1906/31.08.2016г. по оценяване инвестиционен проект по Национална програма
за енергийна ефективност на многофамилни жилищни
сгради, конкретно по позиция № 6 на сграда с адрес гр.П., ул.“Дунав“2. Назначил
е комисия и е определил срок до 18.08.2017 г. за изготвяне на писмена справка
за резултата от проверката, към която да се приобщят и материалите от същата.
На 17.08.2017г. от
страна на ст.инспекто А.А.
е входирано обяснение, адресирано от
дисциплинарно-наказващия орган, вх. № 1019в-1274 с приложени писмени
доказателства. Конкретно излага съображения, че за периода 15.08.2016г. – 02. 09.2019г.,
съгласно Заповед № 1019з-430 от 11.08.2016г. на Директора на РД“ПБЗН“ – П. е
изпълнявал по заместване функциите на Началник РС“ПБЗН“ – гр.П.. По повод
постъпило искане вх. № ПЗ-42 от 22.08.2016г. на „Еко хидро-
90“ООД за съгласуване на проект за обект „Работно проектиране, осъществяване на
авторски надзор и изпълнение на строителни дейности на многофамилни
жилищни сгради във връзка с реализирането на Национална програма за енергийна
ефективност на многофамилни жилищни сгради за
обособена позиция № 6 – „Многофамилна жилищна сграда“
с адрес гр.П., *** е установил че е изготвено положително становище от инсп.С.П.; от обяснителна записка част „Архитектура“ и част
„Пожарна Безопасност“ става въпрос за висока сграда с височина – 37,56 м.,
като предвидената изолация по външните фасадни стени няма да се изпълнява с топлоизолационни продукти, а с топлоизолационен
комбиниран продукт включващ като компоненти EPS (експандиран полистирен),
минерална мазилка, грунд и стъклофибърна мрежа, за
което му е предоставен протокол за класификация според реакция на огън B-sl,d0, издаден от Център за изпитване и европейска сертификация, който прилага и
за който е уведомил проверяващите. Посочено е, че това е допустимо съгласно
чл.330 ал.7 от Наредба № Iз-1971, а цитираната ал.8 от приета на по-късен етап
и не се прилага по отношение на коментираното развило се административно
производство. Посочил е че е запознат със Указание рег.№ 1983р-9213/07.07.2016г. на Главния директор
/ГД/ на ГД“ПБЗН“ – МВР, но е съобразил и действащата нормативна уредба, като
именно по повод указанието е изискал и му е предоставен приложеният протокол за
квалификация според реакцията на огън относно продукта, който ще бъде вложен,
съобразно който протокол № 1871-CPR-RtF-144/02.06.2016г.
последният е отговарят на посоченото нормативно изискване и дадените указания.
Отделно от това е посочено и че в част „Пожарна безопасност“, стр.6 и 7,
изрично са визирани нормативните изисквания на които следва да отговарята вложените продукти – дословно е цитирана текстът
на чл.330 ал.1 и ал.2 от Наредба № Iз-1971. Поради изложеното в неговата
съвкупност е дал и положителното си становище.
На 17.08.2017 г. назначената
комисия, е изготвила обобщена справка на основание чл.205 ал.2 от ЗМВР, в
която е изложила установените в хода на проверката факти, обсъдено е
представеното обяснение и приложените доказателства към него, и въз основа на
тях е направила извод, че ст.инспектор А.А. е
допуснал пропуски като е подписал становище с рег. № ПЗ-1906/31.08.2016г. по
описа на РС“ПБЗН“ – П., ЗА Началник РС“ПБЗН“ – П. /съгласно Заповед № 1019з-430
от 11.08.2016г./ като не се е съобразил с изпратените от ГД“ПБЗН“ – МВР
указания с рег. № 1983р-9213/07.07.2016г. относно
прилагането на чл.330 ал.1 от Наредба № Iз-1971, а именно „В чл.330 ал.1 и ал.2 от Наредбата са регламентирани
изискванията за класове по реакция на огън на топлоизолационните
продукти, предвидени за полагане по фасади на сгради с височина до 28 м.“,
въпреки че е бил запознат с тях, видно от обясненията на същия. Когато е
предвидено полагането на външна топлоизолационна
комбинирана система (ETICS) по фасадите на
сградата, посочените изисквания се отнасят за класа по реакция на огън за топлоизолационния продукт, който е компонент на
комбинираната система“. Посочено е, че цитараните
указания са изпратени на РС“ПБЗН“ – П. с рег. № 1019р-2495 от 11.07.2016г. за
сведение и изпълнение, а по-късно са залегнали и като изрични нормативни
изисквания чл.330 ал.8 от Наредба № Iз-1971, съгласно доп. с
ДВ бр. 1 от 03.01.2017г. Прието е, че по този начин ст. инспектор А. е допуснал
небрежност в служебната дейност и пруски в изучаването и прилагането на
указания с рег. № 1983з-9213 от 07.07.2016г.,
регламентиращи служебната дейност при издаването на становище за оценяване на
съответствието с правилата и нормите за пожарна безопасност на инвестиционен
проект, фаза „Работен проект“ за строеж „Работно проектиране, осъществяването
на авторски надзор и изпълнение на строителни дейности на многофамилни
жилищни сгради във връзка с реалзирането на НПЕЕМСЖС
за обособена позиция № 6 – Многофамилна жилищна
сграда на адрес гр.П., ***.
Предвид горното,
комисията е предложила на Директора на РД“ПБЗН“ – П., за констатираното
нарушение на главен инспектор А.А. началник група
„ДПК и ПД“ в РС“ПБЗН“ – П. да бъде наложено дисциплинарно наказание „писмено
предупреждение“ за срок от три месеца съгласно чл.199 ал.1 т.3 и т.5 ал.2 от ЗМВР.
Обобщената справка е
връчена лично срещу подпис на ст.инспектор А. А. на дата 18.08.2016г., а на
17.08.2018г. му е връчена и покана съобразно която в срок от 24 часа след
запознаване с обобщената справка може да даде допълнително обяснения или
възражения. Такива не са постъпили.
Въз основа на изводите,
съдържащи се в справката на комисията, Директорът на РД“ПБЗН“ – П. е издал оспорената
Заповед № 1019з-633 от 29.08.2017г., с която на основание чл.194 ал.2 т.1, чл.
197 ал.1 т.2 и чл.199 ал.1 т.3 предложение първо и т.5 от ЗМВР и чл.204 т.4 от ЗМВР, е наложил дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от 3
месеца на старши инспектор А.Г. А. – началник на група „Държавен противопожарен
контрол и превантивна дейност“ в Районна служба „Пожарна безопасност и защита
на населението“ – П. към Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на
населението“ – П. при Главна дирекция „ Пожарна безопасност и защита на
населението“ - МВР.
Или в обобщение не се
установиха допуснато съществени нарушения на административно-производствените
правила твърдяни от жалбоподателя.
За никакво изземване на
компетентност не може да става дума, доколкото както правилно се изтъква от
процесуалния представител на ответника в съответствие с изискванията на ЗМВР с цел изясняване на релевантните факти и обстоятелства и формиране
собствена преценка по случая Директорът на РД“ПБЗН“ – П. е провел дисциплинарно
производство по ЗМВР, вкл. и на основание чл.206, ал.1 ЗМВР преди налагане на дисциплинарното наказание на жалбоподателя са връчени както препис от справката по повод на която същото е образувано
и му е дадена възможност да изложи писмените си обяснения и ангажира писмени
доказателства /което е и сторил с цитираните по-горе обяснения адресиранси до дисциплинарно наказващия орган/, така е
запознат и със съдържанието на обобщената справка от работата на назначената
комисия
и му е дадена възможност да даде допълнителни писмени обяснения
във връзка предложението за налагане на дисциплинарно
наказание порицание в 24 -часов срок, от която същият не се е възползвал.
Спазени са сроковете по
чл.195, ал.1 ЗМВР за издаване
на заповедта за налагане на
дисциплинарното наказание, доколкото двумесечният срок следва да
се брои от
откриването на дисциплинарното нарушение по смисъла на
чл.195 ал.2 от
ЗМВР, а материалите по дисциплинарното производство са постъпили при компетентния
дисциплинарно наказващ орган на дата 21.08.2017г., от който момент до
датата на издаване на процесната заповед е изминал срок по-малък
от този по
чл.195 ал.1 от ЗМВР, а нарушението
което се твърди е от дата 31.08.2016г.
Заповедта е издадена в писмена форма, а съдържанието й съответства на изискванията на чл.210 ал.1 от ЗМВР. Заповедта е мотивирана съгласно изискванията и на чл.59 т.4 от АПК.
От друга страна обаче от
събраните по делото писмени доказателства, съставляващия тези по
административната преписка, съдът приема, че липсват такива които да установяват по несъмнен начин вмененото на служителя дисциплинарно
нарушение.
Посочи се по-горе
ответникът е приел, че ст.инспектор А. е проявил небрежност в служебната
дейност и пропуски в изучаването и прилагането на Указания рег. № 1983р-9213 от
07.07.2016г. на Директора на ГД“ПБЗН“ – МВР и чл.330
ал.1 от Наредба № Iз-1971, като е дал положително становище с рег. № ПЗ-1906
от 31.08. 2016г. по описа на РС“ПБЗН“ – П. за съответствие с правилата и
нормите за пожарна безопасност на процесия проект /описан по-горе/, в който обаче
липсвала информация за класа по реакция на огън на топлоизолацията, предвидена
за полагане по фасадата на сграда.
С тези фактически
установявания съдът не може да се съгласи.
Видно от обяснителна
записка на част „Пожарна безопасност“ на Работния инвестиционен проект изрично
в т.5 „Класове по реакция на огън на материалите, които ще се използват за
топлоизолация на външни повърхности“ са вписани именно нормативните изисквания
на чл.330 ал.1 и ал.2 от Наредба № Iз-1971, към обясненията
си ст.инспектор А.А. е приложил и Протокол за
класификация според реакция на огън, предоставен му в хода на административното
производство, развило се пред него, съобразно който материалите които ще бъдат
влагани отговарят именно на посоченото нормативно изискване. При тези именно
данни с които е разполагал същият е постановил и процесното си положително
становище, поради което и не може да става въпрос за каквато и да е „небрежност
в служебната дейност и пропуски в изучаването и прилагането на Указания рег. №
1983р-9213 от 07.07.2016г. на Директора на ГД“ПБЗН“ –
МВР и чл.330 ал.1 от Наредба № Iз-1971“.
Тук е мястото да се
посочи, че нито в обобщената справка, нито в самата заповед е подложено но
съмнение обстоятелството, че Протоколът за класификация според реакцията на
огън е представено още в хода на административното производство по повод
даденото становище. В обобщената справка същото е цитирано, но неясно защо не
е взето в предвид – въобще не са изложени съображения във връзка с него, а
ответникът въобще не се е занимавал с този въпрос в оспорената заповед. Домотивираното в този смисъл на акта /а именно оспорване
факта на представянето му от възложителя, респ. изложените съображения, че дори
и да бе представено, това обосновава друг вид допуснато нарушение от страна на
ст.инспектор А./, сторено и то едва в представената писмена защита от
процесуалния представител на ответника, е недопустимо и във всички случаи
нарушава правата на лицето, спрямо което е проведено дисциплинарното
производство.
Или в обобщение този състав на съда
намира, че административния орган не е
преценил правилно събраните доказателства поотделно, а и всички тях в съвкупност,
поради което е и достигнал до неверен извод относно на проявена небрежност в служебната дейност и пропуски в изучаването и прилагането на Указания рег.
№ 1983р-9213 от 07.07.2016г. на
Директора на ГД“ПБЗН“ – МВР
и чл.330 ал.1 от Наредба №
Iз-1971 от страна на ст.инспектор А.А.
при даване на положителното становище от 31.08.2016г.
Тук е мястото да се
посочи, че обстоятелството дали изпълнителят е спазил тези изисквания като
фактически е вложил при осъществяването на процесните СМР и изграждането на
сградата материални с нормативно установените характеристики е несъотносимо към
настоящия правен спор и касае осъществяването на един последващ
спрямо дейността на ст.инспектор А. ефективен контрол от органите за РС “ПБЗН“
- Пазарджик.
Или от доказателствата
по делото не се установи факта на вмененото на Ангелов дисциплинарно нарушение
и неговата вина по начина по който същото е възприето от фактическа и правна
страна от ответника, поради което и процесната заповед като незаконосъобразна,
като постановена в нарушение на материалния закон, следва да бъде отменена.
Оспорващия не е поискал
присъждане на разноски, поради което и съдът не се произнася по този въпрос.
Водим от горното, съдът:
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ Заповед № 1019з-633 от 29.08.2017г. на Директора на РД“ПБЗН“ –
гр.Пазарджик.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване
с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от получаване
на съобщението от страните за изготвянето
му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /П/