Решение по дело №502/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 февруари 2020 г.
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20197240700502
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е    34

 

       гр. Стара Загора, 28.02.2020г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на двадесет и девети януари две хиляди и двадесета година, в състав        

                                                                  

      Председател: БОЙКА  ТАБАКОВА

 

                                  Членове: КРЕМЕНА КОСТОВА -ГРОЗЕВА

                                                   СТИЛИЯН МАНОЛОВ

                       

при секретаря Минка Петкова

и с участието на прокурора Маргарита Димитрова

като разгледа докладваното от съдия МАНОЛОВ к.а.н. дело № 502 по описа  за 2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

     Образувано е по касационна жалба на „Астери бюти“ ЕООД, представлявано от управителя Т.В.Н., чрез пълномощника си по делото адв.С.Т., против Решение №593 от 08.11.2019г., постановено по АНД №2333/2019г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е потвърдено Наказателно постановление №455397-F484891/05.08.2019г., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП. В касационната жалба се съдържат оплаквания за незаконосъобразност на решението, като по същество изложените съображения са за постановяването му в нарушение на материалния закон. Сочи се, че съдът не е съобразил, че при издаването на наказателното постановление е нарушената нормата на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. В обстоятелствената част на наказателното постановление е отбелязано, че проверката е била извършена на 22.04.2019г. в 13:25 часа, а отчета с нулиране и запис е отпечатан в 18:53 часа на 22.04.2019г., в който отчет е включена и регистрираната сума от 40.00 лв. с ФКБ №19/04.04.2019г., в 12:05 часа., т.е. налице е логическо противоречие водещо до порочност на административният акт. Твърди се, че житейски е недопустимо проверката да е извършена в 13:25 часа, а дневният отчет за 22.04.2019г. да е отпечатан пет часа по-късно. Касаторът счита, че неправилно е прието от районният съд, че не са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН за квалифицирането на деянието като маловажно. Сочи се,  че липсват каквито и да е било мотиви на съда относно обществената опасност на нарушението, като такава преценка не е била направена и от наказващият орган. В представената по делото писмена защита, е посочено, че за подобни нарушения касаторът е бил санкциониран с още четири наказателни постановления, които са били потвърдени от районният съд, като са приложени и заверени копия от решенията. С така потвърдените наказателни постановления се налага обща санкция в размер на 2 500лв., която сума е необосновано висока за допуснатото нарушение. Направено е искане за отмяна на оспореното решение и за постановяване на друго, с което да бъде отменено наказателното постановление.

 

       Ответникът Централно управление на НАП, чрез процесуалният си представител юриск. Т. изразява становище за неоснователност на касационната жалба и моли същата да бъде отхвърлена като неоснователна, а решението  на районния съд да бъде оставено в сила. Претендира и юрисконсултско възнаграждение.

 

       Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение, че касационната жалба е неоснователна и предлага решението на първоинстанционния съд да бъде оставено в сила.

 

        Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК, вр. чл.63, ал.1 ЗАНН и от надлежна страна, за която съдебното решение се явява неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

 

Районен съд Стара Загора е потвърдил като правилно и законосъобразно наказателно постановление №455397-F484891/05.08.2019г., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ Пловдив при ЦУ на НАП, издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение №F484891/07.05.2019г., с което на касатора, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500.00 лв. на основание чл.185, ал.2, изр.2 във връзка с чл.185, ал.1 от ЗДДС.

 

Като административно нарушение са преценени обстоятелствата, че при извършване на проверка на 22.04.2019г., в 13:25 часа, в обект – студио за красота „Астери“, находящ се в гр.Стара Загора, бул.„Патриарх Евтимий” №122, стопанисван от „Астери бюти” ЕООД гр.Стара Загора, е констатирано, че дружеството в качеството си на задължено лице по чл.3 от Наредба №Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ, не е отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет от въведеното в обекта и функциониращо фискално устройство Perfect s-01-KL с ИН на ФУ DY417778 и ИН на ФП 36574546 за всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби. При отпечатване на КЛЕН /отчет контролна лента/ от ФУ за периода 01.01.2019г. – 22.04.2019г. се установява, че на дата 04.04.2019г. е издаден ФКБ №000019/04.04.2019г., в 12:05 часа с реализиран оборот на стойност 40.00 лв., но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет в края на работния ден. Отчет с нулиране от ФУ е отпечатан в 18:53 часа на 22.04.2019г. под №000031 с фиск. памет №36574546 с общ оборот 185 лв., като този оборот включва и регистрираната сума на ФКБ №000019/04.04.2019г., в 12:05 часа, на стойност 40.00 лв. Нарушението не води до неотразяване на приходи. Нарушението е установено и документирано с ПИП №0408034/22.04.2019г. С това деяние е прието, че е извършено нарушение от дружеството на чл.39, ал.1 от Наредба №Н-18 от 2006г. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ от 2006г. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства и във връзка с чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС.

 

За да потвърди наказателното постановление, Районен съд Стара Загора е приел, след подробен анализ на описаните в констативния протокол факти, както и на събраните по делото свидетелски показания, че нарушението е безспорно установено. Посочено е, че наказващият орган е спазил формално процедурата по издаването на наказателното постановление. Обосновано е, че деянието е формално осъществено и съдържа белезите на административното нарушение, а неизпълнението на задълженията по наредбата са довели до извършването на деяние, което покрива белезите на осъщественото административно нарушение. Всичко това е дало основание на въззивния съд да потвърди наказателното постановление.

 

Така постановеното решение е правилно.

 

 Касационният състав на Административен съд Стара Загора намира, че в процедурата по издаване на АУАН F484891/07.05.2019г. и на наказателно постановление №455397-F484891/05.08.2019г. не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до незаконосъобразност на обжалваното наказателното постановление, т.е. такива, които да ограничават правото на защита на наказаното юридическо лице, както е прието и от районен съд Стара Загора.

 

Неоснователно е изложеното в касационната жалба за наличие на логическо противоречие в наказателното постановление. Безспорно е, че проверката е била извършена на 22.04.2019г., в 13:25 часа, за което е съставен и съответния протокол. В същият е отразено, че не е бил разпечатан дневен отчет за дата 04.04.2019г., когато е била реализирана продажба на стойност 40.00 лв. Тези обстоятелства се потвърждават от разпечатаният в хода на проверката клен (л.24 от АНД №2333/2019г. на РС Стара Загора), от съдържанието на който се установява, че на 04.04.2019г. е издаден ФКБ за сумата от 40лв., като следващият ФКБ е бил издаден на 16.04.2019г., без между тях да има регистриран запис за дневен финансов отчет за 04.04.2019г. Необходимо е да се отбележи, че актът за установяване на административно нарушение е съставен не в деня на извършване на проверката, а едва на 07.05.2019г. – след повече от две седмици от извършената проверката. Именно тогава е бил представен и дневния финансов отчет от дата 22.04.2019г., който е част от преписката и е логично да бъде приложен към преписката и описан в наказателното постановление. Чрез него се удостоверява, че нарушението не води до неотразяване на приходи.

 

 Разпоредбата на чл.39, ал.1 от Наредба №Н-18 от 2006г. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ от 2006г. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства, в редакцията си към датата на извършване на проверката и датата на извършване на нарушението, изисква лицето по чл.3 да отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби/сторно операции. Доколкото не е спорно, че на 04.04.2019г. е била регистрирана продажба на стойност 40.00 лв., то за касатора е съществувало задължение в края на работния ден да отпечата пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет. Това не е сторено, като с това бездействие е осъществен и състава на административното нарушение.

 

Съдът не споделя изложеното в касационната жалба, че в случая е налице маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Видно от събраните по делото писмени и гласни доказателства при извършената проверка, не е установено в края на работния ден на 04.04.2019г. да е бил отпечатан, с нулиране и запис на дневен отчет. Не е спорно по делото, че за извършената продажба на 04.04.2019г. е бил издаден фискален бон. Не е спорно също така, че констатираното нарушение не води до неотчитане на приходи. В обжалваното наказателно постановление макар и твърде лаконично, но наказващият орган е посочил, че не са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН. В оспореното решение на районния съд също са изложени съображения за липсата на предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН. Същите доказват, че такава преценка е била извършена и от наказващият орган и от районният съд, с което са спазени законовите изисквания.

 

Нарушението е на просто извършване, поради което и законодателя е предвидил с разпоредбата на чл.185, ал.2, вр. с ал.1 от ЗДДС по-нисък размер на имуществената санкция – от 500.00 лв. до 2000.00 лв. В настоящия случай наложената имуществена санкция е в минимален размер от 500.00 лв. и няма основание да се приложи чл.28 от ЗАНН поради факта, че нарушението е отстранено след неговото установяване. Законодателят със създаването на санкционната норма на чл.185, ал.2, изр. второ във връзка с чл.185, ал.1 от ЗДДС е изключил възможността за прилагане на института на маловажния случай. Сами по себе си обстоятелствата, че търговецът не е допускал нарушения на данъчно-осигурителното законодателство; че няма публични задължения; че не е налице увреждане на фиска и щета на бюджета, не са достатъчни нарушението да бъде определено като „маловажен случай” по смисъла на чл.93, т.9 от ДР на НК, във вр. с чл.11 от ЗАНН, което да обуслови приложението на чл.28 от ЗАНН. В случая тези обстоятелства могат да бъдат преценени като смекчаващи обстоятелства по смисъла на чл.27, ал.2 от ЗАНН, релевантни за определяне размера на следващата се за извършеното нарушение административна санкция и които са взети предвид от административнонаказващия орган при реализиране на отговорността по чл.185, ал.2 от ЗДДС чрез налагане на имуществена санкция в хипотезата когато нарушението не води до неотразяване на приходи, която санкция е определена в законово регламентирания минимален размер. Обстоятелствата по извършването му не разкриват по-ниска степен на обществена опасност от всички останали случаи на същото административно нарушение. Напротив, видно от посоченото в писмената защита, налице са още четири подобни административни нарушения, които са били установени при проверката и за които дружеството е било санкционирано. Това доказва наличие по скоро на системност на нарушението, но не предполага приложението на чл.28 от ЗАНН.

 

С оглед на гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че решение №593/08.11.2019г., постановено по АНД №2333/2019г. по описа на Районен съд Стара Загора е правилно и законосъобразно, а касационната жалба е неоснователна.

 

Предвид изхода на делото искането на ответника по касационната жалба за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН /ДВ бр.94/29.11.2019г./ и чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ съдът определя дължимото в случая юрисконсултско възнаграждение в размер на 80.00 лв.

 

   Водим от горните мотиви и на основание чл.221, ал.2, предл. първо от АПК съдът

 

Р     Е     Ш     И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №593/08.11.2019г., постановено по АНД №2333/2019г. по описа на Районен съд Стара Загора.

 

ОСЪЖДА „Астери бюти“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя Т.В.Н., със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, бул.“Патриарх Евтимий“ №122, да заплати на НАП гр.София, ЕИК ********* представлявана от директора Галя Димитрова, сумата от 80 (осемдесет) лева, представляващо юрисконсултско възнаграждение.

 

    Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

 

                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                        

                                                                                                                              

                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.                                

 

 

                                                          2.