Решение по дело №12122/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 5466
Дата: 27 ноември 2023 г.
Съдия: Емилия Атанасова Колева
Дело: 20231110212122
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 септември 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 5466
гр. София, 27.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 114 СЪСТАВ, в публично заседание на
първи ноември през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ЕМИЛИЯ АТ. КОЛЕВА
при участието на секретаря ГАЛИНА Г. ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от ЕМИЛИЯ АТ. КОЛЕВА Административно
наказателно дело № 20231110212122 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по жалба на Н. Б. З. срещу Наказателно постановление (НП) № 23-4332-
011697 от 20.06.2023г., издадено от Началник Група към СДВР, Отдел „Пътна полиция” при
СДВР, с което на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 ЗДвП му е наложена глоба в размерна 100,00
лева за нарушение на чл. 162, ал. 1 ЗДвП.
Жалбоподателят навежда твърдения за нарушения на материалния и процесуалния
закон. Моли НП да бъде отменено.
В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа
жалбата, на основанията, изложени в нея. Моли НП да бъде отменено.
Въззиваемата страна – ОПП- СДВР, редовно призована, не изпраща представител.
Съдът, като прецени обхвата на съдебния контрол, събраните по делото
доказателства и направените доводи, намира следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирано лице и
срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което същата е процесуално
допустима.
След преценка на събрания по делото доказателствен материал съдът прие от
фактическа страна следното:
На 25.04.2023г. около обяд свидетелят М. Д. на длъжност младши автоконтрольор в
ОПП-СДВР изпълнявал служебните си задължения в гр. София, в района на КПП Владая на
1
Общински път № SOF1020, като осъществявал контрол за спазване на ЗДвП.
Около 11,20ч. спрял за проверка лек автомобил „БМВ” с рег. № , който се движел в
посока от гр. Перник към гр. София. Водач на автомобила бил жалб. Н. З.. По време на
проверката жалбоподателят представил СУМПС, издадено от Обединеното кралство с №
ZLATO507249NB9KL 05, издадено на 23.05.2018г., валидно до 22.05.2028г.
Свидетелят извършил проверка относно датата на влизане в РБ на водача на МПС.
Видно от справката, приложена по делото относно преминаванията на границата на РБ
от страна на жалбоподателя, в периода от 01.01.2023г. до 01.06.2023г., същият има влизане в
страната на 09.01.2023г., излизане от страната на 23.04.2023г., влизане в страната на
25.04.2023г. и излизане от страната на 30.05.2023г.
Видно от справката – картон за водач, жалбоподателят Н. З. няма валидно българско
СУМПС, като същото е със статус „унищожено”.
След получаване на справката относно преминаване на границата на РБ от страна на
водача, свидетелят Д. съставил срещу същия АУАН за нарушение на чл. 162, ал. 1 ЗДвП.
Актът бил предявен на нарушителя, който го подписал, като препис от него му бил връчен.
Въз основа на акта на 20.06.2023г. било издадено атакуваното НП.
Съдът изведе горната фактическа обстановка, базирайки се на показанията на
свидетеля М. Д. относно обстоятелствата, при които е била извършена проверката и
констатациите касателно факта, че водачът на спрения за проверка автомобил
/жалбоподателят/ е управлявал автомобила със СУМПС, издадено от Обединеното Кралство.
Съдът, обаче, не е обвързан от изводите на свидетеля относно извършването на вмененото
нарушение.
Съдът кредитира и справка – картон за водач на жалбоподателя, от което се установява,
че същият няма към момента валидно българско СУМПС, като същото е със статус
„унищожено”, както и справката за преминавания на границата на страната в релевантния
период от жалбоподателя.
При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът приема
следното:
АУАН и НП са издадени от компетентни органи в рамките на техните правомощия,
видно от заповед рег. № 8121з-1632/02.12.2021г. на Министъра на вътрешните работи,
заповед № 513з-2563 от 22.04.2015г., Заповед № 8121К-13180 и акт за встъпване в длъжност
относно материалната компетентността на лицето издало АУАН и лицето, издало НП.
Както АУАН, така и НП са издадени в сроковете по чл. 34 ЗАНН.
Въпреки това, съдът счита, че НП следва да бъде отменено поради допуснати в хода на
административнонаказателното производство процесуални нарушения, които препятстват
правото на защита на санкционираното лице, и поради неправилно приложение на
материалния закон.
Сочената за нарушена разпоредба на чл. 162, ал. 1 от ЗДвП предвижда, че:
2
"Българските граждани могат да управляват моторни превозни средства на територията на
Република България с чуждестранно национално свидетелство, когато то не е издадено от
държава членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за
Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария в срок до 3
месеца от датата на влизането им в страната".
Тази норма предполага актосъставителят и административнонаказващият орган да
посочат по ясен и недвусмислен начин следните релевантни за състава на нарушението
факти: датата, срокът на валидност и държавата на издаване на СУМПС; датата на влизане
на съответния водач на територията на РБългария. Първото е необходимо, за да се прецени
дали СУМПС е издадено от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава
страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или от
Конфедерация Швейцария, в които случаи не важи изискването за тримесечния срок по чл.
162, ал. 1 от ЗДвП. Второто – за да се установи дали при проверката извършена на водача на
процесната дата и място, визирани в АУАН и НП, същият е управлявал МПС с
чуждестранно СУМПС повече от три месеца след влизането му в РБългария.
Съпоставяйки горните изисквания с текстовите части на АУАН и НП, се установява, че
жалбоподателят е управлявал МПС с чуждестранно национално свидетелство
(Великобритания), без да е посочено кога жалбоподателя е влязъл в страната, за да се
прецени дали към инкриминираната дата последният е управлявал със съответното
чуждестранно национално свидетелство повече от три месеца след влизането му в страната.
Налице е сериозен пропуск при описването на релевантни и съставомерни
обстоятелства, както в текста на АУАН, така и в текста на издаденото НП, което
представлява процесуално нарушение по смисъла на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН,
препятстващо нарушителя да разбере въз основа на какви точно факти се приема, че е
осъществил състава на вмененото му във вина нарушение по чл. 162, ал. 1 от ЗДвП, за да
реализира адекватно защитата си.
На следващо място, в нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН,
административнонаказващият орган е приложил спрямо жалбоподателя санкционната
разпоредба на чл. 177, ал. 1, т. 2 от ЗДвП ("Наказва се с глоба от 100 до 300 лв.:... 2. който
управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, без да притежава
свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него
моторно превозно средство, или след като е загубил правоспособност по реда на чл. 157, ал.
4, или след като свидетелството му за управление на моторно превозно средство е временно
отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния
кодекс, или е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено"), която
не кореспондира с вменената като нарушена материално-правна норма.
В случая нито една от санкционните хипотези не покрива състава на нарушението по
чл. 162, ал. 1 от ЗДвП, доколкото не се касае за неправоспособен водач (същият притежава
валидно СУМПС, съответстващо за категорията), или такъв, загубил правоспособността си,
3
СУМПС не е временно отнето или обявено за невалидно, тъй като е било изгубено,
откраднато или повредено. Посоченото несъответствие между нарушената разпоредба с
приложената санкционна норма също представлява съществено процесуално нарушение и
самостоятелно опорочава правото на защита и възможността нарушителят да разбере по
недвусмислен начин правното основание за налагането на административното наказание.
Отделно от горното съдът счита, че НП следва да бъде отменено и поради неправилно
приложение на материалния закон, като е налице несъставомерност на вмененото
нарушение. Аргументите на съда за това са следните:
В конкретния случай СУМПС на жалбоподателя е издадено на 23.05.2018г. от
Обединено кралство Великобритания и е със срок на валидност - 22.05.2028г.
Към момента на издаване на СУМПС не е влязло в сила Споразумението за оттегляне
на Великобритания, публикувано в Официален вестник на ЕС на 31.01.2020г., поради което
държавата – издател е била държава-членка на Европейския съюз. СУМПС съответства
напълно на приложение № 1 към Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на
съвета от 20.12.2006г. относно свидетелствата за управление на превозни средства. По
силата на Споразумението за оттегляне тя е приложима и във Обединено Кралство
Великобритания до края на преходния период - 31.12.2020г. От това следва, че до
31.12.2020г. страните-членки на ЕС и Обединено кралство Великобритания взаимно
признават, издадените от тях СУМПС. След този период е приложима Конвенцията за
движението по пътищата, подписана на 08.11.1968г. Договарящи страни по нея са както
Република България, така и Обединено кралство Великобритания. Затова, за да бъдат
признати у нас издадените след 31.12.2020г. от Обединено кралство Великобритания
СУМПС, трябва да съответстват на приложение № 6 към Конвенцията за движението по
пътищата. Приложение № 6 към Конвенцията и приложение № 1 към Директива
2006/126/ЕО на Европейския парламент и на съвета от 20.12.2006 г., макар и различаващи се
визуално, включват като задължителни реквизити напълно идентични данни и информация.
Преценката за валидност на СУМПС, издадени от Обединено кралство Великобритания
преди 31.12.2020г. със срок, изтичащ след тази дати, е предоставена на всяка отделна
държава – членка на ЕС. В този смисъл е Известие относно пътуването между Европейския
съюз и Обединеното кралство след края на преходния период от 02.12.2021г., общодостъпно
на адрес: https: //ec. europa. eu/info/sites/default/files/file_import/travelling_bg_7. Pdf. В т. 6. 1
от същото е препоръчано на притежателите на свидетелства за управление на МПС от
Обединеното кралство, които планират да шофират в Европейския съюз, да се свържат с
отговорните органи на държавата членка във връзка с правилата за признаване на
свидетелствата за управление на МПС. На официалната електронна страница на
Министерство на вътрешните работи на Република България, в раздел Брекзит/ https: //www.
mvr. bg/, е общодостъпна информация, според която след изтичане на преходния период в
Република България СУМПС, издадено от Обединеното кралство, ще бъде признавано като
СУМПС, издадено от държава, която е договаряща страна по Конвенцията за движението по
пътищата от 1968г. и отговарящо на изискванията на приложение № 6 към нея.
4
Република България в действащото си законодателство няма разпоредба, която да
изключва валидността на издадените преди 31.12.2020г. от Обединено кралство
Великобритания СУМПС, чийто срок все още не е изтекъл. Напротив в съответствие с
Известие относно пътуването между Европейския съюз и Обединеното кралство от след
края на преходния период от 02.12.2021г. и в изпълнение на принципите за
последователност и предвидимост по чл. 13 от АПК, компетентният и орган –
Министерство на вътрешните работи е огласил публично, че тези СУМПС ще се третират
като издадени от държава, която е договаряща страна по Конвенцията за движението по
пътищата от 1968г. и отговарящи на изискванията на приложение № 6 към нея. Посоченото
изпълва едно от алтернативно предвидените условия на чл.162, ал.1 от ЗДвП за признаване
валидността на СУМПС, издадено от друга държава.
С оглед на горното, и доколкото СУМПС на жалбоподателя е издадено от
Обединеното кралство Великобритания на 23.05.2018г. и е със срок на валидност 23.05.2028
г., по силата на Споразумението за оттегляне, Известие относно пътуването между
Европейския съюз и Обединеното кралство от след края на преходния период от
02.12.2021г., официално обявление на МВР по силата на чл. 13 от АПК и на основание чл.
162, ал. 1 от ЗДвП, то същото е валидно свидетелство за управление на МПС за категориите,
посочени в него на територията на Република България.
Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че неправилно е била
ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, поради което и
атакуваното наказателно постановление следва да се отмени като неправилно и
незаконосъобразно.
При този изход на делото право на разноски има жалбоподателя. Разноски, обаче, не са
поискани нито в жалбата, нито до приключване на съдебните прения, поради което и такива
не следва да бъдат присъждани.
Воден от горното, на основание чл. 63, ал. 3, т. 1 и т. 2, вр. ал. 2, т. 1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-4332-011697 от 20.06.2023г., издадено от
Началник Група към СДВР, Отдел „Пътна полиция” при СДВР, с което на Н. Б. З. ЕГН
**********, на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 ЗДвП е наложена глоба в размерна 100,00 лева
за нарушение на чл. 162, ал. 1 ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – София град в 14-
дневен срок от получаване от страните на съобщението за изготвянето му на основанията,
предвидени в НПК по реда на глава XII от АПК.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5