Решение по дело №2381/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1498
Дата: 9 август 2019 г. (в сила от 11 декември 2019 г.)
Съдия: Иван Минчев Минчев
Дело: 20195330202381
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

  1498

гр. Пловдив 09.08.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ – ХVІІ н. с., в публично заседание на трети юни две хиляди и деветнадесета година в състав

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: ИВАН МИНЧЕВ

 

при участието на секретаря МАРИЯНА РУДЕВА като разгледа докладваното от съдията АНД № 2381/2019 г. по описа на РС Пловдив – ХVІІ н. с., за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

         Обжалвано е Наказателно постановление № НП-27-133-19/16.11.2018 г. на ***на Изпълнителна агенция „Медицински одит”, с което на К.В.К. с ЕГН ********** *** са наложени на основание чл.229 ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/ 12 /дванадесет/ административни наказания глоба в размер на по 100 /сто/ лева всяка за 12 /дванадесет/ административни нарушения по чл.29 т.1 от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ /НОПДМП/ вр. чл.81 ал.3 от ЗЗ.

Жалбоподателят К.В.К. не се явява в съдебно заседание. Чрез процесуалния му представител и по съображения изложени в жалбата се прави искане до съда да отмени наказателното постановление като незаконосъобразно – заради твърдени за допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административното производство, липса на компетентност за актосъставител, неправилно приложение на материалния закон.

         Въззиваемата страна Изпълнителна агенция „Медицински надзор” /до преобразуване чрез сливане между Изпълнителна агенция „Медицински одит” и Изпълнителна агенция по трансплантация – съгл. §.18 ал.1 от ПЗР на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2019 г./ чрез упълномощения си процесуален представител се иска от съда да потвърди наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

         Съдът като съобрази доказателствата по делото по отделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:

         Жалбата е подадена в срок и изхожда от санкционираното лице, поради което се явява ДОПУСТИМА, а разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

         С Разпореждане от 13.03.2018 г. на прокурор при Районна прокуратура гр. Пловдив по прокурорска преписка № 1317/2018 г. било възложено на Изпълнителна агенция „Медицински одит” гр. София /ИАМО/ извършването на проверка на Многопрофилна болница за активно лечение „Тримонциум” ООД гр. Пловдив на дейността на болничното заведение за периода от 01.01.2017 г. до 01.01.2018 г. относно медицински интервенции, свързани с поставяне на вътрешноочна леща на пациенти. В изпълнение на Разпореждането на Прокуратурата със Заповед – под № РД-27-133/30.03.2018 г., на ***на ИАМО била наредена проверка на МБАЛ „Тримонциум” ООД, възложена на комисия в състав Ф.К. – *** на Дирекция в ИАМО, и д-р Г.Д.– ***, за период на извършване на място в проверявания обект от 02.04.2018 г. до 05.04.2018 г. С разпореждане от 19.04.2018 г. на прокурор при РП Пловдив срокът по възложената проверка по пр. пр. № 1317/2018 г. бил удължен с 30 дни, считано от 02.04.2018 г., като със Заповед пък № РД-27-133-3/30.04.2018 г. на ***на ИАМО бил удължен периода на проверката, възложена със Заповед № РД-27-133/30.03.2018 г., до 02.05.2018 г. включително.  

         В изпълнение на наредената проверка проверяващите св. К. и колегата му д-р Д. до 02.05.2018 г. извършвали проверка на медицинската документация, отнасяща се до предоставена на пациенти през цялата 2017 г. медицинска болнична помощ в Очното отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД гр. Пловдив – за над 700 пациенти. *** Очно отделение при МБАЛ „Тримонциум” ООД към проверяваната 2017 г. бил жалбоподателят К.В.К..

Установено било за част от пациентите на болничното заведение, Очно отделение, за които лекуващ лекар вписан в история на заболяването /ИЗ/ им бил д-р К.К., че са заявили избор на екип от медицински специалисти, в който екип е бил включен и лекуващият им лекар д-р К., а включеният в избрания екип д-р К. е лекувал, като е осъществил като оператор операция на пациентите – факоемулсификация и аспирация на катаракта, влагане на вътреочна леща, въпреки забраната въведена в чл.29 т.1 от НОПДМП за това при качеството му и на лекуващ лекар за същите пациенти. Освен д-р К. сред заявените при избора на екип се включвали д-р Ч. – като ***, м. с. И., както и д-р Я., която съобразно длъжността си и специализацията си също е можела да осъществи като оператор дължащото се на пациентите оперативно лечение.

За всеки от пациентите: 1. М.С./ИЗ общ № 2149/ - приета в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД гр. Пловдив в 9.00 ч. на 21.06.2017 г. и изписана в 15.00 ч. на 21.06.2017 г.; 2. В.М./ИЗ общ № 2147/ - приета в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 8.40 ч. на 21.06.2017 г. и изписана в 15.20 ч. на 21.06.2017 г.; 3. А.П./ИЗ общ № 2156/ - приет в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 8.20 ч. на 22.06.2017 г. и изписан в 14.40 ч. на 22.06.2017 г.; 4. С.Ч./ИЗ общ № 2155/ - приет в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 8.40 ч. на 22.06.2017 г. и изписан в 14.20 ч. на 22.06.2017 г.; 5. Н.Л./ИЗ общ № 2154/ - приет в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 8.00 ч. на 22.06.2017 г. и изписан в 14.00 ч. на 22.06.2017 г.; 6. Н.Р./ИЗ общ № 2168/ - приет в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 8.40 ч. на 26.06.2017 г. и изписан в 15.20 ч. на 26.06.2017 г.; 7. Н.З./ИЗ общ № 2165/ - приет в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 8.00 ч. на 26.06.2017 г. и изписан в 14.00 ч. на 26.06.2017 г.; 8. Г.Д./ИЗ общ № 2166/ - приета в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 9.00 ч. на 26.06.2017 г. и изписана в 14.20 ч. на 26.06.2017 г.; 9. М.Г./ИЗ общ № 2191/ - приета в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 9.40 ч. на 27.06.2017 г. и изписана в 15.10 ч. на 27.06.2017 г.; 10. П.Х./ИЗ общ № 2187/ - приета в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 8.00 ч. на 27.06.2017 г. и изписана в 13.50 ч. на 27.06.2017 г.; 11. Д.Р./ИЗ общ № 2210/ - приета в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 9.00 ч. на 28.06.2017 г. и изписана в 15.00 ч. на 28.06.2017 г.; и 12. Е.С./ИЗ общ № 2206/ - приета в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 8.00 ч. на 28.06.2017 г. и изписана в 15.20 ч. на 28.06.2017 г.; била извършена операция от оператор д-р К.К. – факоемулсификация и аспирация на катаракта, въпреки че същият бил вписан като лекуващ лекар в ИЗ на всички тези пациенти, като личен лекар д-р К. се бил подписал и в издадените на пациентите епикризи. В нито един от тези случаи оперативната интервенция не била извършена от другия доктор, посочен в заявлението за избор на екип д-р Я.. За услугата избор на екип пациентът заплащал на лечебното заведение съобразно утвърдено със заповед – Заповед № 3/04.01.2017 г., на управителя на МБАЛ „Тримонциум” ООД гр. Пловдив приложение с ценоразпис сумата от 775 лева, за което и били издавани документи – фискални бонове. Установено било също, че в декларациите за информираност и съгласие на пациент по отношение на източника на заплащане за диагностика и лечение на неговото заболяване – Декларация № 5, подписи били положени от д-р К..

Въз основа на документалната проверка на място в проверявания обект за времето от 02.04.2018 г. до 02.05.2018 г. включително св. К. приел, че от страна на д-р К.В.К. са били извършени 12 отделни нарушения на чл.29 т.1 от НОПДМП – по отношение на всеки един от посочените по – горе пациенти, поради което и отправил покана – писмена /изх. № МО-07-108/22.05.2018 г./ и по телефон /удостоверено в паметна записка от 31.05.2018 г./, спрямо д-р К. за явяване в ИАМО на 31.05.2018 г. за съставяне на АУАН – акт за установяване на административно нарушение. Тъй като жалбоподателят не се отзовал на поканата, не се явил в ИАМО /с аргумент за служебна заетост и съгласие за съставяне на акт в отсъствието му/, св. К. съставил на 31.05.2018 г. в отсъствие на нарушителя д-р К.В.К. акт – АУАН № А-27-133-18/31.05.2018 г., за приетите за извършени 12 нарушения с дадена им в акта правна квалификация по чл.29 т.1 от НОПДМП вр. чл.81 ал.3 от ЗЗ.  При предявяване на АУАН № А-27-133-18/31.05.2018 г. лично на нарушителя К. на 08.06.2018 г. последният не направил възражения по констатациите по акта, възражения не били направени и в срока за това по чл.44 ал.1 от ЗАНН. 

Въз основа на АУАН и останалите материали по административната преписка административно – наказващият орган издал атакуваното наказателно постановление, с което наложил на лицето нарушител К.В.К. предвидените в съответната санкционна разпоредба – на чл.229 ал.1 от ЗЗ административни наказания глоба в минимално предвидения от законодателя размер – в размер на по 100 лв. за всяко едно от 12 – те нарушения. Нарушенията били подредени и номерирани така, както това било вписано в АУАН.

Така изложената фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена въз основа на: показанията на св. К. и Г., АУАН № А-27-133-18/31.05.2018 г., разписка, заповеди, уведомителни писма, покани, паметни записки, товарителница, длъжностна характеристика, истории на заболявания – ведно с копия на медицинска документация към тях, вкл. и епикризи, оперативни протоколи и заявления за избор на лекар/екип, постановление и разпореждане на прокурор при РП Пловдив.

Съдът кредитира показанията на св. К. и Г. като последователни, логични, допълващи се, кореспондиращи си с писмените доказателства, неоспорени от страните по делото. В твърденията на двамата разпитани свидетели съдебният състав не констатира никакви разминавания относно релевантните с оглед на предмета на делото факти и обстоятелства – вкл. и за длъжностното качество на нарушителя К.В.К. в МБАЛ „Тримонциум” ООД гр. Пловдив и вписването му като лекуващ лекар на пациентите и избора му в екип и осъществил лечение – оперативна интервенция на същите пациенти, на които в ИЗ е вписан като лекуващ лекар.

Съгласно чл.81 ал.3 от ЗЗ „Условията и редът за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ по ал. 1 се определят с наредба на Министерския съвет”. Тази наредба е конкретно Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ /§.2 от ЗР на НАПДМП/, съгласно чл.29 т.1 от която „Не се допуска извършването на избор на лекар/екип: 1. който да лекува и наблюдава пациента за цялото време на престоя му в лечебното заведение, в т. ч. на служебно определения от лечебното заведение лекуващ лекар на пациента;”.   

При така възприетата и изложена фактическа обстановка настоящата инстанция счете, че от страна на санкционираното лице К.В.К. – като лекуващ лекар и *** Очно отделение при МБАЛ „Тримонциум” ООД гр. Пловдив, е нарушил условията и реда за осъществяване достъпа на български граждани до медицинска помощ, като е осъществил състав от обективна и субективна страна на 12 административни нарушения по см. на чл.29 т.1 от НОПДМП вр. чл.81 ал.3 от ЗЗ, тъй като в гр. Пловдив в качеството на лекуващ лекар на пациентите: 1. М.С./ИЗ общ № 2149/, 2. В.М./ИЗ общ № 2147/, 3. А.П./ИЗ общ № 2156/, 4. С.Ч./ИЗ общ № 2155/, 5. Н.Л./ИЗ общ № 2154/, 6. Н.Р./ИЗ общ № 2168/, 7. Н.З./ИЗ общ № 2165/, 8. Г.Д./ИЗ общ № 2166/, 9. М.Г./ИЗ общ № 2191/, 10. П.Х./ИЗ общ № 2187/, 11. Д.Р./ИЗ общ № 2210/ и 12. Е.С./ИЗ общ № 2206/, е бил избран в екип да лекува и е лекувал пациентите съответно 1. М.С./ИЗ общ № 2149/ - на 21.06.2017 г., 2. В.М./ИЗ общ № 2147/ - на 21.06.2017 г., 3. А.П./ИЗ общ № 2156/ - на 22.06.2017 г., 4. С.Ч./ИЗ общ № 2155/ - на 22.06.2017 г., 5. Н.Л./ИЗ общ № 2154/ - на 22.06.2017 г., 6. Н.Р./ИЗ общ № 2168/ - на 26.06.2017 г., 7. Н.З./ИЗ общ № 2165/ - на 26.06.2017 г., 8. Г.Д./ИЗ общ № 2166/ - на 26.06.2017 г., 9. М.Г./ИЗ общ № 2191/ - на 27.06.2017 г., 10. П.Х./ИЗ общ № 2187/ - на 27.06.2017 г., 11. Д.Р./ИЗ общ № 2210/ - на 28.06.2017 г., и 12. Е.С./ИЗ общ № 2206/ - на 28.06.2017 г., като е извършил оперативни интервенции – факоемулсификация и аспирация на катаракта на всеки от посочените пациенти, въпреки забраната за недопускане на това. 

Всички тези административни нарушения общо 12 на брой съдът прие, че и актосъставителят в АУАН, и административно – наказващият орган в НП са ги подвели към уреждащите състава им норми, за тях обстоятелствата на нарушенията са изложени изчерпателно в съответната описателна част било то на АУАН, било то на НП, а доказателствената съвкупност по делото според съдебния състав сочи категорично на тяхното осъществяване. За да не ограничава лицето нарушител във възможността му да бъде наясно с пълния обем от вменените му за осъществени административни нарушения, за които е предприета реализацията на административна отговорност, то и актосъставителят в АУАН, и административно – наказващ орган в НП са конкретизирали при излагане на обстоятелствената част съответно на АУАН и НП в какво точно се състои нарушаването на условията и реда за осъществяване на право на достъп до медицинска помощ за всеки един от 12 – те случая на административни нарушения.

Това, че д-р К. е бил включен в избран екип от 12 – те посочени пациента на МБАЛ „Тримонциум” ООД гр. Пловдив и е осъществил лечение – оперативни интервенции – факоемулсификация и аспирация на катаракта, на същите пациенти не се оспорва от страна на жалбоподателя, нито от процесуалния му представител. Неоспорим е за съда и фактът, че д-р К. е имал качеството и на лекуващ лекар пак на същите тези 12 пациента – доколкото и доказателствата за това са категорични – вписан е като лекуващ лекар и в ИЗ – тата, и в изготвените епикризи, където се е подписал и като такъв. В чл.26 от е въведено задължение, че след разглеждане на заявлението за избор на лекар/екип избраният лекар, съответно ръководителят на екипа, уведомява пациента за възможността да бъде изпълнено искането, а видно от приложената по делото длъжностна характеристика на жалбоподателя същият има задължение за съставяне на оперативна програма и определяне на оперативните екипи, което безспорно потвърждава знанието и отговорността, която е носил д-р К. по случаите на пациентите и именно той и в това му качество и на *** очно отделение в болницата е следвало да осъществява контрол, като не допуска съвместяването на двете функции – на лекуващ лекар и на избран в екип, който като избран в екип и да осъществи лечение.

Неоснователно е според съдебния състав възражението в жалбата на санкционирания, заявено и в съдебно заседание, за допуснато съществено нарушение в хода на административното производство и по – конкретно – при съставяне на АУАН – да е съставен извън сроковете и извън случаите, уреждани с Наредба № 14/2010 г. за условията и реда на за извършване на проверки на лечебните заведения от Изпълнителна агенция „Медицински одит”. Проверката на МБАЛ „Тримонциум” ООД гр. Пловдив е била наредена със Заповед № РД-27-133/30.03.2018 г. на ***на ИАМО за период на извършване на място в проверявания обект от 02.04.2018 г. до 05.04.2018 г., като със Заповед № РД-27-133-3/30.04.2018 г. пак на ***на ИАМО е бил удължен периода на проверката, възложена със Заповед № РД-27-133/30.03.2018 г., до 02.05.2018 г. включително. За цялото това време – периодът от 02.04.2018 г. до 02.05.2018 г., проверката не е била спирана, а комисията в състав Ф.К. – *** на Дирекция в ИАМО, и д-р Г.Д.– ***, на която е било възложено извършването на проверката, не е спирала работата си – проверявани са били документи, отнасящи се до прием и лечение на над 700 пациенти на МБАЛ „Тримонциум” ООД. Цялостната проверка е извършена в периода от 02.04.2018 г. до 02.05.2018 г., констатирани са били при нея 12 нарушения сторени в период от 21.06.2017 г. до 28.06.2017 г., АУАН е съставен на 31.05.2018 г., а обжалваното НП е издадено на 16.11.2018 г. При така установеното за настоящата инстанция няма допуснати нарушения относно сроковете по реализацията на административната отговорност – спазени са сроковете по чл.34 от ЗАНН.          

Неоснователно е и възражението за неправилното приложение на материалния закон при подвеждане на административните нарушения към съответната нарушена законова разпоредба – да не са по чл.29 т.1 от НОПДМП вр. чл.81 ал.3 от ЗЗ, а евентуално по чл.26 от НОПДМП. Изложените в описателните части на АУАН и на НП обстоятелства на 12 – те нарушения изцяло покриват елементите от състава на административно нарушение по приложените от актосъставител и от административно – наказващ орган норми, а същите тези обстоятелства пък се приемат и за несъмнено доказани от доказателствената съвкупност по делото.   

Не са допуснати според съда нарушения на процесуалните правила в хода на административното производство, които да опорочават атакуваното наказателно постановление и да налагат неговата отмяна като незаконосъобразно. АУАН и НП са издадени от съответните компетентни органи в кръга на правомощията им – компетентността им се извежда конкретно от законовите разпоредби на ЗЗ – чл.235 вр. чл.229 от ЗЗ. Всеки един от 12 – те случая е разгледан поотделно и съответно е преценено, че осъществява състав на самостоятелно административно нарушение, което и е наложило определяне на наказание за всяко едно от тях. Няма основание за приемане на случая като такъв само с едно продължавано административно нарушение, доколкото това би нарушило принцип в административното производство за налагане на отделно наказание за всяко едно нарушение – по чл.18 от ЗАНН.      

Правилно според съда за приетите за извършени общо дванадесет административни нарушения административно – наказващият орган е наложил и съответното по вид наказание – глоба, на правилното основание – по чл.229 ал.1 от ЗЗ, а относно размера на наказанията – същият е в минимално предвидения такъв – 100 лв. и не би и могъл да бъде ревизиран от съда.

         Не е налице и маловажност на случая по см. на чл.28 от ЗАНН, доколкото са налице извършени много на брой – дванадесет, административни нарушения все по чл.29 т.1 от НОПДМП вр. чл.81 ал.3 от ЗЗ, както и са налични доказателства /показанията на двамата разпитани свидетели/ и за други съставени актове за установени административни нарушения, а това сочи, че тези в случая процесни прояви на административни нарушения не са изолиран случай за този жалбоподател.

 

         По изложените съображения съдът прие да потвърди обжалваното наказателно постановление изцяло като правилно и законосъобразно.

 

 

Мотивиран от горното РС Пловдив ХVІІ н. с.  

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НП-27-133-19/16.11.2018 г. на *** на Изпълнителна агенция „Медицински одит”, с което на К.В.К. с ЕГН ********** *** са наложени на основание чл.229 ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/ 12 /дванадесет/ административни наказания глоба в размер на по 100 /сто/ лева всяка за 12 /дванадесет/ административни нарушения по чл.29 т.1 от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ /НОПДМП/ вр. чл.81 ал.3 от ЗЗ.

Решението на съда подлежи на обжалване в 14 дневен срок от получаването на съобщение за изготвянето му пред Административен съд Пловдив по реда на АПК.

 

 

 

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ:  

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

С.И.