Решение по дело №2848/2018 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 475
Дата: 11 март 2019 г. (в сила от 13 април 2020 г.)
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20187050702848
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр.Варна, ………….2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, ШЕСТИ състав, в публично заседание на единадесети февруари две хиляди и деветнадесета година в състав:

         

                                                   Председател: ИВЕТА ПЕКОВА

 

и при участието на секретаря Добринка Долчинкова, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова  адм.дело N 2848 по описа за 2018  год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК вр. чл.20а ЗПЗП и чл.42 от Наредба №9/21.03.15г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 4.1“Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4“Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г.

Образувано е по жалба, подадена от „Агристо“ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление -гр.Варна, ул.“Трепетлика“№11, ет.6, ап.12, представлявано от управителя С. С. Я., чрез адв.С., съдебен адрес-***, против Заповед № 03-РД/4469 от 04.12.2017г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта й по Раздел ІІ, с която са отказани за финансиране разходи за отопление на селскостопанска постройка в размер на 99901.40лв. и разходи за селскостопанска постройка на обща стойност 139 797.60лв., в която част заповедта е мълчаливо потвърдена от Министъра на земеделието и храните.

Жалбоподателят твърди в жалбата си, че обжалваната заповед е незаконосъобразна, противоречи на материалните разпоредби и целта на Наредба №9/21.03.2015г. Твърди, че отказаните за финансиране разходи за „Отопление на селскостопанската сграда /ОВК/“ в размер на 99 901.40 лева, включват два броя котли на твърдо гориво с мощност 1300 kW и 800 kW, които заедно с цялата система за отопление са предназначени за поддържане на температурата в оранжериите и на практика са част от оранжерийния комплекс, без които той не може да функционира. Тази част от отоплителната система по принцип се разполага не в основния оранжериен комплекс, а в помощна постройка, за да може да се обслужва по-ефективно. Разходите за Отопление на селскостопанската сграда /ОВК/ заедно с всички други разходи за изграждане са редуцирани неправомерно, тъй като котелното е част от ОВК към подобект „Изграждане на стъклена оранжерия“ и е неразделна част от Отоплителната система на оранжерия, находища се в ПИ 014033 с. Генерал Кантарджиево, общ. Аксаково, предмет на инвестиционното намерение на дружеството, поради което разходите не трябва да бъдат отказани за финансиране въз основа на цитираната в оспорения акт докладна от Дирекция „Правна“ при ДФЗ. Котелното оборудване остава непроменено като функция и показатели, въпреки различията в наименованието на подобекта, в който то се намира. Твърди, че е получил второ уведомително писмо с Изх. 01-2600/6320 от 13.10.2017 г., с което са му поискани разрешения за строеж №277 и №278 от 09.08.2017 г., които касаят подобект „Оранжерия в ПИ 014098“, от което може да се заключи, че Дирекция „ДПМРСР“ приема очевидната техническа грешка при изписването на наименованието на Подобект „Оранжерия в ПИ 014098“. Твърди, че е спазил изискванията на чл. 37, ал.3 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г., както и наличието на противоречие в основния мотив за отказа за финансиране на разходите за подобект „Оранжерия в ПИ 014098“. Твърди, че при изготвянето на инвестиционния проект е допусната очевидна техническа грешка, като е сгрешено наименованието на обекта и впоследствие е предоставен одобрения инвестиционен проект за „Хидропонна оранжерия в ПИ 014100“ и „Оранжерия в ПИ 014098“, както и актуализирани количествени и количествено-стойностни сметки. Твърди, че са спазени изискванията на чл.37, ал.11 от Наредба № 9, тъй като е допусната очевидна техническа грешка при изписването на наименованието на Подобект „Оранжерия в ПИ 014098“. Моли да бъде отменена заповедта в оспорената част и за присъждане на направените по делото разноски за експертиза и държавна такса.

Ответната страна- Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“, в писмено становище, оспорва жалбата. Твърди, че издадената заповед е законосъобразна и моли жалбата да бъде отхвърлена.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административният съд приема за установено от фактическа  и правна страна следното:

Обжалва се Заповед № 03-РД/4469 от 04.12.2017г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта й по Раздел ІІ, с която са отказани за финансиране разходи за отопление на селскостопанска постройка в размер на 99901.40лв. и разходи за селскостопанска постройка на обща стойност 139 797.60лв., в която част заповедта е мълчаливо потвърдена от Министъра на земеделието и храните.

От заявлението за подпомагане се установява, че жалбоподателят е подал същото за подпомагане по подмярка 4.1“Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4“Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. с предмет-„Изграждане на тръбен кладенец за подземни води, водоем и система за хидропонно напояване на оранжерия в с. Генерал Кантарджиево, общ.Аксаково“; кратко описание на инвестицията, за която се кандидатства- строителство/реконструкция на оранжерия и селскостопанска постройка, машини, оборудване, съоръжения: за зеленчукопроизводство; общ размер на разходите за проекта- 1 948 731,42 лв. Посочено е, че кандидатства по заповед за определяне на прием № РД09-755/04.10.16г., общ размер на финансовата помощ- - 60%, 1169238.85лв. В частта относно първо междинно плащане и кратко описание на етапа е посочено – изграждане на стъклена оранжерия и селскостопанска постройка. Към заявлението са приложени описаните в него документи. Съгласно приложения бизнес-план целта на проекта е изграждане на оранжерия за производство на зеленчуци с хидропонно напояване. Видно от приложения договор от 01.12.16г. жалбоподателят е възложил на „Айсберг“ЕООД като изпълнител във връзка с изграждането на „Селскостопанска постройка за съхранение на селскостопанска продукция и инвентар ПИ 014098, м.Мешелик бал, землище на с.Генерал Кантарджиево, общ.Аксаково, както и изграждане на оранжерия ПИ 014100, м.Мешелик бал, землище на с.Генерал Кантарджиево, общ.Аксаково“ да извърши срещу възнаграждение доставка на материали и извършване на СМР по описаните в договора части за стопанската постройка и оранжерията при условията на договора.

От квитанция за прием от 09.12.2016г. се установява, че е прието заявлението за подпомагане на жалбоподателя. В приложените документи обектите, предмет на проекта са селскостопанска постройка за съхранение на селскостопанска продукция ПИ 014098 и инвентар и оранжерия.

С уведомително писмо № 01-2600/3560/28.06.17г. на зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ дружеството е уведомено относно установените липси/нередовности на документи, непълноти и неясноти при извършената проверка на представените към заявлението за подпомагане документи и на основание чл.37 ал.3 от Наредба №9/21.03.15г. е указано да представи описаните в уведомлението документи, необходими за отстраняване на констатираните пропуски, включително и за удостоверяване верността на заявените данни и посочени факти, включително одобрен инвестиционен проект и влезли в сила разрешения за строеж, във връзка с дейностите по изграждане на „Хидропонна оранжерия в ПИ 014100“ и „Склад за селскостопанска продукция и инвентар в ПИ 014098“. Даден е 10 дневен срок за изпълнение на указанията. Уведомлението е връчено на 22.08.17г. Във връзка с уведомлението са представени писмени обяснения вх.№01-2600/3560/01.09.17г., ведно с описаните в него документи. Представени са разрешение за строеж №277/09.08.17г. за строеж на оранжерия ЗП=РЗП=447.20 кв.м. в ПИ 014098 и разрешение за строеж № 278/09.08.17г. за строеж на оранжерия с площ 7236 кв.м. в ПИ 014100 в землище на с.Ген.Кантарджиево, общ.Аксаково. В приложена обяснителна записка е посочено, че помощната стопанска сграда е с РЗП 400 кв.м. и няма предназначение на склад, а ще служи за отглеждане на разсад, който ще бъде засаждан в основната оранжерия. Приложен е инвестиционен проект за обект в ПИ 014098- оранжерия, съгласно обяснителната записка по който се разработва за едноетажна сграда, оранжерия, разположена в УПИ 014098.

С уведомително писмо № 01-2600/6320/13.10.17г. на зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ дружеството е уведомено относно установените липси/нередовности на документи, непълноти и неясноти при извършената проверка на представените към заявлението за подпомагане документи и на основание чл.37 ал.3 от Наредба №9/21.03.15г. е указано да представи описаните в уведомлението документи, необходими за отстраняване на констатираните пропуски, включително и за удостоверяване верността на заявените данни и посочени факти. Даден е 10 дневен срок за изпълнение на указанията. Уведомлението е връчено на 17.10.17г., като с придружително писмо вх.№ 01-2600/6320/26.10.17г. са представени документи и обяснения, посочени в него. Съгласно обясненията /т.2/ при изготвянето на инвестиционния проект е допусната очевидна техническа грешка, като е сгрешено наименованието на обекта, а впоследствие е предоставен одобрения инвестиционен проект за „Хидропонна оранжерия в ПИ 014100“ и „Оранжерия в ПИ 014098“, както и актуализирани количествено и количествено-стойностни сметки. Посочено е, че са спазени изискванията на чл.37 ал.11 от Наредба №9/2015г., тъй като е допусната очевидна техническа грешка при изписване на наименованието на Подобект „Оранжерия в ПИ 014098“.

С докладна записка вх.№01-2600/3560/11.10.17г., директорът на дирекция „ДПМРСР“ предвид това, че кандидатът / жалбоподателя/ е предоставил одобрен инвестиционен проект, в който не фигурира първоначално заложената за изграждане „Селскостопанска постройка за съхранение селскостопанска продукция и инвентар в ПИ 014098“, а същата е заменена с „Оранжерия в ПИ 014098“ с различни количествени сметки към всяка от частите на техническата документация, е поискано от Дирекция „Правна“ становище относно исканата от кандидата промяна. Дадено е становище вх.№01-3600/3560/21.11.17г., съгласно което представената от кандидата проектна документация и издадено въз основа на нея разрешение за строеж на обект, който е различен от първоначално заявения не представлява отстраняване на констатирани от административния орган липси на задължителни документи, с оглед разпоредбата на чл.37 ал.3 от Наредбата, а разходите за изграждане на селскостопанската постройка се явяват недопустими за финансиране, тъй като по отношение на този актив заявлението за подпомагане не отговаря на изискванията по чл.25 ал.3 т.2 и т.5 от Наредба №14, доколкото представянето на одобрен инвестиционен проект и разрешение за строеж на обект, различен от този, за който при подаване на заявлението е било представено искане за издаване на тези документи, не следва да се вземат предвид при последващата обработка на заявлението.

С докладна записка вх.№ 03-0416/5416/04.12.17г. е направено предложение до компетентният орган да бъде одобрено за финансиране заявлението на жалбоподателя.

От заповед №03-РД/4469/04.12.2017г. се установява, че на основание чл.20а ал.2, т.2 от ЗПЗП и чл.33 т.15, чл.32 ал.9, чл.25 ал.3 т.2 и т.5, чл.39 ал.1 т.2 и чл.42, ал.1 от Наредба №9 от 21.03.2015г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 4.1“Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4“Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. са одобрени за финансиране разходи 1628182.85лв. от стойност- 1948731.42лв. и е отказано финансиране на заявлението в останалата част, като са отхвърлени за финансиране разходи за трактор Foton ТЕ 254С-25кс в размер на 3 081.22лв. при обща стойност по проекта 20 332лв.; неодобрени разходи за ажурна ограда 77768.35лв. /по отношение на неодобрените разходи за трактор и ограда не е налице оспорване от жалбоподателя на заповедта в тази част/; разходи за Селскостопанска постройка на обща стойност по проекта в размер на 139 797.60 лева и разходи за Отопление на селскостопанска сграда /ОВК/ на обща стойност по проекта в размер на 99 901.40 лева неодобрени за финансиране, поради факта, че същите не отговарят на изискванията на чл.25, ал.3, т.2 и т.5 от Наредба № 9 от 21.03 2015 г. В оспореният акт е прието за установено, че първоначалното инвестиционно намерение на кандидата предвижда изграждане на селскостопанска постройка /склад за съхранение на продукция и инвентар/, като всички приложени към заявлението за подпомагане документи кореспондират с наименованието на актива, съгласно посоченото от самия кандидат в Таблица за допустимите инвестиции, представляваща неразделна част от заявлението за подпомагане. Същото е прието при условията на чл.36, ал.4 от Наредба № 9, касаещо изискването за комплектоване на заявлението за подпомагане с одобрен инвестиционен проект и издадено въз основа на него разрешение за строеж. В изпълнение на разпоредбата на чл.37, ал.3 от Наредбата от кандидата са изискани и същият е представил липсващите към заявлението за подпомагане документи /одобрен инвестиционен проект и разрешение за строеж/, като след анализ е установено, че видът на първоначално заявения актив „Селскостопанска постройка“ е променен и вместо него за финансиране са заявени разходи за изграждане на „Оранжерия“, находища се в същия поземлен имот, в който се е предвиждало да бъде построена селскостопанската постройка. При анализ на първоначално представения към заявлението за подпомагане и неодобрен инвестиционен проект, ведно с количествените сметки към него и допълнително представения одобрен инвестиционен проект, ведно с количествените сметки към него, е установено, че по своето функционално предназначение и предвидените за изграждането на строежа видове и количества строително-монтажни работи първоначално заявеният актив се различава съществено от новозаявеният такъв, като разликата между двата актива не се изчерпва само с това, тъй като видно от коригираната и допълнително представена ТДИ, приложим към преценката за обоснованост на заявените за финансиране разходи за изграждане на оранжерията с референтен разход, означен с различен референтен код спрямо първоначално заявения актив и с размер, по –висок от този, който е определен за първоначално заявения актив. Прието е, че извършената промяна във вида на заявения за финансиране актив представлява коригиране на подаденото заявление за подпомагане и приложените към него документи, попадащо в обхвата на забраната по чл.37 ал.11 от Наредбата. Прието е и че кандидатът се опитва да се възползва от изключението от тази забрана, посочено в чл.37, ал.9 от Наредба № 9, позовавайки се на допусната очевидна грешка при изписване на наименованието на актива. С оглед разпоредбата на чл. 37, ал. 10 от Наредба № 9 органът издал оспореният акт е приел, че в случая не се касае за допусната очевидна грешка при изписване на наименованието на обекта, а за промяна на инвестиционното намерение на кандидата, който след изготвяне на първоначалния инвестиционен проект за обекта, представен за одобрение от компетентния орган и издаване на разрешение за строеж въз основа на него, е извършил последваща промяна във вида на обекта, като е възложил изменение на инвестиционния проект и е заявил издаване на разрешение за строеж въз основа на променения инвестиционен проект, поради което исканата промяна във вида на заявения за финансиране актив не е допустима на основание чл.37, ал.11 от Наредба № 9, като по съществото си с тази промяна кандидатът заявява за финансиране по подмярката разходи за изграждане на нов актив, което е извън допустимия за това период за прием на заявления за подпомагане по подмярката, определен със заповедта по чл.35, ал.1. В тази връзка разходите за изграждане на Селскостопанската постройка също се явяват недопустими за финансиране, тъй като по отношение на този актив, заявлението за подпомагане не отговаря на изискванията по чл. 25, ал.3, т.2 и т.5 от Наредбата, тъй като не е представен одобрен инвестиционен проект и разрешение за строеж на обекта.

От заповед № В-РД/4402/29.11.17г. се установява, че на основание чл.11 ал.3 вр. чл.10 ал.1 от Устройствения правилник на ДФ“Земеделие“ вр. чл.20 и чл.20а ЗПЗП изпълнителният директор на ДФЗ е възложил на И.Б.-М. в качеството й на заместник изпълнителен директор да замества изпълнителния директор за посочения в заповедта период.

За издадената заповед е изпратено уведомление на дружеството от 17.12.2017г. Срещу заповедта е подадена жалба до Министъра на земеделието и храните чрез Изп.директор на ДФЗ на 28.12.17г. По жалба на дружеството против издадената заповед в частта,  която са определени за недопустими разходи по проекта, е образувано и адм.д.№ 696/18г. по описа на Адм.съд-Варна, производството по което е прекратено с определение от с.з. на 22.05.18г. и жалбата е изпратена по подведомственост на Министъра на земеделието, храните и горите за произнасяне. Изпратено е съобщение до министъра. С писмо №11-269/25.06.18г. зам.министърът на земеделието, храните и горите е изискал от ИД на ДФЗ във връзка с постъпило с вх.№11-269/12.06.18г. съобщение от Адм.съд-Варна, относимите към заявлението документи и становище по подадената жалба. С уведомление от 26.02.18г. зам.изпълнителен директор на ДФЗ е изпратил на зам.министъра на земеделието, храните и горите информация относно подадената жалба от „Агристо“ЕООД против издадената заповед. Представена е и жалба рег. АО-Ж-118/12.02.18г. до Адм.съд-Варна.

От заключението на комплексната съдебно-техническа и икономическа експертиза се установява, че има разлика при подобект „Селскостопанска постройка“ по първоначалния неодобрен проект и подобект „Оранжерия в ПИ 014098“ в име, функции и стойности, както следва:

-с название по първоначалния неодобрен проект „Селскостопанска постройка за съхранение на селскостопанската продукция и инвентар в ПИ 014098, м-ст. Мешелик бал, землище на с. Генерал Кантарджиево и функции: - в източната половина на сградата се разполага манипулационната /за предварителна обработка и съхранение на собствена земеделска продукция/ и санитарно -битовите помещения, а именно - офис за агронома, помещение за релакс, две съблекални със самостоятелни тоалетни и душове; в западната половина на сградата се разполага зоната с технически помещения, в които се разполагат всички необходими за нормалното функциониране на оранжерията, предвидена за изграждане в съседния имот /предмет на друг проект/ инсталации, а именно- котелно, склад за пелети, помещение за поливна техника и сервизно помещение /за съхранение на инвентар/; стойност по части: АС, Конструкции, ВиК и Ел.- 139 797 лв. /в т.ч. част ВиК -17 384 лв./, Част Технология- 126 431 лв., Част ОВК е дадена общо с обект „Оранжерия“ в ПИ 014100.

-с название „Оранжерия“ в ПИ 014098, м-ст. Мешелик бал, землище на с. Генерал Кантарджиево по представения одобрен проект и издадено разрешение за строеж- функционалното решение е посочено на стр.1008- „в източната половина на сградата се разполага Оранжерийната производствена площ; в западната половина на сградата се разполага зоната със технически помещения, в които се разполагат всички необходими за нормалното функциониране на оранжерията, предвидена за изграждане в съседния имот /предмет на друг проект/ инсталации, а именно: котелно, склад за пелети, помещение за поливна техника и сервизно помещение /за съхранение на инвентар/. Функции, посочени в Обяснителна записка /лист 1194/, изготвена от арх. Р. - водещ проектант „Оранжерията в ПИ 014098 ще служи за отглеждане на разсад, който ще бъде засаждан в основната хидропонна оранжерия в ПИ 014100“. Стойност по части: АС, Конструкции и Ел.- 86 991лв., Част ВиК липсва, Част „Отопление“ 167 786 лв. Има дублиране с предвидените по първоначалния проект „Отопление“. Приложение 11 в договора с „Айсберг груп“ ЕООД КСС на стойност 410 996 лв. -част „Технология“ 126 431лв. При отказаното финансиране на обект „Селскостопанска постройка за съхранение на селскостопанската продукция и инвентар в ПИ 014098“ в размер на 139 797 лв. /стойност по части АС, Конструкции, ВиК и Ел/, както и доставка и монтаж на Котел на твърдо гориво /пелети, костилки, дървени стърготини, талаш и др./ с топлинна мощност 1300 kW, комплект с бункер и шнеково устройство за зареждане на склада- 1 бр.- 41 897.13 лв., както и доставка и монтаж на Котел на твърдо гориво с топлинна мощност 800 kW, комплект с бункер и шнеково устройство за зареждане на склада- 1 бр.-28 798.70лв. и комин от неръждаема стомана 2 бр. на стойност 17 694 лв. целите на проекта, записани в Заявление за подпомагане от 07.12.2016 г. „Създаване на хидропонна стъклена оранжерия за интензивно отглеждане на всички възможни оранжерийни зеленчуци, в т.ч. и сезонните, когато това на открит терен е невъзможно. Площта на оранжерията ще бъде 7 365 кв. м., а на сградата манипулационна - 447.20 кв.м., не могат да бъдат изпълнени. Нефинансирането прави невъзможно целогодишното спазване на технологичните изисквания за производство на предвидените култури. Одобреното финансиране е недостатъчно, за да се изпълни проекта в цялост, така както е бил първоначално одобрен. При това обстоятелство и за да бъде изпълнен проекта в цялост, дружеството следва да търси допълнително външно финансиране, което ще утежни стопанската му дейност и ще намали паричната маса за потребление в края на всяка година. Предвид, че целесъобразно е това икономическо начинание, което дава шансове за печалба, експертизата счита, че въпреки затрудненията, които поставя недофинансирането от страна на ДФ „Земеделие“, в по-дългосрочен план - а именно след 14 години, проектът би бил икономически целесъобразен, но само в случай, че е изпълнен в неговата цялост - с изграждане на всички предвидени за това активи, необходими за технологичните изисквания на предвиденото селскостопанско производство. В този случай, обаче рисковете от допълнително външно финансиране/кредитиране, компенсиращо недостига от 16% ще остане изцяло в тежест на търговеца и съществено ще промени структурата на бизнесплана - първоначално одобрен от ДФ „Земеделие“. Приложена е Количествена сметка в част ОВК по първоначалния проект към заявлението за обект „Селскостопанска постройка за съхранение на селскостопанската продукция и инвентар“ в ПИ 014098, като същата е приложена и към одобрения проект. Приложените 3 броя чертежи / стр. 923-925/ одобрени са за обект „Селскостопанска постройка за съхранение на селскостопанската продукция и инвентар“ в ПИ 014098. Приложен е и Анекс №2/16.10.2017г. с КСС /листи 1189-1193/ по допълнително представения проект с име „Оранжерия в ПИ 014098“, за който подобект е издадено от Община Аксаково на 09.09.2017г. Разрешение за строеж №277; в това КСС е запазено името селскостопанска постройка. Извършеното сравнение показва различия, описани като стойности в т.1.1. от заключението. Извършено е количествено сравнение, описано в експертизата, като не са установени различия. Промяна във вида и мощностите на оборудването по част ОВК няма.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения срок и от надлежна страна, поради което се явява процесуално допустима. Заповедта е издадена на 04.12.2017г. За издадената заповед е изпратено уведомление на дружеството с изходящ номер от 17.12.17г., като е подадена жалба чрез административния орган на 28.12.17г., т.е. в срок предвид липсата на други доказателства относно връчване на оспорения акт. С определение от с.з. на 22.05.18г. по адм.д.№696/18г. по описа на Адм.съд-Варна е прекратено производството по делото и жалбата на дружеството е изпратена по подведомственост на горестоящия административен орган. Съгласно чл.97 АПК компетентният административен орган се произнася с мотивирано решение в двуседмичен срок от получаване на преписката, а съгласно чл.149 ал.1 АПК административните актове могат да се оспорят в 14-дневен срок от съобщаването им, а когато актът е бил оспорен по административен ред и органът не се е произнесъл срокът по ал.1 тече от крайната дата, на която е следвало да се произнесе. Видно от писмо №11-269/25.06.18г. зам.министърът на земеделието, храните и горите е изискал от ИД на ДФЗ във връзка с постъпило с вх.№11-269/12.06.18г. съобщение от Адм.съд-Варна, относимите към заявлението документи и становище по подадената жалба. Жалбата е подадена на 26.07.18г. чрез Министъра на земеделието и храните по пощата. С оглед данните по делото- горестоящият орган е получил преписката, съгласно отразеното от него на 12.06.18г., и разпоредбите на АПК /чл.97 и чл.149 АПК/ в случая е налице мълчаливо потвърждаване на оспорената заповед, а жалбата е подадена в срока по ал.3 на чл.149 АПК.

При извършване на задължителната проверка по реда на чл.168 АПК, вр.чл.146 от АПК, съдът констатира следното:

С обжалваната заповед, издадена от зам. изпълнителния директор на ДФЗ в оспорената част е отказано финансиране на разходи за отопление на селскостопанска постройка в размер на 99901.40лв. и разходи за селскостопанска постройка на обща стойност 139 797.60лв.

Съгласно чл.42 ал.1 от Наредба №9 от 21.03.2015г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 4.1“Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4“Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. изпълнителният директор на РА се произнася със заповед за пълно или частично одобрение или отказ за финансиране на заявлението за подпомагане. Изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на РА – съгласно чл.20а ЗПЗП. В случая оспорената заповед е издадена от заместник-изпълнителния директор, на когото е възложено да замества изпълнителния директор със заповед № В-РД/4402/29.11.17г. за посочения в заповедта период, т.е. оспорения акт е издаден от компетентен орган.

Оспореният индивидуален административен акт е издаден от компетентен орган, както и в законоустановената писмена форма, поради което не страда от пороци водещи до неговата нищожност.

С оспорената заповед е отказано финансиране на жалбоподателя по подаденото заявление за подпомагане по подмярка 4.1“Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4“Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. с предмет-„Изграждане на тръбен кладенец за подземни води, водоем и система за хидропонно напояване на оранжерия в с. Генерал Кантарджиево, общ.Аксаково“ в частта на разходите за селскостопанска постройка на обща стойност по проекта в размер на 139 797.60лв. и разходи за отопление на селскостопанска сграда /ОВК/ на обща стойност по проекта в размер на 99901.40лв., тъй като не отговарят на изискванията на чл.25 ал.3 т.2 и т.5 от Наредба №9/21.03.2015г. Административният орган, след като на основание чл.37 ал.3 от Наредбата е изискал от кандидата да представи липсващите към заявлението за подпомагане документи и е извършил анализ на допълнително представените, е приел, че е извършена промяна във вида на заявения за финансиране актив, което представлява коригиране на подаденото заявление, попадащо в обхвата на забраната за това по чл.37 ал.11 от Наредба № 9 от 21.03.15г.

От събраните по делото доказателства по безспорен и категоричен начин се установи, че жалбоподателят е подал заявление за подпомагане по подмярка 4.1“Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4“Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. с предмет-„Изграждане на тръбен кладенец за подземни води, водоем и система за хидропонно напояване на оранжерия в с. Генерал Кантарджиево, общ.Аксаково“; кратко описание на инвестицията, за която се кандидатства- строителство/реконструкция на оранжерия и селскостопанска постройка, машини, оборудване, съоръжения: за зеленчукопроизводство; общ размер на разходите за проекта- 1 948 731,42 лв.

Съгласно представените доказателства първоначалното инвестиционно намерение на дружеството предвижда изграждане на оранжерия в ПИ 014100, м.Мешелик бал и на селскостопанска постройка за съхранение на селскостопанска продукция и инвентар в ПИ 014098. Видно от приложените към заявлението документи същите кореспондират с наименованието на актива, съгласно и посоченото от самия кандидат в Таблица за допустимите инвестиции, представляваща неразделна част от заявлението за подпомагане. Заявлението е прието при условията на чл. 36, ал.4 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г.

С оглед разпоредбата на чл.37, ал. З от Наредбата от дружеството са изискани с уведомително писмо изх. № 01-2600/3560 от 28.06.2017 г. липсващите към заявлението за подпомагане документи, а именно одобрен инвестиционен проект и разрешение за строеж с вх. № 23-2-17 от 24.11.2016 г. от Община Аксаково. С отговора си дружеството е представило разрешение за строеж на нов обект, в който е посочено, че е издадено по Заявление с Вх. № 8-287 от 07.08.2017 г. В случая, както е приел и административният орган, видът на първоначално заявеният актив „Селскостопанска постройка” е променен и вместо него за финансиране са заявени разходи за изграждане на „Оранжерия”, находяща се в същия поземлен имот, в който е било предвидено първоначално да бъде построена селскостопанската постройка.

По своето функционално предназначение и предвидените за изграждането на строежа видове и количества строително-монтажни работи, първоначално заявеният актив, както е приел и административният орган, се различава съществено от новозаявеният такъв. Видно и от заключението на вещите лица по назначената по делото експертиза има разлика при продобект „селскостопанска постройка за съхранение на селскостопанска продукция и инвентар в ПИ 014098” по първоначалния неодобрен проект и подобект „оранжерия в ПИ 014098” в име, функции и стойност, подробно описани в заключението. Налице е промяна предназначението – в оранжерия за отглеждане на разсад вместо първоначално заявената селскостопанска постройка за съхранение на селскостопанска продукция и инвентар. Селскостопанска постройка и оранжерия са обекти с различно предназначение по ЗУТ, като има различен разрешителен режим по специалния закон за устройство на територията, който разглежда допустимост с конкретни параметри на застояването към селскостопански постройки и тези обекти с предназначение за оранжерия. Горното се установява и от приложимата наредба към ЗКИР, която разграничава с различен код всеки от посочените обекти, а съгласно §1 т.41 ДР на ЗУТ промяната на предназначението на обект или част от него е промяната от един начин на ползване в друг съгласно съответстващите им кодове, представляващи основни кадастрални данни и определени съгласно ЗКИР и нормативните актове за неговото прилагане. Видно и от коригираната и допълнително представена таблица на допустимите инвестиции заявените за финансиране разходи за изграждане на оранжерията е референтен разход, означен с различен референтен код спрямо първоначално заявения актив и с размер, по-висок от определения за първоначално заявения актив. Същото е установено и от вещите лица. Съгласно ал.11 на чл.37 от Наредбата не се допуска коригиране или поправяне на заявленията за подпомагане и приложените към тях документи извън случаите по ал.9, съгласно която разпоредба заявленията за подпомагане и приложените към тях документи могат да бъдат поправяни и коригирани по всяко време след подаването им само в случай на очевидни грешки, признати от РА въз основа на цялостна преценка на конкретния случай, и при условие, че кандидатът е действал добросъвестно. Съгласно чл.37, ал.10 от Наредба № 9 Разплащателната агенция може да признае очевидни грешки само ако те могат да бъдат непосредствено установени при техническата проверка на  информацията, съдържаща се в документите по ал.9.

В случая не са налице очевидни грешки, тъй като видно от всички приложените документи към заявлението на жалбоподателя са заявени инвестиционни намерения за изграждане на оранжерия в ПИ 014100, м.Мешелик бал и на селскостопанска постройка за съхранение на селскостопанска продукция и инвентар в ПИ 014098. Налице е промяна в името, функциите и стойностите на двата актива. Предназначението на същите е различно. Налице е промяна на инвестиционното намерение на кандидата, който след изготвяне на първоначалния инвестиционен проект за обекта, представен за одобрение от компетентния орган и издаване на разрешение за строеж въз основа на него, е извършил последваща промяна във вида на обекта, като е възложил изменение на инвестиционния проект и е заявил издаване на разрешение за строеж въз основа на променения инвестиционен проект.

В случая извършената промяна във вида на заявения за финансиране актив попада в забраната по чл.37 ал.11 от Наредба №9. С оглед разпоредбата на чл.37 ал.3 от наредбата допълнително представените документи, които не са изрично изискани от РА, не следва да се вземат предвид при последващата обработка на заявлението за подпомагане.

          По същество се заявяват за финансиране по подмярката разходи за изграждане на нов актив, което е извън допустимия за това период за прием на заявления за подпомагане по подмярката, определен със заповедта по чл.35, ал.1 /заповед № РД09-755/04.10.2016г./- крайна дата 07.12.2016г., което не е спорно между страните.

Предвид горното заявлението за подпомагане не отговаря на изискванията по чл. 25, ал.3, т.2 и т.5 от Наредбата, тъй като не е представен одобрен инвестиционен проект и разрешение за строеж на обекта, който е заявен- Селскостопанска постройка, поради което и разходите за изграждането му и тези за отопление на селскостопанска сграда са недопустими за финансиране.

С оглед гореизложеното, съдът намира, че заповедта в оспорената част е законосъобразна, а жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Водим от горното и на основание чл.172 ал.2 АПК, Варненският административен съд, VІ-ти състав

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Агристо“ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление -гр.Варна, ул.“Трепетлика“№11, ет.6, ап.12, представлявано от управителя С. С. Я., чрез адв.С., съдебен адрес-***, против Заповед № 03-РД/4469 от 04.12.2017г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, мълчаливо потвърдена от Министъра на земеделието и храните, в частта й по Раздел ІІ, с която са отказани за финансиране разходи за отопление на селскостопанска постройка в размер на 99901.40лв. и разходи за селскостопанска постройка на обща стойност 139 797.60лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.     

 

                                                                                                                                                                                                                     СЪДИЯ :