Решение по дело №219/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 септември 2022 г.
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20227190700219
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 141

гр. Разград, 28 септември 2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на двадесет и осми септември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА КОВАЛАКОВА – СТОЕВА

             

с участието на секретаря Ралица Вълчева като разгледа докладваното от съдията дело № 219 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 8, ал. 4 във вр. с чл. 90, ал. 4 от Изборния кодекс ИК).

Образувано е по жалба на Коалиция „Демократична България- Обединение“ против Заповед №ОИ-14-008/ 23.09.2022 г. на Областния управител, с която е отхвърлена подадената жалба срещу Заповед №УД-02-09-339/ 16.09.2022 г. на кмета на Община Завет, с която е определил броя на подвижните секционни избирателни комисии (ПСИК).

В жалбата и по същество се излагат доводи, че оспорената заповед е незаконосъобразна, като постановена при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалния закон. Твърди се, че кметът на Община Завет напълно формално е изпълнил своите задължения, отчитайки само броя на подадените заявления по чл. 37,  ал. 1 от ИК, без да извърши проверка дали лицата страдат от увреждания, които не им позволяват да упражнят избирателното си право в изборното помещение и дали тези обстоятелства са установени по предвидения от закона ред. Областният управител не е констатирал тези нарушения, поради което издадената от него заповед се явява незаконосъобразна и следва да се  отмени, ведно със произтичащите от това законни последици.

Ответникът по жалбата, чрез процесуалните си представители, заявява, че тя е неоснователна и недоказана и иска от съда да постанови решение, с което я отхвърли.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срок, от надлежна страна срещу акт, който подлежи на съдебен контрол.

Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и правни съображения:

Оспорената заповед е валиден административен акт, като приет от компетентен орган, съобразно правомощията му, произтичащи от разпоредбата на чл. 8, ал. 4 от ИК, в надлежна писмена форма. В хода на производството не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми. Правилно е приложен и материалният закон.

Съгласно чл. 37, ал.1 от ИК избирателите с трайни увреждания, които не им позволяват да упражнят избирателното си право в изборното помещение, но желаят да гласуват с подвижна избирателна кутия, заявяват желанието си не по-късно от 14 дни преди изборния ден в писмена форма чрез заявление по образец до кмета на съответното населено място, подписано саморъчно. В чл. 37, ал. 3а от ИК е предвидено, че сезираният административен орган установява наличието на трайно увреждане на заявителя, което не му позволява да упражни избирателното си право в изборно помещение, служебно, като вътрешна електронна административна услуга по реда на Закона за електронното управление или като изиска документ от ТЕЛК (НЕЛК), когато служебната проверка е неуспешна. В този смисъл са и дадените указания в т. 3 от Решение № 1399-НС/08.09.2022 г. на ЦИК, където е посочено, че към  заявлението за гласуване с подвижна избирателна кутия се прилага копие от документ от ТЕЛК, НЕЛК или медицинска епикриза за здравословно състояние на избирателя.

След преценка на тези обстоятелства кметът на общината издава заповед, с която образува ПСИК съобразно броя на надлежно подадените заявления, като уведомява РИК за това ( по арг. на чл. 8, ал.2 и ал. 4 от ИК във вр. с чл. 90, ал. 4 от ИК).

Условията за формиране на ПСИК са регламентирани в чл. 90 и сл. от ИК. В чл. 90, ал. 1 от ИК изрично е посочено, че на територията на всяко населено място се назначава най-малко една ПСИК при наличие на не по-малко от 10 избиратели, подали заявления по чл. 37 от кодекса. В тези случаи РИК определя броя на подвижните секционни избирателни комисии в изборния район (района) въз основа на броя на подадените заявления.

С оспорената Заповед №УД-02-09-339/ 16.09.2022 г. на кмета на Община Завет са образувани две ПСИК  с посочения там обхват и адрес. РИК е надлежно уведомена за подадените заявления и издадената заповед и въз основа на това със свое Решение №81-НС/ 15.09.2022г. е определила 2 броя секции за гласуване с подвижна избирателна кутия на територията на община Завет, а с Решение №92-НС/21.09.2022 г. е формирала и утвърдила техните единни номера и адреси. Тези решения не са обжалвани и са влезли в сила, поради което са породили и разпоредените с тях правни последици. Това сочи, че независимо от изхода на спора по настоящето дело, в изборния ден на територията на община Завет ще функционират две ПСИК, което създава съмнение дали за жалбоподателя има действителен законен интерес от предявеното оспорване.

Във връзка с постъпилата жалба и на основание чл. 94 от АПК Областният управител е назначил комисия и разпоредил да се извърши проверка на твърденията в нея. В хода на проверката е установено, че до 16.09.2022 г. на територията на Община Завет са подадени общо 58 заявления за гласуване с подвижна избирателна кутия както следва:

1. За гр. Завет има подадени общо 32 бр. заявления, ПСИК е с обхват: гр. Завет - 1бр.заявление, с. Прелез - 8 бр., с. Веселец, - 12 бр., с. Сушево - 3 бр. и с. Иван Шишманово - 8 бр. Към всички заявления са приложени копия от медицински документи, посочени в т.3 от Решение № 1399-НС/ 08.09.2022 г. на ЦИК. По три от тях е  извършена и проверка в системата Regix.

2. За с. Брестовене има подадени общо 26 бр. заявления, ПСИК е с обхват: с.Брестовене - 11 бр.заявления. с. Острово - 15 бр. Към всички заявления са приложени медицински документи, посочени в т. 3 от Решение № 1399-НС/08.09.2022 г. на ЦИК. За 20 бр. е извършена и проверка в системата Regix.

Тези факти и обстоятелства са отразени в съставения Констативен протокол от 23.09.2022 г., подписан без възражения от всички членове на комисията. Същите не са оспорени от жалбоподателя и не са ангажирани доказателства, които да ги опровергават. Въз основа на тях и на основание чл. 95, ал. 1 от АПК комисията е изготвила мотивирано писмено становище, че заповедта на кмета на Община Завет е издадена в указания от закона срок, при спазване на относимите нормативни разпоредби, поради което подадената жалба се явява неоснователна.

Областният управител е възприел изцяло констатациите и становището на комисията и със своята Заповед №ОИ-14-008/ 23.09.2022 г. е отхвърлил жалбата на  Коалиция „Демократична България- Обединение“.

Както вече беше посочено, съгласно разпоредбата на чл. 90, ал. 1 от ИК на територията на всяко населено място се назначава най-малко една ПСИК при наличие на не по-малко от 10 избиратели, подали заявления по чл. 37 от кодекса. В казуса е установено, че на територията на община Завет са подадени повече от десет заявления от лица с увреждания, към които са приложени съответни медицински документи, установяващи здравословното им състояние. В тези случаи административният орган действа в условията на обвързана компетентност, поради което е длъжен да образува ПСИК в съответното населено място. Законодателят не регламентира (изчерпателно или примерно) кои заболявания изискват да се осигури възможност за гласуване с подвижна избирателна кутия и не вменява задължение както на органа по чл. 23, ал. 1 от ИК, така и на Областния управител да ползват медицински специалисти, да назначават експертизи, които да проверяват вида, характера и тежестта на конкретното заболяване и доколко то препятства лицето да упражни избирателното си право в определеното за това изборно помещение. Това е и обективно невъзможно предвид кратките срокове, в които следва да се разгледат и разрешат споровете относно образуваните ПСИК. С оглед на това съдът възприема за неоснователни оплакванията на жалбоподателя в тази насока.  

Процесната заповед на Областния управител е в съответствие и с целта на ИК да се гарантира всеобщо, равно и пряко избирателно право на всеки гражданин, който желае да гласува, независимо от неговото здравословно състояние.

Въз основа на така изложените съображения съдът намира, че са били налице фактическите и правни основания, възприети и обосновали административния орган за да постанови Заповед №ОИ-14-008/ 23.09.2022 г. Подадената жалба на Коалиция „Демократична България- Обединение“ се явява неоснователна и недоказана, поради което следва да се отхвърли.

 Мотивиран така Разградският административен съд

 

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Коалиция „Демократична България- Обединение“ против Заповед №ОИ-14-008/ 23.09.2022 г. на Областния управител на Област Разград.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

СЪДИЯ : /п/