Решение по дело №63/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 април 2022 г.
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20227060700063
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 116

 

град Велико Търново,  28.04.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, ІХ–ти състав, в публично съдебно заседание на шести април две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Константин Калчев

 

при участието на секретаря С.Ф. като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. дело № 63/2022 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ вр. чл. 68, ал. 1 и чл. 84, ал. 2 от Закона за защита от дискриминация /ЗЗДискр./.

 

Образувано е по жалба на *** Л. В., като пълномощник на „ИППДП – д-р Г.М.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Цветарска“ № 25 и ЕТ „ИППМП-лекарски кабинет Д-р С.М.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Килифарево, ул. „Трифон Саралиев“ № 3, срещу решение № 25/05.01.2022 г. на Комисията за защита от дискриминация в частите му,  с които е прието, че всеки от жалбоподателите чрез неосигуряване на достъпна архитектурна среда на обект Поликлиника гр. Килифарево, находящ се на адрес гр. Килифарево, пл. „България“ № 3 затруднява достъпа на лица с увреждане и намалена подвижност до публични места, което е в нарушение на чл. 5 от ЗЗДискр., наложено е на всеки от тях на основание чл. 80, ал. 2 от ЗЗДискр. административно наказание имуществена санкция в размер на 250 лв. и на основание чл. 47, т. 4 от ЗЗДискр. им е дадено задължително предписание да предприемат съвместни действия /заедно със Самостоятелна медико-диагностична лаборатория „Медика – д-р М.К.“ ООД/ по осигуряване на достъпност до горепосочения обект, с което да се осигурява  достъпна архитектурна среда за лица с увреждания и намалена подвижност, като в срок от 1 месец от съобщаване на решението да уведомят КЗД за предприетите мерки по преустановяване на нарушението. Жалбоподателите считат, че решението е постановено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и неправилно приложение на материалния закон. Възразяват, че липсвали мотиви защо жалбоподателите са конституирани като ответници в производството пред КЗД, а Община Велико Търново – като заинтересована страна. Сочат, че в договорите за наем на помещения не фигурират задължения за наемателите да извършват каквито и да било действия за изграждането на достъпна среда за хора с увреждания, нито имало такова законово задължение. Считат, че след като сградата е общинска собственост извършването на ремонти и преустройства по изграждане на достъпна архитектурна среда за хора с увреждания, е на Община Велико Търново. Излагат доводи, че наемателят на имот не е процесуално легитимиран да инициира производство по одобряване на инвестиционен проект и издаване на разрешение за строеж, поради което той не може да бъде адресат на задължението за изграждане и поддържане на достъпна архитектурна среда. Според жалбоподателите решението е незаконосъобразно и в частта на дадените задължителни предписания, тъй като остава неясно какви точно съоръжения за архитектурна достъпност се предписват – дали това е за изграждане на рампа, платформа, достъп до асансьор или друго, при което предписанието се явява обективно неизпълнимо. По тези съображения, доразвити в от процесуалния представител на жалбоподателите в съдебно заседание, се иска отмяна на обжалваното решение. Претендират се направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Комисия за защита от дискриминация гр. София, оспорва жалбата като неоснователна в придружителното писмо. В съдебно заседание не се представлява.

Заинтересованата страна – Община Велико Търново, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна, като се позовава на съдебна практика. Претендира присъждане на ***ско възнаграждение.

 

Съдът, като взе предвид становищата на страните и доказателствата по делото, включително тези в административната преписка, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност намира за установено от фактическа страна следното:

На 09.08.2019 г., в 11:00 часа, представител на КЗД е извършил проверка на обект „Поликлиника“ гр. Килифарево, находящ се в гр. Килифарево, пл. „България“ № 3, за резултатите от която е съставен констативен протокол - № 12-11-3552/04.10.2019 г. на КЗД. В протокола е отразено, че пред входа на сградата са изградени 12 бр. стъпала, след това се преминава през 2 врати с прагове. Кабинетите на лекарите се намират на втория етаж и не е осигурен достъп за хора с увреждания. Няма рампи, асансьори и други приспособления, осигуряващи архитектурна достъпност на сградата на поликлиниката в гр. Килифарево. Посочените констатации са онагледени със снимков материал.

На основание проверката, извършена в рамките на кампания „Достъпна България“ председателят на КЗД е изготвил доклад № 12-11-1261/09.03.2020 г., в който е прието, че в констативния протокол се съдържат данни за осъществено нарушение по смисъла на чл. 5, предл. последно от ЗЗДискр., във вр. с § 1, т. 7 и т. 8 от ДР на ЗЗДискр., с оглед което е направено предложение за образуване на производство за защита от дискриминация по реда на Глава четвърта, Раздел първи от ЗЗДискр. за установяване на нарушението.

С разпореждане № 311/05.05.2020 г., на основание чл. 9, ал. 1, т. 1 от Правилата за производството пред КЗД и чл. 54 от ЗЗДискр., е образувана преписка № 93/2020 г. по описа на КЗД, която е разпределена за разглеждане от ad hoc заседателен състав. На свое заседание съставът на комисията е определил председател на състава и докладчик по преписката.

С вх. № 12-11-4270/09.11.2020 г. от регионалния представител на КЗД за В. Търново е постъпила докладна записка, според която след проведен разговор с кмета на гр. Килифарево е установено, че няма назначен управител на сградата с адрес гр. Килифарево, пл. „България“ № 3; в сградата на бившата поликлиника, която се намира на този адрес функционира кабинет на личен лекар и зъболекарски кабинет, има и оборудвана лаборатория, която не работи от началото на пандемията през м. март 2020 г.; ползващите горепосочените кабинети заплащат наем на Община Велико Търново, чиято собственост е цялата сграда, като помещенията на третия етаж са неизползваеми.

От Община Велико Търново са изискани и представени акт за публична  общинска собственост, договор за отдаване на общински имот под наем от 03.09.2018 г. между Община Велико Търново и ЕТ „ИППМП-лекарски кабинет  Д-р С.М.“, договор за отдаване на общински имот под наем от 11.02.2019 г. между Община Велико Търново и Самостоятелна медико-диагностична лаборатория „Медика – д-р М.К.“ ООД, договор за отдаване на общински имот под наем от 19.02.2019 г. между Община Велико Търново и „ИППДП – д-р Г.М.“ ЕООД.

Впоследствие ЕТ „ИППМП-лекарски кабинет Д-р С.М.“, Самостоятелна медико-диагностична лаборатория „Медика – д-р М.К.“ ООД и „ИППДП – д-р Г.М.“ ЕООД са редовно уведомени за образуваното производство съответно с писма № 16-20-152/03.02.2021 г., 16-20-154/03.02.2021 г. и 16-20-150/03.02.2021 г., с които са им връчени преписи от доклада с вх. № 12-11-1261/09.03.2020 г. и констативен протокол с вх. № 12-11-3552/04.10.2019 г. От Самостоятелна медико-диагностична лаборатория „Медика – д-р М.К.“ ООД е постъпило становище, че дружеството ползва под наем помещения на втория тежа, данните в констативния протокол са достоверни, поради нарушаване на принципа за равно третиране на хора с увреждания обектът не работи от 15.11.2020 г. и след привеждането му по изискванията на ЗХУ ще започнат отново дейност. От „ИППДП – д-р Г.М.“ ЕООД е постъпило становище, че частта от наетия имот представлява само помещение № 10 на втория етаж от сградата с предназначение стоматологичен кабинет и дружеството не е собственик или наемател на сградата или други самостоятелни обекти в нея. От ЕТ „ИППМП-лекарски кабинет Д-р С.М.“ е постъпило становище, съгласно което д-р С.М. в качеството си на наемател в сградата потвърждава, че описаното в доклада отразява действителното състояние на същата, а собственик на сградата е Община Велико Търново.

На основание чл. 60, ал. 1 от ЗЗДискр. и чл. 26 от Правилата за производство пред КЗД, определеният по преписката докладчик е изготвил заключение, в което са посочени като страни в административното производство - доц. д-р А. Д., на основание чл. 50, т. 2 от ЗЗДискр. и чл. 30, ал. 6 от ППКЗД, като ответни страни – СМДЛ „Медика – д-р М.К.“ ООД, „ИППДП – д-р Г.М.“ ЕООД и ЕТ „ИППМП-лекарски кабинет Д-р С.М.“, а като заинтересована страна – Община Велико Търново. Проведено е открито заседание на 12.10.2021 г., за което конституираните страни са редовно уведомени.

При тази  фактическа обстановка от състава, пред който е проведено откритото заседание е постановено Решение № 25/05.01.2022 г. на Комисия за защита от дискриминация, с което на основание чл. 64, ал. 1, чл. 65 и чл. 66 от ЗЗДискр. е установено, че всяка от ответните страни СМДЛ „Медика – д-р М.К.“ ООД, „ИППДП – д-р Г.М.“ ЕООД и ЕТ „ИППМП-лекарски кабинет Д-р С.М.“ чрез неосигуряване на достъпна архитектурна среда на обект Поликлиника гр. Килифарево, находящ се на адрес гр. Килифарево, пл. „България“ № 3 затруднява достъпа на лица с увреждане и намалена подвижност до публични места, което е в нарушение на чл. 5 от ЗЗДискр., наложено е на всяка от тях на основание чл. 80, ал. 2 от ЗЗДискр. административно наказание имуществена санкция в размер на 250 лв. и на основание чл. 47, т. 4 от ЗЗДискр. им е дадено задължително предписание да предприемат съвместни действия по осигуряване на достъпност до горепосочения обект, с което да се осигурява  достъпна архитектурна среда за лица с увреждания и намалена подвижност, като в срок от 1 месец от съобщаване на решението да уведомят КЗД за предприетите мерки по преустановяване на нарушението.

За да постанови този резултат административният орган е анализирал разпоредбите на ЗУТ, Наредба № РД-02-20-2 от 26.01.2021 г. за определяне на изискванията за достъпност и универсален дизайн на елементите на достъпната среда в урбанизираната територия и на сградите и съоръженията /oбн., ДВ, бр. 12 от 12.02.2021 г., в сила от 13.03.2021 г./, чл. 2 от Конвенцията за правата на хората с увреждания и е приел, че когато строежите не са проектирани, изпълнени и поддържани в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението е налице изграждане на архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до публични места, което представлява дискриминация и нарушение на чл. 5 от ЗЗДискр. Направил е извод, че ответниците в административното производство безспорно не са осигурили достъпна архитектурна среда до обекта посредством „разумни улеснения“, вкл. подвижна рампа, платформа и т.н., чрез които да се осигури самостоятелен и безпрепятствен достъп до обект Поликлиника гр. Килифарево, при което са извършили нарушение на чл. 5 от ЗЗДискр., предл. последно във връзка с § 1, т. 7 и т. 8 от ДР на ЗЗДискр. В тази връзка е посочил, че безспорно ответниците са наематели в процесния обект на основание договори за наем, сключени с Община Велико Търново, но задължението за осигуряване на достъпна архитектурна среда е на лицето, предоставящо услуги в процесната сграда, за които е необходим достъп за лица с увреждания.

Решението е връчено съответно на СМДЛ „Медика – д-р М.К.“ ООД – на 11.01.2022 г., на ЕТ „ИППМП-лекарски кабинет  Д-р С.М.“ – на 14.01.2022 г., на „ИППДП – д-р Г.М.“ ЕООД – на 04.02.2022 г. и на Община Велико Търново – на  11.02.2022 г. Недоволни от него, ЕТ „ИППМП-лекарски кабинет Д-р С.М.“ и „ИППДП – д-р Г.М.“ ЕООД са го оспорили в посочените по-горе части с жалба, подадена чрез пощенски оператор на 28.01.2022 г., заведена при ответника на 31.01.2022 г.

От СМДЛ „Медика – д-р М.К.“ ООД не е постъпила жалба и по отношение на него решението е влязло в сила на основание чл. 69, т. 1 от ЗЗДискр.

В хода на съдебното производство са приети като доказателства материалите съдържащи се в адм. преписка по издаване на оспореното решение. От жалбоподателите е представено писмо рег. № 53-3971-1#1/07.03.2022 г. на кмета на Община Велико Търново, с което ги уведомява, че общинската администрация е предприела действия свързани с извършването на предпроектно проучване за изграждането на липсващата архитектурно достъпна среда за лица с увреждания на обществената сграда с адрес гр. Килифарево, пл. „България“ № 3, като след изготвянето на проектната документация ще бъде съставена подробна количествено-стойностна сметка, на базата на която ще се остойностят съответните СМР, които ще бъдат предложени за включване в инвестиционната програма на общината за 2022 г. и при тяхното одобряване ще може да се пристъпи към по-нататъшни действия по реализирането им. От заинтересованата страна Община Велико Търново е представено решение № 894/31.03.2022 г. на Общински съвет Велико Търново за приемане бюджет на общината за 2022 г. и Приложение № 17 от инвестиционна програма, в което за „Осигуряване на достъпна среда в сграда Кметство гр. Килифарево“ е предвидана сума от 54 000 лв.

 

При горната фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е допустима за разглеждане по същество като подадена от активно легитимирани страни в законоустановения срок, при наличието на правен интерес от оспорване.

Съгласно изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт, на всички основания по чл. 146 от АПК.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, предвид следните съображения:

Съдът счита, че оспореният административен акт е постановен от компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощия, съгласно чл. 47, т. 1, т. 3 и т. 4 от ЗЗДискр. Образуваната преписка е решена от определения за това ad hoc заседателен състав, на който тя била разпределена с разпореждане на председателя на КЗД, съгласно чл. 48, ал. 1 и чл. 54 от ЗЗДискр. и чл. 11, ал. 1 и ал. 4 от ППКЗД. Спазени са изискванията за кворум и мнозинство, като процесното решение е подписано от всички членове на състава, съгласно разпоредбата на чл. 64 от ЗЗДискр. Обжалваното решение е издадено в предвидената от закона писмена форма и съдържа от формална страна реквизитите по чл. 66 от ЗЗДискр.

Съдът счита, че в хода на проведеното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Жалбоподателите са били уведомени за образуваното производство, като същите са участвали пълноценно в него. Мотиви защо в административното производство пред КЗД жалбоподателите са конституирани като ответни страни, а Община Велико Търново – като заинтересована страна, са изложени в протокола от заседанието на КЗД на 12.10.2021 г., като те касаят спора по същество.

По приложението на материалния закон:

Чл. 5 от ЗЗДискр. предвижда, че изграждането и поддържането на архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до публични места, се смята за дискриминация, а чл. 57, ал. 1 от Закона за хората с увреждания /ЗХУ/ гласи, че проектирането и изграждането на елементите на достъпната среда в урбанизираната територия и на достъпната среда на сградите и съоръженията се извършват при спазване на наредбата по чл. 53, ал. 3, при условия и по ред, определени в ЗУТ. В ал. 2 на чл. 57 от ЗХУ е предвидено, че за съществуващи елементи на достъпната среда в урбанизираната територия и достъпната среда на съществуващи сгради и съоръжения, при които не може да се спазят изцяло изискванията за достъпност на наредбата по чл. 53, ал. 3 към отделни строителни елементи или това обременява излишно и непропорционално околните, достъпността се осигурява чрез прилагане на технически и/или организационни мерки и/или чрез спомагателни средства и пособия за определени групи хора с увреждания, когато това се налага. Прилагането на тази възможност се определя и доказва мотивирано в инвестиционния проект, изготвен по реда на ЗУТ, или в доклада за резултатите от обследването при извършване на обследване по реда на наредбата по чл. 176а, ал. 6 от ЗУТ. Нормата на чл. 184, ал. 1 от ЗУТ предвижда, че съоръженията за достъпна среда на хората с увреждания в съществуващи сгради се изграждат или поставят въз основа на одобрен проект в съответствие с изискванията на наредбата по чл. 169, ал. 4 и издадено разрешение за строеж или разрешение за поставяне. Към датата на извършване на проверката в сила е Наредба № 4 от 1.07.2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания, отменена на 13.03.2021 г. с § 4 от ПЗР на сега действащата Наредба № РД-02-20-2 от 26.01.2021 г. за определяне на изискванията за достъпност и универсален дизайн на елементите на достъпната среда в урбанизираната територия и на сградите и съоръженията /в сила към постановяване на оспореното решение/.

Основният въпрос по спора е кое е лицето, на което може да се вмени отговорност за изграждането и поддържането на архитектурна среда, която да не затруднява достъпа на лица с увреждания до публични места, след като всички съоръжения по чл. 17, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-2 от 26.01.2021 г. /стълби, рампи, подемни платформи и асансьори, предназначени за преодоляването на различни височини вследствие на разликата между нивата на терена/, представляват строеж и за тях е необходимо одобряването на инвестиционен проект и издаването на разрешение за строеж, а същевременно по силата на чл. 144, ал. 1, т. 1 от ЗУТ инвестиционните проекти се съгласуват и одобряват след писмено заявление на възложителя и след представяне на документи за собственост, като съгласно чл. 148, ал. 4 от ЗУТ титуляр на разрешението за строеж е също възложителят, какъвто, съгласно чл. 161, ал. 1 от ЗУТ, е собственикът на имота, лицето, на което е учредено право на строеж в чужд имот и лицето, което има право да строи в чужд имот по силата на закон. В последният случай разрешението се издава и на собственика на имота съгласно чл. 148, ал. 5 от ЗУТ. При тази нормативна уредба и с оглед изричната забрана в представените договори за наем за извършване на преустройства или трайни подобрения в имота без писмено съгласие на наемодателя, жалбоподателите поддържат, че наемателите на имота, каквито безспорно са те, не са процесуално легитимирани да инициират производство по одобряване на инвестиционен проект и издаване на разрешение за строеж, поради което не могат да бъдат надлежен адресат на задължението за изграждане и поддържане на достъпна архитектурна среда.

Според настоящия състав тези възражения са неоснователни.

От представените с административната преписка писмени доказателства безспорно се установява, че жалбоподателите са наематели на помещения с предназначение лекарски кабинет и стоматологичен кабинет в сграда – публична общинска собственост, находяща се на посочения в констативния протокол адрес. Обектът е такъв за обществено обслужване в областта на здравеопазването по смисъла на чл. 53, ал. 2, т. 2 от ЗХУ и това обстоятелство не е спорно. Съгласно § 1, т. 2 от ДР на Наредба № РД-02-20-2 от 26.01.2021 г. "Достъпна среда" е среда в урбанизираните територии, сградите и съоръженията, която всеки човек с намалена подвижност, със или без увреждания може да ползва свободно и самостоятелно. Безспорно е установено, че достъпът до поликлиниката и до кабинетите на втория етаж е чрез стъпала, което обосновава извод за липса на свободен и независим достъп до обекта, предоставящ публични услуги, за лица с увреждания, в това число и такива с двигателни увреждания, т.е. установява се липсата на достъпна архитектурна среда, което осъществява състав на дискриминация по смисъла на чл. 5 от ЗЗДискр., както правилно е приела КЗД.

Не може да бъде споделен доводът, че като наематели на помещения в  обекта, в който се предоставят услугите, жалбоподателите нямат задължение да осигурят достъпна среда, а това задължение лежи върху собственика на сградата, по аргумент от нормите на ЗУТ и подзаконовите нормативни актове. Предмет на спора е проверката за архитектурната достъпност на сграда, в която обществена услуга се предоставя от жалбоподателите, независимо от собствеността върху сградата. Предоставящият услугата в процесната сграда - поликлиника следва да осигури достъпност на архитектурната среда, за да може и хората с увреждания да ползват предоставяните услуги. Както се посочи и по-горе, поддържането на архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до публични места е дискриминация, съгласно чл. 5 от ЗЗДискр., като задължението да осигури безпрепятствен достъп на лица с увреждания до обекта е на лицето, което осъществява дейността си на това място. След като не са осигурили такава, наемателите в обекта са допуснали неравно третиране по отношение на тези лица по защитения признак "увреждане". Отношенията между наемателя и собственика - облигационни и тези, с оглед това кой следва да осигури достъпната архитектурна среда, при положение, че сградата се отдава под наем именно с предназначение за предоставяне на публични услуги, са ирелевантни за обективния факт на неизпълнение на законовото задължение за осигуряване на достъпна среда. Това задължение е за лицето, което предоставя услугите си на публично място. То следва да осигури достъпна архитектурна среда до мястото, където предоставя услугите. В този смисъл е и константната практика на ВАС – Решение № 2983 от 30.03.2022 г. по адм. д. № 12073/2021 г.,  Решение № 1893/01.03.2022 г. по адм. дело № 9627/21 г., Решение № 4177 от 13.04.2020 г. по адм. д. № 9533/2019 г., Решение № 3355 от 5.03.2020 г. по адм. д. № 10823/2019 г., Решение № 5473 от 11.05.2020 г. на ВАС по адм. д. № 11868/2019 г. и др.

Представените в съдебно заседание нови писмени доказателства: писмо рег. № 53-3971-1#1/07.03.2022 г. на кмета на Община Велико Търново, решение № 894/31.03.2022 г. на Общински съвет Велико Търново и Приложение № 17 от инвестиционна програма, не могат да опровергаят извода за допуснато нарушение от жалбоподателите, изразяващо се в неизпълнение на изискванията за осигуряване на достъпна архитектурна среда, към датата на постановяване на оспореното решение. Представените доказателства, съгласно които Община Велико Търново е предприела действия по осигуряване на достъпна среда до процесната сграда, носят дата след постановяване на решението и не могат да обусловят извод за неговата незаконосъобразност, тъй като отношенията между собственика на сградата-наемодател и наемателя са ирелевантни към задължението за осигуряване на достъпна среда, което е на предоставящия услугите. Разпоредбата на чл. 63, т. 1 от ЗЗДискр. не създава конкретни задължения за общината, а касае общи контролни и организационни функции, вменени в правомощие на общината.

В действителност в разпоредбата на чл. 57, ал. 2 от ЗХУ е предвидено, че за съществуващи елементи на достъпната среда в урбанизираната територия и достъпна среда на съществуващи сгради и съоръжения, при които не може да се спазят изцяло изискванията за достъпност на наредбата по чл. 53, ал. 3 към отделни строителни елементи или това обременява излишно и непропорционално околните, достъпността се осигурява чрез прилагане на технически и/или организационни мерки и/или чрез спомагателни средства и пособия за определени групи хора с увреждания, когато това се налага. В случая обаче не са ангажирани доказателства за предприети технически и организационни мерки чрез които жалбоподателите да са обезпечили достъпа на хора с увреждания до медицинско обслужване в сградата, т.е. не е налице предвидената от закона алтернатива на осигуряване на достъп на лице с увреждания чрез организационни и технически мерки, съгласно цитираната законова разпоредба.

КЗД правилно е приложила ЗЗДискр., ЗХУ, както и нормите на Конвенцията за хората с увреждания. Изискването на чл. 5 от ЗЗДискр., както и на чл. 9 от Конвенцията за осигуряване на достъпна среда е абсолютно, като установяването на недостъпна среда винаги осъществява нарушение на антидискриминационното законодателство. Отговорността да осигурят достъпна среда се носи от всички лица - физически, юридически, публични или частни субекти, след като същите осъществяват ползването на публичното място, осъществят публична услуга, съответно осъществяват контрола върху публичното място. Нарушението правилно е квалифицирано от КЗД, като пряка дискриминация по признак "увреждане", съобразно чл. 4, ал. 2, във вр. с чл. 5 ЗЗДискр. Наложената имуществена санкция на всеки от жалбоподателите е в минимален размер и не са налице основания за намаляването й. Неоснователни са и възраженията относно неяснота и обективна неизпълнимост на даденото задължително предписание – в случая КЗД правилно е оставила на нарушителите да преценят чрез кои възможно най-малко обременяващи за тях действия ще осигурят архитектурна достъпна среда за хора с увреждания.

Поради това съдът намира, че решението в обжалваните му части е издадено при правилно приложение на материалния закон, а жалбата срещу него следва да се отхвърли като неоснователна.

По разноските:

Независимо от изхода на спора, в полза на ответника не следва да се присъждат разноски, доколкото такива не са претендирани.

На основание чл. 143, ал. 4 от АПК в полза на заинтересованата страна Община Велико Търново следва да се присъди ***ско възнаграждение. Предвид това, че делото не се отличава с фактическа и правна сложност, възнаграждението се определя в минималния размер от 100 лева съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ

 

            По изложените съображения и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК съдът

 

 

Р     Е    Ш     И   :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбите на „ИППДП – д-р Г.М.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Цветарска“ № 25 и ЕТ „ИППМП-лекарски кабинет Д-р С.М.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Килифарево, ул. „Трифон Саралиев“ № 3, срещу Решение № 25/05.01.2022 г. на Комисията за защита от дискриминация в частите му, с които е прието, че всеки от жалбоподателите чрез неосигуряване на достъпна архитектурна среда на обект Поликлиника гр. Килифарево, находящ се на адрес гр. Килифарево, пл. „България“ № 3 затруднява достъпа на лица с увреждане и намалена подвижност до публични места, което е в нарушение на чл. 5 от ЗЗДискр., наложено е на всеки от тях на основание чл. 80, ал. 2 от ЗЗДискр. административно наказание имуществена санкция в размер на 250 лв. и на основание чл. 47, т. 4 от ЗЗДискр. им е дадено задължително предписание да предприемат съвместни действия /заедно със Самостоятелна медико-диагностична лаборатория „Медика – д-р М.К.“ ООД/ по осигуряване на достъпност до горепосочения обект, с което да се осигурява достъпна архитектурна среда за лица с увреждания и намалена подвижност, като в срок от 1 месец от съобщаване на решението да уведомят КЗД за предприетите мерки по преустановяване на нарушението.

 

ОСЪЖДА „ИППДП – д-р Г.М.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Цветарска“ № 25 и ЕТ „ИППМП-лекарски кабинет Д-р С.М.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Килифарево, ул. „Трифон Саралиев“ № 3, да заплатят на Община Велико Търново сума в размер на 100 лв. (сто лева), представляваща разноски по делото.

 

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: