Решение по дело №165/2025 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 859
Дата: 6 юни 2025 г.
Съдия: Ваня Бянова-Нейкова
Дело: 20257280700165
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 март 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 859

Ямбол, 06.06.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - III състав, в съдебно заседание на двадесет и седми май две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
   

При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20257280700165 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба от Д. Г. Д., [населено място], [улица], [адрес], *, против писмо с изх.№25018308/18.03.2025г. на Директора на Дирекция "Инспекция по труда"-Ямбол, в което е обективиран отказ за издаване на индивидуален административен акт по чл.405а от Кодекса на труда КТ).С обжалваното писмо Дирекция "Инспекция по труда"-Ямбол се е произнесла по подадени сигнали с Вх. № 25018946/14.02.2025 г. и с Вх. № 25019479/17.02.2025 г. на Д., по които е извършена проверка по спазване изискванията на трудовото законодателство на Община Елхово.Предмет на жалбата е произнасянето по втория сигнал за това, че за периода от 01.09.2023 г. до 31.07.2024 г. липсва вписан трудов договор за трудовите дейности, които Д. е извършвал, и с искане Инспекцията по труда да установи съществуването на трудово правоотношение и да разпореди вписването му със задна дата.При проверката органът е констатирал, че Община Елхово не е възлагала извършването на описаните в сигнала дейности за периода от 01.09.2023 г. до месец юли 2024 г. (включително), не е констатирано престиране на работна сила, и в тази връзка инспекция по труда не може да приложи правомощията си по чл. 405а от Кодекса на труда - за тези констатации е уведомен Д. Г. Д. с писмо с изх.№25018308/18.03.2025г. на Директора на Дирекция "Инспекция по труда"-Ямбол.Жалбоподателят иска за бъде отменен отказа на Дирекция "Инспекция по труда"-Ямбол да упражни правомощието си по чл. 405а от Кодекса на труда.

В съдебно заседание жалбоподателят Д. Г. Д., редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Депозирал е Молба с вх. № 1263/22.05.2025 г. със становище по съществото на спора.

Ответната страна Дирекция „Инспекция по труда“ – Ямбол, редовно призована, се представлява от старши юрисконсулт Р. Д., която моли съдът да отхвърли оспорването на господин Д. Г. Д. срещу отказа на Дирекция „Инспекция по труда“-Ямбол да обяви трудово правоотношение между него и община Елхово.Претендира юрисконсултско възнаграждение.Представено е писмено становище по съществото на спора.

Като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

Жалбата е подадена в 14-дневен срок от връчване на писмо с изх.№25018308/18.03.2025г. на Директора на Дирекция "Инспекция по труда"-Ямбол, от неблагоприятно засегнато лице, поради което съдът я приема за допустима.

Между страните няма спор за факти, спори се по приложението на закона.

Между кмета на Община Елхово(доставчик на лична помощ), Д. Г. Д.(асистент) и И. Г. Д.(ползвател), на основание чл.14, ал.3 от Закона за личната помощ е подписано Тристранно споразумение № ЗЛП-247/17.07.2023 г. с предмет „предоставяне от асистента на лична помощ на дейности, отговарящи на индивидуалните потребности от личен, домашен или социален характер и за преодоляване на бариерите на функционалните ограничения в подкрепа на ползвателя", срок от 01.08.2023г. до 30.06.2028 г. и 168 часа месечно за предоставяне и ползване на личната помощ. Въз основа на тристранното споразумение, между община Елхово(работодател) и, Д. Г. Д. (работник), е сключен Трудов договор № 32/24.07.2023 г. Със Заповед № 24/21.08.2023 г. кметът на община Елхово, на основание чл.71, ал.1 КТ, е прекратил трудовото правоотношение с Д. Г. Д., считано от 22.08.2023 г. На 22.08.2023 г. по Системата за сигурно електронно връчване на Общинска администрация-Елхово от И. Г. Д., чрез настойника Г. Д. Д., е подадено заявление-декларация вх.№94-3-1310/22.08.2023 г. с искане за включване в механизма „лична помощ", като е посочено, че желае за асистент да бъде назначено лицето Д. Г. Д., а Д. И. Д. за асистент-заместник. По заявлението няма произнасяне, по повдигнат спор – с Решение №163/30.10.2023 г. по адм.д.№255/2023г. на Административен съд Ямбол е отменен мълчалив отказ на кмета на община Елхово по подаденото Заявление-декларация вх.№94-3-1310/22.08.2023 г. по образец на приложение № 1 от Наредба № РД-07-7/28.06.2019 г. за включване в механизма лична помощ и преписката е върната за произнасяне. Решението е влязло в сила на 04.05.2024г.

По заявлението с вх. № 94-3-1310 от 22.08.2023 г. е сключено Тристранно споразумение № ЗЛП-308 на 24.07.2024 г. между кмета на община Елхово (доставчик на лична помощ), Д. Г. Д. (асистент) и И. Г. Д. (ползвател), за срок от 01.08.2024г. до 30.06.2028г., 168 часа месечно, за предоставяне и ползване на лична помощ. Въз основа на споразумението е сключен Трудов договор №74/29.07.2024г. между община Елхово(работодател) и Д. Г. Д.(работник), считано от 01.08.2024г..

Жалбоподателят счита, че за кмета на Община Елхово е възникнало задължение да сключи с него трудов договор още с подаването на 22.08.2023 г. на заявление - декларация за включване в механизма лична помощ по реда на Закона за личната помощ(ЗЛП), счита, че е предоставял работна сила в нарушение на чл. 1, ал. 2 от КТ за периода от 01.09.2023 г. до 31.07.2024 г., поради което съществуването на трудовото правоотношение трябва да се обяви с постановление, издадено от контролните органи на инспекцията по труда. Възраженията в тази насока съдът намира за неоснователни.

С писмо изх.№08-01-53/09.04.2024г. на кмета на община Елхово подателят на заявлението с вх. № 94-3-1310 от 22.08.2023 г. е уведомен за констатирани нередовности, като са дадени указания за отстраняването им: 1. да представи направление съгласно чл. 25, ал. 2 от Закона за хората с увреждания с определения брой часове;2.да посочи за асистент друго лице, различно от Д. Г. Д.. Кандидатът за асистент следва да подаде заявление по образец (Приложение № 4 от Наредба № РД-07-7 от 28.06.2019 г. за включване в механизма лична помощ), към което да се приложени гореизброените документи по чл. 26, ал. 1 от Закона за личната помощ. Със Заповед №РД-434/14.05.2024г. на кмета на община Елхово е спряна процедурата за включване в механизма лична помощ, започнала по заявление - декларация с вх. № 94-3-1310 от 22.08.2023 г. до посочване за асистент на лице, различно от Д. Г. Д. и представяне на документите по чл. 26, ал. 1 от Закона за личната помощ за същото. С Решение №ОУ-02307/12.06.2024г. на Областния управител на област Ямбол е отменена Заповед №РД-434/14.05.2024г. на кмета на община Елхово. Последвало е сключването на Тристранно споразумение № ЗЛП-308 на 24.07.2024 г.

Съгласно разпоредбите на чл. 14, ал. 5 от ЗЛП и чл. За, ал. 1 от Наредба № РД-07-7 от 28.06.2019 г. за включване в механизма лична помощ(Наредба № РД-07-7/28.06.2019 г.), в 7-дневен срок от сключването на тристранното споразумение, доставчикът на лична помощ сключва трудов договор с асистента по образец Приложение № 3 към чл. 3, ал. 8 от Наредба № РД-07-7/28.06.2019 г., с който се определят страните, мястото на работа, времетраенето му, характерът на работата, датата на сключването му и началото на неговото изпълнение, основното и допълнителните трудови възнаграждения с постоянен характер и периодичността на тяхното изплащане, продължителността на работния ден, размерът на основния платен годишен отпуск, еднакъв срок на предизвестие и за двете страни при прекратяване на трудовия договор, както и други права и задължения, доколкото не противоречат на разпоредбите на Кодекса на труда. Изпълнението на задълженията по трудовия договор на асистента започва от 1-во число на месеца, следващ месеца на сключване на договора, а на асистент- заместника от датата, определена в договора за начало на неговото изпълнение според нормата на чл. За, ал. 2 от Наредба № РД-07-7/28.06.2019г.

За периода от 01.09.2023 г. до 31.07.2024 г. между Община Елхово и Д. Г. Д. не е имало сключено тристранно споразумение въз основа на подаденото заявление с вх. № 94-3-1310 от 22.08.2023 г. , в изпълнение на което да възникне основание за сключване на трудов договор. Споразумението включва задължителни реквизити, както следва:1. предмет и срок;2. име и адрес на доставчика на лична помощ; 3. име и адрес на ползвателя на лична помощ и на законния представител;4. име и адрес на асистента;5. място на предоставяне на личната помощ;6. брой часове за лична помощ, определени в направлението по чл. 25, ал. 2 от Закона за хората с увреждания;7. права и задължения на страните; 8. план-график за работа на асистента за определените в споразумението месечен брой часове, в който се определят разпределението на работното време в работни дни и дейностите, които се извършват в съответствие с предпочитанията на ползвателя на лична помощ, както и други условия, свързани с предоставянето на механизма лична помощ;9.общи условия. Споразумението е предпоставка за възникване на трудово правоотношение между доставчика на лична помощ и асистента.Именно въз основа на споразумението се предоставят отчетите за предоставената лична помощ и се заплащат отработените часове на асистента по процедурата, предвидена в чл.10 от Наредба № РД-07-7/28.06.2019 г., която изисква и проверка за съответствие с план-графика.Поради липсата на тристранно споразумение, обосновано е да се приеме, че няма договаряне по основните елементи на трудовото правоотношение, свързани с предоставянето на работната сила: място на работа, длъжността и характера на работата, начало на изпълнение, времетраене на работата, продължителност на работния ден.С оглед на това и твърдяната за изпълнявана работа от Д. Г. Д. като личен асистент е без възлагане.Изводите на Дирекция“Инспекция по труда“-Ямбол, че между Д. Г. Д. и Община Елхово през периода от 01.09.2023 г. до 31.07.2024 г. не е съществувало договорно отношение, за да бъде обявено то за трудово, съотв. че не са налице предпоставките на чл. 405а, ал. 1 от КТ за издаване на постановление за обявяване съществуването на трудовото правоотношение, съдът намира за правилни.

Предвид изложеното, жалбата следва да се отхвърли като неоснователна, като се уважи претенцията за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на ответната страна Дирекция“Инспекция по труда“-Ямбол, в минимален размер от 100(сто) лева, съобразно чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Водим от горното, съдът

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Д. Г. Д., [населено място], [улица], [адрес], *, против писмо с изх.№25018308/18.03.2025г. на Директора на Дирекция "Инспекция по труда"-Ямбол, в което е обективиран отказ за обявяване съществуването на трудово правоотношение между община Елхово и Д. Г. Д. за периода 01.09.2023-31.07.2024г.

ОСЪЖДА Д. Г. Д., [населено място], [улица], [адрес], *, да заплати на Дирекция“Инспекция по труда“-Ямбол, разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер 100(сто) лева.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

 

Съдия: