Решение по дело №550/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 299
Дата: 2 декември 2019 г. (в сила от 7 февруари 2020 г.)
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20197110700550
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

                                                 Р   Е   Ш   Е   Н   И   E     № 299

                                          гр.Кюстендил, 02.12.2019год.

                                               В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

             

             Административен съд – Кюстендил, в публичното съдебно заседание на двадесет и осми ноември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                        Административен  съдия: ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА

при участието на секретаря А. Масларска, като  разгледа докладваното от съдията  адм. дело № 550 по описа за 2019год., за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл.459, ал.1 от Изборния кодекс.  

Производството по делото е образувано по предявена жалба от Местна коалиция  ЗС „Александър Стамболийски“ (БДЦ, Земеделски съюз „Александър Стамболийски), чрез упълномощения представител К.Г.Ч., срещу   Решение № 89 от 28.10.2019г. на Общинска избирателна комисия /ОИК/ - Бобов дол, с което е определен резултата от избора на общински съветници  в Община Бобов дол от проведените на 27.10.2019г. местни избори.  Видно от съдържането на предявената  жалба, решението на ОИК се оспорва изцяло като нищожно поради неспазване на предвидените в чл.453, ал.5 от ИК форма и съдържание. Извън горното са налице твърдения за недействителност на изборния резултат поради несъответствие с  действителното фактическо положение. Сочат се нарушения при отчитането на бюлетините, вкл.  на действителните и недействителните гласове, като броят на последните се счита за прекомерно голям; допуснати грешни при отразяване на резултатите от преброяването в протоколите на СИК; многобройни поправки в протоколите на СИК в нарушение на правилото по чл. 441, ал.2 от ИК.  Жалбоподателят поддържа, че визираните нарушения са допуснати в избирателни секции с №№ *********, *********,  *********, *********, *********, *********, *********, *********, ********* и *********.  Възразява се срещу реда за съставяне на протокола на СИК с № ********* като нарушаващ правилото на чл.433, ал.1 от ИК.  Прави се искане за отмяна на оспореното решение на ОИК.

 В съдебното производство релевираните оплаквания и искания се поддържат от пълномощника на жалбоподателя адв. К. Д., като се акцентира на доводите за неистинност на протоколите на СИК и протокола на ОИК с твърдения, че не отразяват действителния вот на избирателите.  

            Ответникът -  Общинска избирателна комисия – Бобов дол, представлявана от председателя И.Г. и секретаря М. О., последният определен за представител с решение № 118/26.11.2019г. на ОИК, изразяват становище за неоснователност на предявената жалба. Сочи се, че не са установени твърдяните  множество нарушения в изборния процес; че съгласно протоколите на СИК не е имало спорове относно действителността и недействителността на бюлетините, няма констатирани нарушения, няма подписали се членове с особено мнение, а извършените поправки са по надлежния ред. Считат се за неоснователни исканията на жалбоподателите за броене на бюлетини, като в тази връзка се развиват съображения за материалната доказателствена сила на протоколите на ИК като официални свидетелстващи документи. Твърди се, че поправките в протокола на СИК с № 4 са извършени в съответствие с правилото на чл. 445, ал.3 от ИК за отстраняване на очевидни фактически грешки.  Счита се, че оспореното решение е законосъобразно и  се прави искане за потвърждаването му.  

Заинтересованите  страни: ПП „Партия на зелените“, ПП „ГЕРБ“ и  ППБСП за България“,  не изразяват становище по жалбата.

Заинтересованите  страни  М.Ю.М., М.К.С., К.Т.Д., И.Е.И., А.Г.П., Е.Г.Х. и В.Т.Р. в качеството им на избрани общински съветници, чрез пълномощника си адв. И.С., изразяват становище за неоснователност на жалбата като считат оспореното решение за законосъобразно.

Заинтересованите  страни  М.Г.С., Р.А.Б., Ю.Л.Б., К.Г.Ч., Р.Г.В. и Ю.В.Й., в качеството им на избрани общински съветници, не  изразяват становище по жалбата.

Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбите, становищата на страните в съдебно заседание и събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа обстановка по спора:

            Предмет на оспорване  е Решение № 89/28.10.2019г. на ОИК – Бобов дол, с което въз основа на получените данни от протоколите на СИК в избирателен район 10-04 Община Бобов дол  и  изготвен  протокол на ОИК за избор на общински съветници в общината,  на основание чл.453 и чл.454 от ИК, комисията е установила и обявила резултатите от гласуването за общински съветници в Община Бобов дол като е обявила имената на избраните общински съветници по партии, коалиции и местни коалиции, както следва: ПП „Партия на зелените“ - Е. С. В.,  М.К.С., К.Т.Д., И.Е.И. и А.Г.П.;  ПП „ГЕРБ“ - М.Г.С., Р.А.Б. и Ю.Л.Б.; ПП „БСП за България“ - Е.Г.Х. и В.Т.Р.; Местна коалиция  ЗС „Александър Стамболийски“ (БДЦ, Земеделски съюз „Александър Стамболийски) - К.Г.Ч., Р.Г.В. и Ю.В.Й.. Постановено е  издаване на удостоверения на избраните общински съветници.

Оспореното решение е прието на заседание на ОИК по Протокол № 26/28.10.2019г.  след поименно гласуване „за“ на всички членове на ОИК / л. 121 и сл. от делото/.  Като административен акт, с който завършва изборния процес от произведения избор за общински съветници,  същото обективира   в съдържанието си данните от Решение на ОИК – Бобов дол от 28.10.2019г., което  е представено в оригинал от ответника с подписите на членовете на ОИК, като с него е:

т. І. Определена е общинската избирателна квота от 246 гласа;

            т. ІI. Обявено е, че няма избрани независими кандидати за общински съветници;

            т. III. Обявен е броя мандати на общински съветници общо 13;

т. ІV. Разпределени са мандатите по кандидатски листи на ПП и коалиции, получили действителни гласове, не по-малко от общинската избирателна квота, а именно: ПП „Партия на зелените“ с номер 42 в интегралната бюлетина – 5 мандата;  ПП „ГЕРБ“ с номер 43 в интегралната бюлетина – 3 мандата;  ПП „БСП за България“ с номер 56 в интегралната бюлетина – 2 мандата и Местна коалиция  ЗС „Александър Стамболийски“ (БДЦ, Земеделски съюз „Александър Стамболийски) с номер 67 в интегралната бюлетина – 3 мандата;

т. V. Обявено е разпределението на заявените предпочитания /преференции/ за отделните кандидати по кандидатски листи и са подредени кандидатите по партии, коалиции и местни коалиции съответно в списък А и в списък Б.

т. VІ. Обявени са имената на избраните общински съветници по партии, коалиции и местни коалиции: Е. С. В.,  М.К.С., К.Т.Д., И.Е.И., А.Г.П., М.Г.С., Р.А.Б. , Ю.Л.Б., Е.Г.Х. и В.Т.Р., К.Г.Ч., Р.Г.В. и Ю.В.Й..

Оспореното решение е обявено на 29.10.2019г. в 19,13 часа.,  а жалбата е подадена на 05.11.2019г. т.е. в срока по чл.459, ал.1 от ИК.

С решение № 113/05.11.2019г. на ОИК – Бобов дол, е заличена от листата на избраните общинските съветници от ПП „Партия на зелените“ Е. С. В./избрана за кмет на общината/ и  се обявява за избран за общински съветник М.Ю.М..

Решение № 89/28.10.2019г. на ОИК – Бобов дол е издадено на основание Протокол на ОИК – Бобов дол за избиране на общински съветници от 28.10.2019г., представен в оригинал от ответника.  В протокола, съставен въз основа на протоколите на СИК, са отразени следните данни:  брой на секциите в избирателния район е 27; гласували избиратели според положените подписи в избирателните списъци, включително в допълнителните страници от 4 326; брой на намерените бюлетини – 4 326, от които 1049 недействителни бюлетини и 3277  действителни бюлетини;  действителни гласове за кандидатски листи на партии, коалиции и инициативни комитети – 3190 и действителни гласове „не подкрепям никого“ - 87. Отчетени са 28 унищожени бюлетини и 11 броя сгрешени бюлетини по чл.267, ал.2 от ИК.   

В т.8 от протокола е отразено разпределението на гласовете по кандидатски листи, както следва: ПП „Партия на зелените“ - 1079 действителни гласове и 8 недействителни; ПП „ГЕРБ“ – 765 действителни гласове и 3 недействителни; ПП „Воля“ - 138 действителни гласове и 3 недействителни; ПП „БСП за България“ – 560 действителни гласове и 8 недействителни; Местна коалиция  ЗС „Александър Стамболийски“ (БДЦ, Земеделски съюз „Александър Стамболийски) - 648 действителни гласове и 9 недействителни.

В т.10 от протокола е отразено разпределението на гласовете и на предпочитанията /преференциите/ за кандидатите по листи на партии, коалиции и местни коалиции.  

Протоколът е подписан от членовете на ОИК. В съдържанието му е записано, че няма протоколи на СИК с отбелязани спорове относно действителността или недействителността на гласовете; има 1 брой на протоколи за предаване на сгрешени формуляри на протоколи на СИК,  няма предадени сгрешени формуляри на протоколи на СИК; липсват жалби, възражения и заявления в изборния ден, има нормална  обстановка при провеждане на изборите.

Протоколът на ОИК е издаден въз основа на данните от протоколите на всички 27 СИК на територията на многомандатния изборен район.  Съдържанието на данните в приемо-предавателните разписки на СИК от всички избирателните секции от района, представляващи числовите данни от протоколите на СИК по чл.445, ал.6 от ИК съвпада изцяло като отделни суми и общи сборове с данните в предложението на изчислителния пункт на ОИК за протокол на ОИК. Цифрите са идентични и с книжните протоколи на всички СИК и протокола на ОИК. Разписките съдържат нужният брой подписи на членовете на СИК и ОИК, приели документите и на оператора от изчислителния пункт на ОИК.

Определянето на резултатите от гласуването за общински съветници е извършено по методиката, приложение №5 към чл.453, ал.1 от ИК и правилата на чл.453 от ИК и е обективирано в решението на ОИК от 28.10.2019г.   Изчисленията са извършени на база 13 мандати за общински съветници,  3277 действителни гласове  и общинска избирателна квота от 246 гласа.

Във връзка с допустимостта на жалбата  следва да се посочи  Решение № 19 от 16.09.2019г.,  с което ОИК е регистрирала за участие в изборите Местна коалиция  ЗС „Александър Стамболийски“, в която участват ПП „Български демократичен център“ и ПП “Земеделски съюз „Александър Стамболийски“. С решение № 37/23.09.2019г. , ОИК е регистрирала  кандидатската листа на МК, която  включва 13 кандидати за общински съветници.  Местната коалиция е създадена със споразумение от 12.09.2019г., подписано от ПП „Български демократичен център“, представлявана от К.Г.Ч. – преупълномощен от Г. С. М.– пълномощник на представляващите ПП, съгласно решението за регистрация на партията, д-р К. А. К.и С. Г. К., и  ПП “Земеделски съюз „Александър Стамболийски“, представлявана от С. Я. П..

От ОИК са представени решенията за регистрация и на другите ПП, участвали в оспорените избори, които не следва да се цитират поради липсата на възражения, които ги касаят.

По делото е представено решение №74/23.10.2019г. на ОИК – Бобов дол, с което във връзка с решение № 1080-МИ/12.09.2019г. на ЦИК, е публикуван списък на представителите на МК ЗС „Александър Стамболийски“, упълномощени да представляват МК в изборния ден по реда на чл.124 от ИК.

Към жалбата са приложени три броя копия от протокол на СИК № 4, които са с различно съдържание. Оспорващият твърди, че първият протокол е предоставен на застъпник на МК след края на изборния ден, а вторият – че е от сайта на ОИК.  От ответника е изпратен индигирания  екземпляр на протокола на СИК № 4, а от ЦИК – оригиналния протокол на СИК № 4. Всички описани документи съдът ще анализира в последващото изложение.

По делото са приети 27 броя протоколи на СИК за избор на общински съветници, ведно с приемо-предавателните разписки на ОИК от всички избирателните секции от района, представляващи числовите данни от протоколите на СИК по чл.445, ал.6 от ИК. Всички протоколи на СИК са  индигирани екземпляри, представени в оригинал и са приети като доказателства по делото. В съдържанието на протоколите на сформираните  СИК за произведения избор има положени подписи на членовете на комисиите без забележки относно определянето на действителните и недействителните гласове, без възражения и жалби за извършени от членовете на СИК нарушения на изборния процес, без спорове за действителността или недействителността на гласовете, няма особени мнения по чл.441, ал.3 от ИК с отделно изложени писмени мотиви, отразяване на спокойна изборна обстановка, като  поправките в СИК с №№ 4, 10,  11, 16, 18, 20, 21, 22 и 23     са свързани с отстраняване на очевидни фактически грешки и съдържат подписите на съответния брой членове на СИК по правилата на чл.445, ал.5 във вр. с чл.444, ал.1 от ИК.

Видно от Протокол  от 28.10.2019г. за предаване на сгрешен формуляр по чл.433 от ИК,  СИК в избирателна секция № 14 е унищожила сгрешен формуляр с № 100400000014 и е предоставила нов формуляр с № 100400000010028. По делото са представени и сгрешеният и новият формуляри, като последният не съдържа поправки, няма отразени възражения и жалби. Не е спорно, че ОИК при формиране на оспорения резултат е взела предвид данните в новия формуляр в сочената секция.

Предвид оплакванията в жалбата и предявеното искане, съдът е открил производство по оспорване истинността на  протокола на ОИК и на протоколите на СИК с №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 и 12 и е дал указания на жалбоподателя  за доказателствената тежест в производството по оспорване съобразно разпоредбата на чл. 193, ал. 3 от ГПК. В процеса на оспорване същият, чрез пълномощника си, е поискал броене на бюлетините в посочените избирателните секции чрез назначаване на съдебна експертиза. Съдът, с определение, постановено в о.с.з. на 28.11.2019г., е отхвърлил искането. След подробен преглед и анализ на протокола на ОИК, както и на протоколите на СИК, съдът  е направил констатации за липса на особени мнения,  възражения, както и на подадени жалби; на спорове относно действителността и недействителността на гласовете, като е отразена  спокойна обстановка при провеждане на изборите. По отношение на  поправките в протоколите  на СИК е установено, че са извършени по регламентирания  и допустим от закона ред, а имено по чл. 441, ал.2, съответно чл.445, ал.5 от ИК. Горните изводи се основават на проверката на валидността, формата и съдържанието на протоколите на СИК.

С оглед възраженията в жалбите е необходимо да са възпроизведат данните в оспорените протоколи, вкл. след съпоставка с  копията от същите, приложени от жалбоподателя и с копията от същите, съставляващи компютърна разпечатка от сайта на ОИК и приемо - предавателните разписки по чл.445, ал.6 от ИК,  както следва:

Протоколът на СИК № ********* е подписан от всички членове на СИК. Същият не съдържа поправки, вкл. в числовите данни; липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК; няма възражения и жалби след открИ.е на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка. Верността на данните в същия се оспорват поради големия брой недействителни гласове. Видно от отразените данни, броят на гласовете е 281, на недействителни гласове е 67, а на действителните гласове - 214, от които оспорващата МК е получила  38 броя гласове, съотв. 1 бр.  са без преференции  и останалите са разпределени между отделните кандидати.  Данните са идентични с приемо - предавателната разписка по чл.445, ал.6 от ИК.

Протоколът на СИК № ********* е подписан от всички членове на СИК. Същият не съдържа поправки, вкл. в числовите данни; липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК; няма възражения и жалби след открИ.е на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка. Верността на данните в същия се оспорват поради големия брой недействителни гласове. Видно от отразените данни, броят на гласовете е 255, на недействителни гласове е 60, а на действителните гласове - 195, от които оспорващата МК е получила  35 броя гласове, съотв. 4 бр.  са без преференции  и останалите са разпределени между отделните кандидати.  Данните са идентични с приемо - предавателната разписка по чл.445, ал.6 от ИК.

Протоколът на СИК № ********* е подписан от всички членове на СИК. Същият не съдържа поправки, вкл. в числовите данни; липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК; няма възражения и жалби след открИ.е на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка. Верността на данните в същия се оспорват поради големия брой недействителни гласове. Видно от отразените данни, броят на гласовете е 306, на недействителни гласове е 70, а на действителните гласове - 236, от които оспорващата МК е получила  50 броя гласове, съотв. 4 бр.  са без преференции  и останалите са разпределени между отделните кандидати.  Данните са идентични с приемо - предавателната разписка по чл.445, ал.6 от ИК.

Протоколът на СИК № ********* е представен в оригинал /първи екземпляр/ с писмо изх. № МИ-15-1539/26.11.2019г. на ЦИК; в индигиран екземпляр със заявление вх.№ 5948/21.11.2019г. на ОИК и в  три копия  - с жалбата.   При сравнителен анализ на съдържанието, се установява идентичност на първия и индигирания екземпляри.  Протоколът е   подписан от всички членове на СИК. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след открИ.е на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка. Верността на данните в същия се оспорват поради големия брой недействителни гласове. Поправките в числовите данни касаят броя действителни гласове; брой действителни гласове, подадени за кандидатски листи на партии и коалиции; брой действителни гласове с вот „не подкрепям никого“; разпределението на гласовете по кандидатски листи. Всички поправки са придружени с подписи на 3-ма членове на СИК при условията на чл.445, ал.5 от ИК.  Видно от отразените данни, броят на гласовете е 270, на недействителните гласове е 69, а на действителни гласове е 201, от които 199 броя  са гласовете, подадени за кандидатски листи на партии и коалиции и 2 броя са  гласове с вот „не подкрепям никого“. Касае се са поправка на очевидна фактическа грешка – несъответствие на аритметичните контроли, установена от ОИК и поправена по посочения ред от членовете по чл.441, ал. 1 на СИК. Идентични са констатациите във връзка с поправката относно  разпределението на гласовете по кандидатски листи.  В т.8 от протокола е допусната   аритметическа грешка при сборуване на получените  действителните гласове със и без преференции, отразени в т.10 от протокола, където няма корекции.  Извършената поправка е на очевидна фактическа грешка, а гласовете по кандидатски листи са следните: за ПП „Партия на зелените“ – 88бр. действителни гласове и 0 бр. недействителни; за ПП „ГЕРБ“ -   39бр. действителни гласове и 0 бр. недействителни; за ПП „Воля“ -  5бр. действителни гласове и 0 бр. недействителни; за „БСП за България“ - 21бр. действителни гласове и 0 бр. недействителни и за МК ЗС „Александър Стамболийски“ - 46бр. действителни гласове и 0 бр. недействителни. Данните са идентични с приемо - предавателната разписка по чл.445, ал.6 от ИК. Неоснователни са доводите в жалбата за приложимост на процедурата за сгрешен протокол на чл.433 от ИК.  Законосъобразно в случая комисията е извършила поправки на процесния протокол по реда на чл.445, ал.5 от ИК, доколкото  гласовете за кандидатските листи и отделните кандидати са отчетени правилно, а грешките касаят сбора от същите, респ. отразяването му в съответните части на протокола. Горното изключва квалификацията на протокола като сгрешен протокол, както и  приложимостта на процедурата по чл.433 от ИК.  Допълнителен аргумент в изложения смисъл може да се изведе от сравнителния анализ на протокола на СИК № ********* с протокола на СИК № *********, който е унищожен и е съставен нов протокол.  Данните в последния са изцяло сгрешени, което прави невъзможно установяването на действителния вот на избирателите. Както се посочи по-горе, протоколът на СИК  № ********* съдържа ясни  данни за получените гласове по кандидатски листи и отделни кандидати, което позволява допуснатите очевидни фактически грешки при обобщаването на гласовете да бъдат поправени по реда на чл.445, ал.5 от ИК. С така приложената процедура, която се извършва при предаване на протоколите от СИК на ОИК, т.е. след обявяване на протокола от СИК по реда на чл.441, ал.6 от ИК,  следва да се обясни различието в данните, съдържащи се в копията на протоколите, приложени към жалбата. Относими към изборния резултат, обявен с оспореното решение на ОИК, са данните в оригиналните екземпляри на  протокола, които са идентични с  приемо - предавателната разписка по чл.445, ал.6 от ИК.

Протоколът на СИК № ********* е подписан от всички членове на СИК. Същият не съдържа поправки, вкл. в числовите данни; липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК; няма възражения и жалби след открИ.е на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка. Верността на данните в същия се оспорват поради големия брой недействителни гласове. Видно от отразените данни, броят на гласовете е 353, на недействителни гласове е 102, а на действителните гласове - 251, от които оспорващата МК е получила  54 броя гласове, всички  при упражнена преференция. Данните са идентични с приемо - предавателната разписка по чл.445, ал.6 от ИК.

Протоколът на СИК № ********* е подписан от всички членове на СИК. Същият не съдържа поправки, вкл. в числовите данни; липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК; няма възражения и жалби след открИ.е на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка. Верността на данните в същия се оспорват поради големия брой недействителни гласове. Видно от отразените данни, броят на гласовете е 449, на недействителни гласове е 90, а на действителните гласове - 359, от които оспорващата МК е получила  90 броя гласове, съотв. 8 бр.  са без преференции  и останалите са разпределени между отделните кандидати.  Данните са идентични с приемо - предавателната разписка по чл.445, ал.6 от ИК.

Протоколът на СИК № ********* е подписан от всички членове на СИК. Същият не съдържа поправки, вкл. в числовите данни; липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК; няма възражения и жалби след открИ.е на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.  Верността на данните в същия се оспорват поради големия брой недействителни гласове. Видно от отразените данни, броят на гласовете е 228, на недействителни гласове е 39, а на действителните гласове - 189, от които оспорващата МК е получила  28 броя гласове, съотв. 2 бр.  са без преференции  и останалите са разпределени между отделните кандидати.  Данните са идентични с приемо - предавателната разписка по чл.445, ал.6 от ИК.

Протоколът на СИК № ********* е подписан от всички членове на СИК. Същият не съдържа поправки, вкл. в числовите данни; липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК; няма възражения и жалби след открИ.е на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.  Верността на данните в същия се оспорват поради големия брой недействителни гласове. Видно от отразените данни, броят на гласовете е 348, на недействителни гласове е 76, а на действителните гласове - 272, от които оспорващата МК е получила  43 броя гласове, съотв. 3 бр.  са без преференции  и останалите са разпределени между отделните кандидати.  Данните са идентични с приемо - предавателната разписка по чл.445, ал.6 от ИК.

Протоколът на СИК № ********* е подписан от всички членове на СИК. Същият не съдържа поправки, вкл. в числовите данни; липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК; няма възражения и жалби след открИ.е на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.  Верността на данните в същия се оспорват поради големия брой недействителни гласове. Видно от отразените данни, протоколът е съставен в 11,45ч на 27.10.2019г. и е подписан в 1,05ч. на 28.10.2019г.,  като броят на гласовете е 402, на недействителни гласове е 108, а на действителните гласове - 294, от които оспорващата МК е получила  100 броя действителни гласове и 9 бр. недействителни гласове, съотв. 18 бр.са без преференции  и останалите са разпределени между отделните кандидати.  Данните са идентични с приемо - предавателната разписка по чл.445, ал.6 от ИК.

Протоколът на СИК № ********* е подписан от всички членове на СИК. Същият не съдържа поправки, вкл. в числовите данни; липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК; няма възражения и жалби след открИ.е на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка. Верността на данните в същия се оспорват поради големия брой недействителни гласове, като допълнително се възразява и срещу часът на изготвяне на протокола.  Видно от отразените данни, броят на гласовете е 135, на недействителни гласове е 47, а на действителните гласове - 88, от които оспорващата МК е получила  9 броя действителни гласове, съотв. 3 бр.са без преференции  и останалите са разпределени между отделните кандидати.  Данните са идентични с приемо - предавателната разписка по чл.445, ал.6 от ИК.

Както се посочи, съдържанието на оспорените протоколи на СИК е прието от съда като отговарящо на законовите изисквания за валидност от формална страна, поради което е отхвърлено искането за оглед и повторно броене на действителните, недействителни гласове и предпочитания за кандидатите и листите посредством вещо лице.

Останалите неоспорени протоколи на СИК  с №№ 10, 11, 13, 14 /новия протокол/ , 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 и 27 съдържат подписи на всички членове на СИК, няма протоколи по чл.438, ал.3 от ИК, няма възражения и жалби след открИ.е на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването, изборите са проведени при спокойна обстановка, а  поправките в протоколи на СИК с №№ 10, 11, 16, 18,  20, 21, 22 и 23 са отразени по реда на чл.441, ал.2, респ. чл.445, ал.5 от ИК. Същите не засягат гласовете за оспорващата МК, а данните са идентични с приемо - предавателните разписки по чл.445, ал.6 от ИК. Сравнителния анализ на броя получени гласове, съотв. на броя недействителни и действителни гласове, сочи на идентични данни като процентно съотношение на недействителните гласове спрямо общия брой гласове, както в оспорените протоколи -  около  25%.

При сравнително броене между отчетените действителни гласове и разпределението им по кандидатските листи по всеки от протоколите на СИК, включително описаните по-горе, и тяхното сборуване е налице идентичност с данните в протокола на ОИК от произведения избор.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените доказателства.

С оглед на така установената фактическа обстановка жалбата е допустима. Изхожда от легитимиран от закона правен субект по см. на чл.459, ал.1 от ИК – местна коалиция, регистрирана и взела участие в оспорения избор за общински съветници в община Бобов дол,  предявена е от лице, упълномощено от съучредителите на коалицията с право да оспорва пред съда  изборния резултат.  Жалбата е подадена в законовия срок пред компетентния за разглеждането й  съд във връзка с общите правила за родова и местна подсъдност по чл.132, ал.1 и чл.133, ал.1 от АПК.

Разгледана  по същество, жалбата е неоснователна. Съображенията за това са следните:

Оспореното решение на ОИК – Бобов дол по правен характер представлява индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.1 от АПК. С оглед обхвата на съдебно оспорване, включващ решението в цялост и предметът на съдебна проверка по чл.168 от АПК, съдът следва да провери законосъобразността на акта на всички основания по чл.146 от АПК.

Решението е издадено от компетентен орган. По см. на чл.87, ал.1, т.26 по препращане от чл.398 от ИК, в правомощието на ОИК е установяването и обявяването на резултатите от гласуването в изборния район. Това правомощие е конкретизирано в чл.453, ал.5 от ИК.  ОИК е в състава по чл.76, ал.1 и ал.4, т.1 от ИК. Оспореното решение на ОИК е взето при наличен кворум и мнозинство по чл.85, ал.3 и ал.4 от ИК, видно от протокол № 26/28.10.2019г. Страните не спорят относно компетентността.

Решението на ОИК е валиден административен акт, а релевираните в жалбата доводи за нищожност на същото поради липса на форма са неоснователни. Последните се обосновават с твърдения за отсъствие на реквизити от съдържанието на решението, предвидени в чл. 453, ал.5 от ИК. Съгласно цитираната разпоредба, ОИК обявява резултатите от гласуването за общински съветници по партии, коалиции и независими кандидати, както и броя на предпочитанията  /преференциите/ за всеки кандидат за общински съветник на партия или коалиция и издава удостоверения на избраните общински съветници.  Освен, че по правило,  порокът във формата на административния акт е основание за нищожност само когато е толкова съществен, че фактически се приравнява на липса на волеизявление, какъвто безспорно не е настоящият случай, но и проверката на оспореното решение, сочи на изводи, че същото съответства на одобрената от ЦИК писмена форма / арг.  чл.6, ал.1 от ИК/.  В случая, съобразно изискванията на чл.453, ал.5 от ИК,  с оспореното решение ОИК обявява резултатите от гласуването за общински съветници, като обявява избраните общински съветници.  Същото обективира   в съдържанието  си  данните  в  решението на ОИК – Бобов дол от 28.10.2019г., представено в оригинал от ответника, с което са определени общинската избирателна квота, броят мандати за общински съветници в общината, разпределените  между партии и коалиции мандати за общински съветници, разпределението на заявените предпочитания за отделните кандидати по кандидатски листи на партиите и коалициите, получили мандати и имената на избраните общински съветници.  Отразеният   в решението резултат от избора е скрепен с подписите на всички членовете на колективния орган по чл.451, ал.1 от ИК. Същият възпроизвежда данните от  протокола  на ОИК, които пък обобщават  данните от протоколите на СИК. Изводите са за индивидуален административен акт, издаден  в  заключителния етап  на  изборния процес, в който са инкорпорирани  волеизявленията на органа, определящи резултатите от произведените избори съгласно правилото на чл.453, ал.5 от ИК.

Не са налице нарушения на административнопроизводствените правила при издаване на решението. По делото няма спор относно формирането на  СИК и на ОИК. ОИК е в състава по чл.76, ал.1 и ал.4, т.1 от ИК. СИК имат състава по чл.92, ал.1, ал.4, т.1 и ал.5 от ИК. По делото няма възражения за несъвместимост на членовете на ОИК по чл.81 от ИК, както и на СИК по  чл.96 от ИК. Протоколът на ОИК е подписан от членовете на колективния орган по см. на чл.451, ал.1 от ИК; не съдържа поправки, спорове, възражения и особени мнения. Същият представлява официален свидетелстващ документ с необорена  материална доказателствена сила  за верността на отразените в него изборни резултати. За резултатите от работата при произвеждането на изборите за общински съветници, всички 27 СИК са изготвили протоколи, подписани от всички членове на комисиите съгласно чл.441, ал.1 от ИК. Въз основа на данните от протоколите на СИК, ответната ОИК е отчела резултатите от гласуването в изборния район и е съставила протокола от избора, изпълнявайки нормата на чл.447 от ИК. Резултатът от произведения избор е формиран въз основа на проведено гласуване на включените в избирателните списъци гласоподаватели. Списъците са съставени от компетентния орган по чл.23, ал.1 от ИК по реда на чл.24, ал.1 и ал.2, чл.25, ал.2, 3 и 5 и чл.36, ал.1 и 2 от ИК. Гласуването е извършено с обща хартиена бюлетина по утвърден образец. Участващите в избора ПП, МК  и техните кандидати са регистрирани в ОИК, за което обстоятелство съдът е приобщил съответните решения за регистрация. Решенията са влезли в сила и се ползват със статут на официални писмени документи по чл.179, ал.2 във вр. са ал.1 от ИК.  

Решението съответства на материалния закон.

С оспореното решение ОИК обявява резултатите от гласуването за общински съветници, като обявява избраните общински съветници.  Същото е издадено въз основава  на  данните от  протокола  на ОИК, който пък обобщава  данните от протоколите на СИК. Протоколите на СИК и протоколът на ОИК са официални писмени документи с необорена в рамките на съдебното производство материална доказателствена сила по чл.179 от ГПК по препращане от чл.144 от АПК. Числовите данни в протоколите на СИК съответстват на сборовете в протокола на ОИК. Налице е пълно съответствие на данните в протоколите на СИК и издадените разписки по чл.445, ал.6 от ИК от изчислителния пункт на ОИК. В съдебното производство по делото остана недоказано оспорването от жалбоподателя на верността на протоколите, за които съдът е открил производство по реда на чл.193, ал.1 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК.  Отказът на съда за ново броене, чрез вещи лица,  на действителните и недействителни гласове, както и разпределението им по предпочитания в оспорените протоколи на СИК е аргументиран от спазената документална форма на протоколите. Недоказани са  релевираните  доводи за неправилно  отчитане на вота на избирателите поради нарушения на разпоредбите на чл. 437, ал.2 и ал.3 от ИК       /неточно в жалбата се сочи  чл.278, ал.2 от ИК, относима към друг вид избори/.  Твърденията си за тези нарушения  жалбоподателят обосновава с големия брой недействителни бюлетини, сочейки, че неправилно  са отчетени като недействителни,  бюлетини  съответстващи на изискванията на чл.437, ал.2 от ИК.   Касае се за предположения, които не се подкрепят от писмените доказателствени средства по делото.  Протоколите на СИК  не съдържат  данни за спорове относно действителността или недействителността на отчетените гласове. От друга страна, причините за недействителния вот могат да бъдат от различно естество  и доводите,  че същият е следствие на допуснати  нарушения на чл.437, ал.2 и ал.3 от ИК, са неоснователни.

Коментираните от съда поправки в част от протоколите на СИК, касаещи установените от комисиите числови данни за действителни и недействителни гласове, са в резултат на отстраняване на очевидни фактически грешки в пресмятането и такива при засичане на контролите, като са съпроводени с нужния брой подписи на членовете на СИК по правилата на чл.445, ал.5 във вр. с чл.444, ал.1 от ИК. В тези случаи всички поправки съдържат по 3 подписа, което отговаря на записването в протоколите, тъй като поправките са извършени при предаване на протоколите на ОИК. Подписите принадлежат на членове на СИК от различни политически партии и коалиции, като този начин на законодателна регламентация изключва възможността за манипулиране на изборния резултат.

Неправилно оспорващият прави извод на недостоверност на отчетените изборни резултати поради наличие на коментираните по-горе поправки в част от протоколите на СИК. Поправките са допустими по ИК и същите са извършени в съответствие с предвидените за тях форми. Така установените безспорни данни от съдържанието на оспорените протоколи на СИК водят до извод, че не е необходимо извършване на повторно преброяване на отчетените действителни, недействителни гласове и разпределени предпочитания за кандидатите. Повторно ръчно преброяване заради изразено съмнение за допуснати нарушения или за неправилно преброяване на бюлетините, не е оправдано от съда, който не е участник в изборното правоотношение.  В този смисъл следва да се има предвид и принципното решение в т.6 от Решение № 9/26.11.2009г. на Конституционния съд на Република България  по к.д. № 8/2009г., съгласно което повторно преброяване на гласовете би могло да се допусне ако от протоколите на СИК е видно, че съществуват спорове между членовете на СИК за резултатите от гласуването. Липсата на подобни спорове в конкретния случай по делото не налага нуждата от ново преброяване на отчетените от СИК гласове и преференции за кандидатите.

Със заявеното оспорване на по-голямата част от протоколите на СИК в изборния район не може да се ревизира цялата процедура, извършена от огромен брой длъжностни лица в съставите на СИК, които са представители на различни политически партии и коалиции, без мнозинство в една и съща избирателна секция. Целта на законодателят, давайки възможност за обжалване на резултатите от изборите, не е извършване на повторен изборен процес. Съмненията на жалбоподателя не почива на обективните данни в протоколите на СИК.

 Твърденията за неясен час на подписване на протокола на СИК № *********  поради  различията  на записаните часове за съставяне на същия, макар и  да съответстват на данните в протокола, не са годни да обосноват изводи за съществени нарушения на изборния процес. Записаните начални и крайни часове за неговото изготвяне отразяват технически грешки на комисиите, доколкото касаят началния час на изготвяне на протоколите, свързан с часа на започване на гласуването.  Освен това, за да бъде опорочен един изборен резултат, не е достатъчно да е допуснато нарушение, но то трябва да се съществено. В тази насока важи принципното разрешение за тежестта на нарушенията, дадено в  Решение № 13/28.11.2013г. на Конституционния съд на Република България по к.д. № 14/2013г. Според Конституционния съд, за бъдат обявени изборите за незаконни, трябва да се констатира, че са едновременно налице две предпоставки: съществени, особено тежки нарушения на изборния процес, относими към основополагащите демократични конституционни принципи на избирателното право  /общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване по чл.10 от Конституцията/ и тежестта на тези нарушения да е от такова естество, че да е невъзможно да се установи действителната воля на избирателите. Анализът на доказателства изключва наличието на визираните предпоставки.  

Жалбоподателят не сочи конкретни възражения срещу начина на определяне на избирателната квота и разпределението на гласовете по кандидатски листи, поради което и съобразявайки правилото на чл. 459, ал.7 от ИК, съдът не  дължи проверка на горните обстоятелства.

Независимо от горното, за  пълнота на изложението,  следва да се посочи, че с оспореното решение,  общинската избирателна квота и разпределението на гласовете по кандидатски листи са определени  правилно съгласно разпоредбите  на чл. 453, ал. 1- 4 от ИК, които препращат  към методиката за изчисление на изборния резултат за общински съветници по приложение № 5 към чл. 453, ал. 1 от ИК, използваща метода ХеърНиимайер.  Изчисленията са извършени на база 13 мандати за общински съветници,  3277 действителни гласове  и общинска избирателна квота от 246 гласа, последната  формирана  по правилото на §1, т.14 от ДР на ИК, като броят на мандатите, подлежащи на разпределяне между получилите право за това, е равен на броя на членовете на ОбС, намален с броя на избраните независими кандидати /вж. чл.453, ал.3 и ал.4 от ИК/. Определянето на избраните кандидати за общински съветници според получените валидни предпочитания /преференции/ и подреждането им в листата на партиите  е извършено съобразно  правилата на чл.454, ал.3 вр. с ал.2 вр. с ал.1  от ИК вр. с методиката съгласно приложение № 5. Констатира се правилно приложение на материалния закон от ОИК.

Оспореното решение на ОИК е съответно с целта на закона по чл.3, ал.1 от ИК и принципите по чл.7 и чл.8 от АПК.

Изложеното мотивира съда да счете, че обявеният избор е действителен. С оглед правомощията по чл.459, ал.10 от ИК съдът следва да потвърди решението на ОИК.

Воден от горното, съдът

                                                             Р    Е   Ш   И:

ПОТВЪРЖДАВА Решение № 89 от 28.10.2019г. на Общинска избирателна комисия – Бобов дол за обявяване на избраните общински съветници в община Бобов дол.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 7-дневен срок от обявяването му на страните.

            Решението да се обяви чрез съобщаването му на страните с изпращане на преписи от същото.

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: