Решение по дело №289/2020 на Районен съд - Нови пазар

Номер на акта: 260018
Дата: 7 декември 2020 г. (в сила от 30 декември 2020 г.)
Съдия: Светла Радева
Дело: 20203620200289
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 септември 2020 г.

Съдържание на акта

                                                               Р      Е     Ш    Е    Н   И    Е

                                                                                     № 260018

                                                              Гр.Нови  пазар,07.12.2020г.

                                                              В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Районен съд Нови пазар в публичното съдебно заседание,проведено на двадесет и втори октомври през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                                                                               

                                                                                           Председател:СВЕТЛА  РАДЕВА

                                                                                  Секретар:ВАЛЕНТИНА  ВЕЛИКОВА

 

Като разгледа докладваното от съдия Радева АНХД №289 по описа за 2020 година,за да се произнесе,взе предвид:

 

    Административно-наказателно производство с правно основание чл.59 и сл.от ЗАНН,по жалба,предявена от „Трансмар 57“ЕООД,със седалище и адрес на управление:гр.Д.,ул.“***“№*,обл.В.,в качеството му на работодател,представлявано от Н.Д.Й.срещу Наказателно постановление №27-0001124/10.09.2020г.,издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда „гр.Шумен.

  Жалбоподателят твърди,че с цитираното наказателно постановление ,на представляваното от него дружество било наложено административно наказание –имуществена санкция в размер на 2500 лева ,на основание чл.416 ал.5 във вр.чл.414 ал.3 от КТ.Счита,че същото е издадено в нарушение на материалния закон и при съществено нарушение на процесуалните правила.

Заявява,че административно-наказващият орган не е проверил акта с оглед неговата основателност и законосъобразност,не е събрал допълнителни доказателства за извършеното нарушение,преди да се произнесе по преписката.В НП нарушението не било ясно описано-не били посочени конкретните действия или бездействия на нарушителя по извършеното нарушение,посредством изложени конкретни фактически обстоятелства,при които е извършено нарушението.

     Твърди,че на 27.07.2020г.между „Трансмар 57“ЕООД и  М.И.М.бил сключен трудов договор.Същият не бил работил на 28.07.2020г.в 11.30часа на строеж“Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ЕАД паралелно на северния магистрален газопровод до българо-сръбската граница“.В декларацията  лицето посочило уговорено работно време от 8.00 часа до 17.00 часа и минимална работна заплата,според договореното при сключване на трудовия договор.М.не бил запознат с характера на работата и бил поканен да посети обекта ,за да се запознае с работата и не бил  полагал труд.За сключването на трудовия договор било подадено уведомление на основание чл.62 ал.3 от КТ на 28.07.2020г.,връчено на работника на същата дата.

     Наложеното му наказание било прекомерно високо-по делото липсвали доказателства а наличие на утежняващи вината обстоятелства,респ.вредни последици.

     Дори и да се приемело,че жалбоподателят е извършил вмененото му административно нарушение,следвало същото да се квалифицира като „маловажен случай“ по смисъла на чл.28 от ЗАНН.

      Предвид гореизложеното,жалбоподателят моли да бъде призован на съд и бъде постановено решение,с което се отмени Наказателно постановление №27-0001124/10.09.2020г.,издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда „гр.Шумен като незаконосъобразно,издадено при съществени нарушения на процесуалните правила.

     В условия на евентуалност,моли то да бъде изменено,като съдът намали размера на наложената му имуществена санкция и определи такъв в минималния размер,на основание чл.414 ал.3 от КТ.

      Моли да му бъдат присъдени направените по делото разноски.

     В съдебно  заседание жалбоподателят не се явява,не изпраща представител.

     За административно-наказващия орган се явява по пълномощие юрисконсулт Д.В.-И..Оспорва жалбата и моли съдът да потвърди процесното наказателно постановление.Излага подробни доводи.Моли съдът да присъди в полза на представлявания разноски ,изразяващи се в юрисконсултско възнаграждение.

      Съдът като прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства,поотделно и в тяхната съвкупност,прие за установено от фактическа страна следното:

     От показанията на разпитаните по делото свидетели С.Г.Т. и П.В.С. ***/,които съдът кредитира с пълно доверие

като добросъвестно и безпристрастно дадени,кореспондиращи помежду си и с писмените доказателство по делото ,се установява,че на 28.07.2020г. те са извършвали проверка по спазване на трудовото законодателство  на фирми,работещи на строежа на „Балкански поток“в района на село П..На място установили двама шофьори,с два товарни камиона над 12 тона,чиято самоличност установили,както и собствеността на автомобилите.Единият от шофьорите бил М.И.М.,който собственоръчно попълнил декларация,че работи на обекта от 8 до 17 часа,при уговорена минимална работна заплата.Установили,че той има сключен трудов договор с жалбоподателя на 27.07.2020г.,но към момента на проверката –около 11.00 часа,не е било изпратено  уведомление до НАП за сключения трудов договор,респ-копие от същия е бил връчено на работника преди допускането му до работа.Свидетелите лично са възприели как М.осъществява трудова дейност,а именно управлявал е самосвал ,с който е превозвана земна маса за затрупване на газопровода,така,че съдът намира за несъстоятелно твърдението на жалбоподателя,че М.се е намирал на това място,за да се запознае с работата.Очевидно е,че същият е престирал труд и работна сила във връзка със сключения с жалбоподателя трудов договор №28/27.07.2020г.,по силата на който е назначен на длъжността „шофьор товарен автомобил“.Няма как да бъде допуснато да се запознае с работата едно лице,чиято трудова дейност е свързана с управлението на моторно превозно средство на стратегически обект и съдът приема за абсолютно достоверни твърденията на свидетелите,че М.е извършвал трудова дейност.

   В подкрепа на горния извод е и попълнената от лицето собственоръчно декларация по чл.402 ал.1 т.3 от КТ.

     Справката за регистрираното уведомление с изх.№03388203092598/28.07.2020г.по чл.62 ал.5 от КТ е регистрирано в НАП на 28.07.2020г.в 16.57.29 часа,т.е. след извършване на проверката. 

    Във връзка с направените констатации,контролните органи са съставили протокол №ПР2021321 /28.07.2020г.за извършена проверка.

    Съставен е и АУАН №27-0001124/10.08.2020г.,с което на „Трансмар 57“ЕООД,представлявано от Н.Д.Й.е вменено административно нарушение по чл.63 ал.2 от Кодекса на труда.

    Във връзка с инициираното административно-наказателно производство,с Наказателно постановление №27-0001124/10.09.2020г.,издадено от С.С.М.–Директор на Дирекция „Инспекция по труда“гр.Шумен,за това,че на 28.07.2020г.работодателят „Трансмар 57“ЕООД при осъществяване на дейността си е допуснал в с.П., на 28.07.2020г.до извършване на свързана с предоставяне на работна сила  работа /шофьор товарен автомобил/лицето М.И.М.ЕГН:****** ,без да му е предоставил преди постъпването му копие от уведомлението /справка по чл.62 ал.3 от КТ от ТД на НАП с изх.№03388203092598/28.07.2020г. в 16.57 ч./ за регистрация на сключения с него трудов договор №28/27.07.2020г.-нарушение по чл.63 ал.2 от КТ,на основание чл.416 ал.5 от КТ във вр.чл.414 ал3 от КТ,на „Трансмар 57“ЕООД,в качеството му на работодател,представлявано от Н.Д.Й., е наложена имуществена санкция в размер на 2500.00лв.

     НП е връчено на нарушителя чрез писмо-известие с обратна разписка на 11.09.2020г.и в законоустановения срок то е обжалвано пред съда чрез административно-наказващия орган.

      При така установеното от фактическа страна,съдът направи следните правни изводи:

      Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице,при наличие на правен интерес,в законоустановения срок и се явява процесуално допустима,а разгледана по същество-частично основателна,,поради следните съображения:  

     При съставянето на АУАН и обжалваното НП не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила,водещи до опорочаване правото на защита на нарушителя.

     Наказателното постановление е издадено от съответния административно-наказващ орган,в рамките на неговата териториална и материална компетентност.

      Съгласно разпоредбата на чл.63 ал.1 и ал.2 от КТ,работодателят е длъжен да представи на работника или служителя преди постъпването му на работа екземпляр от сключения трудов договор,подписан от двете страни,и копие от уведомлението по чл.62 ал.3 от КТ,заверено от териториалната дирекция на Националната агенция по приходите.Работодателят няма право да допуска до работа работника или служителя ,преди да му предостави документите по ал.1.Редът и начина на уведомяване е регламентиран в чл.62 ал.5 от КТ и препраща към Наредба №5 за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл.62 ал.5 от КТ.В чл.4 ал.3 от тази Наредба се съдържа задължението на работодателя да връчи на работника или служителя преди постъпването му на работа копие на хартиен носител от завереното уведомление .Връчването се удостоверява с подписа на работника или служителя срещу името му в справката за заверените уведомления.Именно това нарушение е извършил жалбоподателят и според съда то е доказано с нужната категоричност.

  Не са установени вредни последици,като нарушението е отстранено веднага след установяването му.

    Извършеното нарушение не може да се квалифицира като „маловажен случай“,предвид забраната на чл.415в ал.2 от КТ.

   За констатираното административно нарушение,нормата на чл.414 ал.3 от КТ предвижда наказание „имуществена санкция или глоба „в размер от 1500 до 15 000 лв.

    Отчитайки от една страна тежестта на извършеното административно нарушение ,с което се засягат социалните права на наетия на работа,както и обстоятелството,че същото е отстранено още в деня на констатирането му,както и липсата на доказателства за други нарушения на трудовото законодателство,извършени от страна на жалбоподателя,съдът намира,че наложеното му административно наказание е завишено и следва да се намали,като на нарушителя се наложи административно наказание „имуществена санкция“ в размер,съвпадащ с минималния такъв ,предвиден в закона,а именно -1500.00лв.

    С оглед изхода на делото,на основание чл.63 ал.3 от ЗАНН във вр.чл.143 от АПК,жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на въззиваемата страна юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 лв.

    Водим от гореизложеното,на основание чл.63 ал.1 предл.;второ от ЗАНН,съдът

 

                                                 Р     Е      Ш       И     :

 

    ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №27-0001124/10.09.2020г.,издадено от С.С.М.–Директор на Дирекция „Инспекция по труда“гр.Шумен/издадено въз основа на АУАН №27-0001124/10.08.2020г./,с което,за извършено на  28.07.2020г.адм.нарушение по чл.63 ал.2 от КТ.,,на основание чл.416 ал.5 от КТ във вр.чл.414 ал.3 от КТ на„Трансмар 57“ЕООД,с ЕИК: *********,със седалище и адрес на управление:гр.Д.,ул.“***“№2,община Д.,област В.,в качеството му на работодател,представлявано от Н.Д.Й., с ЕГН:********** е наложена имуществена санкция в размер на 2500.00лв.,,като Я НАМАЛЯВА от 2500 лв./две хиляди и петстотин лева/ на 1500лв./ХИЛЯДА И ПЕТСТОТИН ЛЕВА/.

     ОСЪЖДА Трансмар 57“ЕООД,с ЕИК: *********,със седалище и адрес на управление:гр.Д.,ул.“***“№2,община Д.,област В.,в качеството му на работодател,представлявано от Н.Д.Й., с ЕГН:********** да заплати на Дирекция „Инспекция по труда“гр.Шумен юрисконултско възнаграждение в размер на 100.00лв./сто/ лева/.

    Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –Шумен в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                    РАЙОНЕН   СЪДИЯ: