Р Е
Ш Е Н
И Е
№
Гр. К.,
26.02.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – гр. К., ІI – ри състав в публично заседание на двадесет и седми януари две хиляди и двадесета година, в състав :
Районен съдия : АКСИНИЯ А.
При секретаря Д.М. и в присъствието
на прокурора
разгледа
докладваното
от съдията А. АНД № 357
по описа
за 2019 година, за да се
произнесе, съдът взе предвид следното :
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от Закона
за административните нарушения и наказания.
Х.С.Х., ЕГН ********** *** е подал
жалба до РС - гр. К. срещу наказателно постановление № 75 / 26.10.2018 г.
издадено от Директора на „Регионална инспекция по околната среда и водите“ – С.
/ РИОСВ /, в която се сочат съображения на НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНОСТ И НЕОБОСНОВАНОСТ НА АТАКУВАНОТО
НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ. Жалбоподателят моли
съдът да постанови
решение, с което
да отмени същото
изцяло.
С Решение № 122 / 24.04.2019 г.
постановено по н.а.х.д. № 65 по описа за 2019 г. на РС – гр. К., съдът е
отменил НП № № 75 / 26.10.2018 г. издадено от Директора на РИОСВ.
С решение № 1371 / 12.11.2019 г.
постановена по к.н.а.д. № 913 / 2019 г. Административен съд – С. *** отменил
решение № 122 / 24.04.2019 г. на РС – К. и е върнал делото за разглеждане от
друг състав.
На съдебно заседание пред
настоящата инстанция жалбоподателят редовно призован явява се лично и с адв. К.
– САК, която моли съдът да постанови решение, с което да отмени обжалваното
наказателно постановление, като излага подробно доводите си.
Въззиваемата страна редовно
призована на съдебно заседание пред настоящата инстанция се представлява от
адв. М. – САК, която моли съдът да постанови решение, с което да потвърди
обжалваното наказателно постановление.
Съдът, след
като обсъди доводите на страните и ги прецени във връзка със събраните по
делото доказателства по реда на чл. 14 и чл. 18 НПК, приема за установено следното от фактическа страна
:
При
извършена проверка на 12.06.2018 г. от експерти на РИОСВ съвместно със
служители на ГДНП на терен / бивша площадка за дейности с отпадъци / и терени
части от бивш стопански двор в кв. „М.“, находящи се в гр. К., кв. „М.“, края
на ул. „И.“ – бивш стопански двор, ПИ IV,
стопанисван от А.И.Х. е установено, че жалбоподателят, съпруг на собственичката
на терена извършва нерегламентирано изгаряне на отпадъци от пластмаси и
текстил, в дясната част на площадката, непосредствено до газокислородния резак.
Отпадъците са горели и пушели, като се усещала задушлива миризма. Проверката е
отразена в Констативен протокол № УООВП – ИЦ – 62 / 12.06.2018 г.
За нарушението бил съставен акт
за установяване на административно нарушение № 67 / 10.07.2018 г., въз основа
на който е издадено атакуваното пред настоящата инстанция наказателно
постановление.
Административно – наказващият
орган след като е проверил акта с оглед неговата законосъобразност и
обоснованост, преценил е събраните доказателства, установил е, че нарушителят е
извършил деянието виновно и е издал обжалваното наказателно постановление, с
което на основание чл. 133 ал. 4 т. 1 от ЗУО на жалбоподателя е наложено
административно наказание – „Имуществена санкция” в размер на 2 000.00 / две
хиляди / лева, въпреки че нарушението е извършено от физическо лице и съответно
би следвало да му бъде наложена „Глоба“.
От показанията на разпитаните
пред настоящата съдебна инстанция свидетели И.В.Ц. *** К.А. и М.Ю.Г. /
свидетели при съставянето на акта / се установява безспорно, че е извършена
проверка на 12.06.2018 г. на жалбоподателя, след което на 10.07.2018 г. му е
съставен АУАН за нарушение на чл. 29 ал. 1 предл. 3 от ЗУО.
Съдът не кредитира показанията на
свидетеля на жалбоподателя А.И.Х., тъй като същият, въпреки че е присъствал на
самата проверка, сочи, че при извършване на проверката не е имало нерегламентирано
изгаряне на отпадъци в имота на посочената дата – 12.06.2018 г., а само пушек
от рязането с резача от страна на жалбоподателя / съпруга й /.
При така установената фактическа
обстановка съдът прави следните изводи от правна страна :
От приложените по делото
доказателства е видно, че наказателното постановление е връчено на
жалбоподателя на 23.01.2019 г., а жалбата е подадена чрез
административнонаказващия орган до РС - гр. К. на 30.01.2019 г., като е
заведена с вх. № 1249 / 30.01.2019 г. Съдът приема, че жалбата е допустима с
оглед на обстоятелството, че същата е подадена в предвидения в чл. 59 от ЗАНН -
7 - дневен срок за обжалване на връченото наказателно постановление.
Производството е от
административно - наказателен характер, при което е необходимо да се установи
налице ли е деяние, което представлява административно нарушение по смисъла на
чл. 6 от ЗАНН, същото извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е
виновно - предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху
административно - наказващия орган. Според
разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН административно нарушение е това деяние / действие
или бездействие /, което нарушава установения ред на държавното управление,
извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание,
налагано по административен ред.
Разпоредбата
на §
1, т. 17 от Допълнителните разпоредби на Закона
за управление на отпадъците / ЗУО / дефинира понятието „отпадък“
- всяко вещество или предмет, от който притежателят се освобождава или
възнамерява да се освободи, или е длъжен да се освободи. А нормата на чл. 29,
ал. 2 от Закона за управление на отпадъците установява забрана за изоставянето,
нерегламентираното изхвърляне и изгаряне или друга форма на неконтролирано
управление на отпадъците. При тълкуване на цитираната правна норма става ясно,
че хипотезите на забранителната норма, като форма на неконтролирано управление
са най - малко три, а именно – “изоставянето”, “нерегламентираното изхвърляне”
и “изгарянето”. Последния състав “или друга форма на неконтролирано управление
на отпадъците”, дава широта на съставите до безкрайност, стига да е
осъществена, каквато и да форма на „неконтролирано управление на отпадъците”. Понятието „Управление на отпадъците“ е дефинирано в §
1, т. 46 от ДР на ЗУО, а именно - това са събирането, транспортирането,
обезвреждането и оползотворяването на отпадъците, включително осъществяваният
контрол върху тези дейности, следексплоатационните грижи за депата, както и
действията, предприети в качеството на търговец или брокер. От своя страна
разпоредбата на §
1, т. 41 от ДР на ЗУО посочва, че понятието „събиране“ представлява
натрупването на отпадъци, включително предварителното сортиране и
предварителното съхраняване на отпадъци, с цел транспортирането им до
съоръжение за третиране на отпадъци, а именно - такова, в което се извършват
дейности по оползотворяване или обезвреждане, включително подготовката преди
оползотворяване или обезвреждане /§ 1, т. 44 от ДР на с.з./.
В настоящия случай от показанията на свидетелката И.Ц., която е присъствала при проверката се установява, че в процесният имот е имало пламък и текстил и следи от горене на метални кенчета от стъкларии,
буркани, които са се виждали след като се е изгасил огъня.
Поради това и с оглед събраните по делото доказателства
съдът приема, че действително в притежаваният от жалбоподателя и съпругата му имот са били
„събирани“ отпадъци, представляващи метални кенчета,
стъкларии и др., т. е. била е осъществена една от формите
на понятието „управление на отпадъци“.
Същевременно обаче съдът намира, че не е налице специалната цел по смисъла
на §
1, т. 41 от ДР на ЗУО - от показанията на кредитираните от съда свидетели се установява, че намиращите се
в имота на жалбоподателя метални кенчета и стъкларии са били получени в следствие на отпадъци от собствения му имот. От приложените
по делото писмени доказателства се установява, че жалбоподателят и съпругата му са собственици на процесният имот, който е СИО, в който са разположени събраните отпадъци. Очевидно е, че в случая е налице неконтролеруемо
управление на отпадъците в личния имот на жалбоподателя, т. е. деятелността му
се явява несъставомерна по чл. 29, ал. 2, предл. 3 от ЗУО.
При така установеното съдът приема, че жалбоподателят не е нарушил виновно
разпоредбата на чл. 29, ал. 2, предл. 3 от ЗУО, за което
неправилно и незаконосъобразно е санкциониран с обжалваното наказателно
постановление.
Действително е наложена глобата предвидена по този текст за физическо лице, но
АНО е следвало да положи необходимата грижа и да установи
какъв е субектът на административнонаказателната отговорност, съобразно което да прецизира
диспозитива на наказателното постановление. Това
е така, защото при налагането на административно наказание, т. е. при
осъществяването на репресивната функция на държавата спрямо задължените лица, административнонаказващият орган следва да е изяснил
фактите и да е извършил цялостна проверка за законосъобразност и обоснованост
на АУАН, след което да завърши производството с издаване на НП. В този смисъл,
настоящият състав смята, че е налице невъзможност за изменение на наказателното
постановление в частта относно вида на наложената санкция от районния съд, тъй
като това означава административното наказание да се налага за пръв път едва
със съдебното решение, а не в рамките на административнонаказателно
производство, завършващо с наказателното постановление. Ако се приеме за налична
възможността въззивната инстанция да налага различна
санкция, от наложената с НП, жалбоподателят на практика ще се лиши от една
съдебна инстанция и то по същество за преценка на законосъобразността на така
наложеното ново административно наказание за пръв път от съда.
Следователно незаконосъобразно е ангажирането на административно - наказателната
отговорност на физическо лице, в това му качество, чрез налагане на имуществена
санкция.
Поради изложените съображения, съдът намира, че наказателно постановление № 75 /
26.10.2018 година издадено от директора на „Регионална инспекция по околната
среда и водите“ – С. / РИОСВ /, въз основа на акт за установяване на
административно нарушение № 67 / 10.07.2018 г. е незаконосъобразно, поради
което същото следва да бъде отменено изцяло, заедно с наложеното
административно наказание, без да се произнася по същество относно останалите
основания, посочени в жалбата за отмяна на атакуваното наказателно
постановление.
Водим от горното и на основание чл. 63
ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 75 / 26.10.2018
година издадено от директора на „Регионална инспекция по околната среда и
водите“ – С., с което на основание чл. 133 ал. 4 т. 1 от ЗУО е наложил
на Х.С.Х., ЕГН ********** *** административно наказание „Имуществена санкция” в
размер на 2 000. 00 / две хиляди / лева.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – С. *** 14 – дневен срок от получаване на съобщението за
изготвянето му.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :