О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
№1609 15.06.2020
г. гр.Бургас
Бургаският окръжен съд , гражданско отделение,
на петнадесети юни през две хиляди и двадесета година, в закрито заседание в следния състав:
Председател:Мариана
Карастанчева
Членове:1.Пламена Върбанова
2.мл.с.Марина
Мавродиева
Секретар:
________________
Прокурор:________________
Като
разгледа докладваното от съдия Пламена
Върбанова въззивно гражданско дело № 1281 по описа за 2020 година на
Окръжен съд Бургас и за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството по делото пред настоящата
съдебна инстанция е с правно основание чл. 258 ГПК и сл. и е образувано по
въззивна жалба на Областна дирекция на МВР – Бургас, БУЛСТАТ
********* чрез процесуален представител Ана Димчева- юрисконсулт в
ОДМВР-Бургас, против Решение №776/28.02.2020г., постановено по гр.д.№
8200/2019г. по описа на Бургаски районен
съд, с което въззивникът е осъден да
заплати на да заплати на Р.И.Р.,
ЕГН: **********,***, сумата от общо 1 765,28
лв., представляваща нетния размер на
дължимото и неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд – общо 252,82 часа, получени след преизчисляване с
коефициент 1.143 на положения от
него, като “Старши полицай“ в
група “Охрана на обществения ред“ към сектор “Охранителна полиция“ при Четвърто
РУ на ОД на МВР Бургас, за периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г. 1 768
часа нощен труд в дневен, ведно
със законната лихва върху нея
считано от 01.10.2019г. до окончателното плащане, както и сумата 420 лв. – платено адвокатско
възнаграждение; ОД на МВР – Бургас е
осъдено да заплати по сметка на РС
Бургас държавна такса в размер на 70,61
лв. и 190 лв. за ССЕ.
Твърди
се, че решението на БРС е неправилно поради нарушение на материалния закон,
както и е необосновано. Твърди се, че неправилно е
уважена претенцията на ищеца, тъй като безспорно било установено по делото, че
положения от Р. нощен труд бил отчетен и заплатен; неправилно районният съд
преизчислил положеният от Р. нощен
труд по правилата на КТ и Наредбата за
структурата по организацията на работната заплата, съгласно които нощният труд
се преизчислява по коефициент 1,143. Твърди се, че по отношение положения от ищеца нощен труд приложение намирали
правилата на действалите към процесния
период от време Наредба №
8121з-592/25.05.2015г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима
на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи и Наредба
№ 8121з-776/29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима
на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи, като в така сочените наредби липсвал
текст, който да урежда увеличаване на часовете нощен труд по коефициент, за
разлика от действалата преди това Наредба 8121з-407/19.08.2014г.
за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима
на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи.В чл.3,ал.3 от Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. и Наредба
№ 8121з-776/29.07.2016г. било
предвидено, че за държавните служители
на МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 часа и 6.00 часа,
като работните часове не следвало да надвишават
средно 8 часа за всеки 24-часов период, което означавало, че съотношението
между дневен и нощен труд е като 1 към 1
/т.е. 8 часа нощен труд, равни на
7 часа дневен труд/ , а не както е по КТ и по Наредба за структурата и
организацията на работната заплата/ при тях 7 часа вощен труд се приравняват на
8 часа дневен труд/.В този смисъл въззивникът навежда довода- че извънреден
труд би бил налице само в случай, че
служителя в МВР действително работи извън установеното работно време, в който
смисъл и цитира заповеди на Министъра на МВР както следва: № 8121з-791/28.10.2014г.
и № 8121з-1429/23.11.2017г.,предвиждащи
допълнително възнаграждение за нощен труд на държавните служители в размер на
0,25 лева за всеки отработен час или за час от него за времето между 22.00 часа
и 6.00 часа.Твърди се, че в случая не е налице празнота в нормативната уредба,
за да се обоснове от БРС препращане по
аналогия към Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, тъй
като е налице специална законова регламентация, която предвижда друг ред за
отчитане и заплащане на нощния труд, положен от държавните служители по чл.142,
ал.1, т.1 от ЗМВР. Претендира се отмяна на обжалваното решение на БРС и отхвърляне на предявените искове.В случай,
че въззивната жалба бъде намерена за неоснователна , се заявява възражение за
прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение на въззиваемия.
В законовия
срок против въззивната жалба е предявен писмен отговор от въззиваемата страна,представлявана от
адвокат С.К. ***, в която се заявяват съображения и доводи за неоснователност
на същата; моли се въззивната жалба да бъде оставена без уважение и да се
присъдет на ищеца разноските за адвокатско възнаграждение.
Никоя от страните не заявява доказателствени
искания.
Въззивната
жалба е подадена от легитимирано лице, против акт на съда, подлежащ на
обжалване, в законовия срок и с платена по сметка на БОС държавна такса, поради
което е допустима.
Мотивиран от гореизложеното,
Бургаският окръжен съд
О П Р Е Д Е Л И :
ОБЯВЯВА на страните проекто-доклада по в.г.д.№ 1281/2020г. по описа на Бургаски
окръжен съд,насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание на 05.08.2020г.
от 10,10 часа, за което препис от
настоящето определение се изпрати на всяка от страните по делото.
Определението
е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Членове:1/
2/мл.с.