Решение по дело №8495/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 414
Дата: 1 февруари 2025 г. (в сила от 8 юли 2025 г.)
Съдия: Веселина Иванова Няголова
Дело: 20241110208495
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 414
гр. София, 01.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 131-ВИ СЪСТАВ, в публично заседание
на първи октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:ВЕСЕЛИНА ИВ. НЯГОЛОВА
при участието на секретаря МАЯ Г. КАРГОВА
като разгледа докладваното от ВЕСЕЛИНА ИВ. НЯГОЛОВА
Административно наказателно дело № 20241110208495 по описа за 2024
година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. от ЗАНН.
С наказателно постановление (НП) № С-14-3088 от 29.04.2024г. на
директора на РИОСВ на "Топлофикация София" ЕАД е наложена
имуществена санкция в размер на 217 048, 13 /двеста и седемнадесет хиляди
четиридесет и осем лева и тринадесет стотинки/ лева на основание чл. 20, ал.5
от Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или
при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при
неспазване на определените емисионни норми и ограничения(Наредбата) за
нарушение по чл. 69, ал.1 от ЗООС вр. чл.25 и Част I, т.6 към чл.5, ал.1 от
Наредба за норми за допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и
прах, изпускани в атмосферата от големи горивни инсталации.
Недоволно от издаденото наказателното постановление е останало
санкционираното лице, което в срочно подадена жалба, го атакува с искане за
отмяна. В жалбата най-напред се изтъкват съображения за процесуални
нарушения, а именно липсата на съставен АУАН, като се изтъква, че случаите,
в които е допустимо издаване на наказателно постановление без съставен акт
са изчерпателно уредени, а нормата на чл.69а, ал.1 ЗООС не се явява
специална спрямо чл.36, ал.1 ЗАНН, доколкото констативния протокол не се
съставя от орган с правораздавателна компетентност, като същата не
изключва императивното задължение за съставяне на АУАН, а единствено
въвежда допълнително изискване за наличие на определени документи, като
предпоставка за отпочване на административно-наказателно производство.
Наред с това се сочи, че уредбата за повдигане на административно обвинение
е дадена в подзаконов акт, което е недопустимо, и не може да дерогира реда по
ЗАНН, който освен това има процесуален характер. На следващо място се
излагат оплаквания за празноти в съдържанието на наказателното
постановление, доколкото в същото не е посочено как и въз основа на кои
данни са определени средномесечните стойности.
В допълнение се изтъква, че е налице неяснота относно броя на
1
нарушенията, и времето на извършване, относно среднодневната стойност за
конкретни дати, не е конкретизирано дали се касае за отделни нарушения на
изброените дати, както и дали превишенията на нормите относно азотните
оксиди и относно въглеродния оксид са самостоятелни нарушения, като
всичко това противоречи на чл.18 ЗАНН, респективно създава неяснота, кое
от всички отклонения на двата замърсителя се санкционира. Най-сетне се
изтъква, че наказващият орган не е изложил данни относно начина на
определяне на размера на санкцията, като просто се е задоволил с това да
посочи нормативното основание и да изпише формулата, без обаче да я
запълва с конкретно съдържание, не е посочено и кои стойности са използвани
във формулата тези на азотните оксиди или на въглеродния оксид, което само
по себе си ограничава правото на защита. В заключение се изтъква, че
наказващата администрация не е взела предвид допустимите стойности на
превишение, отразени в комплексното разрешително, издадено за ТЕЦ
"София-Изток", а именно 200 mg/Nm3.
По тези съображения се иска отмяна на издаденото наказателно
постановление, като в условията на евентуалност се реферира и към чл.13 НК,
а именно крайна необходимост, предвид факта, че дейността на ТЕЦ-а е пряко
свързана с осигуряване на топлоснабдяването за столицата и същият не може
да преустанови работа, доколкото за дадената територия, същият се явява
единствен доставчик на топлинна енергия. В допълнение се сочи, че са налице
основания за приложение и на чл.28 ЗАНН, доколкото от нарушението не са
настъпили трайни последици за околната среда, нито е създадена
непосредствена опасност за живота и здравето, а превишението е с малки
стойност.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, се представлява
от юрисконсулт И., който поддържат искането за отмяна на наказателното
постановление по съображения аналогични на изложените в жалбата.
Претендира присъждане на разноски.
В съдебно заседание въззиваемата страна - редовно призована, се
представлява от юрисконсулт Бозов, който пледира за потвърждаване на НП
като правилно и законосъобразно, като акцентира върху обстоятелството, че
нарушението е ясно описано и безспорно установено. В противовес на
оплакванията в жалбата, изтъква, че процедурата по чл.69 и чл.69а от ЗООС е
специална по отношение на ЗАНН, както и, че датата на нарушението е точно
фиксирана и това е 31.12.2023г. като същото обхваща една календарна година,
и не е налице кумулиране на санкции.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, доводите на
жалбоподателя и извърши служебна проверка на развитието на
административно-наказателното производство, намира за установено от
фактическа страна следното:
Жалбоподателят "ТОПЛОФИКАЦИЯ СОФИЯ" ЕАД, ЕИК ********* е
търговско дружество, регистрирано в Република Бългаия, със седалище и
адрес на управление гр.София, ул. "Ястребе" № 23Б.
Дружеството жалбоподател стопанисвало топло-електрическа централа
"ТЕЦ София-Изток", находяща се в гр. София, ж.к. ,Дружба 2“, ул.,Димитър
Пешев“ № 6. В същото оперирали Енергийни котли № № 1, 2, 3 и 4,
захранвани с гориво природен газ, т.е. горивни инсталации, изгарящи
природен газ, с непрекъснат режим на работа. Емисиите от вредни вещества,
изпускани в атмосферния въздух от четирите котли на "ТЕЦ София-Изток",
обединени в Комин №1 на "ТЕЦ София Изток", обект на непрекъснат
мониторинг включвали азотни оксиди (NOх) и въглероден оксид- СО.
2
Съгласно нормативно установените си задължения за предоставяне на
информация, дружеството жалбоподател "Топлофикация София" ЕАД,
представило в РИОСВ -София, годишен доклад за обект ТЕЦ „София Изток“
за 2023г.от СНИ на емисиите на вредни вещества, изпускани в атмосферния
въздух от „Комин № 1 - Енергийни котли №№ 1, 2, 3 и 4“, заведен с вх. №
3959/26.02.2024г. Неразделна част от него били Приложения отразяащи
средномесечни стойности, среднодневни стойности и средночасови стойност.
При анализа на същите било установено, че не са спазени изскванията за
средномесечни стойности на азотните оксиди, определени, съобразно
правилото на чл.25 от Наредба за норми за допустими емисии на серен
диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в атмосферата от големи горивни
инсталации, респективно условията, определени в Част 4 от Приложение №
1, за всеки един от месеците на 2023г., а именно:
3
за месец януари - средномесечна стойност 132,8 mg/Nm при НДЕ 100
3
mg/Nm, съгласно Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации (обн. ДВ, бр. 2/2013 г„ доп.);
3
за месец февруари - средномесечна стойност 145,3 mg/Nm при НДЕ 100
3
mg/Nm, съгласно Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации (обн. ДВ, бр. 2/2013 г., доп.);
3
за месец март - средномесечна стойност 132,0 mg/Nm при НДЕ 100
3
mg/Nm, съгласно Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации (обн. ДВ, бр. 2/2013 г., доп.);
3
за месец април - средномесечна стойност 140,2 mg/Nm при НДЕ 100
3
mg/Nm, съгласно Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации (обн. ДВ, бр. 2/2013 г., доп.);
3
за месец май - средномесечна стойност 181,0 mg/Nm при НДЕ 100
3
mg/Nm, съгласно Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации (обн. ДВ, бр. 2/2013 г., доп.);
3
за месец юни - средномесечна стойност 181,7 mg/Nm при НДЕ 100
3
mg/Nm, съгласно Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации (обн. ДВ, бр. 2/2013 г., доп.);
3
за месец юли - средномесечна стойност 174,1 mg/Nm при НДЕ 100
3
mg/Nm, съгласно Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации (обн. ДВ, бр. 2/2013 г., доп.);
3
за месец август - средномесечна стойност 163,3 mg/Nm при НДЕ 100
3
3
mg/Nm, съгласно Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации (обн. ДВ, бр. 2/2013 г., доп.);
3
за месец септември - средномесечна стойност 178,5 mg/Nm при НДЕ
3
100 mg/Nm, съгласно Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации (обн. ДВ, бр. 2/2013 г., доп.);
3
за месец октомври - средномесечна стойност 180,2 mg/Nm при НДЕ 100
3
mg/Nm, съгласно Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации (обн. ДВ, бр. 2/2013 г., доп.);
3
за месец ноември - средномесечна стойност 176,7 mg/Nm при НДЕ 100
3
mg/Nm, съгласно Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации (обн. ДВ, бр. 2/2013 г., доп.);
3
за месец декември - средномесечна стойност 182,1 mg/Nm при НДЕ 100
3
mg/Nm, съгласно Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации (обн. ДВ, бр. 2/2013 г., доп.).
На следващо място били установени и среднодневни стойности на
азотните оксиди, превишаващи 110% от НДЕ, определени съгласно Част I, т.6
към чл.5, ал.1 Наредбата за 353 отделни дати на 2023г., а именно както следва:
за 01.01.2023г., 02.01.2023г., 03.01.2023г., 04.01.2023г., 05.01.2023г.,
06.01.2023г. 07.01.2023,г., 08.01.2023г., 09.01.2023г., 10.01.2023г.,
11.01.2023г., 12.01.2023 г., 14.01.2023г., 15.01.2023г., 16.01.2023г.,
17.01.2023г., 18.01.2023г., 19.01.2023г., 20.01.2023 г., 21.01.2023г., 22.01.2023г.,
23.01.2023г., 24.01.2023г., 25.01.2023г., 26.01.2023г., 27.01.2023 г.,
28.01.2023г., 29.01.2023г., 30.01.2023г., 31.01.2023г., 01.02.2023г., 02.02.2023г.,
03.02.2023г., 04.02.2023г., 05.02.2023г., 06.02.2023г., 07.02.2023г.,
08.02.2023г., 09.02.2023г., 10.02.2023 г., 11.02.2023г., 12.02.2023г.,
13.02.2023г.,14.02.2023г., 15.02.2023г., 16.02.2023г., 17.02.2023 г.,
18.02.2023г., 19.02.2023г., 20.02.2023г., 21.02.2023г., 22.02.2023г.,
23.02.2023г., 24.02.2023 г., 25.02.2023г., 26.02.2023г., 27.02.2023г.,
28.02.2023г., 01.03.2023г., 02.03.2023г., 03.03.2023 г., 04.03.2023г.,
05.03.2023г., 06.03.2023г., 07.03.2023г., 08.03.2023г., 09.03.2023г.,
10.03.2023 г., 11.03.2023г., 12.03.2023г., 13.03.2023г., 14.03.2023г.,
15.03.2023г., 16.03.2023г., 17.03.2023 г., 18.03.2023г., 19.03.2023г.,
20.03.2023г., 21.03.2023г., 22.03.2023г., 23.03.2023г., 24.03.2023 г.,
25.03.2023г., 26.03.2023г., 27.03.2023г., 28.03.2023г., 29.03.2023г.,
30.03.2023г., 31.03.2023 г., 01.04.2023г., 02.04.2023г., 03.04.2023г.,
04.04.2023г., 05.04.202 г., 06.04.2023г., 07.04.2023 г., 08.04.2023г.,
09.04.2023г., 10.04.2023г., 11.04.2023г., 12.04.2023г., 13.04.2023г.,
14.04.2023 г., 15.04.2023г., 16.04.2023г., 17.04.2023г., 18.04.2023г.,
19.04.2023г., 20.04.2023г., 21.04.2023 г., 22.04.2023г., 23.04.2023г.,
24.04.2023г., 25.04.2023г., 26.04.2023г., 27.04.2023г., 28.04.2023 г.,
4
29.04.2023г., 30.04.2023г., 01.05.2023г., 02.05.2023г., 03.05.2023г.,
04.05.2023г., 05.05.2023 г., 06.05.2023г., 07.05.2023г., 08.05.2023г.,
09.05.2023г., 10.05.2023г., 11.05.2023г., 12.05.2023 г., 13.05.2023г.,
14.05.2023г., 15.05.2023г., 16.05.2023г., 17.05.2023г., 18.05.2023г.,
19.05.2023 г., 20.05.2023г., 21.05.2023г., 22.05.2023г., 23.05.2023г.,
24.05.2023г., 25.05.2023г., 26.05.2023 г., 27.05.2023г., 28.05.2023г.,
29.05.2023г., 30.05.2023г., 31.05.202г., 01.06.2023г., 02.06.2023 г.,
03.06.2023г., 04.06.2023г., 05.06.2023г., 06.06.2023г., 07.06.2023г.,
08.06.2023г., 09.06.2023 г., 10.06.2023г., 11.06.2023г., 12.06.2023г.,
13.06.2023г., 14.06.2023г., 15.06.2023г., 16.06.2023 г., 17.06.2023г.,
18.06.2023г., 19.06.2023г., 20.06.2023г., 21.06.2023г., 22.06.2023г.,
23.06.2023 г., 24.06.2023г., 25.06.2023г., 26.06.2023г., 27.06.2023г.,
28.06.202 г., 29.06.2023г., 30.06.2023 г., 01.07.2023г., 02.07.2023г.,
03.07.2023г., 04.07.2023г., 05.07.2023г., 06.07.2023г., 07.07.2023 г.,
08.07.2023г., 09.07.2023г., 10.07.2023г., 11.07.2023г., 12.07.2023г.,
13.07.2023г., 14.07.2023 г., 15.07.2023г., 16.07.2023г., 17.07.2023 r., 18.07.2023
г., 19.07.2023г., 20.07.2023г., 21.07.2023г., 22.07.2023г. 23.07.2024г. 24.07.2023
г., 25.07.2023 г., 26.07.2023г.,27.07.2023г., 02.08.2023г., 03.08.2023г.,
04.08.2023г., 05.08.2023 г., 06.08.2023 г., 07.08.2023г., 08.08.2023г.,
09.08.2023г., 10.08.2023г., 11.08.2023г., 14.08.2023 г., 15.08.2023 г., 16.08.2023г.,
17.08.2023г., 18.08.2023г., 19.08.2023г., 20.08.2023г., 21.08.2023г., 22.08.2023г.,
23.08.2023г., 24.08.2023г., 25.08.2023г., 26.08.2023г., 27.08.2023г., 28.08.2023 г.,
29.08.2023 г., 30.08.2023г., 31.08.2023г., 01.09.2023г., 02.09.2023г., 03.09.2023г.,
04.09.2023 г., 05.09.2023 г., 06.09.2023г., 07.09.2023г., 08.09.2023г., 09.09.2023г.,
10.09.2023г., 11.09.2023 г., 12.09.2023 г., 13.09.2023г., 14.09.2023г., 15.09.2023г.,
16.09.2023г., 17.09.2023г., 18.09.2023 г., 19.09.2023 г., 20.09.2023г., 25.09.2023г.,
26.09.2023г., 27.09.2023г., 28.09.2023г., 29.09.2023 г., 30.09.2023 г., 01.10.2023г.,
02.10.2023г., 03.10.2023г., 04.10.2023г., 05.10.2023г., 06.10.2023 г., 07.10.2023 г.,
08.10.2023г., 09.10.2023г., 10.10.2023г., 11.10.2023г., 12.10.2023г., 13.10.2023 г.,
14.10.2023 г., 15.10.2023г., 16.10.2023г., 17.10.2023г., 18.10.2023г., 19.10.2023г.,
20.10.2023г., 21.10.2023 г., 22.10.2023г., 23.10.2023г., 24.10.2023г., 25.10.2023г.,
26.10.2023г., 27.10.2023 г., 28.10.2023 г., 29.10.2023г., 30.10.2023г., 31.10.2023г.,
01.11.2023г., 02.11.2023г., 03.11.2023 г., 04.11.2023 г., 05.11.2023г. 06..11.2023г.,
07..11.2023г., 08.11.2023г., 09.11.2023г., 10.11.2023 г., 11.11.2023 г., 12.11.2023г.,
13.11.2023г., 14.11.2023г., 15.11.2023г., 16.11.2023г., 17.11.2023 г., 18.11.2023 г.,
19.11.2023г. 20.11.2023г., 21.11.2023г., 22.11.2023г., 23.11.2023г., 24.11.2023г.,
25.11.2023г., 26.11.2023г., 27.11.2023г., 28.11.2023г., 29.11.2023г., 30.11.2023г.,
01.12.2023 г., 02.12.2023 г., 03.12.2023г., 04.12.2023г., 05.12.2023г., 06.12.2023г.,
07.12.2023г., 08.12.2023 г., 09.12.2023 г., 10.12.2023г., 11.12.2023г., 12.12.2023г.,
13.12.2023г., 14.12.2023г., 15.12.2023 г., 16.12.2023 г., 17.12.2023г., 18.12.2023г.,
19.12.2023г., 2012.2023г. 21.12.2023г., 22.12.2023 г., 23.12.2023 г., 24.12.2023г.,
25.12.2023г., 26.12.2023г., 27.12.2023г., 28.12.2023г. 29.12.2023 г., 30.12.2023 г.
и 31.12.2023г., както и среднодневни стойности на въглеродния оксид,
превишаващи със 110 % НДЕ, а именно за дати за 21.05.2023 г., 04.08.2023 г.,
20.09.2023 г., 06.10.2023 г., 19.10.2023 г. и 03.11.2023 г.
Най-сетне било установено и неспазване на 5, 38 % от средночасовите
стойности на азотните оксиди, като същите превишават с 200 % НДЕ (100
3
mg/Nm), определени съгласно Част 1, т. 6 към чл.5, ал. 1 от Наредбата, при
5
допустими до 5 %.
Посочените резултати са обективирани в Протокол № 1 - СИ - ГД/2023
г. от 15.03.2024 г. е налице неизпълнение на чл. 25 от Наредбата за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от Наредбата, като е установено неспазване на: средномесечните
стойности за показател азотни оксиди (NOx), среднодневните стойности за
показатели: азотни оксиди (NOx) и въглероден оксид (СО) и средночасовите
стойности за показател азотни оксиди (NOx).
За установяване на тези обстоятелства е съставен Констативен протокол
№ 7/29.03.2024 г. на РИОСВ -София.
На база на така съставения Констативен протокол, и на основание
чл.69а, ал.1, т.1 вр. чл.69 ЗООС, било издадено процесното наказателно
постановление (НП) № С-14-3088 от 29.04.2024г. на директора на РИОСВ на
"Топлофикация София" ЕАД е наложена имуществена санкция в размер на
217 048, 13 /двеста и седемнадесет хиляди четиридесет и осем лева и
тринадесет стотинки/ лева на основание чл. 20, ал.5 от Наредба за вида,
размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на
околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените
емисионни норми и ограничения(Наредбата) за нарушение по чл. 69, ал.1 от
ЗООС вр. чл.25 и Част I, т.6 към чл.5, ал.1 от Наредба за норми за допустими
емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в атмосферата от
големи горивни инсталации.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за установена въз
основа на приобщените по реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства -
Наказателно постановление (НП) № C-14-3088 от 29.04.2024 година, Справка
за изчисление на размера на еднократната санкция за 2023г. на "Комин № 1-
Енергийни котли № 1, 2, 3 и 4" на "Топлофикация София" ЕАД за обект ТЕЦ
"София-Изток", Констативен протокол № 7 от 29.03.2024г., Протокол № 1-СИ-
ГД/2023г., за оценка резултатите от проведени собствени независими
измервания от Комин № 1, Годишен доклад за собствени непрекъснати
измервания на емисиите вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от
дейността на ТЕЦ "София-изток" през 2023г., Решение № 30/2005г. за издаване
на комплексно разрешително на "Топлофикация София" АД, Комплексно
разрешително № 30/2005г., Решение № 30-Н0-И0-А1/2013г. за актуализиране
на комплексното разрешително, Заповед № РД-734 от 06.08.2010г. на
министъра на околната среда и водите,пълномощни и известия за доставяне.
Настоящият съдебен състав кредитира в цялост събраните по делото
писмени доказателства, като чрез тях по несъмнен начин се установяват
факти, включени в предмета на доказване по делото, като сред събраните
сведения се съдържат конкретни данни относно предприетите действия по
проверката установените при същата обстоятелства. Същите са логични,
последователни съответни и не се опровергават при преценката им, както по
отделно, така и в тяхната съвкупност, като не са налице основания за
дискредитиране, на който и да е от доказателствените източници, събрани в
хода на административнонаказателното производство и съдебното следствие.
Въз основа на възприетата за несъмнена фактическа обстановка и след
като, предвид разпоредбата на чл. 334 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН, извърши
цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление, съдът
достигна до следните правни изводи:
Жалбата е подадена от легитимирано лице - адресат на
6
административнонаказателната санкция, срещу подлежащ на обжалване акт.
Същата е депозирана в рамките на преклузивния срок по чл. 59, ал. 1 ЗАНН, с
оглед, на което е допустима, а разгледана по същество налага отмяна на
наказателното постановление, по изложените по-долу съображения.
На първо място атакуваното наказателното постановление е издадено от
материално и териториално компетентен орган, като съгласно чл.69, ал.2 и
чл.69а, ал.1 от ЗООС, санкцията за нарушение по чл.69, ал.1 НК се налага от
министъра на околната среда и водите или оправомощено от него лице,
каквото се явява и директора на РИОСВ-София, съгласно изричната Заповед
№ РД-734/06.08.2010г. На следващо място съдът намира, че издаването на
наказателно постановление въз основа не на АУАН, а на Констативен
протокол № 7/29.03.2024г., съставен от длъжностното лице от структурата на
министерството, не съставлява процесуално нарушение. С изричната
разпоредба на чл.69а, ал.1 ЗООС е допуснато отклонение от общия ред на
ЗАНН, като е предвидено, наказателно постановление да се съставя не на база
АУАН, а на основание изчерпателно изброените в чл.69а, ал.1, т.1-3 ЗООС
документи. НП е издадено именно въз основа на изготвения от Станко
Алипиев- главен експерт в отдел ККФОС на дирекция КПД на РИОСВ-
София, констативен протокол т.е. документ по чл. 69а, ал. 1, т. 3 ЗООС. В
случая е налице специален ред за санкциониране на лицата, допуснали
нарушения по чл. 69, ал. 1 ЗООС, който изключва общия ред, предвиден в
ЗАНН, а именно образуване на административнонаказателното производство
със съставяне на АУАН. Наред с това за съставянето на протокола на
дружеството е изпратена нарочна писмена покана, а самото съставяне е в
присъствието на надлежно оправомощен представил на жалбоподателя, а
именно Мирослава Първанова ръководител отдел "Екология" в дружеството,
легитимирала се с изрично писмено пълномощно, с нотариална заверка на
подписа. Препис от протокола е надлежно връчен на същата, като е уведомена
за правото си да изложи възражения. Предвид на това, съдът намира, че в
достатъчна степен е охранено правото на защита на санкционирания субект,
като надлежно и своевременно е предоставен информация за факта на
съставяне на документ, който се явява основание за последващо
санкциониране.(изрично в този смисъл и съдебната практика на касационната
инстанция, Решение №6586 от 02.11.2023г. по адм.д. № 8088 за 2023г. по
описа на АССГ).
На следващо място не се споделя и оплакването за ненадлежно
посочване на време на извършване на административното нарушение,
доколкото ясно са отразени месеците от 2023г., през които е констатирано
превишаване на НДЕ на азотни оксиди, както и съответните дни по
отношение на допуснатите превишавания на НДЕ на азотни оксиди и
въглероден оксид на дневна база, както и факта на констатираното през
годината превишение на средночасови стойности на азотните оксизи. С оглед
на това, в НП ясно и недвусмислено са описани периодът на извършване на
нарушението, респ. точните дати на превишавания на азотни оксиди и
въглероден оксид на дневна база. Мястото на нарушение също е посочено
достатъчно ясно, а именно: площадката на ТЕЦ „София Изток“, находяща се
в гр.София, ж.к. "Дружба", ул. "Димитър Пешев" № 2, към Топлофикация
София ЕАД, където е позиционирана инсталацията на Комин № 1.
В съдържанието на наказателното постановление обаче се констатират
други празноти, които съдът определя като съществено нарушение на
процесуалните правила. Съгласно атакуваното НП, дружеството е
санкционирано за нарушение на чл.69, ал.1 ЗООС, за това, че не е спазило
определените емисионни норми и ограничения за изпускани в атмосферата
азотни оксиди и въглероден оксид, на средномесечна, среднодневна и
средночасова база. При това в НП, при описание на нарушението са точно
дефинирани единствено средномесечни стойности за азотни оксиди за всеки
7
един от месеците на 2023г., както и средночасовото такова дадено в процентно
отношение, но не са посочени измерените среднодневни стойности за
визираните в НП 353 броя превишения на концентрацията на азотни оксиди за
конкретни дати от 2023г., нито пък за 6 броя превишения на концентрацията
на въглероден оксид за конкретни дати от 2023г. В НП единствено е посочено,
че среднодневните стойности касаят превишаване на 110 % от НДЕ (100
mg/Nm3). Посочването на точните среднодневни стойности обаче е от
значение, доколкото съгласно Част 4 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотен оксид и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации, при извършване на непрекъснати
измервания НДЕ, определени в части 1 и 2 от Наредбата, се приемат за
спазени, ако оценката на измерените резултати показва, че за
експлоатационните часове в рамките на една календарна година са спазени
всички изброени условия, едното от които е нито една средноденонощна
стойност да не превишава 110 % от съответните НДЕ, определени в части 1 и
2 (в случая 100 mg/Nm3). От съдържанието на НП изобщо не може да се
установи какви са измерените среднодневни стойности за всяка от посочените
дати, касаещи превишаване на НДЕ на азотни оксиди и въглероден диоксид.
Съдът счита, че липсата на посочване на конкретни среднодневни стойности
обуславя неяснота на обвинителната теза и нарушава правото на защита на
санкционираното лице, доколкото последното е поставено в невъзможност да
разбере вмененото му нарушение от фактическа страна.(изрично в този
смисъл- Решение № 8478 от 13.06.2024г. по адм.д. № 3154/2024г. по описа на
АССГ).
Касае се за празнота в описанието на нарушението, в отклонение от
изискването на чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН, който порок е от категорията на
съществените нарушения и съставлява самостоятелно основание за отмяна на
НП.
На следващо място празнота е налице и по отношение определянето на
санкцията, респективно какви данни са използвани за определяне на
еднократен размер на санкцията от 271 310,16 лева. Наказващият орган се е
задоволил да посочи формулата по чл. 20, ал. 4, т. 2.3.1. към Приложение 2 от
Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане, или
при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при
неспазване на определените емисионни норми и ограничения. Посочено е, че
за изчисляване на еднократната санкция са използвани представените от
оператора средночасови средни стойности на концентрацията на азотни
оксиди, въглероден оксид и дебит на димните газове за периода от 00:00 часа
на 01.01.2023г. до 23:00 часа на 31.12.2023г. Цитирането на формулата обаче
не е достатъчно за да се опише начинът на изчисление на санкцията. Видно от
посочената формула, в нея има променливи, като например всяка j-та
средночасова или половинчасова средна стойност на концентрацията на i-тото
вредно вещество (замърсител) в отпадъчните газове (в mg/Nm3), която е над
установената НДЕ, всяка j-та средночасова или половинчасова средна
стойност на количеството на изпусканите в атмосферния въздух отпадъчни
газове (в Nm3/s) за съответното i-то вредно вещество, които обаче не са
посочени като конкретен размер. В случая не става ясно как наличните данни
и стойности са заместени във формулата.
Действително към предложението по чл. 69а, ал. 1, т. 4 ЗООС е
приложена справка за изчисление на размера на еднократната санкция,
изготвена на основание чл. 12, ал. 6 от Наредбата, което обаче не замества
празнотата в НП, респективно не санира допуснатото съществено
процесуално нарушение. В този смисъл е и константната съдебна практика на
АССГ по идентични казуси – Решение № 6495 от 01.11.2023г. по адм.д. №
6378/2023г., Решение № 3808 от 09.06.2022 г. по адм. дело № 1491/2022 г.,
Решение № 2225 от 04.04.2022 г. по адм. дело № 1254/2022 г., Решение №
8
1025/21.02.2022 г. по адм. дело № 11863/2021г., Решение № 6492 от 04.11.2022
г. по адм. дело № 5066/2022 г., Решение № 1390 от 05.03.2021г., всички по
описа на АССГ. По изложените съображения съдът счита, че в атакуваното НП
е допуснато нарушение на разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 7 ЗАНН, доколкото
не е посочен по разбираем начин как е формиран крайният размер на
наложената на дружеството имуществена санкция.
Ето защо, съдът намери, че атакуваното наказателно постановление
следва да бъде отменено, като издадено при допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, които правят безпредметно
обсъждането на нарушението по същество.
Предвид изхода на делото следва да бъде уважено и заявеното на
основание чл. 63д, ал. 1 ЗАНН искане на процесуалния представител на
жалбоподателя за присъждане на разноски. В настоящото производство
жалбоподателят "Топлофикация София" ЕАД е бил представляван от
надлежно упълномощен юрисконсулт, определено съобразно ганиците
заложени в разпоредбата на чл. 27е от Наредбата за заплащане на правна
помощ размер. С оглед фактическата и правна сложност на производството
от една страна, броя на съдебните заседания и обема на доказателсвения
материал от друга, съдът намира, че същото следва да бъде определено в
размер около средния, а именно 110 лева. Разноските следва да бъдат
възложени в тежест на администрацията, към която се числи наказващия
орган, а именно - РИОСВ- София.
Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 от ЗАНН, СЪДЪТ
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление (НП) № С-14-3088 от
29.04.2024г. на директора на РИОСВ на "Топлофикация София" ЕАД е
наложена имуществена санкция в размер на 217 048, 13 /двеста и
седемнадесет хиляди четиридесет и осем лева и тринадесет стотинки/ лева на
основание чл. 20, ал.5 от Наредба за вида, размера и реда за налагане на
санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над
допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми
и ограничения(Наредбата) за нарушение по чл. 69, ал.1 от ЗООС вр. чл.25 и
Част I, т.6 към чл.5, ал.1 от Наредба за норми за допустими емисии на серен
диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в атмосферата от големи горивни
инсталации.
ОСЪЖДА РИОСВ-София, да заплати на "Топлофикация София" ЕАД
ЕИК ***** сумата от 110 лева - съдебни разноски.
Решението подлежи на обжалване пред АС-гр. София с касационна
жалба по реда на АПК в четиринадесетдневен срок от получаване на
съобщението, че решението е изготвено.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
9