Решение по дело №175/2023 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 120
Дата: 6 декември 2023 г.
Съдия: Петко Русев Георгиев
Дело: 20231820200175
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 120
гр. Елин Пелин, 06.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЕЛИН ПЕЛИН, IV СЪСТАВ НАКАЗАТЕЛНИ
ДЕЛА, в публично заседание на двадесет и девети ноември през две хиляди
двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Петко Р. Георгиев
при участието на секретаря Ц. Анг. Николова
като разгледа докладваното от Петко Р. Георгиев Административно
наказателно дело № 20231820200175 по описа за 2023 година
Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалбата на А. Д. Ж., ЕГН **********, с адрес: с. Долно Камарци, Софийска
област, ул. „Тридесет и трета“ № 24, срещу наказателно постановление № 11-01-951/
22.05.2023 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр.
София, с което е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева на
основание чл. 32, ал. 1, т. 1 вр. чл. 35, ал. 1 Закона за държавна финансова инспекция
/ЗДФИ/ за нарушение на чл. 3, ал. 4 вр. чл. 65 от Наредбата за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени
за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните
актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози
по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в
планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите
(обн. ДВ, бр. 51 от 07.07.2015 г).
В жалбата се сочи незаконосъобразност и неправилност на атакуваното наказателно
постановление, като се иска изцяло отмяната му. Твърди се, че плащанията били наредени
от заместник-кмета на общината. Твърди се, че деянието е несъставомерно, тъй като
деянието, за което е санкциониран не е установено в закон или указ като нарушение и в този
смисъл на самостоятелно основание процесното наказателно постановление подлежи на
отмяна. Твърди се, че при съставянето на акта за установяване на административно
нарушение и издаването на атакуваното наказателно постановление не са спазени
1
изискванията, визирани в разпоредбите чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН за описание на
нарушенията, както и обстоятелствата, при които те са извършени.
В съдебното заседание жалбоподателят чрез процесуалния си представител адв. Д. поддържа
жалбата и моли за отмяна на наказателното постановление. Твърди се, че кметът е делегирал
правомощия на зам. кмета, поради което кметът не е извършил нарушението.
В съдебното заседание наказващият орган Директор на Агенция за държавна финансова
инспекция не се явява и не се представлява. В писмена молба юрисконсулт Тодорова
изразява становище за неоснователност на жалбата.
РП Елин Пелин не изразява становище по жалбата.
Съдът, след като служебно провери атакуваното наказателно постановление, доводите на
страните и събраните доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за
установено следното от фактическа страна:
Със заповед № ФК-10-558 от 29.06.2022 г. Директорът на АДФИ е възложил на Р. К. П.,
главен финансов инспектор от „Първи” отдел на дирекция „Инспекционна дейност”, да
извърши проверка за законосъобразност на разходване на средствата, предоставени от
централния бюджет за компенсации и субсидии за автомобилния транспорт в съответствие с
изискванията, определени в Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за
компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически
превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени
категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони
и за издаване на превозни документи за извършване на превозите, за периода от 01.01.2020 г.
до 31.12.2020 г., като е определено финансовата инспекция да се извърши за 30 работни дни,
с начална дата 01.07.2022 г. и крайна дата 11.08.2022 г. Със заповед № ФК-10-629/21.07.2022
г. е спряна финансовата инспекция на Община Горна Малина, възложена със заповед № ФК-
10- 558 от 29.06.2022 г., считано от 21.07.2022 г., а със заповед № ФК-10-741/30.08.2022 г.
проверката е възобновена, считано от 31.08.2022 г. Със заповеди № ФК-10-797/21.09.2022 г.
№ ФК-10- 928/04.11.2022 г. са удължени сроковете съответно до 07.11.2022 г. и до
05.12.2022 г.
Видно е от договор № 56/08.11.2019 г., че е сключен между Община Горна Малина -
ВЪЗЛОЖИТЕЛ и „Либърти Лайнс“ ООД, гр. София -ИЗПЪЛНИТЕЛ, с предмет на
договора, посочен в чл. 1 от договора - ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ приема да извършва обществен
превоз на пътници по автобусни линии, както следва: от републиканската транспортна
схема: София - Горно Камарци, разписания с № 23101, 23102, 23103, 23104 и 23105; София -
Макоцево, разписания с № 23201, 23202 и 23203; от общинската транспортна схема: -Горна
Малина - Саранци. Съгласно чл. 2 от договора, срокът на действие на същия е 6 месеца
считано от датата на подписването му или до 09.05.2020 г., съгласно Заповед № ТР - 11 от
29.04.2020 г. на Областния управител на Софийска област.
Видно е от договор № 93/07.05.2020 г., че е сключен между Община Горна Малина,
2
представлявана от една страна от инж. А. Ж. - кмет на Община Горна Малина и Нонка
Маслева - главен счетоводител на Община Горна Малина - ВЪЗЛОЖИТЕЛ и от друга от
„Либърти Лайне“ ООД, гр. София представляван от управителя Асен Илиев Асенов -
ИЗПЪЛНИТЕЛ. Посочено е, че договорът е сключен на основание чл. 19, ал. 2 от Закона за
автомобилните превози, както и Заповед № ТР - 11 от 29.04.2020 год. на Областния
управител на Софийска област, като според чл. 1 е с предмет: „ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ приема да
извършва обществен превоз на пътници по автобусни линии, както следва: 1. от
републиканската транспортна схема: - София - Горно Камарци, разписания с № 23101,
23102, 23103, 23104 и 23105;- София - Макоцево, разписания с № 23201, 23202 и 23203. 2. от
общинската транспортна схема: -Горна Малина - Саранци. Съгласно чл. 2 от договора,
срокът на действие на същия е 6 месеца считано от датата на подписването му или от
10.05.2020 г., съгласно Заповед № ТР - 11 от 29.04.2020 г. на Областния управител на
Софийска област.
Представени са справки за извършените плащания от разплащателната сметка на общината с
прехвърлени парични средства от СЕБРА за 2020 г. на Община Горна Малина в изпълнение
на сключени договори №№ 56/08.11.2019 г. и 93/07.05.2020 г. с „Либърти Лайне" ООД, гр.
София и 130/05.11.2020 г. с „Либърти АП" ООД, гр. София, в изпълнение на чл. 56 от
Наредбата превозите са се извършвали през 2020 г. от двама превозвачи, като
предоставените субсидии са в размер на 26764 лв. Видно е от фактура №
**********/06.04.2020 г. на обща стойност 4756 лв. с ДДС, че е с наименование на
продукта: „Субсидии за междуселищни превози за първо тримесечие на 2020 г.“.
Представено е платежно нареждане на 06.04.2020 г. за сумата в размер на 4756 лева,
подписано за Община Горна Малина от Ц. С. И. и Нонка И. Маслева. Видно е от фактура
№**********/08.05.2020 г. на обща стойност 4756 лева с ДДС, че е с наименование на
продукта: „Субсидии за междуселищни превози за април на 2020 г.“. Представено е
платежно нареждане на 08.05.2020 г. за сумата в размер на 4756 лева, подписано за Община
Горна Малина от Ц. С. И. и Нонка И. Маслева.
Представено е пълномощно от 07.11.2019 г. А. Д. Ж. в качеството на кмет на Община Горна
Малина е упълномощил Ц. С. И. заместник кмет на общината в негово отсъствие да
подписва всички документи, свързани с дейността на общината за мандат 2019-2023 година.
Според обяснение изх. № 03.00-126/5/19.09.2022 г. на инж. А. Ж. - кмет на Община Горна
Малина е подписал пълномощно от 07.11.2019 г., в което е упълномощил Ц. И.-зам.кмет на
Община Горна Малина, да подписва всички видове документи, свързани с дейността на
общината в негово отсъствие, което означава, което означава, че не само когато е в отпуск, а
и през друго време, когато е ангажиран извън общината на срещи посещения или обиколки.
Срещу жалбоподателя А. Д. Ж. е съставен акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) № 11-01-951/28.11.2022 г., от Р. К. П., главен финансов инспектор от
„Първи” отдел на дирекция „Инспекционна дейност” при АДФИ, за това, че на 08.11.2019 г.
в с. Горна Малина, Софийска област, Община Горна Малина, инж. А. Д. Ж., в качеството си
на кмет на Община Горна Малина, е сключил договор № 56/08.11.2019 г. с „Либърти Лайнс“
3
ООД, в резултат на което е допуснал извършване на плащания на субсидии в общ размер на
9512 лева, който размер не е определен на база на фактически предоставените от превозвача
транспортни услуги, съгласно чл. 3, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за предоставяне
на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени
пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за
определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по
нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински
и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите, с което
деянието е нарушена разпоредбата на чл. 3, ал. 4, във връзка с чл. 65 от Наредбата за
условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт,
предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на
обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския
транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за
извършване на превозите (Наредбата, приета с ПМС № 163 от 29.06.2015 г., обн. в ДВ, бр.
51 от 07.07.2015 г., изм. и доп. ДВ. бр.53 от 4 юли 2017 г.). Актът е подписан на 28.11.2022
г. от актосъставителя Р. К. П., свидетелите при съставяне на акта Ц. С. И. и Ц. В. Н., както и
от жалбоподателя А. Д. Ж., като последният написал „имам възражения ” и е подписал
разписка, че АУАН му е бил връчен.
Въз основа на АУАН на жалбоподателя А. Д. Ж. е съставено наказателно постановление №
11-01-951/ 22.05.2023 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция
/АДФИ/ гр. София, с което е наложено административно наказание глоба в размер на 200
лева на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 вр. чл. 35, ал. 1 Закона за държавна финансова инспекция
/ЗДФИ/ за нарушение на чл. 3, ал. 4 вр. чл. 65 от Наредбата за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени
за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните
актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози
по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в
планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите
(обн. ДВ, бр. 51 от 07.07.2015 г) за това, че на 08.11.2019 г. в с. Горна Малина, Софийска
област, Община Горна Малина, инж. А. Д. Ж., в качеството си на кмет на Община Горна
Малина, е сключил договор № 56/08.11.2019 г. с „Либърти Лайнс“ ООД, в резултат на което
е допуснал извършване на плащания на субсидии в общ размер на 9512 лева, който размер
не е определен на база на фактически предоставените от превозвача транспортни услуги,
съгласно чл. 3, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за
компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически
превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени
категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони
и за издаване на превозни документи за извършване на превозите.
4
Фактическа обстановка съдът приема за безспорно установена от горепосочените писмени
доказателства, както и от гласните доказателство, като съдът кредитира показания на
свидетелите Р. К. П., Ц. С. И. и Ц. В. Н., възприемайки ги като последователни,
непротиворечиви и кореспондиращи с писмените доказателства по делото.
Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни
изводи:
По допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е допустима, тъй като е подадена в
срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу наказателно постановление, което подлежи на
обжалване. Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 30.05.2023 г. и е
обжалвано на 06.06.2023 г.
Жалбата е неоснователна по следните съображения:
Относно процесуалната законосъобразност на наказателното постановление:
Съдът намира, че в хода на административно-наказателната процедура не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила. Административно-наказателното
производство е започнало, протекло е и е приключило съобразно процесуалните изисквания
на ЗАНН. В акта не са допуснати процесуални нарушения, водещи до неотстраними пороци
на обжалваното постановление или ограничаващи правото на защита на административно-
наказания. Актът е съставен от компетентен актосъставител по чл. 35, ал. 1 ЗДФИ –
финансов инспектор, спазени са изискванията на чл. 42 ЗАНН, подписан е и е надлежно
връчен, охранено е правото на жалбоподателя по чл. 44 ЗАНН. Атакуваното наказателно
постановление е издадено от компетентен орган по чл. 35, ал. 1 ЗДФИ – директор на АДФИ
гр. София. Спазени са изискванията на чл. 57 и 58 от ЗАНН, правната квалификация на
деянието е правилно определена, налице е съответствие между обстоятелствената част на
акта за установяване на административно нарушение с обстоятелствената част на
наказателното постановление. Констатираното административно нарушение е описано
точно и ясно, като са посочени законните разпоредби, които са нарушени.
Относно материалната законосъобразност на наказателното постановление:
В случая в АУАН и в НП е посочено като осъществено нарушение на за нарушение на чл. 3,
ал. 4 вр. чл. 65 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за
компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически
превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени
категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони
и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (обн. ДВ, бр. 51 от
07.07.2015 г). Според чл. 3, ал. 4 от сочената Наредба кметовете на общините се разплащат с
превозвачите съобразно фактически предоставените транспортни услуги. Според чл. 65 от
същата Наредба кметовете на общините носят отговорност за спазването на договорите,
финансовата дисциплина и законосъобразното разходване на предоставените на съответната
община средства по реда на тази наредба.
5
Съдът счита, че нарушението, за което е ангажирана административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя е доказано от събраните писмени и гласни доказателства.
След като жалбоподателят е извършил плащане на компенсации за транспортни услуги по
тази наредба, без да има доказателства за реално извършена транспортна услуга, същият е
извършил нарушение във връзка с чл. 3, ал. 4, за което носи отговорност съгласно чл. 65 и е
осъществил състава на чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция.
Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че плащанията били наредени от заместник-
кмета на общината. С упълномощаването на трето лице кметът не се освобождава от
вменените му отговорности респ. носи отговорност законосъобразното разходване на
предоставените на съответната община средства, като следва да се разплащат с превозвачите
съобразно фактически предоставените транспортни услуги.
Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че деянието, за което е санкциониран не е
установено в закон или указ. Съгласно чл. 2, ал. 1 ЗАНН, деянията, които съставляват
административни нарушения, и съответните за тях наказания, се определят със закон. Когато
нарушението на закон или указ е обявено общо за наказуемо с определено по вид и размер
административно наказание, Министерският съвет и членовете на правителството, ако са
овластени със съответния закон или указ, могат да определят съставите на конкретните
нарушения (чл. 2, ал. 2 ЗАНН). Наредбата от 2015 е приета на основание § 4, ал. 3 от
заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози (ЗАвП), като с нея се
определят условията и редът за предоставяне на средствата по ал. 1, както и условията и
редът за издаване на превозни документи за извършване на превозите на определени
категории пътници, предвидени в нормативните актове, се определят с наредба, приета от
Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията. Съгласно § 3 от ПЗР, тази Наредба е приета на основание § 4, ал.
3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози, във връзка с ал. 1,
според която ежегодно в държавния бюджет на Република България се включват разходи за:
1. субсидиране на превоза на пътниците по нерентабилни автобусни линии във
вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони по предложение на
министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията; 2. компенсиране на
намалените приходи от прилагането на цени за пътуване, предвидени в нормативните актове
за определени категории пътници. Съставът на административното нарушение се съдържа в
нормата на чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция и предвижда
административнонаказателна отговорност за виновните длъжностни лица, както и лицата,
които работят по граждански договори за управление и контрол, ако деянието не съставлява
престъпление, се наказват за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната,
финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния
нормативен акт - с глоба от 200 до 2000 лв.
Не са налице предпоставки на чл. 28, ал. 1 ЗАНН. Нарушението е формално, като
настъпването или не на вредни последици, не е елемент от фактическия му състав, нито пък
характеризира нарушението, като такова с по-ниска степен на обществена опасност, в
6
сравнение с други подобни нарушения от същия вид. В конкретния случай липсата на
вредни последици, е взета предвид при индивидуализацията на наказанието, като
наказващият орган се е съобразил и с обстоятелството, че нарушението е първо такова и
липсват отегчаващи отговорността обстоятелства.
Определеният размер на глобата е минимално предвиденият и изцяло съответства на
установените по делото обстоятелства, поставящи извършеното в относително по-нисък
интензитет на обществена опасност.
Предвид на изложеното съдът приема, че обжалваното наказателно постановление като
законосъобразно и правилно следва да бъде потвърдено.
Мотивиран от изложеното съдът на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 ЗАНН
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 11-01-951/ 22.05.2023 г. на Директора на
Агенция за държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр. София
Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за
изготвянето му пред Административен съд - София област по реда на глава ХІІ-та на АПК.
Съдия при Районен съд – Елин Пелин: _______________________
7