Решение по дело №1838/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 260153
Дата: 2 декември 2020 г. (в сила от 9 февруари 2021 г.)
Съдия: Пламена Колева Недялкова
Дело: 20203630201838
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

                                        Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                                   260153/2.12.2020г.

 

                                                   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Шуменският районен съд, петнадесети състав

На деветнадесети ноември  две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:

                                                                                            Председател: Пламена  Недялкова

Секретар: Цв. К.

Като разгледа докладваното от районния съдия

АНД № 1838 по описа на ШРС за 2020 год.,

За да се произнесе взе предвид следното:

Настоящото производство е образувано на осн. чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е наказателно постановление №27-0001157/17.09.2020 год. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда” - гр.Шумен, с което на основание чл.79 ал.4, във вр. с чл.78 ал.1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност на  ОБЕДИНЕНИЕ “АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД с ЕИК *********, с. Кривина, обл. София е наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лева, за нарушение на чл.10 ал.3 от ЗТМТМ. Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление като неправилно и постановено в разрез с нормите на закона. Оспорва по същество констатираното нарушение. Излага, че е била уведомена Инспекцията по труда, по седалището на дружеството. Излагат се и доводи, че нарушението е маловажно по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Алтернативно се прави искане за намаляване размера на наложената санкция. В съдебно заседание за дружеството – жалбоподател, редовно призовано, не се явява процесуален представител.

Процесуалният представител на Дирекция “Инспекция по труда” - гр.Шумен-административно-наказващ орган, издал наказателното постановление, оспорва жалбата  и моли съда да отхвърли същата като неоснователна и да потвърди изцяло обжалваното наказателно постановлени като излага  съображенията си за това. Прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320 от НПК, поради което се явява процесуално допустима.

ШРС, след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:

ОБЕДИНЕНИЕ “АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД с ЕИК *********, с. Кривина, обл. София е с предмет на дейност СМР. На строеж  „Разширение на газопреносна инфраструктура на „БУЛГАРТРАНСГАЗ“ ЕАД паралелно на северния магистрален газопровод до българо – сръбската граница“,  етап „линейна част“ с възложител „БУЛГАРТРАНСГАЗ“ ЕАД , гр.София и строител Обединение „Консорциум АРКАД“ ГР.София, ОБЕДИНЕНИЕ “АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД изпълнявало като подизпълнител товаро – разтоварни и земни работи  в участъка между с. Правенци и с.Избул.

Свидетелите П.В.С. и С.Г.Т. - служители на Дирекция „ИТ” – Шумен, извършили проверка относно спазване на трудовото законодателство и ЗТМТМ  на ОБЕДИНЕНИЕ “АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД на 28.07.2020г. на строежа край с. Правенци и на 10.08.2020г. по документи, представени в Дирекция „ИТ“ – Шумен. В резултат на извършените проверки било установено, че заетият персонал бил 42 лица – 21 наети с трудови договори, между които  двама граждани на трета държава – Р Сърбия, и 21 командировани граждани на трета държава – Р Сърбия. Между командированите в Р България в рамките на предоставяне на услуги бил и Р. М.– шофьор на товарен автомобил, гражданин на Р Сърбия, съгласно заповед  за командироване от работодателят му „Басебриц“ ООД, гр.Белград. При пристигане на обекта на 28.07.2020г.,  инспекторите заварил Р. М.да работи на строежа.

В саморъчно попълнена декларация на основание чл. 68 ал.1 т.3 от ЗТМТМ на 28.07.2020г. лицето Р. М.декларирало, че работи като шофьор на тежкотоварен автомобил – кран на обект Балкански поток с.Правенци с работно време  от 07.00ч. до 15.00 часа като почива в неделя. Въз основа на представени документи било установено, че лицето работи на строежа от 26.06.2020г. Местното лице ОБЕДИНЕНИЕ “АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД е регистрирало лицето Р. М.като гражданин на трета държава в Агенция по заетостта за осъществяване на краткосрочна заетост от 26.06.2020г. до 26.09.2020г. без разрешение за работа с Декларация  вх.№РКЗ-10 - 00-0358/03.07.2020г. , но в качеството му на местно лице не е уведомило писмено  Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Шумен, в законоустановения 7 дневен срок, за началото на заетостта на М. на обекта на 26.06.2020г. Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Шумен била уведомена на 07.08.2020г. с уведомление Вх.№20078024/17.08.2020г.

За извършената проверка на 17.08.2020г. е съставен Протокол № ПР2021136, в който са описани и констатираните нарушения, между които и  нарушение на разпоредбата на чл. 10 ал.3 от ЗТМТМ изразяващо се в това, че ОБЕДИНЕНИЕ “АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД в качеството му на местно лице, не е уведомило писмено  Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Шумен, в законоустановения 7 дневен срок, за началото на заетостта на М. на обекта на 26.06.2020г./т.5/. Същият е връчен на 17.08.2020г. на представляващия  Д. О., след запознаване на Обрадович със съдържанието му на сръбски език.

За констатираното нарушение на чл. 10 ал.3 от ЗТМТМ св.С.Т. съставила  срещу дружеството АУАН №27-0001157, в присъствието на представляващия  Д. О., на която е и връчен. При предявяване на акта е участвал и преводач, който е превел съдържанието му.  При предявяване на акта не са отразени възражения или обяснения. Такива не са направени и в тридневния срок. Въз основа на съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка, наказващият орган е издал обжалваното НП като е възприел изцяло констатациите съдържащи се в АУАН.  На основание чл.78 ал.1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност на  ОБЕДИНЕНИЕ “АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД с ЕИК *********, с. Кривина, обл. София е наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лева, за нарушение на чл.10 ал.3 от ЗТМТМ.

Така установената фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото гласни и писмени доказателства.

 

 

 

 

 

 

 

 

При така установената фактическа обстановка съдът приема, от правна страна следното: В хода на административно – наказателното производство не е  допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, което да е довело до накърняване  на правото на защита на санкционираното лице. Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в рамките на определената им компетентност и са били надлежно предявени и връчени на жалбоподателя. Наказателното постановление е било издадено в шестмесечния преклузивен срок,  като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Административно-наказателното производство е започнало с редовно съставен акт, съдържащ всички минимално изискуеми по смисъла на чл.42 от ЗАНН реквизити. В НП също се съдържат всички минимално изискуеми по силата на чл.57 от ЗАНН реквизити. Вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава. 

В АУАН е прието, че ОБЕДИНЕНИЕ “АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД в качеството му на местно лице, не е уведомило писмено  Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Шумен, в законоустановения 7 дневен срок, за началото на заетостта на строеж  „Разширение на газопреносна инфраструктура на „БУЛГАРТРАНСГАЗ“ ЕАД паралелно на северния магистрален газопровод до българо – сръбската граница“,  етап „линейна част“ , считано от 26.06.2020г. на командирования гражданин на трета държава Р. М.. Като нарушена е посочена нормата на чл. 10 ал.3 от ЗТМТМ. В обстоятелствената част на наказателното постановление е възпроизведена фактическа обстановка, идентична с тази по съставения АУАН, като административно наказващият орган също е приел, че дружеството - жалбоподател извършило нарушение по чл. 10 ал.3 от ЗТМТМ., за което  му е наложена имуществена санкция в размер на 2500 лева. Актосъставителят и наказващият орган са приели, че нарушението е извършено на 04.07.2020г. в гр.Шумен.

Съгласно ЗТМТМ достъп до пазара на труда на работници – граждани на трети държави става след издаване на разрешение за работа от Агенцията по заетостта или след регистрация. Работник – гражданин на трета държава, командирован или изпратен в Република България от чуждестранния му работодател за срок до три месеца в рамките на 12 месеца, може да изпълнява определени задачи без разрешение за работа въз основа на еднократна регистрация в Агенцията по заетостта, съгласно чл.9 ал.3 от ЗТМТМ. Предвид дадената в параграф §1, т.12 ДРЗТМТМ легална дефиниция на понятието "местно лице, приело на работа командировани или изпратени работници или служители", ОБЕДИНЕНИЕ “АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД има качеството на такова и доколкото Р. М., гражданин на Р Сърбия е бил командирован в дружеството жалбоподател за период от един месец, съгласно чл. 9 ал.3 от ЗТМТМ подлежи на еднократна регистрация в Агенцията по заетостта, която регистрация дружеството – жалбоподател е направило  с Декларация  вх.№РКЗ-10.00-0358/03.07.2020г., на основание чл.31 от  ППЗТМТМ.

Разпоредбата на чл.10 ал.3 от ЗТМТМ вменява като задължение на местното лице, което е приело командировани или изпратените работници и служители от трети държави, в 7-дневен срок от датата на действителното започване на работа на гражданина на трета държава, да  уведоми писмено за това Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" и по конкретно съответната Дирекция „Инспекция по труда“, на територията , на която  се намира адресът на месторабота на работника, гражданин на трета държава.

       Няма спор, че в конкретния случай дружеството – жалбоподател е имало качеството на местно лице, приело на работа командирования работник Р. М.. Това безпротиворечиво се доказва от събраните писмени и гласни доказателства, а и не се оспорва  от жалбоподателя. Няма съмнение и че М. е „гражданин на трета държава“ по смисъла на §1, т. 4 от ДР на ЗМТМТ, доколкото е лице, което не е гражданин на Република България и не е гражданин на държава – членка на Европейския съюз, или на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, а е гражданин на Р Сърбия. На последно място няма спор и  че седемдневният срок за подаване на уведомление е започнал да тече от датата на реално започване на работата на М. – 26.06.2019г., и съответно е изтекъл на 03.07.2019г. В този срок дружеството е бездействало и не е подало уведомление до компетентните органи на ИА „ГИТ“, поради което и от обективна страна е осъществен състава на вмененото нарушение. Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Шумен била уведомена на 07.08.2020г. с уведомление Вх.№20078024/17.08.2020г.В случая субектът на административнонаказателната отговорност е ДЗЗД, чиято отговорност е обективна и безвиновна, поради което и не стои въпросът дали нарушението е извършено умишлено или не.

Изложеният в жалбата довод, че е била уведомена съответната Дирекция «Инспекцията по труда», по седалището на дружеството е неоснователен. Дружеството аргументира това си твърдение  с приложената към жалбата Декларация  вх.№РКЗ-10 - 00-0358/03.07.2020г.  От самата декларация е видно, че същата е подадена в Агенция по заетостта, поради което касае  регистрирането на  лицето Р. М.като гражданин на трета държава в Агенция по заетостта за осъществяване на краткосрочна заетост без разрешение за работа, съгласно чл.9 ал.3 от ЗТМТМ.

 Конкретно нарушение не е маловажно и за него не е приложима разпоредбата на чл. 28 ЗАНН. Маловажни са нарушенията, които разкриват по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с типичния случай. В случая конкретното деяние не се отличава от обичайните нарушения от този вид, поради което и приложението на чл. 28 ЗАНН би било незаконосъобразно.

  С оглед горното настоящият състав приема, че правило АНО е преценил, че е осъществено нарушение на трудовото законодателство, като правилно е подвел същото под нормата на чл. 10 ал.3 от ЗТМТМ и правилно го е санкционирал  съобразно  нормата на чл.78 ал.1 от ЗТМТМ, но неправилно е определен субекта на нарушението.

За това нарушение неправилно  наказващият орган е санкционирал ОБЕДИНЕНИЕ “АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД. С оглед разпоредбата на чл. 26 то ЗАНН административно наказание може да бъде налагано на физическо лице.Изключение от общото правило е разпоредбата на чл. 83 от ЗАНН, която предоставя възможност за налагане на имуществена санкция на ЕТ и ЮЛ, в предвидените в съответния закон, указ, постановление на Министерския съвет или наредба на общинския съвет случаи. В конкретния случай е санкционирано ДЗЗД, което е недопустимо и само по себе си е основание за отмяна на НП. Съгласно действащото ни законодателство ДЗЗД не е персонифицирано лице и спрямо него не може да бъде реализирана отговорност. Същото по принцип не може да бъде субект на административнонаказателна отговорност. С допълнението на  чл.412а т.2 от КТ, в сила от 22.12.2017 г., ДЗЗД е годен субект на административнонаказателна отговорност и подлежи на санкциониране с имуществена санкция, но  за нарушения на КТ.  В случая ДЗЗД е санкционирано  по ЗТМТМ, където не е предвидена  възможност ДЗЗД да е субект на административнонаказателна отговорност. За извършеното нарушение е следвало да бъде ангажирана административнонаказателната отговорност на управителя на гражданското дружество.

            По изложените съображения настоящият състав намира издаденото наказателно постановление  за незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено.

            Предвид изхода на делото  искането на административно наказващият орган за присъждане на юрисконсултско възнагражение е неоснователно.

 

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

                                                                                           

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление №27-0001157/17.09.2020 год. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда” - гр.Шумен, с което на основание чл.79 ал.4, във вр. с чл.78 ал.1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност на  ОБЕДИНЕНИЕ “АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД с ЕИК *********, с. Кривина, обл. София е наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лева, за нарушение на чл.10 ал.3 от ЗТМТМ.

Оставя без уважение искането на Дирекция “Инспекция по труда” - гр.Шумен за присъждане на  юрисконсултско възнагражение като неоснователно.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.

 

 

                 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: