Решение по дело №2469/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2250
Дата: 7 декември 2020 г. (в сила от 7 декември 2020 г.)
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20207180702469
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

logo

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 2250/7.12.2020г.

 

 

гр. Пловдив, 7 декември  2020 год.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, І отделение, ХІ с., в открито заседание на пети ноември   през две хиляди и двадесета година,  в състав:

 

Председател:  Милена Несторова - Дичева

 

при секретаря Д. Й. и участието на прокурора …, като разгледа   докладваното от съдията административно  дело № 2469 по описа за 2020 г.,  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 от АПК във вр. с чл.211 от ЗМВР.

Образувано е по жалба на К.Ф.К., ЕГН **********,***, против заповед № 317 з-7609 от 11.09.2020 г. на Директора на ОД на МВР – Пловдив.

Твърди се незаконосъобразност на заповедта.

На първо място се сочи, че жалбоподателят въобще не е извършил деяние, което може да се квалифицира като нарушение на чл.4 от Инструкция № 8121-533/12.05.2015 г. за условията  и реда за носене на служебно оръжие от служителите по чл.142, ал.1, т.3 от ЗМВР.

На второ място се посочва, че нормата, въз основа на която е наложено процесното наказание, а именно чл.200, ал.1, т.15 от ЗМВР не е действаща към момента на извършване на нарушението.

На последно място се твърди и нарушение на чл.206, ал.2 от ЗМВР.

В крайна сметка се иска отмяна на наложеното наказание.

В съдебно заседание жалбата се поддържа по изложените в нея съображения.

Претендират се разноски.

За ответната страна се заема становище за неоснователност на жалбата. Подробни съображения се излагат в представена писмена защита.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, а именно представената административната преписка и като взе предвид становищата на страните, достигна до следните фактически установявания и правни изводи:

Предмет на процесното оспорване е заповед  № 317 з-7609/11.09.2020 г. на директора на ОД на МВР – Пловдив, с която, заради нарушение на чл.4 от инструкция № 8121з-553/12.05.2015 г. за условията и реда за носене на служебно оръжие – неносене на начисленото му служебно оръжие по време на изпълнение на служебните си задължения, на основание чл.204, т.3 във връзка с чл.194, ал.2, т.1 във връзка с чл.197, ал.1, т.3 във връзка с чл.200, ал.1 т.15 от ЗМВР, на жалбоподателя е наложено наказание „порицание” за срок от шест месеца.

По делото няма спор по фактите.

Спорен е въпроса по приложението на правото.

Изначално е спорен въпроса дали жалбоподателят въобще е извършил нарушение.

Не е спорен факта, че при осъществен контрол за провеждане на ежедневен инструктаж на служителите на смяна, проведен  в залата за инструктаж, жалбоподателят не е носил зачисленото му служебно оръжие. Чл.151, ал.7 от ЗМВР предвижда, че служителите по чл. 142, ал. 1 носят служебно оръжие при условия и по ред, определени с инструкция на министъра на вътрешните работи. Също така, според чл.4 от инструкция № 8121з-553/12.05.2015 г. за условията и реда за носене на служебно оръжие държавните служители в МВР изпълняват служебните си задължения със зачисленото им служебно оръжие. В инструкцията, обаче, не е указано задължително и непрекъснато носене на оръжие от държавните служители  при изпълнение на служебните задължения или че те могат да изпълняват служебните си задължения само и/или изключително, ако носят огнестрелно оръжие. Т.е. носенето на служебното оръжие е в зависимост от изпълнението на конкретни служебни задачи.  Предвид осъществяваната конкретна задача – провеждане на ежедневен инструктаж на служителите на смяна и създадената организация за спазване на разпоредените противоепидемични мерки, настоящият състав счита, че за изпълнението на това конкретно служебно задължение, не е необходимо носенето на оръжие. Не е спорно, че оръжието на жалбоподателя се е намирало в касата на кабинета му, където е оставено за съхранение за времето между двата работни дни, а процесната проверка е извършена около 8 часа сутринта, в началото на работния ден.

По тези съображения съдът намира за основателно възражението по жалбата, че жалбоподателят не е извършил деяние, което да се подведе като нарушение на чл.4 от инструкция № 8121з-553/12.05.2015 г. за условията и реда за носене на служебно оръжие.

Това само по себе си е достатъчно процесната заповед да бъде отменена като незаконосъобразна предвид липсата на извършено нарушение.

Само за пълнота, съдът намира за нужно да посочи, че са основателни  и  възраженията по жалбата за формално приложение на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР. 

Съгласно тази норма при определяне на вида и размера на дисциплинарните наказания се вземат предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата.

В случая ДНО е наложил процесното наказание "порицание" без да изложи конкретни мотиви защо е извършил преценка за необходимостта от налагане на този вид наказание както го задължава законът. Още повече, че  в  справка № 2372р-16871/18.08.2020 г. за извършената проверка се сочи, че нарушението не се е отразило на изпълнението на възложените задачи на полицейския орган, изпълняващ служебните си задължения. Посочено е също, че нарушението е маловажно и отклонението от изискванията е незначително, то не се е отразило на изпълнението на служебните задължения. Поради тези съображения, комисията, извършила проверката, е предложила налагането или на дисциплинарно наказание „порицание” или на „мъмрене”.  ДНО, в изпълнение на нормата на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР е следвало изрично да посочи защо е пристъпил към налагането на конкретния вид дисциплинарно наказание, което не е сторено в настоящия случай.  В заповедта са изложени единствено бланкетни мотиви, които евентуално могат да се съотнесат към размера на наложеното наказание, но те са излишни предвид това, че същото е определено на законовия минимум.

По тези съображения  жалбата е основателна и оспорената с нея заповед следва да бъде отменена.

 

По разноските:

При този изход на спора на жалбоподателя се следват сторените по делото разноски, които се констатираха да са в размер на 300 лева (договор за правна защита и съдействие на л.44 на гърба). Този размер  е под минимума на чл.8, ал.2, т.3 от НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, което прави неоснователно възражението на ответната страна за прекомерност на адвокатския хонорар.

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ заповед № 317 з-7609/11.09.2020 г. на директора на ОД на МВР – Пловдив.

 ОСЪЖДА ОД на МВР – Пловдив да заплати на жалбоподателя сторените по делото разноски за адвокатски хонорар в размер на 300 лева.

 Решението е окончателно.

 

 

   Административен съдия: