Решение по дело №202/2022 на Районен съд - Кубрат

Номер на акта: 57
Дата: 26 октомври 2022 г.
Съдия: Диана Пенчева Петрова Енева
Дело: 20223320200202
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 септември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 57
гр. **, 26.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – **, II - РИ СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и шести октомври през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Диана П. Петрова Енева
при участието на секретаря Павлина П. Иванова
в присъствието на прокурора П. П.
като разгледа докладваното от Диана П. Петрова Енева Административно
наказателно дело № 20223320200202 по описа за 2022 година
РЕШИ:
ПРИЗНАВА нарушителя В. Е. В. - ЕГН **********, с постоянен адрес в ** за
ВИНОВЕН в това, че: на 25.08.2022г. в гр.**, обл.Разград, е управлявал моторно
превозно средство категория "L1e-B" по смисъла на чл. 149, ал. 1, т. 1 от Закона за
движение по пътищата /ЗДвП/ във вр. чл. 4 от Регламент /ЕС/ № 168/15.01.2013г. -
електрически двуколесен мотопед, черен на цвят, с неустановена марка с номер на
рама R2WS3000LA000201, с мощност на двигателя 1500 W /вата/, което не е
регистрирано по надлежния ред съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП - „По пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна
мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията
по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата." и чл. 2 от Наредба № 1-45/24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от
движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните ППС - „Моторните превозни средства и ремаркетата, предназначени за
движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се представят за
1
регистриране от звената „Пътна полиция" при Столична дирекция на вътрешните
работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на
собственика - за физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските
субекти" - престъпление по чл. 345, ал. 2, във вр. с ал. 1 от НК, за което и на основание
цитираната, и на основание чл. 378, ал. 4, т. 1 от НПК, във вр. с чл. 78а от НК, го
освобождава от наказателна отговорност и му налага административно наказание
ГЛОБА” в размер на 1000.00 (хиляда) лева, както и го осъжда да ЗАПЛАТИ по
сметка на **ски районен съд сумата 5.00 (пет) лева, в случай на служебно издаване на
изпълнителен лист.
ОСЪЖДА нарушителя В. Е. В. - ЕГН **********, с постоянен адрес в гр.**,
обл.Разград, **, да заплати по сметка на РС – **, за разноски по делото, сумата 298.20
(двеста деветдесет и осем лева и двадесет ст.) лева – възнаграждение на вещото лице.
Решението подлежи на жалба и протест в 15-дневен срок от днес пред ОС –
Разград.
Съдия при Районен съд – **: _______________________
2

Съдържание на мотивите


МОТИВИ към Решение № 57/ 26.10.2022 г. по анд № 202/ 2022 г. по описа на
РС – **

Безспорно от събраните в досъдебното производство доказателства се установи,
че В. Е. В. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъплението
по чл. 345, ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК, като на
25.08.2022г. в гр.**, обл.Разград е управлявал моторно превозно средство категория
"Lle-B" по смисъла на чл. 149, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП),
във вр. чл. 4 от Регламент /ЕС/ № 168/15.01.201 Зг. - електрически двуколесен мотопед,
черен на цвят, с неустановена марка, с номер на рама R2WS3000LA000201, с мощност
на двигателя 1500 W /вата/, което не е регистрирано по надлежния ред, съгласно чл.
140, ал. 1 от ЗДвП - „По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само
моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата,
включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни
средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане
на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата." и чл. 2 от Наредба № 1-
45/24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС -
„Моторните превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по
пътищата, отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената
„Пътна полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или
областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за
физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти", деяние,
съставляващо престъпление по чл. 345, ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК.
Начин на извършване на деянието – на 25.08.2022г. в гр.**, обл.Разград, е
управлявал моторно превозно средство категория "Lle-B" по смисъла на чл. 149, ал. 1,
т. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ във вр. чл. 4 от Регламент /ЕС/ №
168/15.01.201 Зг. - електрически двуколесен мотопед черен на цвят с неустановена
марка с номер на рама R2WS3000LA000201, с мощност на двигателя 1500 W /вата/,
което не е регистрирано по надлежния ред съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП - „По
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на
платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са
изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по
чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата." и чл. 2 от Наредба № 1-45/24.03.2000 г. за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях,
и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС - „Моторните превозни
средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за
обществено ползване, се представят за регистриране от звената „Пътна полиция" при
Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР
(ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите лица, или по адреса на
регистрация - за стопанските субекти", обявено за наказуемо с разпоредбата на чл. 345,
1
ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК.
Неоснователно е заявеното от защитника на извършителя възражение, че
управляваното от него превозно средство не подлежи на регистрация, с оглед
установеното от назначената по делото съдебна автотехническа експертиза. Видно от
заключението на същата, изготвено след запознаване с материалите по делото и оглед
на ППС, то съставлява двуколесното пътно превозно средство с електрическо
задвижване и следните технически характеристики: Надписи на стикер върху ПС:
Марка: няма (китайско производство); Модел: SMD-101; СЕ No: UST-CE-4138; Нетно
тегло: 52 кг, пълно тегло: 57 кг.; Електрически мотор: 1500W/60V; Дата на
производство: март.2021 г.; Номер на рама (VIN No): R2WSE3000LA000201. Данни от
огледа за съоръжеността: Комбинирана светлина предна (фар+мигачи); Комбинирана
светлина задна (стоп+мигачи+габарит);Дискови спирачки на предно и задно
колело;Седалка единична;Огледала за обратно виждане 2 бр.; Свелоотразител, заден;
Гуми 2 бр.-225/55/8; Пълно тегло: 48,450 кг - измерването се извърши с електронна
везна Si-10, модел Е-150, сериен № 025253, за максимална тежест - 150 кг и
минимална тежест - 1 кг. На холограмни стикери е отразено, че калибрирането на
везната е валидно до м.февруари.2023. Височина до горната част на седалката спрямо
терена - 0,65 м ; Височина долната част на седалката спрямо терена - 0,60 м м ;
Височина до горната част на седалката спрямо рамата - 0,45 м ; Височина до горната
част на седалката спрямо рамата - 0,40 м; съпоставката на техническите параметри на
процесното двуколесно превозно средство, описани в Протокол за оглед на
местопроизшествие от 25.08.2022 г., показва, че то съответства на техническите
характеристики посочени във фактура № 109008/15.07.2021 г. издадена от фирма
„ХАР-ЗДМЛ" ЕООД-гр.Пловдив, с получател подс. В. Е. В.; скоростта, която развива
максимално е 45 км/ч.
Предвид несъмнено установените технически характеристики на процесното
превозно средство, съдът приема, че то е моторно превозно средство – двуколесен
мотопед от тип L1е - В, с мощност на двигателя 1500 W и максимална скорост 45 км/ч,
поради което може да бъде управлявано от лица, притежаващи СУМПС категория А1 и
подлежи на регистрация в Пътна полиция, в подкрепа на което е и съдържанието на
писмо рег. № 330р-23661/ 30.08.2022 г. на МВР, ОДМВР – Разград, сектор „Пътна
полиция“ – л. 30 от ДП. Заключението е прието от съда като пълно, компетентно и
обосновано, и е приобщено към доказателствата по делото, неоспорено от страните.
С разпоредбата на чл. 2 от Наредбата се вменява задължение на българските
граждани, притежаващи МПС, да го регистрират по предвидения в наредбата ред –
съгласно текста на чл. 3, ал. 1 от цитираната, собственикът на МПС, който несъмнено в
процесния случай е подс. В. Е. В., като получател на доставката по приложената в ДП
Фактура № **********/ 15.07.2021 г. – л. 13 и л. 37 от ДП, а не неговите родители,
каквото възражение заявява защитника на подс.В., и следва да го представи за
регистрация в едномесечен срок от придобиване на собствеността или оформянето на
вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган.
При това, несъмнено, видно от текста на чл. 1, ал. 4 от Наредба № І-
45/24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на
данни за регистрираните пътни превозни средства, са изброени изчерпателно МПС,
които не подлежат на регистрация: тролейбусите; верижните, строителните,
селскостопанските и другите самоходни машини; моторните превозни средства,
предназначени за състезания по затворен маршрут; велосипедите с допълнително
2
монтиран двигател; инвалидните колички с двигател; трактори; бавнодвижещи се
превозни средства, предназначени за теглене на каравани и вагони, използвани за
развлекателна дейност и каравани и вагони, използвани за развлекателна дейност,
които са теглени от бавнодвижещи се превозни средства.
Продаденото в собственост на подсъдимия превозно средство е обявено от
продавача като „електрически скутер“, но по технически характеристики съответства
на превозно средство двуколесен мотопед, а не е напр. велосипед с монтиран двигател
и не е инвалидна количка с двигател, и тъй като моторните превозни средства тип
"мотопед" не попадат в тази разпоредба, те също следва да бъдат регистрирани по реда
на наредбата, за да могат да се придвижват по пътищата, отворени за обществено
ползване, тъй като представляват моторно превозно средство по смисъла на § 6, т. 11
от ДР на ЗДвП, а именно пътно превозно средство, снабдено с двигател за
придвижване.
От събраните по делото гласни доказателства се установи по безспорен начин, че
подс. е управлявал нерегистрирано, но подлежащо на регистрация МПС по път,
отворен за обществено ползване – по улица „Цар Освободител“, възприемайки
служителите на реда е ускорил скоростта си на движение и се насочил към ул.
„Панайот Хитов“; последван от тях те възприели преустановяване на движението на
ПС от водача пред дом на ул. „П.Хитов“ с № 10, на който живее подс. с родителите си.

Деецът е бил наясно с факта, че МПС не е регистрирано по надлежния ред,
поради което и същото не е имало поставена регистрационна табела, и въпреки това
предприел управление на същото. От показанията на свидетелите ** се установява, че
първият от тях познава по повод изпълнение на служебните си задължения като мл.
автоконтрольор, упражняващ ежедневно контролни функции, подс. В. В., виждал го е
да управлява процесния мотопед и го е предупреждавал да не го управлява, докато не
бъде регистрирано ПС и не придобие правоспособност за управление на мотопед.
Поради това и съдът приема, че от субективна страна нарушителят е действал
при пряк умисъл - съзнавал е общественоопасните последици от деянието и е искал
тяхното настъпване. Съзнавал е, че управлява МПС, което е без регистрационни
табели, не е регистрирано, съобразно изискванията на закона, но въпреки това е
предприел управлението.
Съдът намира за неоснователни заявените от защитника на подс. възражения във
връзка с годността му да възприема факти от действителността, вкл. и с оглед
реализиране възможността му да се защити в процеса в досъдебна и съдебна фаза,
обусловената от физически недостатък – глухота, освидетелствана с ЕР на НЕЛК №
90327/ 29.08.2022 г. – л. 12 от делото, с диагноза „Двустранна невросензорна загуба на
слух“, предвид ползваното от него – поставено и регулирано, имплантирано слухово
устройство, благодарение на което подс. общува – чува и говори, учи, достигайки **
на професионална гимназия в гр. **.
За извършеното от подс. престъпление се предвижда наказание „лишаване от
свобода“ до 1 (една) година или „глоба“ от 500.00 до 1 000.00 лева.
В. В. е наказателноотговорно лице, навършило 18 годишна възраст, с чисто
съдебно минало, установено от представената справка за съдимост, не е осъждан за
престъпление от общ характер, не е освобождаван от наказателна отговорност по реда
на Раздел ІV от Глава осма на НК – л. 13 от ДП. От извършеното престъпление няма
причинени имуществени вреди, подлежащи на възстановяване.
3
Предвид гореизложеното, съдът прие кумулативно наличие на всички
предпоставки на чл. 78а, ал.1 от НК, даващи основание подс. В. Е. В.,ЕГН **********
от гр. **, да бъде освободен от наказателна отговорност за извършеното от него
престъпление с налагане на административно наказание „глоба“, което цитираната
разпоредба регламентира в размера от 1 000.00 (хиляда) до 5 000 (пет хиляди) лева.
Съдът прие да бъде наложено такова наказание „глоба“ в размер на 1 000.00
(хиляда) лева, т.е. в минималния размер, предвиден от закона, като отчете превес на
смекчаващи вината и отговорността на обвиняемия обстоятелства - самопризнанията,
които прави, чистото му съдебно минало, още и липсата на собствени доходи, като
редовен ученик в средно учебно образователно заведение, живеещ на издръжката на
родителите си.
Съдът приема, че така определеното по вид и размер наказание ще окаже
необходимото възпитателно и поправително въздействие върху личността на
подсъдимия. Отдава значение на превантивния ефект, съблюдавайки изискванията
както на специалната, така и на генералната превенция - да се въздейства
предупредително и възпитателно върху дееца и останалите членове на обществото.
По изложените съображения, възприемайки по този начин обективната истина
по случая, ръководен от закона и своето вътрешно убеждение, съдът постанови
решението си по реда на чл. 378, ал.4, т.1 от НПК и на основание чл. 78а, ал.1 от НК.

Районен съдия:









4