Решение по дело №236/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 261
Дата: 27 юли 2021 г. (в сила от 12 август 2021 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20217100700236
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

                      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                             261

                            гр. Добрич, 27.07.2021 год.

 

                       В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, ІV състав, в публично заседание на четиринадесети юли през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

При участието на секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА, разгледа докладваното от съдия Т. Милева административно дело №236/2021 г. по описа на АС-Добрич и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 215 от ЗУТ и чл. 145 и следващите от АПК.

Образувано е по  жалба на П.Д.М. ***, подадена чрез адв. В. К. - ДАК против Заповед №1858/21.12.2020 г. на кмета на община Добрич, с която е забранено  ползването на строеж: Сграда с идентификатор 72624.615.18.2 по КК на гр. Добрич, намиращ се в УПИ І, кв. 547 по ПУП – ПРЗ на ЖК „Русия 1“, разположен в ПИ с идент. 72624.615.18 по КК на гр. Добрич; определен е срок за доброволно изпълнение на заповедта до 29.04.2021 г., както и се забранява достъпа до строежа.

С жалбата се настоява, че заповедта е издадена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, поради противоречие с материалноправните разпоредби и поради несъответствие с целта на закона. Релевират се доводи, че неправилно е определен субектът-адресат на заповедта, като това е довело до съществено нарушение на правилата. Твърди се, че е налице нарушение и на разпоредбите на чл.35 и чл.36 от ЗУТ, тъй като е налице противоречие в установеното с КА и посоченото в заповедта. Излагат се и съображения, че заповедта е издадена и в противоречие с материалния закон, като се позовава на чл.151, ал.1 ,т.6 от ЗУТ.

В с.з. оспорващият, чрез своя процесуален представител поддържа изцяло жалбата на наведените в нея основания. Моли, заповедта да бъде отменена, като се претендират сторените по делото съдебно-деловодни разноски.

Ответникът чрез своя процесуален представител Г. К…., оспорва жалбата и счита заповедта за правилна и законосъобразна. Представя писмени бележки.

Съдът, въз основа на доказателствата към административната преписка, приема за установено следното от фактическа страна:

С Разрешение за строеж №107/14.03.2009 г. на Гл. архитект на община Добрич на осн. чл.134, ал.6 и чл.148, ал.1 от ЗУТ на П.Д.М. е разрешено да  извърши СМР, съгласно одобрените на 14.03.2009 г. от арх. Б. С……. инвестиционни проекти №111/14.03.2009 г. за гаражи 32 броя, ЗП = 718,96 кв.м. в УПИ 1, кв. 547, по плана на ЖК Русия 1. Строежът е пета категория. /лист 32/. На осн. чл.134 от ЗУТ е вписана промяна в предназначението на гаражи №1-5 в магазин за хранителни стоки; №25 – в магазин са сувенири и цветя и в №26 – фризьорски салон. На осн. чл.154 от ЗУТ е вписана и надстройка с един етаж над гаражите с площ от 181 кв.м.

С Нот. акт за дарение на недвижим имот №50 от 30.04.2015 г. П.Д.М. дарява на сина си Люцкан Петров М. жилище/апартамент, представляващ самостоятелен обект в сграда с идентификатор 72624.615.18.2.2 със застроена площ от 320 кв.м., на две нива, като ниво първо е стълбище със застроена площ от 9 кв.м., а ниво второ е жилище със застроена площ от 311 кв.м., което се намира в сграда 2, разположена в ПИ с идент. 72624.615.18 /лист 9/.

С писмо с рег. №357000-6031/30.07.2020 г., отправено от Директора на ОД на МВР Добрич /във връзка с проверка по преписка №415/2020 г. по описа на ОП Добрич/ до Кмета на община Добрич е поискано да се представи информация касаеща три имота, собственост на П.М.. /лист 17-18/.

На 20.08.2020 г., работна група от община Добрич е извършила проверка на място, съгласно указанията на наблюдаващия прокурор, като констатациите са описани в Констативен протокол от същата дата /лист 23/. Към КП са приложени снимков материал и скици. /лист 24-31/. При извършване на проверката не е присъствал собственика на имота.

Констативен акт №7/21.10.2020 г. /лист 35-38/, е съставен от служители при Община Добрич, за извършена проверка на строеж: сграда с идент. №72624.615.18.2 по КК на гр. Дхххххх – „Гаражи 32 броя ЗП 718,96 кв.м. и Надстройка с един етаж – 181 кв.м. Общо 899,96 кв.м.“, намиращ се в УПИ І, кв. 547 по ПУП-ПРЗ на ЖК „Русия 1“, разположен в ПИ с идент. №72624.615.18 по КК на гр. Добрич, между ул. „ххххх“ и ул. „ххххх“. Установено е, че имота е собственост на П.Д.М. – учредено право на строеж и същият е възложител на обекта. Проверката е извършена в отсъствието на П. М.. Посочено е, че теренът е застроен, като на югозапад е изпълнена външна стена между гаражи 2 и 6, явяваща се продължение на изградената такава на посочените гаражи. На североизток е монтирана ролетна врата. Площта на застроения терен е 74,04 кв.м. Установено е, че общата застроена площ на тераси, балкони и стълбище е 160,54 кв.м., в отклонение на одобения проект за надстройка с един етаж над магазина за хранителни стоки, в нарушеине на чл.178, ал.1 от ЗУТ. Надстройката според РС е с площ 181 кв.м. Като нарушена в КА е посочена разпоредбата на чл.177, ал.1 от ЗУТ. В КА е посочено, че същият е връчен на 17.10.2020 г., което няма как да се случи, тъй като самата проверка е от дата 21.10.2020 г. Съставения КА е съобщен по реда на §4, ал.2 от ДР на ЗУТ, чрез залепване на съобщение на обекта и на таблото пред сградата на община град Добрич./лист 39-40/

Срещу КА е постъпило възражение в община Добрич, подадено от П.М., вх. №94П-00-477/03.11.2020 г. /лист 42-43/. В същото не се оспорва, че за строежа няма издадено Удостоверение за ползване. Посочено е, че в общината още през месец май 2020 г. от лицето, осъществяващо строителен надзор е представена екзекутивна документация за въвеждане на обекта в експлоатация. От гл. архитект на община Добрич са установени несъответствия, поради което и от страна на жалбоподателя са предприети мерки да бъде учредено право на пристрояване по чл.38, ал.2 от ЗОбС за терасите, които не са били включени в проекта. На 29.05.2020 г. е подадено такова искане до Кмета на община Добрич, като се твърди, че до настоящият момент М. не е получил какъвто и да е отговор. Иска се преустановяване на процедурата по чл.178 от ЗУТ.

Със заповед №1858/21.12.2020 г. на кмета на община Добрич (л.44-45), е забранено  ползването на строеж: Сграда с идентификатор 72624.615.18.2 по КК на гр. Добрич, намиращ се в УПИ І, кв. 547 по ПУП – ПРЗ на ЖК „ххххх“, разположен в ПИ с идент. 72624.615.18 по КК на гр. Добрич; определен е срок за доброволно изпълнение на заповедта до 29.04.2021 г., както и се забранява достъпа до строежа. В мотивите на заповедта са преповторени изложените такива в КА. Изрично е посочено, че процесния строеж „сграда с идент. №72624.615.18.2 по КК на гр. Добрич – „Гаражи 32 броя ЗП 718,96 кв.м. и Надстройка с един етаж – 181 кв.м. Общо 899,96 кв.м.“ е в нарушение на чл.178, ал.1 от ЗУТ.

На 09.04.2021 г. общината е уведомила „ЕРП Север“, ВиК Добрич и „АРЕСГАЗ“ ЕАД /лист 58/.

С Молба, вх. №94П-00-212/22.04.2021 г., адресирана до Община Добрич, П.М. е поискал да бъде изпратена комисия, която да констатира отстраняването на външната стена между гаражи 2 и 6,  както и да му бъде съставен протокол, за да въведе обекта си в експлоатация. Посочено е, че имотът е с кад. №72624.615.18.2.1. Моли и да се отмени КА 7/21.10.2020 г., като се направи нов за обект с идент. №72624.615.18.2.2, тъй като всеки един имот е самостоятелен /лист 72/.

Във връзка с изпълнението на заповедите и постъпилата молба е извършена проверка на място и за обекта, предмет на настоящото производство е установено на терена, че е премахната външна стена между гаражи 2 и 6, намираща се на югозапдната фасада на сградата /лист 59/. Към този КП от 05.05.2021 г. е приложен и снимков материал.

На 27.05.2021 г. оспорващият е уведомен от община Добрич, че на 04.06.2020 г. ще се пристъпи към спиране на ел. захранването на скрадата с идент. 72624.615.18.2 по КК на гр. Добрич /лист 70/.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в 14-дневен срок, считано от датата на получаване на заповедта – 27.05.2021 г. /лист 10/. Следователно оспорването като направено от легитимирано лице и адресат на заповедта, в законово установения срок и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, жалбата се явява основателна.

Заповед №1858/21.12.2020 г. е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, а именно Кмет на Община Добрич, който разполага с правомощия да забранява ползването на строежи от четвърта до шеста категория. Поради това Заповедта е издадена от териториално и материално компетентен орган.

Заповедта е издадена в писмена форма и при спазване на административнопроизводствените правила. В нея са посочени фактическите и правни основания / разпоредбата на чл. 178, ал. 6 от ЗУТ / за постановяването й, които кореспондират помежду си. Съдържа се описание на характеристиките и местонахождението на строежа, позволяващо еднозначното му индивидуализиране и определяне на категорията му.

Заповедта е постановена е след изпълнение на предвидената в чл. 178, ал. 5 АПК процедура, въз основа на Констативен акт №7/21.10.2020 г., съставен от компетентни длъжностни лица. Административният орган правилно е посочил в Заповедта, че извършеното строителство на място не отговаря на издаденото РС и одобреният инвестиционен проект. Посочена е като нарушена разпоредбата на чл.178, ал.1 от ЗУТ – обекта не е въведен в експлоатация.

Заповедта е издадена в съответствие с материалния закон. В чл. 178, ал.1 от ЗУТ е посочено, че не се разрешава да се ползват строежи или части от тях, преди да са въведени в експлоатация от компетентния орган по чл. 177, а в ал.4 е установена изрична забрана строежи или части от тях да се ползват не по предназначението им или в нарушение на условията за въвеждане в експлоатация. Съгласно цитираната норма алтернативното наличие на която и да е от двете предпоставки: а) ползване на строежа не по предназначението му или б) ползване на строежа в противоречие с условията за въвеждане в експлоатация, води до нарушаване на императивната законова забрана. По силата на чл. 178, ал. 6 от ЗУТ, административния орган - Кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице, при констатиране на нарушение по чл. 178, ал.1 и  ал. 4 от ЗУТ е задължен да забрани за ползването на строежа от ІV и V категории, в нарушение на забраната регламентирана в, ал. 4 на чл. 178 от ЗУТ. В случая не се спори между страните, че сградата не е въведена в експлоатация.

Съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

Съобразно правилата за разпределяне на доказателствената тежест в процеса и предвид обстоятелството, че жалбоподателя твърди отрицателен факт, че не той е собственик, в тежест на административния орган съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК, е да установи правнозначимия факт относно извършителя на строежа, който следва да бъде и адресат на заповедта.

Заповед №1858/21.12.2020 г. на кмета на община Добрич е издадена в производство по чл. 178, ал. 6 от ЗУТ. В това производство страни са административния орган и възложителя на строежа, тъй като съгласно нормата на чл. 177, ал. 1 от ЗУТ, на последния е задължението да подаде заявление за въвеждане в експлоатация, след завършването на строежа и приключване на приемните изпитания. Съгласно нормата на чл. 161 от ЗУТ, възложител на строежа е собственикът на имота, лицето, на което е учредено право на строеж в чужд имот и лицето, което има право да строи в чужд имот по силата на закон.

В случая, от представените по делото доказателства безспорно се установява, че жалбоподателят П.М. е дарил на сина си Л. М. жилище/апартамент, представляващ самостоятелен обект в сграда с идентификатор 72624.615.18.2.2 със застроена площ от 320 кв.м., на две нива, като ниво първо е стълбище със застроена площ от 9 кв.м., а ниво второ е жилище със застроена площ от 311 кв.м., който се намира в сграда 2, разположена в ПИ с идент. 72624.615.18 /лист 9/. Издадената заповед касае строеж - сграда с идент. 72624.615.18.2, т.е. според така представения документ за собственост, сградата е в съсобственост между П.М. и Л. М., същата е на два етажа, като първия етаж е останал в собственост на П.М. – гаражи и магазини, а втори жилищен етаж плюс стълбище от първи етаж е в собственост на Люцкан М..

Да безспорно извършител на строежа е П.М., но както се каза и по горе в чл.161 от ЗУТ е посочено, че възложител на строежа е собственика на имота, като в настоящия казус такъв се явява и Л.М..

Целта на закона е забраната за ползването на който е да е строеж, да засегне негативно правната сфера на собственика на имота, който го ползва в отклонение от предназначението или без да е въведен в експлоатация. Доколкото в конкретния случай, не е доказано, че сградата  предмет на заповедта е собственост на адресата на акта, то съдът намира, че заповедта е издадена в противоречие с целта на закона и при неправилно посочване на адресата и като такава се явява незаконосъобразна.

Още повече, че видно от събраните доказателства, нарушението състоящо се в изпълнена външна стена между гаражи 2 и 6 е премахната и  това изрично е констатирано и от администрацията и не се оспорва от ответника. Т.е. може да се приеме, че П. М. е привел своята част от  строежа в съответствия с проекта и разрешението за строеж.

Настоящият съдебен състав счита, че са нарушени основни принципи на административното производство, установени в чл. 7 и в чл. 9, ал. 2 от АПК- принципът на истинност и принципът на служебното начало, съобразно които административните актове се основават на действителните факти от значение за случая, като административният орган е длъжен да събере всички необходими доказателства, дори и когато няма изрично искане от участниците в производството.

В нарушение на задължението си по чл. 35 от АПК, административният орган не е събрал и обсъдил всички относими доказателства и съответно е постановил акта си без да тяхното обсъждане и без участието на заинтересованата страна, какъвто безспорно се явява Л. М. в качеството си на собственик на част от сградата - предмет на заповедта.

По изложените съображения, съдът приема, че актът е бил издаден в нарушение на закона, и на процедурата предвид неучастие в нея на заинтересованите лица, в противоречие на чл. 26 АПК, чл. 35 АПК, като административният орган преди издаването му не е изпълнил задължението си да уведоми всички заинтересовани лица, да установи всички факти от значение за решаване на въпроса и съответно да проведе и приключи производството спрямо действителния собственик на строежа, който се нарежда да бъде премахнат.

Това е достатъчно основание за отмяна на заповедта като незаконосъобразна, тъй като негативните последици от същата касаят различно от собственика на обекта лице, което пък е в противоречие с изискванията на материалния закон.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя  следва да се присъдят направените по делото разноски в общ размер на 910, 00 лева, от които 10, 00 лева платена държавна такса за образуване на съдебното производство и 900, 00 лева платено адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд гр. Добрич, четвърти състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ заповед №1858/21.12.2020 г. на кмета на община Добрич.

ОСЪЖДА Община Добрич да заплати в полза на П.Д.М., ЕГН ********** *** разноски по делото в размер на 910, 00 лева (деветстотин и десет лева).

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба в 14 -дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен административен съд.

 

 

 

 

                                          СЪДИЯ: