Решение по дело №297/2022 на Районен съд - Кубрат

Номер на акта: 10
Дата: 16 февруари 2023 г.
Съдия: Диана Пенчева Петрова Енева
Дело: 20223320200297
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 декември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 10
гр. Кубрат, 16.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КУБРАТ, II - РИ СЪСТАВ, в публично заседание на
първи февруари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Диана П. Петрова Енева
при участието на секретаря Павлина П. Иванова
като разгледа докладваното от Диана П. Петрова Енева Административно
наказателно дело № 20223320200297 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление /НП/ № 38 – 0002633/ 14.10.2022 г. на директора на РД
„Автомобилна администрация” – гр. Русе, определен от министъра на МТИТС за
длъжностно лице по реда на чл. 92, ал.2 ЗАвП; чл. 189, ал. 12 ЗДвП и чл. 47, ал. 2 ЗАНН, на
„Маркони къмпани“ – ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в **
представлявано от управителя Д.Х.И., за нарушение на чл. 32, § 1, изр. 1, предл. 2 Регламент
(ЕС) № 165/ 2014 г., на основание чл. 105, ал. 1 ЗАвтП е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в размер .на 200. 00 (двеста) лева.
Жалбоподателят оспорва НП като незаконосъобразно и моли да бъде отменено изцяло.
Твърди, че не е извършил твърдяното нарушение, тъй като за констатираното от
актосъставителя деяние – изваждане на картата от тахографа на посочения товарен
автомобил от водача на посочената дата и час за 16 минути, е налице удостоверена с
Протокол № 922/ 18.02.2022 г. на РД „АА“ причина – извършена по същото време проверка
на водача и превозното средство от служители на същата.
За въззиваемата страна – ИА "АА", РД "Автомобилна администрация" - гр. Русе, не се
явява представител. С изпращане на жалбата по реда на чл. 60 от ЗАНН ангажира
становище, че атакуваното НП е съобразено с материалните и процесуални правила при
издаването му.
За Районна прокуратура – гр. Разград, ТО - гр. Кубрат, редовно призована по реда на
надзора за законност, не изпраща представител и не ангажира становище.
1
Съдът след преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства намира
за установена следната фактическа обстановка: Не се спори по делото, че дружеството
жалбоподател по предмет на дейност извършва обществен превоз на товари с Лиценз на
общността № 3533, валиден до 01.02.2025 г.
Извършването на деянието е установено на 05.07.2022 г. в Областен отдел на „АА“ в
гр. Разград при планова комплексна проверка на дружеството превозвач , обхващаща период
от предходните 12 месеца. В присъствието на управителя Х.К., ст.инспектор Х.М..
констатирал, че транспортното предприятие не е осигурило правилното функциониране и
използване на картите на водачите за дигитални тахографи, тъй като на 18.02.2022 г.
водачът Л.Й. е управлявал товарен автомобил марка „МАН ТГМ 12290 4х2 11“ с рег. № **,
като в 08.36 ч. до 08.52 часа е изваждал картата от тахографа преди края на работното време,
поради което са непознати 16 минути, видно от картата на водача. Транспортното
предприятие е задължено за осигурява правилното функциониране и използване на картите
за дигиталните тахографи на превозните средства, с които осъществява превоз на товари,
съгласно разпоредбата на чл. 32, § 1, изр. 1, предл. 2 Регламент (ЕС) № 165/ 2014 г., а
извършеното от водача на посоченото превозно средство, свидетелства за неправилно
използване на картата за дигиталния тахограф, поради което извършилия проверката ст.
инспектор – св. Х.М.., в присъствието на колегата си Г. М., с оглед установено приел, че
дружеството жалбоподател, в качеството си на превозвач, не е изпълнило задълженията си
по организация и контрол на посочената дейност, повдигнал и предявил обвинение срещу
дружеството за извършеното нарушение, връчвайки АУАН № 324101/ 05.07.2022 г. на
представляващия дружеството управител Х.К., който заявил, че няма възражения и получил
връчения му препис.
Въз основа на цитирания АУАН, директора на РД „АА“ гр. Русе издал обжалваното
наказателното постановление, с което за извършеното нарушение и на осн. чл. 105, ал. 1 от
ЗАвт.П , наложил на дружеството превозвач „имуществена санкция“ в размер на 200.00
лева.
На 21.11.2022 г. обжалваното НП, видно от разписката – л. 5 от приложеното по
настоящото анд № 2301/ 2022 г. на РС – Русе, е връчено на управителя на дружеството Д.И.,
а жалбата на дружеството е изпратена по пощата и постъпила в РД „АА“ – гр. Русе, на
05.12.2022 г., видно от рег.индекс.
Към жалбата са приложени документи, удостоверяващи изпълнение на задълженията
на дружеството превозвач – дневник за повежданите задължителни инструктажи на
шофьорите през и за процесния период, на л. 12 – 17 от приложеното по настоящото анд №
2301/ 2022 г. на РС – Русе, както и Протокол от крайпътна техническа проверка № 922/
18.02.2022 г. – л. 10, удостоверяващ, че на посочената дата, време и място при извършване
на превоз, на пътя – област Разград, ПП 1-2, км. 47+200 пред бистро „Дервента“, длъж.лица
от състава на „АА“ са спрели за проверка управлявания от водача Л.Й. товарен автомобил
марка „МАН ТГМ 12290 4х2 11“ с рег. № **, в 10.37 БГ, съответен на 08.36 ч.(UTC), по
повод на която е извадена картата за дигиталния тахограф, от която са снети данни за
2
проверката, видно и от разпечатаната разписка – л. 11, което обяснява т. нар. „непознати 16
минути“.
Възприетите горе фактически обстоятелства по процесната проверка се потвърждават
пред съда от показанията на актосъставителя Х.М.. и Г. М., които са съответни на
представените писмени доказателства, по отношение на констатираните при проверката
обстоятелства, непротиворечиви са и съдът ги възприема изцяло.
Въз основа на така изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни
изводи: Жалбата е допустима, като съдът счита същата за подадена в срока по чл. 59, ал. 2
от ЗАНН, изходяща е от лице, което има право на жалба и против подлежащ на обжалване
адм. акт.
Разгледана по същество, е основателна.
От формална страна съдът счита, че АУАН и обжалваното НП са съставени в
предвидените за това срокове, от надлежен орган и в рамките на компетенциите му. НП е
издадено при спазване на изискуемите за неговата валидност форма и съдържание.
Констатираното от проверяващите органи административно нарушение е надлежно
индивидуализирано, като са посочени дата и място на извършване, изложено е описание на
нарушението от фактическа страна, посочена е конкретната нормативна разпоредба,
нарушена с това деяние и съответната законова норма, въз основа на която следва да се
ангажира административнонаказателната отговорност на нарушителя, поради което по
своята форма и съдържание Наказателното постановление отговаря на формалните
изисквания на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.
Съгласно чл. 36 ЗАНН, административнонаказателното производство се образува със
съставянето на акт за установяване на административно нарушение, а съгласно чл. 53 ЗАНН,
когато се установи, че нарушителят е извършил деянието виновно,
административнонаказващият орган издава наказателно постановление. Член 64
ЗАНН определя, че влизат в сила наказателни постановления, които не подлежат на
обжалване, не са обжалвани в законния срок или са обжалвани, но са били потвърдени от
съда. Така действащата нормативна уредба сочи, че наличието на административно
нарушение по задължителен за всички начин се установява само с влязло в сила наказателно
постановление. Докато наказателното постановление не е влязло в сила, не може да се
приеме, че административното нарушение е установен по надлежния начин юридически
факт, който може да породи правни последици.
Актът за установяване на административно нарушение е само писмен документ,
който, когато е съставен от определения в закона административен орган и ред, установява
по официален начин наличието на правонарушение. Но той е само доказателство, макар и
официално, за твърдяното деяние, и констатациите в него могат да бъдат оборени от лицето,
което се сочи за извършител на нарушението. С акта за установяване на административно
нарушение не се постановява по задължителен начин извършването на административно
нарушение, не се разпорежда нещо. Той е само една констатация, едно изявление за
3
извършено правонарушение.
В процеса на обжалване на издаденото срещу жалбоподателя НП, от приложените
към жалбата писмени доказателства, относно която истинност не се спори, се опровергава
по несъмнен начин констатацията на актосъставителя, възпроизведена от АНО, че: „на
18.02.2022 г. водачът Л.Й. е управлявал товарен автомобил марка „МАН ТГМ 12290 4х2 11“
с рег. № **, като в 08.36 ч. до 08.52 часа е изваждал картата от тахографа, преди края на
работното време, поради което са непознати 16 минути, видно от картата на водача“,
обосновала извод за извършено от дружеството нарушение чрез бездействие при
задължение за действие – не е осигурило правилно функциониране и използване на картите
на водачите за дигиталните тахографи, при задължение да ги осигури. На 18.02.2022 г., за
времето от 08.36 ч. до 08.52 часа, водачът на собствен на наказаното дружество превозвач
товарен автомобил е имал основателна и правнорегламентира причина да извади картата от
дигиталния тахограф на автомобила, а именно: за да бъде извършена проверка от спрелите
го на пътя длъжностни лица от състава на ИА „АА“, видно от съставения за извършването й
Протокол от крайпътна техническа проверка № 922/ 18.02.2022 г. От водения редовно
дневник за инструктажи се установява изпълнение на задълженията на превозвача за
осигуряване на правилното функциониране и използване на дигиталните тахографи и на
картите на водача от шофьорите, осъществяващи конкретни товарни превози.
По делото не се твърдят и не се установяват други активни деяния, извършени от
водачи на дружеството превозвач, от които да се направи извод за неизпълнение на негови
задължения във връзка с организацията на превозната дейност, в частност относно работата
с дигитални тахографи, поради което съдът приема, че не се установява извършването на
описаното в АУАН и твърдяно с обжалваното НП административно нарушение.
НП, като необосновано, следва да бъде отменено, на основание чл. 63, ал. 2, т. 1
ЗАНН.
На основание чл. 63д ЗАНН, въззиваемото учреждение следва да бъде осъдено да
плати на дружеството жалбоподател направените по делото разноски в размер на 400.00
лева – платено адвокатско възнаграждение – л. 18 от приложеното по настоящото анд №
2301/ 2022 г. на РС – Русе.
Воден от изложените съображения, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 38 – 0002633/ 14.10.2022 г. на директора на
РД „Автомобилна администрация” – гр. Русе, определен от министъра на МТИТС за
длъжностно лице по реда на чл. 92, ал.2 ЗАвП; чл. 189, ал. 12 ЗДвП и чл. 47, ал. 2 ЗАНН, с
което на „Маркони къмпани“ – ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в
** представлявано от управителя Д.Х.И., за нарушение на чл. 32, § 1, изр. 1, предл. 2
4
Регламент (ЕС) № 165/ 2014 г., на основание чл. 105, ал. 1 ЗАвтП, е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер .на 200. 00 (двеста) лева, като
незаконосъобразно.
ОСЪЖДА ИА "АА", РД "Автомобилна администрация" - гр. Русе, на основание чл.
63д ЗАНН, да плати на „Маркони къмпани“ – ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление в ** представлявано от управителя Д.Х.И., за разноски по делото сумата
400.00 (четиристотин) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр. Разград
в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Кубрат: _______________________
5

Съдържание на мотивите


Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление /НП/ № 38 – 0002633/ 14.10.2022 г. на директора на РД
„Автомобилна администрация” – гр. Русе, определен от министъра на МТИТС за
длъжностно лице по реда на чл. 92, ал.2 ЗАвП; чл. 189, ал. 12 ЗДвП и чл. 47, ал. 2 ЗАНН, на
„Маркони къмпани“ – ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в **,
представлявано от управителя Д.Х.И., за нарушение на чл. 32, § 1, изр. 1, предл. 2 Регламент
(ЕС) № 165/ 2014 г., на основание чл. 105, ал. 1 ЗАвтП е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в размер .на 200. 00 (двеста) лева.
Жалбоподателят оспорва НП като незаконосъобразно и моли да бъде отменено изцяло.
Твърди, че не е извършил твърдяното нарушение, тъй като за констатираното от
актосъставителя деяние – изваждане на картата от тахографа на посочения товарен
автомобил от водача на посочената дата и час за 16 минути, е налице удостоверена с
Протокол № 922/ 18.02.2022 г. на РД „АА“ причина – извършена по същото време проверка
на водача и превозното средство от служители на същата.
За въззиваемата страна – ИА "АА", РД "Автомобилна администрация" - гр. Русе, не се
явява представител. С изпращане на жалбата по реда на чл. 60 от ЗАНН ангажира
становище, че атакуваното НП е съобразено с материалните и процесуални правила при
издаването му.
За Районна прокуратура – гр. Разград, ТО - гр. Кубрат, редовно призована по реда на
надзора за законност, не изпраща представител и не ангажира становище.
Съдът след преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства намира
за установена следната фактическа обстановка: Не се спори по делото, че дружеството
жалбоподател по предмет на дейност извършва обществен превоз на товари с Лиценз на
общността № 3533, валиден до 01.02.2025 г.
Извършването на деянието е установено на 05.07.2022 г. в Областен отдел на „АА“ в
гр. Разград при планова комплексна проверка на дружеството превозвач , обхващаща период
от предходните 12 месеца. В присъствието на управителя Х.К., ст.инспектор Х.М..
констатирал, че транспортното предприятие не е осигурило правилното функциониране и
използване на картите на водачите за дигитални тахографи, тъй като на 18.02.2022 г.
водачът Л.Й. е управлявал товарен автомобил марка „МАН ТГМ 12290 4х2 11“ с рег. № **,
като в 08.36 ч. до 08.52 часа е изваждал картата от тахографа преди края на работното време,
поради което са непознати 16 минути, видно от картата на водача. Транспортното
предприятие е задължено за осигурява правилното функциониране и използване на картите
за дигиталните тахографи на превозните средства, с които осъществява превоз на товари,
съгласно разпоредбата на чл. 32, § 1, изр. 1, предл. 2 Регламент (ЕС) № 165/ 2014 г., а
извършеното от водача на посоченото превозно средство, свидетелства за неправилно
използване на картата за дигиталния тахограф, поради което извършилия проверката ст.
инспектор – св. Х.М.., в присъствието на колегата си Г. М., с оглед установено приел, че
дружеството жалбоподател, в качеството си на превозвач, не е изпълнило задълженията си
по организация и контрол на посочената дейност, повдигнал и предявил обвинение срещу
дружеството за извършеното нарушение, връчвайки АУАН № 324101/ 05.07.2022 г. на
представляващия дружеството управител Х.К., който заявил, че няма възражения и получил
връчения му препис.
Въз основа на цитирания АУАН, директора на РД „АА“ гр. Русе издал обжалваното
наказателното постановление, с което за извършеното нарушение и на осн. чл. 105, ал. 1 от
ЗАвт.П , наложил на дружеството превозвач „имуществена санкция“ в размер на 200.00
лева.
На 21.11.2022 г. обжалваното НП, видно от разписката – л. 5 от приложеното по
1
настоящото анд № 2301/ 2022 г. на РС – Русе, е връчено на управителя на дружеството Д.И.,
а жалбата на дружеството е изпратена по пощата и постъпила в РД „АА“ – гр. Русе, на
05.12.2022 г., видно от рег.индекс.
Към жалбата са приложени документи, удостоверяващи изпълнение на задълженията
на дружеството превозвач – дневник за повежданите задължителни инструктажи на
шофьорите през и за процесния период, на л. 12 – 17 от приложеното по настоящото анд №
2301/ 2022 г. на РС – Русе, както и Протокол от крайпътна техническа проверка № 922/
18.02.2022 г. – л. 10, удостоверяващ, че на посочената дата, време и място при извършване
на превоз, на пътя – област Разград, ПП 1-2, км. 47+200 пред бистро „Дервента“, длъж.лица
от състава на „АА“ са спрели за проверка управлявания от водача Л.Й. товарен автомобил
марка „МАН ТГМ 12290 4х2 11“ с рег. № **, в 10.37 БГ, съответен на 08.36 ч.(UTC), по
повод на която е извадена картата за дигиталния тахограф, от която са снети данни за
проверката, видно и от разпечатаната разписка – л. 11, което обяснява т. нар. „непознати 16
минути“.
Възприетите горе фактически обстоятелства по процесната проверка се потвърждават
пред съда от показанията на актосъставителя Х.М.. и Г. М., които са съответни на
представените писмени доказателства, по отношение на констатираните при проверката
обстоятелства, непротиворечиви са и съдът ги възприема изцяло.
Въз основа на така изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни
изводи: Жалбата е допустима, като съдът счита същата за подадена в срока по чл. 59, ал. 2
от ЗАНН, изходяща е от лице, което има право на жалба и против подлежащ на обжалване
адм. акт.
Разгледана по същество, е основателна.
От формална страна съдът счита, че АУАН и обжалваното НП са съставени в
предвидените за това срокове, от надлежен орган и в рамките на компетенциите му. НП е
издадено при спазване на изискуемите за неговата валидност форма и съдържание.
Констатираното от проверяващите органи административно нарушение е надлежно
индивидуализирано, като са посочени дата и място на извършване, изложено е описание на
нарушението от фактическа страна, посочена е конкретната нормативна разпоредба,
нарушена с това деяние и съответната законова норма, въз основа на която следва да се
ангажира административнонаказателната отговорност на нарушителя, поради което по
своята форма и съдържание Наказателното постановление отговаря на формалните
изисквания на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.
Съгласно чл. 36 ЗАНН, административнонаказателното производство се образува със
съставянето на акт за установяване на административно нарушение, а съгласно чл. 53 ЗАНН,
когато се установи, че нарушителят е извършил деянието виновно,
административнонаказващият орган издава наказателно постановление. Член 64
ЗАНН определя, че влизат в сила наказателни постановления, които не подлежат на
обжалване, не са обжалвани в законния срок или са обжалвани, но са били потвърдени от
съда. Така действащата нормативна уредба сочи, че наличието на административно
нарушение по задължителен за всички начин се установява само с влязло в сила наказателно
постановление. Докато наказателното постановление не е влязло в сила, не може да се
приеме, че административното нарушение е установен по надлежния начин юридически
факт, който може да породи правни последици.
Актът за установяване на административно нарушение е само писмен документ,
който, когато е съставен от определения в закона административен орган и ред, установява
по официален начин наличието на правонарушение. Но той е само доказателство, макар и
официално, за твърдяното деяние, и констатациите в него могат да бъдат оборени от лицето,
което се сочи за извършител на нарушението. С акта за установяване на административно
2
нарушение не се постановява по задължителен начин извършването на административно
нарушение, не се разпорежда нещо. Той е само една констатация, едно изявление за
извършено правонарушение.
В процеса на обжалване на издаденото срещу жалбоподателя НП, от приложените
към жалбата писмени доказателства, относно която истинност не се спори, се опровергава
по несъмнен начин констатацията на актосъставителя, възпроизведена от АНО, че: „на
18.02.2022 г. водачът Л.Й. е управлявал товарен автомобил марка „МАН ТГМ 12290 4х2 11“
с рег. № **, като в 08.36 ч. до 08.52 часа е изваждал картата от тахографа, преди края на
работното време, поради което са непознати 16 минути, видно от картата на водача“,
обосновала извод за извършено от дружеството нарушение чрез бездействие при
задължение за действие – не е осигурило правилно функциониране и използване на картите
на водачите за дигиталните тахографи, при задължение да ги осигури. На 18.02.2022 г., за
времето от 08.36 ч. до 08.52 часа, водачът на собствен на наказаното дружество превозвач
товарен автомобил е имал основателна и правнорегламентира причина да извади картата от
дигиталния тахограф на автомобила, а именно: за да бъде извършена проверка от спрелите
го на пътя длъжностни лица от състава на ИА „АА“, видно от съставения за извършването й
Протокол от крайпътна техническа проверка № 922/ 18.02.2022 г. От водения редовно
дневник за инструктажи се установява изпълнение на задълженията на превозвача за
осигуряване на правилното функциониране и използване на дигиталните тахографи и на
картите на водача от шофьорите, осъществяващи конкретни товарни превози.
По делото не се твърдят и не се установяват други активни деяния, извършени от
водачи на дружеството превозвач, от които да се направи извод за неизпълнение на негови
задължения във връзка с организацията на превозната дейност, в частност относно работата
с дигитални тахографи, поради което съдът приема, че не се установява извършването на
описаното в АУАН и твърдяно с обжалваното НП административно нарушение.
НП, като необосновано, следва да бъде отменено, на основание чл. 63, ал. 2, т. 1
ЗАНН.
На основание чл. 63д ЗАНН, въззиваемото учреждение следва да бъде осъдено да
плати на дружеството жалбоподател направените по делото разноски в размер на 400.00
лева – платено адвокатско възнаграждение – л. 18 от приложеното по настоящото анд №
2301/ 2022 г. на РС – Русе.
Воден от изложените съображения, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 38 – 0002633/ 14.10.2022 г. на директора на
РД „Автомобилна администрация” – гр. Русе, определен от министъра на МТИТС за
длъжностно лице по реда на чл. 92, ал.2 ЗАвП; чл. 189, ал. 12 ЗДвП и чл. 47, ал. 2 ЗАНН, с
което на „Маркони къмпани“ – ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в
**, представлявано от управителя Д.Х.И., за нарушение на чл. 32, § 1, изр. 1, предл. 2
Регламент (ЕС) № 165/ 2014 г., на основание чл. 105, ал. 1 ЗАвтП, е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер .на 200. 00 (двеста) лева, като
незаконосъобразно.
ОСЪЖДА ИА "АА", РД "Автомобилна администрация" - гр. Русе, на основание чл.
63д ЗАНН, да плати на „Маркони къмпани“ – ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление в **, представлявано от управителя Д.Х.И., за разноски по делото сумата
400.00 (четиристотин) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр. Разград
в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

3