Решение по дело №551/2022 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 289
Дата: 11 ноември 2022 г. (в сила от 11 ноември 2022 г.)
Съдия: Райна Русева
Дело: 20225440100551
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 юни 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 289
гр. Смолян, 11.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на дванадесети
октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Райна Русева
при участието на секретаря Татяна Кишанова
като разгледа докладваното от Райна Русева Гражданско дело №
20225440100551 по описа за 2022 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Предмет на делото са предявените искове от ищцата М. И. С. срещу Областна
дирекция **- Смолян за осъждане на ответника да й заплати сумата в размер на
1 860,10лв., представляваща неизплатено възнаграждение за положения от ищеца
нощен труд, при сумирано изчисляване на работното време с превръщане на нощните
часове в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, за периода от 21.11.2019г. до
31.05.2022г., ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на депозиране
на исковата молба в съда - 14.06.2022г. до окончателното изплащане, сумата в размер
на 219,01 лева, представляваща обезщетение за забава върху неизплатеното
възнаграждение за положения от ищеца нощен труд, при сумирано изчисляване на
работното време с превръщане на нощните часове в 1 дневни с коефициент, равен на
отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно
време, като началната дата за изчисляване е 01.12.2019г. до датата на предявяване на
иска в съда,сумата от 357,60 лева, представляваща левовата равностойност на
безплатна предпазна храна и ободряващи напитки, полагаема се за положен труд от
22:00ч. до 06:00ч. през периода 21.11.2019г. до 31.05.2022г., ведно със законната лихва
върху тази сума и мораторна лихва върху нея в размер на 74,15 лева, начислена за
периода от 01.12.2019г. до 13.06.2022г.
В съдебно заседание исковете се поддържат от процесуалния представител на
ищеца адв.О..
За ответника юриск.Ш. оспорва исковете.
С постъпилия в срока по ГПК отговор от ответника Областна дирекция ** се правят
възражения, че неправилно ищецът сочи, че е налице празнота в нормативната уредба,
касаеща МВР. Именно поради спецификата на работа на държавните служители-
1
полицейски органи, законодателят е уредил техния статут в специален закон- ЗМВР,
който е различен от статута на държавните служители по чл.142, ал.1, т.2 и ал.3. за тях
са неприложими нормите на общото законодателство на ЗДСл и КТ.
С отговора се оспорва и претенцията с правното основание на чл.181, ал.3 от ЗМВР,
като недоказана и неоснователна. Правото на безплатна предпазна храна и
ободрителни напитки по чл.181, ал.3 от ЗМВРН е неимуществено право за разлика от
правото на безплатна храна по чл.181, ал.1 от ЗМВР, което представлява натурално
възнаграждение за труд и в този смисъл неизпълнението на задължението за
осигуряване на предпазна храна и ободряващи напитки не поражда задължение за
плащане на левовата им равностойност. Освен това, ответната страна прави и
възражение, че след 01.08.2020г. ищецът е получавал левовата равностойност на
безплатната храна и ободряващи напитки. Поради неоснователност на главните искове,
неоснователни са и претенциите по чл.86 от ЗЗД.
Съдът, след преценка на изложеното в исковата молба, отговора, становищата в
съдебно заседание, писмената защита, и като обсъди събраните по делото писмени
доказателства, както и заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза,
намира исковете за ОСНОВАТЕЛНИ по следните съображения:
По делото няма спор, че ищецът работи при ответника по служебно
правоотношение. Според заключението по назначената съдебно- счетоводна
експертиза М. И. С. е изпълнявала е изпълнявала служебните си задължения при
работа със статут на държавен служител като на смени, всяка с продължителност от 12
часа съгласно изготвени месечни графици при сумирано отчитане на работното време.
При извършената справка в ОД **- Смолян вещото лице е констатирало, че на
М. И. С. е заплатен положения нощен труд, без същите часове нощен труд да бъдат
превръщани в дневни съгласно чл.9, ал.2 от НСОРЗ.
Според заключението по ССчЕ размерът на отработените часове нощен труд след
приравняването им по методологията на Наредба за структурата и организацията на
работната заплата е 1 554 часа. При това, разликата в часовете отработен нощен труд
след приравняването им по Наредбата е 194 часа.
Общата сума на неначислените и неизплатени възнаграждения за положен нощен
труд за периода от 21.11.2019 г. до 31.05.2022 г.. преизчислен, съгласно .Наредба за
структурата и организацията на работната заплата за М. И. С. е 1 860,10 лева, подробно
изчислен по.тримесечия в Таблица 1,к. 13, както следва: - 1 800.56 лева - за положен
нощен труд, преизчислен, съгласно НСОРЗ, 59.54 лева - за положен нощен труд на
официални празници, преизчислен, съгласно НСОРЗ
Размерът на законната лихва за забава, дължима за всеки тримесечен период върху
сумата за разликата между положения нощен труд и преизчисления, съгласно Наредба
за структурата и организацията на работната заплата, изчислен от 01-во число на
месеца, следващ тримесечието за което се отнася до 14.06.2022 г./датата на завеждане
на исковата молба/ е 224, 55 лева.
Според заключението по ССчЕ за периода от 21.11.2019 г. до 31.05.2022 г. на М. И.
С. не са предоставяни безплатна предпазна храна и ободряващи напитки. Размерът на
левовата равностойност на неосигурената на ищеца храна за положен от него труд със
специфичен характер за периода 21.11.2019 г. до 31.07.2020 г. е 255.60 лева. За периода
от 01.08.2020 г. до 31.12.2020 г. на ищеца е заплатена левовата равностойност за
полагаемите му се такива. Размерът на лихвата върху всяко месечно задължение,
считано от първо число на месеца, следващ този, за който се дължи левовата
2
равностойност на полагащата се храна за процесния период до 14.06.2022 г. /датата на
иска/ е 60,51 лева. /Таблица 2, к.4/ Размерът на левовата равностойност на
неосигурените ободряващи напитки за положен от ищеца нощен труд за периода
21.11.2019 г. до 31.05.2022 г. е 102.00 лева.
Размерът на лихвата върху всяко месечно задължение, считано от първо число на
месеца, следващ този, за който се дължи левовата равностойност на полагащите се
ободряващи напитки за положен от ищеца нощен труд за процесния период до
14.06.2022г. /датата на иска/ е 13.64 лева.
Съгласно чл.188, ал.2 от ЗМВР държавните служители, които полагат труд за
времето от 22 и 6 часа се ползват със специалната закрила на Кодекса на труда. В ал.2
на чл.9 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата е предвидено,
че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място.
В разпоредбата на чл.176 от ЗМВР е установено, че брутното месечно
възнаграждение на държавните служители ** се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни възнаграждения, като съгласно чл.178,ал.1,т.3 от
ЗМВР сред предвидените допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно
възнаграждение за извънреден труд.
Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР
е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица, съгласно чл.
187,ал.1 от ЗМВР. Разпоредбата на чл.187,ал.3 от ЗМВР регламентира, че работното
време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за
работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период.
Според ал.10 на чл.187 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи.
Съгласно чл.31,ал.2 от Наредба № 8121з407/11.08.2014г. при сумирано отчитане на
отработеното време общият брой часове положен труд между 22, 00 и 6, 00 ч. за
отчетния период се умножава по 1,143. В Наредби № 8121з-592/25.05.2015г. и №
8121з-776/29.07.2016г., както и в издадената впоследствие Наредба № 8121з-
36/07.01.2020г., в сила от 10.01.2020г., Наредба № 8121з-1174/21.10.2020г. и Наредба
№ 8121з-1353/15.12.2020г., в сила от 01.01.2021г. липсва изрична регламентация за
преизчисляване на нощния труд в дневен. С изменението на ЗМВР, обнародвано в ДВ
бр.60/07.07.2020г., в сила от 11.07.2020г. в чл.187,ал.1 от ЗМВР е предвидено, че
нормалната продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-
часов период.Нощен е трудът от 22.00 часа до 6.00 часа.Приета е нова ал.4 на чл.187,
според която при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
превръщат в дневни, с коефициент равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното работното време към нормалната продължителност на
работното време през нощта по ал.1 или с коефициент 1.
Съгласно разясненията в т. 23 на Тълкувателно решение № 6/06.11.2013 г. на
ОСГТК на ВКС, в МВР има служители, назначени по трудови договори и такива по
служебно правоотношение, като тези от втората група са държавни служители по
3
смисъла на ЗДСл и общият закон намира субсидиарно приложение по отношение на
тях. Същото следва да е относимо и за служителите по чл.142,ал.1,т.1 от ЗМВР.
Съгласно цитираната по- горе разпоредба на чл.179,ал.1 от ЗМВР, на държавните
служители се изплащат допълнителни възнаграждения за полагане на труд през нощта
от 22,00 до 6,00 ч. В тази връзка и в разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР е
регламентирано, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22,
00 и 6, 00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда. Предвид тези
разпоредби, съдът намира, че следва субсидиарно да се приложи КТ и чл.9,ал.2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, съгласно която при
сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място,т.е. приложим е коефициентът 1,143.
Или, положеният от ищеца нощен труд подлежи на възмездяване чрез
преизчисляването му с коефициент 1,143.
При това, исковете следва да се уважат. Ако се изключи приложението на правилата
на КТ и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове с оглед горните
доводи, би довело до различно прилагане на правилата, касаещи извънредния труд
спрямо държавния служител в МВР и спрямо работниците и служителите, чиито
правоотношения се уреждат от правните норми на Кодекса на труда и Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата. Следва да се посочи също, че
съгласно разпоредбата на чл.67, ал.3 от ЗДСл минималните и максималните размери на
основните заплати по нива и степени, размерите на допълнителните възнаграждения по
ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им се определят с наредба на
Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото
законодателство. Изхождайки от изложените по- горе доводи, съдът намира, че
исковете подлежат на уважаване в претендирания размер на паричните вземания
съобразно допуснатото изменение, ведно със законната лихва.
Съгласно разпоредбата на чцл.181, ал.3 от ЗМВР (Изм. – ДВ, бр. 14 от 2015г., доп.,
бр. 97 от 2017 г., изм., бр. 60 от 2020 г., в сила от 1.08.2020 г.) на служителите по чл.
142, ал. 1 и 3, които извършват дейности, свързани със специфичен характер на труда,
за което се полага безплатна храна, се осигурява левовата й равностойност. На
служителите по чл. 142, ал. 1 и 3, полагащи труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за
което се полагат ободряващи напитки, се осигурява левовата им равностойност.
Съгласно разпоредбата на чл.181, ал.1 от ЗМВР на служителите ** се осигурява
храна или левовата й равностойност. От заключението по назначената ССчЕ се
установява размер на левовата равностойност на неосигурената от ищеца храна и
ободряващи напитки за периода 21.11.2019г. до 31.05.2022г.както и размера на
лихвите. Претендираните суми следва да се присъдят съобразно допуснатото
изменение на исковете.
Ще следва на ищцата да се присъдят направените съдебни разноски по делото в размер
на 500,00 лева за заплатено адвокатско възнаграждение. Предвид възражението на
ответника за прекомерност на размера на адвокатското възнаграждение, следва да се
посочи, че същото е неоснователно, отчитайки исковете, които са предявени- за
допълнително възнаграждение за положен нощен труд, отделно за левовата
равностойност на полагаща се храна и напитки и отделно искове за лихви, както и
установения размер на възнагражденията в наредбата за минималните размери на
4
адвокатските възнаграждения съобразно цената на исковете.
Ще следва ответникът да бъде осъден да заплати по сметка на РС-Смолян държавна
такса върху уважените искове в размер на 174,40 лева /изчислена върху уважените
искове за главница за допълнително възнаграждение и левова равностойност на храна
и ободряващи напитки и върху исковете за лихви за забава общо/, както и разноски за
вещо лице в размер 150,00 лева, които са изплатени от бюджета на съда.
По горните мотиви, съдът

РЕШИ:
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ ** СМОЛЯН – С. гр.С.*** БУЛСТАТ
**********, да заплати на М. И. С. , ЕГН**********, с адрес гр.*****, сумите в размер
на 1 860,10 лева -допълнително възнаграждение за положен и незаплатен нощен труд
за периода от 21.11.2019г. до 31.05.2022г. ведно със законната лихва от датата на
подаване на исковата молба в съда 14.06.2022г. до окончателното изплащане на сумата,
219,01 лева- обезщетение за забава върху неизплатеното възнаграждение за положен
нощен труд за периода 01.01.2020г. до 14.06.2022г., 357,60 лева– левовата
равностойност на храна и ободряващи напитки за периода 21.11.2019г. до 31.05.2022г.,
ведно със законната лихва върху сумата за левовата равностойност за храна и
ободряващи напитки от 14.06.2022г. до изплащане на сумата, 74,15, лева – мораторна
лихва върху дължимата сума за равностойност на храна и ободряващи напитки за
положен труд в часовия диапазон 22:00 - 6:00 часа за процесния период от 01.12.2019г.
до 13.06.2022г.
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ ** СМОЛЯН – СМОЛЯН, гр.С.***** №67,
БУЛСТАТ **********, да заплати на М. И. С. , ЕГН**********, с адрес гр.С.******,
направените съдебни разноски по делото за заплатено адвокатско възнаграждение в
размер на 500,00 лева.
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ ** СМОЛЯН – СМОЛЯН, гр.******, БУЛСТАТ
**********, да заплати по сметка на Районен съд- Смолян държавна такса върху
уважените искове в размер на 174,40 лева, както и разноски за вещо лице по
назначената съдебно- счетоводна експертиза в размер на 150,00 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Смолян в двуседмичен
срок, считано от връчването му на страните.



Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
5