Определение по дело №428/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 1079
Дата: 21 ноември 2019 г.
Съдия: Кремена Григорова Борисова
Дело: 20197270700428
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

град Шумен, 21.11.2019 г.

 

 Шуменският административен съд в закрито заседание на двадесет и първи ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: Кремена Борисова

 

като разгледа докладваното от административен съдия Кр.Борисова АД №428 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на  чл. 27, ал. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/, във връзка с чл. 166, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по молба с рег.№ДА-01-3336/15.11.2019год. по описа на ШАдмС  на Земеделски Институт-Шумен с ЕИК ...... със седалище и адрес на управление гр.Шумен бул.»....,представляван от Директора ..... чрез пълномощниците му и процесуални представители-адв.Л.В.и адв.С.Б.със съдебен адрес гр.Шумен ул.»....,кантори 25 и 27, с която моли съда да спре допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция№01-2600/7761#14 от 01.08.2019год. на Изпълнителния директор на Държавен фонд «Земеделие»-София за налагане на Експериментална база-Държавно предприятие към Институт по земеделие-Шумен със седалище и адрес на управление с.Царев брод,община Шумен .......,с БУЛСТАТ **********,представлявано от К.С.на финансова корекция в размер на 38 699.82лв. без ДДС.

Настоящият съдебен състав на Административен съд –Шумен след като извърши преценка на материалите по делото, съобрази представените с молбата писмени доказателства и тези от ответната страна, достигна до следните правни изводи:

Молбата срещу допуснато по силата на закона предварително изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция№01-2600/7761#14 от 01.08.2019год за налагане на финансова корекция на изпълнителния директор на държавен фонд "Земеделие" е процесуално допустима, както и е подадена от надлежна страна.

Разгледана по същество е неоснователна.

Предмет на обжалване в настоящото съдебно производство е допуснато по силата на закона предварително изпълнение на горепосочения индивидуален административен акт, с който на молителя е наложена финансова корекция в размер на 38 699.82лв. без ДДС.

Съгласно разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта, което може да се оспори по реда на АПК. Предвид чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ решението по ал. 1 може да се оспорва пред съд по реда на АПК, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и ал. 3 и ал. 5 – ал. 7. Съгласно  чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, оспорването на индивидуалните административни актове не спира тяхното изпълнение. Допуснатото по силата на закона предварително изпълнение може да бъде спряно по реда на чл. 166, ал. 4 от АПК при условията на чл. 166, ал. 2 от АПК, ако предварителното изпълнение би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.

Тъй като в специалния закон не са предвидени условията, при наличие на които може да бъде спряно предварителното изпълнение на решението за налагане на финансова корекция, настоящия съдебен състав следва да установи, че за настоящия молител могат да настъпят значителни или трудно поправими вреди, както и че на заложения в закона интерес от предварително изпълнение на акта се противопоставя засягането на друг интерес, който по степен на важност е от същата категория. В случая настоящия молител излага основно доводи за незаконосъобразност на друг административен акт,а именно- на писмо изх.№07-1300/42-89 от 12.11.2019год. на Изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“,с което оспорващият е бил уведомен,че сумата от 38 699.82лв. и сумата от 473 лв. лихва са  прихванати през м.октомври 2019год. от оторизираната за плащане сума в размер на 53 571лв.,представляваща предходна национална помощ за животни 2019год.,поради което жалбоподателят счел,че е извършено прихващане на финансовата корекция,предмет на настоящото дело.В молбата се излагат подробни съображения досежно незаконосъобразността на действията на ДФ“Земеделие“,свързани с горепосоченото прихващане по цитирания и прил. към молбата акт-писмо с гореупоменат номер, които са неотносими към настоящото съдебно производство. Отделно от това законосъобразността на решението не е предмет на проверка при съдебния контрол в производството по чл. 166, ал. 4, във връзка ал. 2 от АПК. Основно доводите на молителя са свързани със законосъобразността на акта,с който е извършено прихващането,който междувпрочем не е предмет на настоящото съдебно производство по повод депозираната жалба,поради което същите са неотносими към искането за спиране на предварителното му изпълнение. Съгласно чл. 166, ал. 2 от АПК, съда може да спре предварителното изпълнение само, ако от страна на оспорващия /молителя/ са посочени, установени и доказани значителни или трудно поправими вреди, които биха могли да настъпят от него. В случая възможността за настъпването на значителни или трудно поправими вреди в съответствие с изискването на чл. 166, ал. 2 от АПК не е доказано. Направеното искане за спиране е лаконично и към него не са представени никакви доказателства, от които да се установи настъпването на значително или трудно поправими вреди, съответно техния размер. Фактическите основания в решението за налагане на финансова корекция и досежно извършеното въз основа на друг административен акт прихващане на суми са ирелевантни за преценката по чл. 166, ал. 2, във връзка с ал. 4 от АПК, тъй като предварителното изпълнение е допуснато по силата на закона.

За разлика от хипотезата на допуснато предварително изпълнение по разпореждане на административния орган, при която в тежест на издателя на акта е да докаже наличието на условията по чл. 60, ал. 1 от АПК, то когато предварителното изпълнение е допуснато по силата на закон, изпълнението на условията по чл. 60, ал. 1 от АПК се предполага. Спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение е възможно само при условията по чл. 166, ал. 2 от АПК, а именно, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. За целта настъпването й следва да е достатъчно вероятно и с оглед данните по делото тя да може да бъде преценена като трудно поправима или значителна. Освен това, спирането е възможно само въз основа на нови обстоятелства – т. е, такива, настъпили след издаването на решението за налагане на финансова корекция. В случая с молбата, както се посочи по – горе не се представят и не се сочат конкретни факти, от които да се обоснове извод за настъпване на трудно поправими или значителни вреди.

Налагането на финансова корекция е нормативно установено правомощие, осъществявано от държавата – членка на ЕС, посредством нейни органи, при установени в закон условия и същото има за пряка цел защитата на публичния принос на общността спрямо отделната операция /проект/, който е застрашен или увреден от допуснатата нередност. В съответствие с разпоредбата на чл. 166, ал. 4, във връзка с ал. 2 от АПК, за да е налице основание за уважаване на искането оспорващият трябва да представи доказателства за твърдението, че предварителното изпълнение би могло да причини значителна или трудно поправима вреда.

При отсъствие на заявени и доказани вреди от предварителното изпълнение на решението за налагане на финансова корекция, искането за спиране на допуснатото предварително изпълнение се явява неоснователно и следва да бъде отхвърлено.

Мотивиран от гореизложеното и на основание  чл. 27, ал. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/, във връзка с чл. 166, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, настоящият съдебен състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ искането на Земеделски Институт-Шумен с ЕИК ...... със седалище и адрес на управление гр.Шумен бул.»....,представляван от Директора А.П.А.чрез пълномощниците му и процесуални представители-адв.Л.В.и адв.С.Б.със съдебен адрес гр.Шумен ул.»....,кантори 25 и 27 за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на  Решение №01-2600/7761#14 от 01.08.2019год. на Изпълнителния директор на Държавен фонд «Земеделие»-София за налагане на Експериментална база-Държавно предприятие към Институт по земеделие-Шумен със седалище и адрес на управление с.Царев брод,община Шумен .......,с БУЛСТАТ **********,представлявано от К.С.на финансова корекция в размер на 38 699.82лв. без ДДС, като неоснователно.

Определението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 7 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: