Решение по дело №648/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 147
Дата: 28 февруари 2020 г. (в сила от 9 юни 2020 г.)
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20197150700648
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 147 / 28.2.2020г.

гр. Пазарджик

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на двадесет и девети януари през две хиляди и двадесета  година в състав:

                                                                                                    Председател:    Георги Видев

                                                                           

при секретаря Я.В., като разгледа административно дело № 648 по описа на съда за 2019 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Делото е образувано по жалба на „ЕИМ 1“ ЕООД против Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г., на министъра на Земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2018, в частта ѝ, с която са изключени от площите в добро земеделско състояние следните площи, заявени за подпомагане от жалбоподателя: площта от 2.64 ха, попадаща в парцел № 65807-163-10-1, площта от 0.16 ха, попадаща в парцел № 65807-168-2-1, площта от 0.46 ха, попадаща в парцел № 65807-171-2-1, площта от 0.12 ха, попадаща в парцел № 65807-171-3-1, площта от 0.14 ха, попадаща в парцел № 65807-188-2-1, площта от 1.09 ха, попадаща в парцел № 65807-207-1-1, площта от 0.36 ха, попадаща в парцел № 65807-207-2-1, площта от 5.24 ха, попадаща в парцел № 65807-311-1-1, площта от 0.59 ха, попадаща в парцел № 65807-846-2-1 и площта от 0.10 ха, попадаща в парцел № 65807-863-3-1, всички находящи се в землището на с. Свобода, община Стрелча, заявени за подпомагане от жалбоподателя в качеството му на земеделски производител.

Жалбоподателят – „ЕИМ 1“ ЕООД претендира отмяна на заповедта в обжалваната ѝ част. Излага съображения за нарушение на материалния закон и съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Поддържа жалбата си и чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания и в представени писмени бележки. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът – министъра на Земеделието, храните и горите – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания и в представена писмена защита. Сочи доводи за законосъобразността на оспорения административен акт. На свой претендира разноски.

Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения срок от заинтересовано лице, чието възражение срещу обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2018 г. не е уважено.

От фактическа страна по делото е установено следното:

Жалбоподателят е регистриран като земеделски производител като с УИН 13/130618/99128 от 29.05.2017 г., за 2018 г. е заявил за подпомагане 18 парцела. Със заповед № РД 46-504 от 12.12.2018 г. министърът на земеделието, храните и горите, на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол (Наредба № 105/2006 г.), е наредил одобряването на проекта на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2018 г. В раздел IV от нея е дал възможност на земеделските стопани да се запознаят с този проект и в срок до 07.01.2019 г. да направят възражения за включване или невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой. Жалбоподателката е подала възражение от 04.01.2019 г. против одобрения проект на специализирания слой с описани 34 парцела.

С обжалваната заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията и чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105/2006 г., министърът на земеделието, храните и горите е одобрил окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Заповедта е обнародвана в ДВ, бр. 20 от 08.03.2019 г.

След извършената справка жалбоподателят е установил, че възражението ѝ срещу проекта на специализирания слой не е било уважено. Оспорващият е подалаь жалбата си срещу заповедта на министъра на Земеделието, храните и горите, в частта й за десетте, описани във възражението парцела.

Актуализацията на СИЗИП и на специализирания слой ПДП за кампания 2018 г. е извършена чрез теренни проверки, включително на физическите блокове, в които има заявени площи извън актуалния към момента на кандидатстване "допустим слой", съгласно Заповед № РД09-757/10.08.2018 г. на министъра на земеделието, храните и горите.

По делото са предоставен протокол от специализирана теренна проверка на място с № 17901 от 16.11.2018 г., за извършена проверка на 02.10.2018 г. В протоколът в графата "Метод" по отношение на физическите блокове, в които се намират процесните 10 парцела, предмет на оспорване са записани като "Причини за недопустимост" следните обстоятелства: физическите блокове представляват неземеделски площи, площта е неизползваема пустееща земя, площта е непригодна за земеделски дейности от трайно недопустими елементи, наличие на повече от допустимите дървета и храсти и по-голям от допустимия процент недопустими елементи.

При тази фактическа обстановка, съдът прави следните изводи:

Според чл. 30 от ЗПЗП за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), която се състои от отделни системи, определени в ал. 2, като една от тях е и Системата за идентификация на земеделските парцели - чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите - чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП. В изпълнение на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите е издал и Наредба № 105/2006 г., според § 4 от заключителните й разпоредби.

СИЗП и данните, включени в нея са посочени в чл. 33 от ЗПЗП. Според ал. 4 на същата норма данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 от ЗПЗП. Специализираните теренни проверки на референтни парцели се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, а това е редът визиран в чл. 15, ал. 5 от Наредба № 105/2006 г.

В чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП, а това е Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане на площ (Наредба № 2/2018 г.). В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП.

От гореизложеното следва, че заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите е издадена от компетентен орган и при спазване на изискванията за форма и на административнопроизводствените правила.

В конкретния случай административната преписка и заключението на вещите лица, неоспорено от страните, разкриват такива доказателства, при анализа на които, съдът намира, че по отношение на три от десетте парцела, за които жалбоподателят е подал жалба до съда, същата е основателна, а за останалите три тя съответства на относимите материалноправни разпоредби.

По отношение на площта от 2.64 ха, попадаща в парцел № 65807-163-10-1, , площта от 0.46 ха, попадаща в парцел № 65807-171-2-1, площта от 0.12 ха, попадаща в парцел № 65807-171-3-1, площта от 1.09 ха, попадаща в парцел № 65807-207-1-1, площта от 0.36 ха, попадаща в парцел № 65807-207-2-1, площта от 5.24 ха, попадаща в парцел № 65807-311-1-1 и площта от 0.59 ха, попадаща в парцел № 65807-846-2-1 са правилни констатациите, че същите са необработваеми, няма следи от земеделска дейност или липсва декларираната култура орехи. По отношение на тези седем парцела действително са извършвани физически проверки на място на датата 02.10.2018 година. Направени са снимки, от които ясно се виждат направените констатации. Снимките действително съответстват на мястото на съответните части от процесните блокове на земеделски стопанства.

Напротив, по отношение на следните трите площи: площта от 0.16 ха, попадаща в парцел № 65807-168-2-1, площта от 0.14 ха, попадаща в парцел № 65807-188-2-1 и площта от 0.10 ха, попадаща в парцел № 65807-863-3-1, не е ясна причината поради която същите са изключени от допустимите площи. Това е така доколкото за два от тях парцел № 65807-168-2-1 и парцел № 65807-863-3-1 изобщо не се извършвани проверки на място. По отношение парцел № 65807-188-2-1 са направени снимки но те са извън парцела и не биха могли да послужат като констатация и доказателство че действително са налице недопустими площи. Затова, жалбата по отношение на тези три парцела е основателна.

Неоснователно е възражението, че специализираните теренни проверки са извършени при съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Чл. 15 от Наредба № 105 уреда реда за извършване на специализираните теренни проверки. На интернет страницата на Министерството на земеделието, храните и горите е публикувано съобщение за теренните проверки, като жалбоподателката, е могла да се запознае с датата на извършването им. Независимо от това в чл. 15, ал. 7 е посочено, че земеделският стопанин може да присъства при извършването им, като във второто изречение на нормата се уточнява, че специализираната теренна проверка се извършва и без присъствието му. От това следва, че теренните проверки на седемте парцела, части от които са недопустими за подпомагане, са извършени без присъствието на жалбоподателя, което обаче не представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Едно нарушение е съществено, когато ако не е било допуснато, административният орган е могъл да достигне до различни изводи от направените, или когато е нарушено правото на защита на страната. Жалбоподателят е упражнил правото си на защита с подаването на възражение срещу заповедта, с която е одобрен проектьт на специализирания слой.

Следователно, обжалваната заповед, в частта ѝ по отношение на седемте недопустими площи е издадена в съответствие с относимите материалноправни разпоредби и с административнопроизводствените правила. Тя съответства и на целта на закона, за да не се допусне подпомагане на земи, които не се обработват от земеделския производител.

С оглед изхода на делото, са частично основателни претенциите за разноски на двете насрещни страни. Претенцията на жалбоподателя е за 100 лв., платени за възнаграждение на вещите лица. Ответникът претендира 500 лв. – 400 лв. платени за възнаграждение на вещите лица и 100 лв. юрисконсултско възнаграждение. Претенцията на жалбоподателя следва да бъде уважена до размер 30%, т.е. следва да му се присъдят 30 лв. На ответника следва да се присъдят 70 % от претенцията му, т.е. 350 лв. След като се извърши приспадане, следва в крайна сметка жалбоподателят да заплати на ответника разноски по делото в размер на 320 лв.

По изложените съображения съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г., на министъра на Земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2018, в частите ѝ, с които са изключени от площите в добро земеделско състояние следните три площи, заявени за подпомагане от жалбоподателя: площта от 0.16 ха, попадаща в парцел № 65807-168-2-1, площта от 0.14 ха, попадаща в парцел № 65807-188-2-1 и площта от 0.10 ха, попадаща в парцел № 65807-863-3-1 и трите, находящи се в землището на с. Свобода, община Стрелча, заявени за подпомагане от жалбоподателя в качеството му на земеделски производител.

Отхвърля жалбата на „ЕИМ 1“ ЕООД против Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г., на министъра на Земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2018, в частта ѝ, с която са изключени от площите в добро земеделско състояние следните седем площи, заявени за подпомагане от жалбоподателя: площта от 2.64 ха, попадаща в парцел № 65807-163-10-1, , площта от 0.46 ха, попадаща в парцел № 65807-171-2-1, площта от 0.12 ха, попадаща в парцел № 65807-171-3-1, площта от 1.09 ха, попадаща в парцел № 65807-207-1-1, площта от 0.36 ха, попадаща в парцел № 65807-207-2-1, площта от 5.24 ха, попадаща в парцел № 65807-311-1-1 и площта от 0.59 ха, попадаща в парцел № 65807-846-2-1 и седемте, находящи се в землището на с. Свобода, община Стрелча, заявени за подпомагане от жалбоподателя в качеството му на земеделски производител.

Осъжда „ЕИМ 1“ ЕООД да заплати на министерството на Земеделието, храните и горите разноски по делото в размер на 320 лв. (триста и двадесет лева).

Решението подлежи на касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия:/П/