Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
06.10.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
26.08. |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Здравка
Запрянова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Ралица Димитрова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Административен
характер наказателно |
дело номер |
677 |
по описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Обжалвано е Наказателно постановление № 155/ 14.05.2020г.,
издадено от Директор на ОДМВР- Кърджали, с което е наложено административно
наказание глоба в размер на 300,00лв. на С.А.С. за извършено нарушение на 14.04.2020г.
около 19,10ч. в гр.Кърджали бул.България № 47 във фитнес зала Импулс, на чл.209а,
ал.4 пр.2 вр.ал.1 от Закона за здравето.
Жалбоподателят С.С. счита, че наказателното
постановление е неправилно и незаконосъобразно, противоречащо на закона и на
установените правила. Излага следните съображения: не е съобразена разпоредбата
на чл.54 от ЗАНН; спортната зала не работела, а тя се намирала там, за да
провери изправността на уредите след случилото се преди това наводнение;
допуснати са съществени процесуални нарушения като липсва основанието и
санкционната норма в диспозитива на НП; в НП е дадена
неправилна квалификация на нарушението; НП е издадено в нарушение на Закона за
ограничаване на носенето на облекло прикриващо или скриващо лицето; в случая
следва да намери приложение чл.28 от ЗАНН. Поради това моли съда да постанови
решение, с което да отмени изцяло наказателното постановление и да му се
присъдят направените по делото разноски. Жалбоподателят редовно призован за съдебното
заседание, не се явява, но се представлява от адвокат, който поддържа жалбата. В
ход по същество моли съда да отмени наказателното постановление с присъждане на
направените по делото разноски, като представя подробна писмена защита.
Административнонаказващият орган редовно призован, не се явява, но се представлява
от юрисконсулт, който поддържа жалбата. В ход по същество последният пледира,
че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно, поради което моли
съда да го потвърди като претендира юрисконсултско
възнаграждение. При условията на евентуалност прави възражение за прекомерност
на адвокатското възнаграждение. Представя подробни писмени бележки.
Районна прокуратура- Кърджали, редовно призована за съдебното
заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното: На 14.04.2020г. свидетелите
Д.Х. и Е.Ю. били на работа като служители в РУ- Кърджали, когато около 19.10ч
били изпратени на проверка от дежурния във фитнес зала „Импулс“ намираща в
гр.Кърджали на бул.България № 47. След като отишли на место видели входната
врата отворена и влезли в залата. Там двамата полицаи заварили жалбоподателката С.С., която спортувала
на бягащата пътека без поставена защитна маска или друг предмет покриващ устата
и носа. Фитнес залата била в работен режим, тъй като достъпът до нея бил
свободен и вътре имало и други спортуващи лица. В този период в страната било
обявено извънредно положение с Решение от 13.03.2020 г. на Народното събрание
на Р.България заради усложняваща се епидемична обстановка, свързана с
разпространението на COVID-19 на територията на страната. По този повод
съответно били въведени и противоепидемични мерки, една от които била
регламентирана в т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със
Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Тази мярка
задължавала всички лица, когато се намират в закрити или на открити обществени
места да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна
употреба или друго средство, покриващо носа и устата. Поради установеното нарушение
от страна на жалбоподателката С.С.
на обществено място- фитнес зала, свидетелят Д.Х. същият ден съставил и връчил
акт за установяване на административно нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ, който нарушителката
подписала без възражение. На 14.05.2020 г. наказващият орган издал атакуваното
постановление, с което на основание чл.209а, ал.4, пр.2 вр.
чл.209а, ал.1 от ЗЗ било наложено административно наказание „глоба” в размер на
300 лв. на С.А.С. за извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от
Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020
г. на министъра на здравеопазването.
Тази фактическа обстановка съдът намира за установена от
показанията на свидетелите Д.Х. и Е.Ю., кредитирани изцяло като достоверни,
логични и кореспондиращи помежду си и с писмените доказателства по делото; Акт
за установяване на административно нарушение от 14.04.2020 г.; Докладна записка
от 14.04.2020 г.; Заповед № 292з-586 от 30.03.2020 г. на директора на ОД
МВР-Кърджали. Прочее тези двамата свидетели са очевидци на нарушението и
техните показания кореспондират частично с показанията на свидетеля Бирсен
Бекир, който свидетелства, че по време на проверката на 14.04.2020г. С., която
е бил без защитна маска, е ползвала една от пътеките във фитнес залата.
Настоящата инстанция не дава вяра в останалата им част досежно
свидетелството, че фитнес залата не е работела, тъй като той като неин
управител е заинтересова от изхода на делото, както и неговите показания не
кореспондират с останалия доказателствен материал.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи
следните правни изводи: Настоящата жалба е процесуално допустима, тъй като е
подадена от надлежна страна и в законоустановения
срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, поради което следва да бъде разгледана по
същество.
На жалбоподателя е наложено административно наказание за
извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020
г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на
здравеопазването. Посочената разпоредба чл.209а, ал.1 от ЗЗ, в редакцията към
датата на деянието предвижда, че който наруши или не изпълни въведени с акт на
министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция
противоепидемични мерки по чл.63, ал.1 или 2, освен ако деянието съставлява
престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1 000 лв., а при повторно нарушение
от 1 000 до 2 000 лв. Видно от чл.63 ал.1 от ЗЗ, действащ също към процесната дата, там е предвидено при възникване на
извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването да въвежда
противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион.
Именно такава е настоящата хипотеза, тъй като с издадена на основание чл.63 от
Закона за здравето Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на
здравеопазването са били въведени противоепидемични мерки на територията на
Р.България. Същата заповед е допълнена, като е създадена т.9, със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването, в сила от 12.04.2020
г. до 26.04.2020 г. В цитираната т.9 от акта на министъра на здравеопазването е
посочено, че всички лица, когато се намират в закрити или на открити обществени
места (в т.ч. транспортни средства за обществен превоз, търговски обекти,
паркове, църкви, манастири, храмове, зали, улици, автобусни спирки и др.) са
длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна
употреба или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал и др.).
За целите на тази мярка обществени са и местата, и пространствата, които са
свободно достъпни, и или са предназначени за обществено ползване (в т.ч. всички
места, на които се предоставят обществени услуги). Именно това е и
противоепидемичната мярка, която жалбоподателят не е изпълнил. На 14.04.2020 г.
тя се е намирала на закрито обществено място- фитнес зала в работен режим, но
без да има поставена защитна маска за лице, с което е осъществила състав на
вмененото му нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването. Затова правилно е реализирана административнонаказателната й отговорност. Наложената
санкция е минималната по размер и съдът няма правомощия да я намали, предвид
нормата на чл.27, ал.5 от ЗАНН.
При извършената служебна проверка не бяха констатирани
нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, допуснати в хода
на административнонаказателното производство. Актът
за установяване на административно нарушение и обжалваното наказателно
постановление са съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган,
съдържат необходимите реквизити съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е
пълно описано с всички относими към конкретния състав
признаци, посочени са датата, мястото и обстоятелствата, при които е извършено,
както и доказателствата, които го подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя.
От изложените в акта и наказателното постановление факти става ясно какво
деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата
правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните
правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава
атакувания акт до степен, налагаща отмяната му. Административното нарушение се
явява безспорно установено от показанията на разпитаните очевидци Д. Х.и Е.Ю.,
както и от писмените доказателства. Правилна е дадената правна квалификация на
деянието, тъй като констатираното нарушение и установената по делото фактическа
обстановка съответстват на посочената като нарушена правна норма на чл.209а,
ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Това са относимите актове към извършеното от жалбоподателката
деяние и те правилно са били посочени в атакуваното наказателно постановление.
Липсват основания за прилагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като конкретното деяние не
се отличава по степен на обществена опасност от обичайната за този вид
нарушения и не представлява маловажен случай. Нарушението е формално и за съставомерността му не е необходимо настъпване на вредни
последици. Освен това, обществените отношения, които се охраняват с
разпоредбата на чл.209а, ал.1 от ЗЗ са особено значими и неспазването й създава
риск за живота и здравето на неограничен кръг лица. Предвид изложените
съображения, атакуваното постановление следва да бъде потвърдено изцяло като
правилно и законосъобразно.
Съдът не споделя доводите на жалбоподателя посочени в
жалбата поради следните съображения: не се установи наказващият орган да е
издал обжалваното наказателно постановление при несъобразяване на чл.54 от ЗАНН
поради изложени правни изводи по- горе; неотносим е
към делото довода, че НП противоречи на ЗОНОПСЛ, тъй като наказващият орган е
спазил цялата процедура уредена в ЗАНН по повод на производството по
установяване на административно нарушение и налагане на административно
наказание.
С оглед изхода на делото и направената претенция за
разноски, на основание чл.63, ал.5 вр. ал.3 от ЗАНН
следва на административно наказващия орган да се присъди юрисконсултско
възнаграждение в размер определен в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП
заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената
дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП.
По силата на чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ,
възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В случая
по делото е проведено едно съдебно заседание, на което е взел участие процесуалният
представител на наказващия орган, като е изготвил и депозирал и писмена защита,
поради което следва да се присъди възнаграждение в размер от 100 лв. Доколкото
издателят на наказателното постановление се намира в структурата на Областна
дирекция на МВР-Кърджали, именно в полза на същата в качеството й на юридическо
лице (чл.37, ал.2 от ЗМВР) следва да бъдат присъдени разноските по делото. Ето
защо, Съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 155/ 14.05.2020г.,
издадено от Директор на ОДМВР- Кърджали, с което е наложено административно наказание
глоба в размер на 300,00лв. на С.А.С. за извършено нарушение на 14.04.2020г. около
19,10ч. в гр.Кърджали бул.България № 47 във фитнес зала Импулс, на чл.209а, ал.4
пр.2 вр.ал.1 от Закона за здравето, като правилно и
законосъобразно.
ОСЪЖДА С.А.С. *** с ЕГН **********, да заплати на
Областна дирекция на МВР-Кърджали, сумата от 100 лв., представляваща направени
разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд- Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок от
съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен съдия: