РЕШЕНИЕ
№ 201
гр. Пловдив, 22 януари 2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, III състав в открито съдебно заседание на тринадесети ноември през две хиляди
и деветнадесетата година в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря Полина цветкова, като разгледа докладваното от съдия Георгиева
адм. дело № 1108 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба от „ЛЕНТО“ ООД с ЕИК *********, със седалище
и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. ”Солунска” № 1А,
представлявано от С.В.П. против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11
„Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/
2014-2020 г. за кампания 2017 г. с изх. № 02-160-2600/1889 от 15.02.2019 г.,
издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”, В
ЧАСТТА, с която е наложено намаление и санкция за наддеклариране
по заявление за подпомагане УИН: 16/110717/81000 и Приложение за кандидатстване
по мярка 11 от ПРСР 2014-2020г.
Според жалбоподателя, уведомителното писмо е издадено
при съществени нарушения на материалния и процесуалния закон. Твърди се, липса
на аргументация на какво основание не са одобрени за подпомагане декларираните
площи, като по този начин е нарушена възможността за защита на дружеството.
Изложено е, че липсват мотиви на органа защо е приел, че описаните в таблиците
площи (хектари) не отговарят на условията за подпомагане, като в тази връзка е
направено позоваване на чл.32 пар.2 от Регламент
1307/2013 на Европейския парламент и Съвета, както и на чл.5 от Наредба № 2 от
17.02.2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане
по схеми и мерки за плащане на площ. Твърди се, че всички декларирани от
дружеството хектари са използвани за земеделска дейност и насажденията в тях са
дали плодове. Иска се отмяна на оспореното уведомително писмо. В постъпила по делото
писмена молба от 11.11.2019г.,
процесуалния представител на жалбоподателя адв.Б., претендира
разноски.
Подробни съображения са изложени в постъпила по делото
писмена защита.
Ответникът – заместник изпълнителен директор на ДФ
„Земеделие“, чрез процесуалния си представител юриск.
Н., изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира направените по
делото разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.
Административен съд
- Пловдив в настоящия състав, намира жалбата за подадена от лице с
правен интерес – адресат на уведомителното писмо и в срока по АПК – УП е
получено от М.С. – счет. на адреса на дружеството
жалбоподател на 14.03.2019 г. (видно от приложеното на лист 20 по делото
известие за доставяне), а жалбата е подадена чрез органа на 28.03.2019 г.,
поради което се явява допустима.
Съдът намира за установено следното от фактическа страна:
Оспорващото дружество „„ЛЕНТО“ ООД е регистрирано с Уникален регистрационен номер /УРН/ 650946 в
Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. За кампания 2017 г. е
подало Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН/: 16/110717/81000
(лист 28 и сл.), видно от което една от заявените мерки за подпомагане е мярка
11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014 – 2020 г.– направление „Биологично
растениевъдство“, със заявени площи (пет парцела) по направлението с код на
дейност БРП 3 в общ размер на 7,32 ха. Към заявлението са приложени Таблица на
използваните парцели 2017 г., съдържаща данни за идентификация на парцелите, Таблица
на заявените площи по схеми и мерки 2017, Таблица ЕНП, Таблица на декларираните
ЕНП общо и Приложение за кандидатстване по мярка 11 „Биологично земеделие“
2017.
Със заповед № РД 46-428 от 13.12.2017 г. (лист 89-90) на
Министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 16б, ал.
1 от Наредба № 105 от 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане,
достъп и ползване на ИСАК, е одобрен проект на специализиран слой „Площи,
допустими за подпомагане“ за Кампания 2017 г., като част от Системата за
идентификация на земеделските парцели /СИЗП/. В т.IV от заповедта на
заинтересованите земеделски стопани е дадена възможност да се запознаят с
обхвата на специализирания слой за Кампания 2017 г. и да подадат възражение
срещу конкретни части от него в срок до 05.01.2018 г. включително.
По делото е приложено възражение на „„ЛЕНТО“ ООД, с вх. № 16-00-128 от 04.01.2018г. (лист 143) срещу обхвата на проекта
специализирания слой и с което моли същият да бъде преразгледан по отношение на
физическите блокове, в които попадат следните земеделски парцели: 00672-58-1-3,
00672-58-2-3, 00672-68-1-1, 00672-68-2-1 и четирите в землището на с.Арчар и
59032-331-1-1 в землището на с.Първенец (подробно описани в табличен вид). По
делото няма данни за произнасяне на административния орган по подадено от
оспорващото дружество възражение.
Със заповед № РД 46-139 от 28.02.2018 г. (лист 88) на
Министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 33а, ал.
2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и чл. 16г, ал.
4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване,
поддържане, достъп и ползване на ИСАК, е одобрен окончателен специализиран слой
„Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2017 г.
На 15.02.2019 г. е издаден оспореният в настоящото
производство административен акт – Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11
„Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2017 г. с Изх. № 02-160-2600/1889
от 15, с което дружеството жалбоподател е уведомено за оторизирана субсидия по
направление „Биологично растениевъдство“ с код БРП 3 в размер на 7686,76 лева,
както и за наложени намаление и санкция за наддеклариране
в размер на 2850,15 лева. В уведомителното писмо е посочено, че за
декларираните в заявлението за подпомагане за 2017 г. площи по мярка 11
„Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“, 2017 г. е втора
година от поетия от кандидата ангажимент по направлението. В таблица на
страница 2 от акта са описани площите, за които ДФЗ – РА отказва финансово
подпомагане, като в колона 7 от таблицата са посочени установените площи на
парцелите след извършени административни кръстосани проверки, а в колона 10 от
таблицата са изброени площите на парцелите след намаления за неспазени базови и
други изисквания. В таблица на страница 4 от акта се съдържа изчисление на
финансово подпомагане по направлението, като относно площите, заявени с код БРП
3, е посочено следното: заявена площ за участие – 7,32 ха; установена /определена/
площ – 6,66 ха; наддекларирана площ в хектари и
проценти – 0,66 ха и 9,91 %; санкционирана площ – 0 ха; установена площ след
проверка за управление – 5,34; намаление и санкция за наддеклариране
– 2850,15 лева; оторизирана сума – 7686,76 лева.
По делото са представени още: Резултати от автоматични
проверки на въведените данни в заявление за подпомагане на директни плащания за
кампания 2017г. (лист 26-33); Декларация за запознаване с определенията за
нередност (лист 34); карти на блоковете на земеделско стопанство – директни
плащания 2017 (лист 36-42); договор за контрол и сертификация на биологично
производство, преработка, означаване и търговия с биологични продукти № 2843 от
26.05.2015г., ведно с приложение и анекси (лист 43 – 48).
В хода на съдебното производство по искане на
ответника е допусната и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от
вещото лице Л.М., което подробно описва заявените за подпомагане за кампания
2017г. парцели от страна на жалбоподателя по мярка 11„Биологично земеделие“. В
заключението са посочено и площите приети за недопустими за подпомагане, като
според експертът разликата межди декларираната и установената площ – 0,66 ха не
попада в допустимия за подпомагане слой, като е приета за наддекларирана.
Вещото лице е посочило, че от прегледа на изготвената ортофотокарта
не може да се прецени недопустимостта на включените площи за парцели
№№00672-265-1-1 и 00672-538-4-1, като единствено може да се прецени
недопустимостта на площите, които са заети с дървета и храсти, което може да се
отнесе за парцел 00672-68-1-1.
Съдът кредитира заключението на вещото лице, като
компетентно и безпристрастно изготвено и неоспорено от страните.
При така установеното от фактическа страна, настоящият съдебен състав
намира следното от правна страна:
Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП,
Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната
агенция /РА/ и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я
представлява. А съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може
да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията
си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното
законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени
заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на
договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за
управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и
по подадени заявки и искания за плащане. В случая оспореното уведомително писмо
е издадено от Заместник изпълнителен директор на ДФЗ, като по делото е
приложена Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г., с която Изпълнителният
директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ е делегирал на своя
заместник изпълнителен директор правомощието за издаване и подписване на всички
уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до
кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от
27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за
директни плащания. Ето защо, оспореният административен акт е издаден от
компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия.
Уведомителното писмо
е издадено в законоустановената форма, като при
издаването му не са допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените правила.
Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че липсва
на аргументация на какво основание не са одобрени за подпомагане декларираните
площи. Напротив уведомителното писмо е мотивирано, като подробно са посочени приетите
за наддекларирани площи и конкретните фактически
обстоятелства, мотивирали административния орган да определи тези площи като наддекларирани. Под таблиците на страници 2 и 4 от
уведомителното писмо са описани и правните основания, въз основа на които
площите са приети съответно за установени и санкционирани, както и начина на
изчисляване на установената и санкционираната площ, както и размера на
наложените намаления и санкции.
На следващо място, неоснователно е възражението на
жалбоподателя, че липсват мотиви на органа защо е приел, че описаните в
таблиците площи (хектари) не отговарят на условията за подпомагане. Тук е
мястото да се отбележи, че на страница 3, ред 6 и 7 от уведомителното писмо,
изрично е посочено, че въз основа на одобрения от Министъра на земеделието, храните и горите
специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“ РА извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година. Именно
със заповед № РД 46 – 139 от 28.02.2018 г. на Министъра на земеделието, храните
и горите е одобрен специализирания слой "Площи, допустими за
подпомагане" за кампания 2017 г. Същата е обнародвана в ДВ, бр. 22 от
13.03.2018 г., като по делото не се твърди и не се установява, дружеството жалбоподател
да е подало възражение или жалба срещу нея, в частта й по отношение на процесните площи, парцели с №00672-265-1-1,
№00672-538-4-1 и №00672-68-1-1.
По
делото бе представено единствено възражение на „„ЛЕНТО“ ООД, с вх. № 16-00-128 от 04.01.2018г. (лист 143), но срещу обхвата на проекта
на специализирания слой. По делото няма данни за произнасяне на
административния орган по подадено от оспорващото дружество възражение, но на
първо място следва да се отбележи, че цитираното възражение е срещу проекта, а
не окончателния специализиран слой. Отделно от това, дружеството жалбоподател е
възразило по отношение на следните земеделски парцели: 00672-58-1-3,
00672-58-2-3, 00672-68-1-1, 00672-68-2-1 и четирите в землището на с.Арчар и
59032-331-1-1 в землището на с.Първенец, а с уведомителното писмо, като наддекларирани са посочени части от следните парцели: №
00672-265-1-1, № 00672-538-4-1 и № 00672-68-1-1.
От
изложеното следва, че заповед № РД 46 – 139 от 28.02.2018 г. на министъра на
земеделието, храните и горите е влязъл в
сила и стабилен акт за жалбоподателя, в частта относно парцели № 00672-265-1-1,
№ 00672-538-4-1 и № 00672-68-1-1 всички в землището на с.Арчар, като части от
тези парцели, съответно: 0,07 ха, 0,09 ха и 0,5 ха не са одобрени,
като площи допустими за подпомагане.
В случая площта на парцелите е установена
след извършване на административни проверки съобразно чл.28 от Регламент (ЕО) №
809/2014 на Комисията от 17.07.2014г., съгласно която административните проверки, посочени в член 74 от Регламент (ЕС) №
1306/2013, включително кръстосаните проверки, позволяват установяването на
случаи на неспазване, по-специално автоматичното откриване чрез компютърни
средства. А съгласно чл. 74 от Регламент (ЕС) № 1306/2013, РА извършват
административни проверки на заявлението за помощ, за да проверят дали то
отговаря на условията за предоставяне на помощ.
Ответния административен орган е съобразил и
разпоредбата на чл.17
ал.7 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на
заявления по схеми и мерки за директни плащания (в редакцията й - ДВ, бр. 42 от 2018 г., в сила от 22.05.2018 г.), съгласно
която когато за една и съща площ, за която е установено застъпване, са предоставени документи, доказващи правото на ползване от двама или повече
от кандидатите, и когато никой от кандидатите не е предоставил такива
документи, РА им налага санкции съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) №
640/2014., а съгласно ал.8 когато само един от кандидатите е предоставил
документи, доказващи правното основание за ползване на застъпените площи,
Разплащателната агенция одобрява изплащането на субсидия на него за площите, за
които е доказал правно основание за ползване. За останалите застъпени площи
Разплащателната агенция отказва изплащане на субсидия на всички кандидати и им
налага санкции съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014.
Все
в тази насока са и разпоредбите на чл.43 ал.3 т.4 и т.5 от ЗПЗП, в които е
посочено, че РА намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за
директни плащания, когато кандидатът е заявил площи, които не стопанисва или е
заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане,
определени в наредбата по чл. 40 (т.4) и когато за
една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи
не е отстранено (т.5).
Разпоредбата
на чл.16г ал.5 от Наредба №105 от 22.08.2006г. посочва, че въз основа на
одобрения от министъра на земеделието, храните и горите окончателен
специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" РА извършва
финална оторизация и плащания на площ за съответната
кампания и приема заявления за подпомагане
през следващата кампания. Тук е мястото да се отбележи, че макар вещото лице да
е посочило, че от прегледа на изготвената ортофото
карта не може да се прецени недопустимостта на включените площи за парцели
№№00672-265-1-1 и 00672-538-4-1, то както бе посочено, по-горе в мотивите на решението заповед № РД 46 – 139
от 28.02.2018 г. на министъра на земеделието, храните и горите е влязъл в сила и стабилен акт за
жалбоподателя, в
частта относно парцели №
00672-265-1-1, № 00672-538-4-1 и № 00672-68-1-1 всички в землището на с.Арчар.
Ако жалбоподателят не е бил съгласен с одобрения окончателен специализиран
слой, то той е имал възможност да го оспори, за което по делото няма данни.
В конкретния случай се установи, че части от
парцели парцели № 00672-265-1-1, № 00672-538-4-1 и № 00672-68-1-1
всички в землището на с.Арчар са извън одобрения
специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания
2017 г., което изключва възможността, тези части от процесните
парцели да участват по направление "биологично растениевъдство" от
мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските
райони за периода 2014 – 2020 г.
От изложеното следва, че административния
орган е приложил правилно материалния закон.
По изложените съображения, уведомителното писмо е законосъобразно,
а подадената срещу него жалба е неоснователна и като такава следва да бъде
отхвърлена.
С оглед изхода на
спора, претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна. По реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за правната помощ, настоящият
състав определя възнаграждение в размер на 100 лева.
Ето защо
Административен съд Пловдив, І отделение, III състав
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на „ЛЕНТО“ ООД с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Пловдив, ул. ”Солунска” № 1А,
представлявано от С.В.П. против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично
земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014-2020 г. за
кампания 2017 г. с изх. № 02-160-2600/1889 от 15.02.2019 г., издадено от
Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”, В ЧАСТТА, с която
е наложено намаление и санкция за наддеклариране по
заявление за подпомагане УИН: 16/110717/81000 и Приложение за кандидатстване по
мярка 11 от ПРСР 2014-2020г.
ОСЪЖДА на „ЛЕНТО“ ООД с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Пловдив, ул. ”Солунска” № 1А,
представлявано от С.В.П. да заплати на
Държавен фонд “Земеделие” – София, сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението
подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с касационна жалба в четиринадесетдневен
срок от съобщаването с препис за
страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: