Решение по дело №235/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 май 2019 г. (в сила от 17 май 2019 г.)
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20197240700235
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

200                                         17.05.2019г.                              Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На четиринадесети май 2019г.

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: Ива Атанасова

        Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №235 по описа за 2019г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 Производството е по реда на чл.40 ал.1 от ЗОДОИ вр. с чл.128 и сл. от АПК, образувано по жалбата на В.И.П. против Решение №10-23-1/18.03.2019г. на Кмета на община Стара Загора, с което на основание чл.28 от ЗДОИ е отказан достъп до обществена информация по Заявление №10-21-4/01.03.201г. при следните мотиви:

Не са налице предпоставките на чл.3 ал.1 от ЗДОИ за възникване на задължение за предоставяне на достъп до обществена информация, тъй като поисканата такава не съществува във вида, в който се иска, а следва да се създаде в резултат на статистически анализ на договорите с посочения в заявлението предмет, по които задължение субект е възложител.

С жалбата и в съдебно заседание по подробно изложени съображения за  материална незаконосъобразност на Решение №10-23-1/18.03.2019г. на Кмета на община Стара Загора се иска от съда да бъде постановено решение за отмяна на оспорения административен акт и да бъде задължен ответника да предостави достъп до обществената служебна информация. Излагат се и доводи, че в заявлението за достъп е посочена алтернативната форма по чл.26 ал.1 т.1 от ЗДОИ, както и че не всички договори, сключени по реда на ЗОП са публикувани на сайта на Агенцията за обществени поръчки, а електронния регистър на договорите не е общо достъпен. Освен това, посочването на интернет страницата на община Стара Загора не удовлетворява формата за достъп по чл. 26 ал.1 т.1 предл. второ от ЗОП.

Ответника Кмета на община Стара Загора поддържа доводите, изложени в оспореното решение като счита, че поисканата обществена информация се съдържа в публичния регистър на Агенцията за обществените поръчки, както и на интернет страницата на общината, до които достъпът е свободен.

 Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

Решение №10-23-1/18.03.2019г. на Кмета на община Стара Загора е съобщена на заявителя на 18.03.2019г., същото е неблагоприятно за него като му се отказва признаване на правото на достъп до обществена информация с доводи, че се иска във вид, в който не съществува, и е оспорено на 29.03.2019г. преди изтичане на 14-дневния преклузивен срок за съдебно обжалване.

Жалбата е допустима, а разгледана по същество е основателна.

Решението за отказ да бъде предоставена поисканата обществена служебна информация е постановено без ответника да се позовава правно и фактически на чл. 37 от ЗДОИ, а изложените основания се отнасят до хипотезата на чл.33 от ЗДОИ, чието съществуване не се установява.

Със заявлението си жалбоподателката е дала описание на исканата информация, което е достатъчно, за да позволи квалифицирането й като служебна обществена информация – свързана с дейността на органа на местното самоуправление, достъпа до която е свободен по аргумент от чл. 13, чл.14 и чл.15 от ЗДОИ. В тази хипотеза, и предвид посочването на друга  предпочитана форма за достъп – преглед на място, органа е следвало да съобрази, че съгласно чл.36 от ЗОП в регистъра на обществените поръчки исканата информация не се публикува. По аргумент от чл. 36а „Профил на купувача“ ЗОП, възложителя поддържа профил на купувача, чрез който осигурява публичност на договорите за обществени поръчки, включително приложенията към тях. Тази информация е налична при ответника и същия би следвало да посочи интернет адреса на профила на купувача, който е длъжен да поддържа. В този случай, жалбата би била неоснователна, тъй като действително писмена справка не е сред формите на достъп до обществена информация по чл. 26 от ЗДОИ. Алтернативната форма – преглед на място обвързва органа, но доколкото за него съществува задължение за публичност на договорите, то същия може да посочи интернет адреса на профила на купувача. В тази връзка следва за яснота и на жалбоподателя да се каже, че ЗДОИ е общ закон, който осигурява правото на достъп до информация, чрез използвана от законодателя техника на изрично посочване на основанията, при които може да се откаже достъп до информация, която представлява обществена, като е дал и ясни определяния  на понятието, стоящо в основата на обществените отношения, регулирани от законовия акт. Информацията, която заявителката търси обаче е такава по чл. 36а ал.1 т.6 от ЗОП, който се явява специален по отношение на ЗДОИ касателно достъпа до сключване договори  в процедура по възлагане на обществени поръчки. Следователно като се съобрази задължението на възложителя – публичен орган на власт и субект по чл.3 от ЗДОИ,  да поддържа профил на купувача и така да осигури свободния достъп до тази обществена служебна информация, както и предвид определението и презумпцията на § 1 т.5 буква „е“ от ДР на ЗДОИ, се налага извода, че ответника в настоящото производство е нарушил материалния закон и използвайки нередовността на заявлението е отказал достъп до обществена информация. В казус като настоящия, органа може да укаже на заявителя кои са установените от закона форми за достъп до информация като му даде срок за отстраняване на нередовността или като вземе предвид, че заявлението съдържа и допустима от закона форма да не се съобрази с нея, а да се позове на чл. 26 ал.1 т.1 предл. второ от ЗДОИ вр. с чл.36а ал.1 т.6 от ЗОП ида посочи в решението си за предостяване на достъп до обществена информация интернет адреса на „Профила на купувача“. Тази информация по обществените поръчки с възложител лице по §1 т.5 буква „е“ от ДР на ЗДОИ е публично достъпна по силата на закона и ответника дължи посочване на интернет адреса или предоставяне на преглед на място на поисканите договори за 2018г. и 2019г.  Решението следва да бъде отменено със задължаване на Кмета на община Стара Загора да предостави достъп до исканата обществена информация.

           Воден от тези мотиви, Административен съд Стара Загора

РЕШИ

ОТМЕНЯ Решение №10-23-1/18.03.2019г. на Кмета на община Стара Загора по жалбата на В.И.П. *** да предостави достъп до исканата обществена информация. 

Решението не подлежи на обжалване пред ВАС на РБ.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: