Решение по дело №124/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 133
Дата: 17 юни 2021 г. (в сила от 17 юни 2021 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700124
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

№133/17.6.2021г.

Гр. Ямбол,

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично заседание на   седми юни две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Ст. Панайотова, разгледа докладваното от председателя адм. д. № 124 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по реда на чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), във връзка с чл. 145 - 178 от АПК и е образувано по жалба на Сдружение „Движение с екологична насоченост“ – с. **** против Решение № 2801-06302 от 26.03.2021 г. на Кмета на Община Ямбол, с което е отказано предоставяне на достъп до обществена информация по заявление с вх. № 2801-05746/18.03.2021 г.   Претендира се за заплащане и на направените по делото разноски.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспорения отказ, като се сочи се, че заявителят има право на достъп до исканата от него обществена информация, тъй като със Заповед №  РД-02-0002/04.01.2021 г., която е предмет на искането за достъп, функциите на кмет на общината са възложени на зам. кмет за времето на отсъствието на титуляра, а въпросът за това, дали Кметът на Община Ямбол законосъобразно е упълномощил Зам. кмета на общината временно да изпълнява функциите на кмет е пряко свързан с обществения живот на страната. Иска се съдът да отмени оспорения мълчалив отказ  и преписката да бъде върната със съответните указания на административния орган със задължение да предостави исканата информация.

В съдебно заседание страните, редовно призовани, не изпращат процесуални представители.   Същите не вземат и писмено становище по депозираната жалба.

След като  извърши цялостна преценка на всички събрани и приети по делото писмени доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Със заявление за достъп до обществена информация вх. 2801-05746/18.03.2021 г.,    Д.Д., в качеството му на Председател на Управителния съвет на Сдружение „Движение с екологична насоченост“ – с. ***  е поискал от Кмета на Община Ямбол  предоставянето на достъп до обществена информация,  като е посочил, че иска предоставяне на Заповед № РД/02-00002 от 04.01.2021 г. по електронен път, на посочения  от него електронен адрес.

С Решение № 2801-06302/26.03.2021 г. Кметът на Община Ямбол е отказал достъп до обществена информация, като е посочил, че не са налице кумулативно дадените изисквания в чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, дефиниращ понятието „обществена информация“, тъй като заповедта, до която се иска достъп представлява заповед за заместване, с която се възлага на зам. кмет на общината да изпълнява функциите на кмет за времето на отсъствието на титуляра. Сочи се, че тя представлява вътрешно-служебен акт, което не кореспондира с дефиницията на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ и сама по себе си не дава възможност на гражданите да си съставян собствено мнение относно дейността на задължения по закона субект. Посочено е също така, че липсват доводи за надделяващ обществен интерес от страна на заявителя по предоставяне на копие от посочения документ, което е самостоятелно основание за отказ от предоставяне на исканата информация.

С оглед на така установената  фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:   

 Жалбата против мълчаливия отказ е подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество обаче, тя се преценява като НЕОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:     

 Значимостта на правото на достъп до информация произтича от регламентирането му  като основно право в чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията на Република България. Конституционният съд, в   Решение № 7 от 04.06.1996 г. по к.д. № 1/1996 г.  изрично сочи, че нормата на чл. 41, ал. 2 от КРБ гарантира на гражданите достъп до информация от държавен орган по въпроси, които представляват за тях законен интерес. Квалификацията  „законен“  служи, за да обозначи правото на гражданите да търсят съответната информация и предоставя нормативна регламентация на хипотезите, в които това право може да се осъществи на базата на конституционното изискване.

В съответствие с конституционната разпоредба и даденото от Конституционния съд нейно тълкуване, законодателят е предвидил различни правни средства за достъп до информация, с оглед на произход, съдържание и значение на информацията за правните субекти. Така ЗДОИ регламентира един от правните способи за упражняване на конституционното право на достъп до информация.

В чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието „обществена информация“ и съгласно същата такава е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Следователно, една информация е обществена когато са налице визираните в правната норма кумулативни предпоставки – да е свързана с обществения живот на страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. В ЗДОИ не се съдържа легално определение на понятието обществен живот, но като такъв следва да се счита животът на обществото като група от хора. Видно от разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, задължените да предоставят тази информация субекти са държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. Това тяхно задължение и съответно правото на гражданите на достъп до обществена информация, е гарантирано чрез изричната разпоредба на чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ,   която установява правото на съдебно оспорване на решенията на задължените по чл. 3 ЗДОИ субекти за предоставяне на обществена информация или за отказ да се предостави достъп до такава информация.

Съгласно разпоредбата на чл. 9 от ЗДОИ, обществената информация е официална и служебна. Официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия (чл. 10 от ЗДОИ), а служебна е информацията, която се събира, съхранява и създава във връзка с официална информация, както и по повод дейността на органите и техните администрации (чл. 11 от ЗДОИ).   Достъпът до официална обществена информация се осигурява чрез обнародването й, а достъпът до служебна обществена информация се предоставя по реда на този закон, като законът предвижда ограничение – когато тя е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение (мнения и препоръки, изготвени от или за органа, становища и консултации) и когато съдържа мнения и позиции във връзка с настоящи или предстоящи преговори, водени от органа или от негово име, както и сведения, свързани с тях, и е подготвена от администрациите на съответните органи – чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ.   От всичко гореизложено следва, че за да е налице задължение за предоставяне на информация от страна на задължените субекти е необходимо  информацията да е обществена такава по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ.

В конкретния случай жалбоподателя е поискал достъп до Заповед № РД/02-00002 от 04.01.2021 г. на Кмета на Община Ямбол. Последната е приложена по делото и от същата е видно, че с нея на основание чл. 39, ал. 2 от ЗМСМА Кметът на Община Ямбол е възложил на заместник – кмета М.К.да изпълнява функциите на кмет по време на отсъствието му на 05.01.2021 г.  Съдът намира, че информацията, съдържаща се във въпросната заповед не представлява обществена такава по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, тъй като  не е свързана с обществения живот, а  сама по себе си тя не дава и възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължения по закона субект.  Обстоятелството, че заместник-кметът е подал искане за допускане на предварително изпълнение на Решение № 225-Н1-И0-А0/08.02.2021 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда и това обуславя интереса на жалбоподателя от достъп до тази информация,  не променя извода на съда, че тя не е обществена такава.  Доколко е законосъобразно възлагането на функциите на кмет на заместник-кмета се установява при оспорване на издадените въз основа  на това възлагане административни актове, а не чрез искане, съответно предоставяне на информация по реда на ЗДОИ.      

Предвид гореизложеното съдът намира, че оспореното Решение № 2801-06302/26.03.2021 г. на Кмета на Община Ямбол    е напълно законосъобразно. Подадената против него жалба, като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.    

Водим от горното  Ямболският административен съд, първи състав

 

 

 

Р   Е   Ш   И  :

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на СДРУЖЕНИЕ „ДВИЖЕНИЕ С ЕКОЛОГИЧНА НАСОЧЕНОСТ“, ЕИК *****, със седалище и адрес на управление: с. ****, Община Тунджа, обл. Ямбол, ул. *, представлявано от Д.В.Д., със съдебен адрес:***, чрез адв. А.К., против    Решение № 2801-06302/26.03.2021 г.  на Кмета на Община Ямбол   по заявление за достъп до обществена информация с вх. № 2801-05746/18.03.2021 г.  

Решението, съобразно чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ,  е окончателно.

 

 

 

 

 

 

                                                                       СЪДИЯ:/п/не се чете