Решение по дело №11831/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 4872
Дата: 13 ноември 2019 г. (в сила от 10 април 2020 г.)
Съдия: Мартин Стоянов Стаматов
Дело: 20193110111831
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 25 юли 2019 г.

Съдържание на акта

        Р Е Ш Е Н И Е

 

                            13.11.2019 г.      гр. Варна

 

               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненски районен съд                                                                         гражданско отделение

На седемнадесети октомври                                             две хиляди и деветнадесета година

В открито съдебно заседание в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МАРТИН СТАМАТОВ

при секретар Ана Ангелова

Като разгледа докладваното от съдията М. Стаматов

гражданско дело № 11831 по описа за 2019 год.

И за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на гл. „ХVІІІ-та” вр. гл. „ХІІІ-та” ГПК вр. чл. 357 и сл. КТ.

Делото е образувано въз основа на искова молба подадена от *****., ЕГН ********** с адрес ***, чрез пълномощник адв*****, с която се претендира Главна дирекция *****”- МВР,  с адрес гр.София, *****,  да бъде осъдена да заплати на ищеца сумата от *****лева, представляваща незаплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за периода 01.04.2017г.- 31.03.2019г., общо 168 часа, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба- 25.07.2019г. до окончателното изплащане на задължението.

В исковата молба се сочи, че ищецът е полагал труд по служебно правоотношение възникнало с ответника, на длъжност мл. инспектор при РД „ПБЗН“ Варна към ГД „ПБЗН” в МВР в периода 01.06.2016г. до 31.03.2019г. В този период е работил на 24-часови смени, при сумирано изчисляване на работното време. От 14.10.2016г. и на основание чл. 187, ал. 3 ЗМВР работното време на държавните служители в МВР работещи на смени се изчислява сумирано за тримесечен период. Работата извън редовното работно време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на отчетен период. Твърди, че за процесния период е положил нощен труд, които часове подлежат на преобразуване към дневен такъв, за което се дължи допълнително възнаграждение за така положения своеобразен извънреден труд. Посочва, че до м. април 2015г. е имало изрична разпоредба за преобразуването му, но след тази дата и въвеждането на изцяло нова нормативна уредба, този въпрос е останал неуреден, поради което и приложение следва да намерят общите законови разпоредби на трудовото законодателство. В тази връзка излага следните правни доводи: В чл.9 от Наредбата за структурата и организацията на РЗ при сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с коефициент равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време установени за подневно отчитане на работното време, т.е 1.143. Съгласно чл. 140 КТ нормалната продължителност на нощния труд при 5-дневна работна седмица е до 7часа и заплащането му като такъв и заплащането след преобразуването му касае две отделни възнаграждения дължими кумулативно. Твърди, че реално полаганият труд през нощта е 8часа и разликата между номиналния брой часове нощен труд за тримесечен период и умножаването му с коефициент 1.143 представлява своеобразен извънреден труд, за който следва да се приложи съответната часова ставка. Предмет на настоящата искова претенция е разликата между часовете положен нощен труд преди и след приравняването му към дневен с коефициент 1.143, формирана при завишаване на нормалната часова ставка с 50% съгласно чл. 187, ал. 6 ЗМВР. Твърди, че в периода 01.04.2017г. до 31.03.2019г. е положил общо 1176 часа нощен труд, който преизчислен към дневен води до извънреден труд от още 168,17 часа, който изчислен на база основното месечно възнаграждение и увеличено с 50% възлиза в размер на исковата сума. Молбата е за уважаване на исковата претенция, ведно със законната лихва от подаване на исковата молба и присъждане на разноски.

Ответникът е депозирал писмен отговор в срока по чл. 131 ГПК. Не оспорва, че ищецът за посочения период е полагал труд при него по служебно правоотношение на посочената длъжност. Оспорва доводите, че в случая по отношение възможността за преобразуване на положения нощен труд в дневен, следва да намерят приложение разпоредбите на общото трудово законодателство /КТ, ЗДСл/. Твърди, че правоотношението с ищеца е служебно и е уредено в ЗМВР, което изключва прилагане към него на правилото за преизчисляване на часовете нощен труд към дневни, което счита да е важимо само за работещите по трудово правоотношение, вкл. защото в чл. 187 ЗМВР е разписано, че нормалната продължителност на работното време през нощта е 8 часа. Излагат се подробни доводи относно приложимост към възникналото с ищеца служебно правоотношение единствено на разпоредбите на ЗМВР касателно дължимите допълнителни възнаграждения на служителите. Още повече, че в чл. 179 ЗМВР са изрично регламентирани дължимите възнаграждения вкл. и други такива, определени със закон или акт на МС. Твърди, че за процесния период са били действащи Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, режима на дежурство, време за отдих и почивките на държавните служители в МВР /отм. с решение № 8585/11.07.2016г. на ВАС по адм.д. № 5450/2016г., обн. ДВ 59/29.07.2016г./ и Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, време за отдих и почивките на държавните служители  в МВР /обн. ДВ 60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г./. В чл.3, ал.3 на двете наредби е регламентирано, че служителите в МВР е възможно да полагат труд през нощта между 22ч. до 6ч, като работните часове не следва да надвишат средно 8часа за всеки 24-часов период, което съответства на чл. 187, ал. 3 ЗМВР, където е разписана 8часова продължителност на нощния труд. В този смисъл твърди, че в случая не е налице празнота в закона, липсва основание за трансформиране на нощния в дневен труд и положеният такъв се заплаща в съответствие със Заповед № 8121з-791/28.10.2014г. на министъра на вътрешните работи. В т.1 от цитираната заповед е посочено, че за всеки отработен нощен час или част от него, на служителите се заплаща допълнително възнаграждение в размер на 25ст. Оспорва приложението на чл. 187, ал. 6 ЗМВР, като сочи тази разпоредба да регламентира изчисляването на извънредния труд, който предполага положен труд извън установеното работно време.  Искане е за отхвърляне на претенциите и присъждане на разноски.

 Съдът, след като прецени събраните в процеса доказателства, поотделно и в съвкупност, прие за установено от фактическа страна, следното:

Със т.1 от Заповед №8121 з-791/28.10.2014г. на Министъра на вътрешните работи е определено за всеки отработен нощен час или за част от него между 22 и 06 ч. на държавните служители да изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0.25 лева. Съобразно т.5 допълнителните възнаграждения по т.1, 2 и 3 се отчитат в часове и се изплащат след представяне в съответните финансови звена на протоколприложение №5 към чл.32, ал.1 в чл.33 от Наредба 8121 з-407/11.08.2014г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители в Министерството на вътрешните работи.

От представените платежни бележки за начислени и изплатени възнаграждения на ищеца за периода 01.04.2017г.- 31.03.2019г се установява, че не му е заплащан извънреден труд, получен при преизчисляване на положен нощен труд. Платени му са   558,07 лв. за положен извънреден труд.

Съгласно заключението на вещото лице /писмено и устно в о.с.з./ по приетата по делото ССчЕ се установява, че на *****. не е заплащан извънреден труд за приравнен нощен труд. Според прегледаните протоколи за отчитане на работното време межди 22.00 ч. и 6.00ч. на Първа РСПБЗН–Варна, *****. е положил общо 1170 часа нощен труд в периода 01.04.2017г.- 31.03.2019г.  Дължимата сума за извънредния труд от 168 ч. получен след приравняването на тези часове нощен труд в дневен при приложение на коефициент 1,143, е на стойност 1702,65лв. На *****. е платено 558,07лв. допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от общо 79 часа за периода от 01.04.2017г.- 31.03.2019г  при увеличена двойно часова ставка.  

Въз основа на така установените факти, Варненският районен съд, като съобрази приложимия закон, приема от правна страна следното:

            Искът е с правно основание   чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.

            Не се спори от страните, а и от представените по делото писмени доказателства се установява, че страните са в служебно правоотношение, по  силата на което ищецът е заема длъжносттамл. инспектор“ при Регионална дирекция *****Варна към ГД „ПБЗН”,  като има статут на държавен служител.

            Не е спорно твърдението на ищеца, че за периода 01.04.2017г.- 31.03.2019г. е положил 1170 часа нощен труд, което се установява и от приложените протоколи за отчитане на нощния труд и заключението на вещото лице по ССчЕ. Основният спорен въпрос по тази претенция е дали нощният труд следва да се преизчисли в часове дневен такъв, така както претендира ищеца, умножавайки го по коефициент 1.143 и следва ли резултата от изчислението да се счита за извънреден труд респ. да се начисли и заплати като такъв. 

Брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения, съгласно чл.176 ЗМВР. В чл.178, ал.1, т.3 е предвидено допълнително месечно възнаграждение за извънреден труд. Според нормата на чл. 187, ал.9 ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. В процесния период от 01.04.2017г.- 31.03.2019г. е действала  Наредба № 8121з-779 /обн. ДВ бр.60 от 02.08.2016г./,издадена от Министъра на вътрешните работи, уреждаща реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Съобразно чл.3, ал.3 от наредбата  при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В действалата преди процесния период Наредба №8121з-407 изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143 – чл.31, ал.2 от наредбата. Наредба №8121з-407 е отменена с приемането на Наредба №8121з-592 издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 40 от 2.06.2015г., в сила от 1.04.2015 г. и отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016г. на ВАС по адм.д. №5450/2016г., влязло в сила от датата на постановяването му.  

В Наредба №8121з-592 /обн.ДВ бр.40 от 02.06.2015г./ и в Наредба № 8121з-779 /обн. ДВ бр.60 от 02.08.2016г./ липсва норма, която да съответства на чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407 за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143, което води до празнота в уредбата, поради което съдът намира, че е приложима Наредба за структурата и организацията на работната заплата /обн. в ДВ от 26.01.2007г./. Определянето на възнаграждения на служители на МВР със заповед, вместо с наредба противоречи на цитираната норма на чл. 187, ал.9 ЗМВР. В чл. 9, ал. 2 от цитираната наредба се предвижда при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, който възлиза на 1.143. Предвид заключението на вещото лице, че извънреден труд след преобразуване на нощния в дневен такъв с коефициент 1.143 не е начислен и изплатен на ищеца и с оглед на изложените съображения съдът намира претенцията на ищеца за основателна, поради което следва да бъде уважена в цялост.  

По разноските :

Ищецът е представил доказателство за заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 420лева с ДДС /350 лева без ДДС/. С оглед направеното възражение за прекомерност на адвокатския хонорар от отвтената страна и при съобразяване на  правната и фактическа сложност на делото, съдът намира, че размерът на възнаграждението не е прекомерен, като данъчната основа надвишава с ок 10 % рамките на минимално установените размери в чл. 7, ал. 2, т. 3, вр. чл. ал. 1, т. 1, предл. последно от Наредба № 1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.  

 На основание чл.78, ал. 6 ГПК ответникът следва да бъде осъден да заплати следващите се държавни такси по делото: в размер на  50 лева за уважения иск и сумата от 200  лева, представляваща изплатения от бюджета на съда депозит за ССчЕ. 

Мотивиран от горното, ВРС

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР Главна дирекция *****”, с адрес: гр. София, ул*****А да заплати на *****., ЕГН ********** с адрес ***, сумата от *****лева за положен и незаплатен извънреден труд в размер на  168 часа за периода от 01.04.2017г.- 31.03.2019г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1.143, ведно със законната лихва върху главницата считано от датата на завеждане на иска - 25.07.2019г. до окончателното изплащане на  сумата.

ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 1 ГПК Главна дирекция *****”, с адрес: гр. София, ул*****А да заплати на  *****., ЕГН **********, сумата от  420 лева, представляваща направените в производството разноски за заплатено адвокатско възнаграждение.

 ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 6 ГПК Главна дирекция *****”, с адрес: гр. София, ул*****А, да заплати в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Районен съд – Варна сумата от  250 лева – държавна такса и възнаграждение на вещо лице.

Решението подлежи на обжалване пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

РАЙОНЕН СЪДИЯ: